Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
Peruskrossarigeosta Topstonen 71-asteiseen ja 55 mm(!) rakeisella keulalla varustettuun on aika iso hyppäys. Toisaalta täällä aikaisemmin käytyjen keskustelujen perusteella jotkut ei välttämättä huomaa mitään olennasita eroa eli riippunee myös kuskista. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
Kiitti. Toisaalta mä ajelen 90% lenkeistä kalustolla jossa on keulakulma luokkaa 65-66 astetta ja akseliväli yli 120 senttiä, joten tuollainen Topstone saattaisi tuntua jopa luonnollisemmalta kuin perinteinen crossarigeo. Tuo edellinen kun tuntui vähän huteralta. Sen geo on täällä https://www.giant-bicycles.com/us/tc...ced-pro-2-2016 mulla oli tuo L-kokoinen. BB drop 60mm eli aika korkea ja lyhyt.

Nyt kun surffaillut vähän ympäriinsä niin näyttäisi, että aika usein akseliväliä on n. 105-106 senttiä ja keulakulma n. 70.5-71 astetta sellaisissa rungoissa, joissa reach asettuu samalle n. 395mm paikkeille kuin tuossa Giantissa. Stackia on toki enemmän ja saa ollakin. Tuo akselivälin pidennys ja samalla keskiö putoaminen 10-15 milliä toisi varmaan sitä toivottua vakautta tieajoon. Tuo Giant oli vähän rauhattoman tuntuinen kova vauhtisissa pitkissä laskuissa niin asfaltilla kuin sorallakin. Edelleen olen sitä mieltä, että maastossa ajetaan maastopyörällä, joten tieominaisuudet tässä ratkaisee.

105 kalustetun Topstonen saisi alle 1.5 rahaan niin siksi se nousi tässä esille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
Pyörän geometriassa kun yhtä paikkaa muuttaa, muuttuu moni muukin. Siksi en jaksa kiinnostua yksittäisistä mitoista ajettavuuteen.
Siksi siinä lukikin akseliväli ja keulakulma, jotka ovat aika vahvasti sidoksissa toisiinsa.