
Alkujaan tämän lähetti
PekkaO
Ajatus yksivaihteisesta erityisesti talvikommuutterina on alkanut kiinnostaa, kun täällä on käyty ansiokasta keskustelua gravel-tyyppisistä sinkuloista. Ajosta osa menee hiekkapolkujen kautta ja perinteiset kapearenkaiset city-ss:t eivät oikein täytä tarvetta. Oma kokemus yksivaihteisista rajoittuu vetoihin Velolla (jonka jälkeen muuten maantiepyörällä pyörittäminen tuntuu taivaalliselta), joten VAROITUS: Tämä saattaa sisältää ns. tyhmiä kysymyksiä.
Haasteen tähän yksinkertaisuuteen tuo krossarista luopumisen seurauksena käsiin jääneet kolme paria hyviä kiekkoja (levyjarru, pikalinkku). Vaikka levyjärrut ss:ssä sotivat yksinkertaisuuden ajatusta vastaan, haluaisin muun muassa ekonomisista syistä hyödyntää olemassa olevat kiekot.
Kysymyksiä siis: 1) Onko tällaisessa projektissa mitään järkeä?, 2) Mistä löytyisi runko, joka toimisi sekä ss:nä että levyjarruilla? Pinnaclella ja Bombtrackillä sellaiset on, joista ainakin Bombtrack näyttäisi olevan pikalinkuilla. Muita vaihtoehtoja? 3) Miten ihmeessä takana toimii ss:n ketjun kiristys suhteessa levyjarruun? Kun "aidossa" ss:ssä kiekko on siirrettävissä tarpeen mukaan eteen ja taakse; takavaihteisessa vaihtaja huolehtii ketjun kireydestä, mutta miten tässä? Olen jossain nähnyt ss:n erillisen ketjun kiristimen, mutta sotkeeko se ajatuksen toimivasta ja jäätymättömästä talvipyörästä?
Kirjanmerkit