GiantElectrobikeGarmin
Sivu 32 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

  1. #931
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Viisi senttiä on aika paljon keskiön korkeudessa, kyllä se muuttaa pyörää aika radikaalisti.
    Muuttaa, tosin tossa Divergessä on todella matala keskiö. Mun Rovessa on 2cm korkeampi. Mutta on kolmekin senttiä paljon. Se on kuitenkin noiden pyörien välillä ainoa merkitsevä ero rungossa, keulan geometriassa on sitten eroja.

  2. #932
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Miettii sitäkin että kuinka moni gravelpyöräilijä ajaa muuta kuin soralla?

  3. #933
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    ^tuskin kukaan.


  4. #934
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Minkä kokoinen runko?
    L

  5. #935
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Miettii sitäkin että kuinka moni gravelpyöräilijä ajaa muuta kuin soralla?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^tuskin kukaan.
    Melkein kaikki.
    (Varsinkin pk-seudulla)

  6. #936
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Melkein kaikki.
    (Varsinkin pk-seudulla)
    Mutta onko gravelpyöräilijä ellei aja soralla? Nuren kysymys sisältää filosofisen paradoksin.


  7. #937
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    "ei siitä gravelia tule"

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Jack, tulee kyllä jos laitan 4Seasonit alle ;-)
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^mullon 4seasonit maantiepyörässä syksyisten asfalttilenkkien jäljiltä, mutta ei se graveli ole, vaan maantiepyörä.
    Mullon seasonit, bibseissä olen maantiepyöräilijä, lökäreissä grävelisti?

  8. #938
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Hower, just niin, tietenkin olet vielä enemmän kun hankit gravel ajoasut!

  9. #939
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    "ei siitä gravelia tule"


    Mullon seasonit, bibseissä olen maantiepyöräilijä, lökäreissä grävelisti?
    Ei ne housut, vaan se pyörä: jos pyörä haluaa pois soralta, niin se ei ole gravelisellainen, jos taas kuskilla herää halu painaa poljinta syvempään sorateillä, niin silloin voisi fillarilla olla gravelin sielu.

  10. #940
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Tuotahan voi pohdiskella jokainen omalla tahollaan, mä vaan kasaan pyörää katson mitä siitä tulee.

  11. #941
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    " Niin kauan kuin kasattavaksi speksatulla, kasattavana olevalla tai valmiiksi kasatulla pyörällä ei aja, sitä voi toki kutsua miksi halua tai luokitella perinteistä leveärenkaisemman maantiepyörän gravelpyöräksi, mutta sitten kun on lähtenyt ajamaan ja ajaa soratiellä, joka on yhtään gravelimpaa, pyörän todellinen olemus selviää ehdottomasti vain ja ainoastaan K.Kurosen kuvaamalla tavalla.

    PS Olen muuten sama mieltä niiden kanssa että olisit saanut avata oman topiikin tälle suoratankoprojektillesi. Gravel-pyörän määritelmä on kyllä varsin väljä - etenkin jos ei pidetä kiinni siitä alkuperäisestä ideasta että se on maantiepyörä, joka on viety pois asfaltilsta muuttamatta sitä enempää kuin on tarvis - mutta se sulkee silti pois pyörän, jonka rengasleveys on maksimissaan 28 mm.

  12. #942
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    En mielestäni ole sanonut rakentavani gravelpyörää koska moinen homma hoituu nykyiselläkin.

    Uutta ketjua en viitsinyt avata budjettipyörän vuoksi ja kun lopputuloskin vielä itsellekin täysi arvoitus niin voidaan pitää tätä topiccia vaikka ihan virallisena Flatbar ketjuna.

  13. #943
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    Kommentti ei koskenut mitenkään sitä mitä olet sanonut rakentavasi. Se oli suora kommentti kommenttiisi K.Kuroselle.

    Luulen että jos olisit viitsinyt, moni lukija olisi ollut siitä kiitollinen.


    PS Jos joskus maailmassa vielä yllätän itseni rupeamalla kasaamaan pyörää ja jos ajatuksena silloin on rakentaa nimenomaan budjettipyörä, luulen ilahduvani suuresti jos pyörän runko on Cinelli Superstarin luokkaa!

  14. #944
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Viisi edellistä kokoamaani olleet myös "budjettipyöriä", siten että se on laskettu kun pyörä ollut kasassa. Tälle projektille asetettu selkeä summa mitä menee + rungon hinta ja tähän mennessä ihan mainiosti pitänytkin. Toisaaltaan itseni tuntien ensi syksynä kun kausi loppuu niin voi mennä osa osista vaihtoon jos muuten ollut pyörään tyytyväinen.

  15. #945
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    Lukijat ovat varmasti perin kyllästyneitä ja vähitellen jo tympääntyneitäkin paitsi keskusteluun fillareista, jotka eivät mitenkään kuulu otsikon alle, myös keskustelun sivujuonteista, mutta:

    Yleisessä kielenkäytössä "budjettipyörä" ei tarkoita fillaria, jonka hinnalle on asetettu jokin katto - vastakohtana fillari, joka saa maksaa sen minkä se maksaa - vaan fillaria, joka jää hinnaltaan merkittävästi halvemmaksi kuin fillaristin muut pyörät tai vastaavaan käyttöön tarkoitetut pyörät yleensä.

    Siksi kommenttini Cinellin rungosta, jota en osaa kuvitella saatavan budjettipyörään mahtuvaan hintaan edes poikkeuksellisen edullisesta tarjouksesta. Mutta voin toki olla väärässäkin.

    Siitä pitäisin myös kiinni, ettei runkoa voi sulkea budjetin ulkopuolelle, ellei satu niin onnellisesti että runko on jo olemassa ja niin sanotusti maksanut jo hintansa palvellessaan jossain entisessä kokoonpanossa. Mutta et ehkä tarkoittanutkaan ettei asettamasi budjetti koskenut runkoa.


    PS Jollain tavoin kadehdin niitä fillaristeja, joiden harrastuksen olennainen osa on uusien fillareiden speksaus ja kasaus. Tietysti näkisin mielelläni ettei se ole pois itse ajamisesta, mutta jos esimerkiksi ei muutenkaan ajaisi lumentulon ja sepelinlähdön välillä - mikä luonnollisesti on täysin hyväksyttävä henkilökohtainen valinta - niin en suinkaan halua sille irvailla.

    (Sille ettei viitsitä avata sopivaa ketjua, jaksan kyllä irvailla, jos se asiaa yhtään auttaa)

  16. #946
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Miksi ajatellaan, että "budjettipyörän" pitäisi olla halpa? Budjetti voi olla isokin.

    Mutta kohta laitan topsun "nuren ja muiden flatbar -kötöstelyt" tjsp. ellei itse aloita.


  17. #947
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.692
    Jos tämä ketju pitäytyisi tiukasti ainostaan "aidoissa" flatbar graveleissa, niin aika hiljainen tämä saattaisi olla.

    Tuntuu että ne "oikeat gravelistit" ajaa pääosin kippurasarvisilla, ja iso osa meistä flatbar kuskeista ajelee pyörillä jotka on viritelty jostain muusta rungosta, kuin virallisesta flatbar gravelista.

    Mun virityksen pohjana on 29" jäykkäperä.

  18. #948
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    ^ Ei tarvitse olla mikään virallinen flatbar gravel, riittää että pyörän ensisijaiseksi tarkoitukseksi on tarkoitettu gravelilla eli oikeilla hiekka- ja sorateillä (eikä vain sileillä ulkoiluteillä) ajaminen.

    ^ ^ Mielestäni esitin jo melko hyvän vastauksen. Budjjeteissa voi tietysti olla kokoeroa, mutta ei ole mielekästä kutsua fillaria budjettipyöräksi, jos se ei ole merkittävässti halvempi kuin vastaavanlaiset fillarit yleensää. Eikä viiden tonnin fillarista tee budjettipyörää se että tallista löytyy ennestään kolme kymppitonnin fillaria.

  19. #949
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jos tämä ketju pitäytyisi tiukasti ainostaan "aidoissa" flatbar graveleissa, niin aika hiljainen tämä saattaisi olla.
    Noinhan siinä kävisi. Eiköhän tänne sovi muutkin kuin "aidot" FBG:t.

    Oliko niin että topicin aloittaja voi muuttaa otsikkoa. Jos niin vihje Nurelle, uusi otsikko esim;

    Flatbar gravel ym suoratankoiset pyörät, ei hypridit

  20. #950
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Ajoasentohan tässä Nuren uudessa projektissa tulee olemaan sellainen, että kauppamatkat ehkä menee, mutta ei siitä lenkkipyörää tule. Ainakin kannattaa laittaa fiksityyliin joku ylileveä tanko, jolla saa tehollista reachiä vähän isommaksi.



    Mutta noin sinällään uskon, että kunhan pahin droppitankomuoti tästä vähän taittuu, niin melko perinteisen geometrian matalahkokeulaisille, täysjäykille ja suoratankoisille fillareille, joissa on tilaa vähintään parituumaisille renkaille ja lokareille alkaa oikeasti olla markkinoita. Quiver killerinä ja jokapaikan höylänä sellainen on kuitenkin aika lyömätön ja ”flat bar gravel” on katu-uskottavampi nimitys kuin hyrpidi tai ehkä jopa kuin ”täysjäykkä mtb”.

    https://www.theproscloset.com/blogs/news/whats-the-deal-with-flat-bar-gravel-bikes
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #951
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Käviskö tälläinen Bemari FBG:na? Vai onko vain hybridi?



    Gatesin hihna ja Alfine 8. Toi ruma seisokkituki vaan pois, muutenhan vois olla järkivehe. Nure keventäis helposti pari kiloo

    Tai tämä



  22. #952
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Määritelmä " Budjettihan" on yleisessä käytössä kun tarkoitetaan edullista. Omalla kohdalla pitkälti tarkoitan verrata edellisten budjetteihin ja sitä että budjetti määritellään yleensä etukäteen...

  23. #953
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Cube Editor. Alkoi pikkuisen tehdä mieli jotain tuollaista hihnavetoista käyttöfillaria, höh.



  24. #954
    Liittynyt
    08/2022
    Viestit
    150
    Oma markettiviritys tähän kategoriaan. Tai en nyt tiedä onko mainosmiesten / genre-gurujen mukaan oikeassa kategoriassa, mutta pahuksen kiva ajettava vähän huonommallakin alustalla, mm lumella.

    Ajoasento varsin mukava - etenkin nousukahvoilta. Ei jopo-syndroomaa. Kun vaakaputki + stemmi + setback mitan saa yli 70cm, niin alkaa tuntumaan sopivalta. (Itse kankea 180cm)
    Ohjaamoa voisi vielä laskea pari senttiä haarukkaa lyhentämällä. Ehkä sitte keväämmällä.

    Sbafu muokkasi tätä : 24.02.2023 at 18.14

  25. #955
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Eikö gravelpyörä muutu samantien hybridiksi kun sillä siirtyy asfalttipinnalle?
    Paluuta gräveliksi ei ole koskapa se on jo muuntunut hybridiksi.

    "Mitä tarkoittaa hybridipyörä?

    Hybridi tarkoittaa yhdistelmää, risteymää tai ominaisuuksien yhdistymistä"

  26. #956
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ajoasentohan tässä Nuren uudessa projektissa tulee olemaan sellainen, että kauppamatkat ehkä menee, mutta ei siitä lenkkipyörää tule. Ainakin kannattaa laittaa fiksityyliin joku ylileveä tanko, jolla saa tehollista reachiä vähän isommaksi.
    Et oo sattumoisin nähnyt Nuren stemmiä? Äijä ajaa vähintään 20 senttisellä -12 asteen stemmillä. Muistelen näin Kona Dew-aikoina ainakin olleen..

  27. #957
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.037
    Oma vuoden 2014 Cannondale Scalpelin keulakulma on 71 astetta, reach 436, 110 stemmi, tangon leveys 70 (koko L). Jos tuo tulisi nyt markkinoille 50 mm renkailla ja täysjäykkänä tai pienehköllä etujoustolla niin se menisi varmaan flatbar gravel kategoriaan vaikka keskiön korkeus on maasturin.
    Nykyisin Scalpelissa taitaa keulakulma olla 67 astetta, samoin kuin aiemmin esillä olleessa Santa Cruzissa sekä akseliväli on kasvanut n. 5 cm 117 cm:iin.


    Maasturien muuttuminen pitemmiksi ja keulaltaan loivemmiksi on ehkä tavallaan jättänyt enemmän tilaa flatbargraveleille

  28. #958
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Padex, 130mm ja -12 taisi olla...

  29. #959
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    ^ Joo, eli eikös tuolla stemmin pituudella ja jyrkkyydellä saa ajoasennon aika hyväksi?

  30. #960
    F. Kotlerburg Guest
    Itsekin tilasin ilmeisesti alkuviikosta flatbar gravellin vaikka luulin tilaavani hybridin.

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 22.01
  4. Cyclocross vai Gravel
    By Kristo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 19.06.2019, 10.42
  5. SUP X-Mud Gravel Disc
    By teejhoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 07.05.2019, 17.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •