Ihan jälleenmyyjältä. Nuo julkaistiin kun kauppiaan kanssa oltiin illalla lenkillä.
Omien laskujen mukaan tänä talvena oli 2pv jolloin olisi vähän kaivannut nastarenkaita. Niitäkin tosin pyörätiellä työmatkalla, yhen kerran tosin pyörähti autotiellä 180-astetta.. tänään alkoi vähän lipsumaan polullakin ku oli pari paikkaa jäällä. Mutta eipä osannu kyllä nastarenkaita kaivata, talvirenkaat tuli kuiten tarpeeseen, tänään vaihdoin alta pois. Suomi on pitkä maa.![]()
^ Melko samat kokemukset. Talvella Bud&Lou -kombo toimi erinomaisesti, ja ainakin samoilla lenkeillä olleet Dillinger-kuskit lipsuivat monessa paikassa joista itse pääsi helposti. Peilijää on oikeastaan ainoa, missä hieman jännitti. Pari paikkaa joutui taluttamaan. Ajattelin ruuvata noihin muutaman nastan ensi talveksi, mutta sitten tajusin, että samoilla renkailla pitäisi ajaa myös syksyn ja kevään mutakelit, näinköhän nastat pysyvät kiinni. Kesäksi itse ajattelin vaihtaa paremmin rullaavat renkaat, myös sen takia, että nuo nykyiset hieman säästyisivät. Jääkeleillä olen ajanut lenkit 29":llä, jossa on nastat, mutta niitä lenkkejä ei tälle talvelle tullut montaa.
Mitenkäs jos noita tubeless-renkaita haluaa vaihdella useammin, saako litkuja kerättyä talteen vai pitääkö aina kaataa uudet? Siinähän tulee renkaiden vaihtelulle jo hintaakin, ellei satu olemaan useampia kiekkoja.
Minä olen menestyksekkäästi kaatanut litkut poisotettavasta renkaasta seuraavaan, mutta osa hippusista jää saamatta talteen, joten lisään aina puolet lisää tuoretta.
Pitäisikö poisotettu rengas pestä? Jos ei pese, niin se jäljelle jäänyt litkut taitaa kuivua ja kovettua. Haittaako se, vai liukeneeko töhnä uudelleen mukaan kun joskus aikanaan kohtaa taas tuoretta litkua?
Laiskana en ole pessyt, saati edes puhdistanut, kertaakaan pois otettuja renkaita. Paikoilleen laittaessa vain vähän nyppinyt isompia litkujen kuivuneita jätöksiä pois renkaiden reunoista. Mitään ongelmia ei ole ollut mulefuttien kanssa.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Tänään posti toi 4.0" JumboJimin ja asentelinkin sen litkujen kera OnOnen Fattyn taakse onnistuneesti. Yllättävän helpolla sain homman onnistumaan ja renkaan tiiviiksi. Koeajot menee tosin vasta ensi viikkoon että näkee millainen rengas tuo on
Eteen pitäisi vielä joku rengas keksiä ja hommata, senkin taidan asentaa litkujen kera
Jaahas... uudet hienot Juggernaut Pro 4,0" keventelykumit alle ja ekalla lenkillä takakumi kyljestä puhki. Litku tukki semisti ja sain nilkutettua sillä kotiin. Mitähän sitä seuraavaksi kokeilis? Noissa olikin kyllä ihan paperia tuo kylki, paineita sai laittaa aika reilusti, ettei menis liian helposti vanteelle asti möykyissä. Muutenki Bud/Lou combon jälkeen olin hieman pettyny. Vaikka pyörä keveni reilusti, ei nuo maastossa mitenkään hyvin rullannu. Pito putos kyllä ihan olemattomaksi. Rengas on vielä niin paljon pienempi halkaisijaltaan, että keskiö tippui huomattavasti ja pyörän maastokelpoisuus kärsii. Muutenki tyhmän alhaalla keskiö Mondrakerin rungossa.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Budi takana Cornering suunnassa testattu nyt yhdellä kuivanmaan lenkillä. Toimii.
Ei se Jokila jaskaa jauhanu.
Katsotaan pitkin kesää millaiseksi osoittautuu. Yks lenkki nyt ei vielä koko totuutta kerro.
Alustavat fiilikset kyllä perin positiiviset.![]()
Minä ajellu tyytyväisenä barbegazzeilla, 4.7" ja suht kevyt. Ihan hyvin rullaa, ja hankin toiseen läskiin varmaankin myös barbegaz kesäksi.
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Onko kikkoja joilla 13f sisurin saa venymään 4.8 kumen sisään?
Vanne on 90mm ja JJ4.8:n vanteelle nouseminen on 20cm:stä kiinni...
Kumi on kyllä kivikovana muualta mutta tuo yksi kohta ei vain turpoa tarpeeksi.
Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
Niin jäi matka taas puolitiehen, itsestään oli luullut liikoja...
Ootkos kokeillu laittaa esim saippuavettä renkaan ja vanteen väliin. Nousee helpommin vanteelle. Esim 50/50 fairyvesi toimii hyvin.
Venttiilin kohalta kyllä venyy hyvin, kohta on 1/4 kierros venttiilistä.
Ei mielestäni ole päälykumin tiukkuudesta kiinni vaan siitä että sisuri ei vain singu.
Pitäisköhän ottaa lauantaisaunaan mukaan ja lauteilla pumpata lämpimänä?
Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
Niin jäi matka taas puolitiehen, itsestään oli luullut liikoja...
Osta mieluummin oikean kokoinen sisuri, Itsekin kokeilin muutamaa 13F foorumivinkkien perusteella, mutta kun ei nouse niin ei nouse. Yksi kumi myös räjähti saumoistaan riekaleiksi.
Mitäs iloo siitä olis jos vaikka nousis, pompottaa sit sen 20 cm pätkällä joka ikinen kierros.
Heitä varista sillä ja tee tubeless.
Pakko myöntää, että isoKnardi ei ollutkaan kovin hyvä eturengas. Bud cornering-suunnassa edessä tuntuu huomattavasti paremmalta. Takana taas isoKnard on paras.
Mulla Mukluk -14, M-koko, vaihteisto 1x10, vanne 80mm, ei mahtunut JJ 4.8. Vanne pyöri hyvin keskellä ja paineita kokeilin 0.35-0.45 välillä. Alaketjuun osui ja runtatessa otti kontaktia runkoon kummallekin puolelle. Reunanappuloita en lähtenyt poistamaan, koska olisi kylki kuitenkin osunut alaketjuun. Vaihdoin takaisin paljon haukuttuun GC. Ainakin se on rullaava, kestävä, liukaskin ja suurinta mitä mulle taakse menee.
Uusin rengasostos punnittu, JJ 4,8" Liteskin 1250g.
Knard tekee pienillä paineilla selfsteeringiä, mitä Bud ei käytännössä tee lainkaan.
Muuten Knard toimi etusenakin ihan hyvin. Paitsi kurassa, tuppaa lipsumaan alta.
Ton isoKnardin vähän Budia heikomman kanttipidon kurassa ja savessa minäkin olen huomannut. Märillä kivillä ja kalliolla isoKnard pitää ihan mukavasti eikä märillä juurillakaan ole huono. Pientä selfsteeringiä mullakin 80mm vanteella on matalilla paineilla tullut esiin. Isoknardia voisi kai sanoa hyväksi kompromissiksi.
On sillä isoKnardilla selfsteerinkiä isommillakin paineilla. Talvella minä sen eteen hommasin ja silloin se meni ihan hyvin, mutta nyt sulan maan aikana se häiritsee. Eilen ajelin molemmilla peräkkäin, Bud on selkeästi mukavampi.
Kyllä se vaan on niin että kahta en vaihda;
Bud ja Bud.
Vapareita vaihdan senkin edestä.
Mielenkiintoista, etta sama rengas/vanne (about) ottaa runkoon yhta kokoa pienemmassa rungossa. Salsan geometriataulukko ei tarjoa vastausta tahan dilemmaan. Molempien M:n ja L:n kriittiset mitat perakolmion suhteen on identtiset. Voisiko erilaiset kokemukset selittya yksilollisilla eroilla renkaissa. Ja ketjuun hankaamisen suhteen erilaisesta voimansiirrosta. Nimimerkkien Ski ja Antza44 kommenttien rohkaisemana taidan poistaa kuleksimasta tarjolla olevat Barbegazit ja tehda pienta testausta miten sopii S-koon runkoon.
Paxi muokkasi tätä : 18.04.2016 at 20.54
[KIELI POSKELLA OFFTOPIKKIA] Mulla löi viikonloppuna BFL takan useasti tyhjää ja Barbegazi oli edessä paikoin kun pulkka kiteytyneessä sohjolumessa, tämä johtu varmaan siitä että repussa oli liian vähän ruokaa ja kaljaa, etupään pidon huonous voidaan osittain selittää että vaihdoin painavan talvimakupussin välikelin makuupussiin. [/KIELI POSKELLA OFFTOPIKKIA]
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Ennen vanhaan ei tarvinnut erikseen tähdentää puhuttavan kieli poskessa. Huokaus.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Kirjanmerkit