Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
Minulla on teräsrunkoinen pyörä, jossa on 50 mm renkaat ja joka on paljon kovempi kuin teräsrunkoinen krossari 35 mm renkailla tai alumiinirunkoinen hybridi 40 mm renkailla.
En usko, jos 50 millin renkaissa on selvästi alhaisempi paine. Toki uskon, että koet niin, mutta en usko, että värähtelyt mitatusti olisivat noin.

Runkojen geometriassa on hybrideissäkin suuria eroja, kun liukuma on urheilullisista fitness-pyöristä katumaastureihin ja kaikkea siltä väliltä. Aloittajan pitäisi osata määritellä, mikä sopii hänelle parhaiten. Ellei näkemystä ole, täytyy vain mennä kokeilemaan eri tyyppisiä pyöriä ja koittaa päättää, mikä olisi hyvä.
Hyvin harvoin on suuria eroja tässä hintaluokassa ja tässä pyörätyypissä, mikä tässä ketjun aloittajaa tuntuu kiinnostavan ja mitä linkatut ja mainitut pyörät edustavat. Toki on olemassa erilaisiakin hybridejä, mutta tässä tunnutaan hakevan sellaista perustyyppiä, mikä on järkevää, koska siinä ajoasento on yleispyörälle sopiva: ei ole liian pysty tai liian makaava.

Leveä rengas on epätasaisella pinnalla kapeaa parempi ja jäisellä kelillä merkitys korostuu. Suht sileäksi auratulla tiellä ero ei ole merkittävä. Saattaa olla jopa päinvastoin, kun leveämpi rengas on yleensä vastaavaa kapeampaa versiota painavampi, eikä välttämättä edes rullaa paremmin.
Mistä sinä löydät ympärivuotisessa käytössä niin tasaista pintaa? Tuollainen pieni painoero on yhdentekevä verrattuna siihen ajanhukkaan, jota hankalammalla talvikelillä syntyy. Jo yksi huonosti aurattu tie yhtenä päivänä hukkaa aikaa enemmän kuin hieman painavampi rengas koko kesäkuussa. Jos se painavampi on edes hitaampi, sehän riippuu alustasta. Mutta aina se leveämpi rengas on mukavampi, mitä tässä etsittiin, ellei ihminen pidä mukavuutena pyörän kovuutta, joka välittää kaikki tien epätasaisuudet tärinänä tai tärskyinä kehoon.

Itse en painottaisi hybridissä huonoimpia kelejä, mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa.
Tämä on sama kuin kameroissa: hyvällä kelillä jokainen tuottaa lähes saman lopputuloksen, mutta huonolla kelillä erot ovat valtavia, joten minä nimenomaan painotan huonoja olosuhteita pyörässä, jolla on tarkoitus päästä joka päivä ympäri vuoden Suomen osasuhteissa.

Lisäksi kun budjetti on tiukka, vaikeisissa olosuhteissa parhaimmillaan olevat, kalliit renkaat (120 €/pari) ei välttämättä ole hyvä valinta.
Kesällä kannattaa katsella nastarenkaat varastoon. Itse maksoin Ice Spiker Prosta 100 euroa per pari. Se on paljon, mutta niillä ajaa pitkään. Eikä se ole paljon enemmän kuin hyvät kesärenkaatkaan. Esim. Marathon Allmotion maksaa 65-70 euroa per pari, mutta niilllä ajaa 20 000 kilometriä, eikä tarvitse paljon paikkailla toisin kuin huonompia renkaita saa vähän väliä, kun kaupunkiolosuhteissa on usein lasinsirujakin. Minun mielestäni renkaista ei kannata tinkiä, mutta jos on pakko, niin voihan ne paremmat ostaa sitten, kun varallisuutta on kertynyt tarvittavasti.

Tätä tarkoitin mustavalkoisuudella.
Etkä tarkoittanut, vaan sinä hyökkäsit minun mielipidettäni kohtaan. Sinulla on kuitenkin omasi, mutta se on jotenkin muka parempi. Jospa kumpikin vain kertoisi omansa ja jättäisimme toisten juttujen luonnehtimisen pois?