Mulla oli 4"Jumbojimit, Liteskin, edellisessä kulkineessa ja nykyisessä oli 4.8" JJ Liteskinit ensiasennuskumeina. En minä niissä rullaamisen suhteen eroa huomannut käytännössä. En tosin erityisesti missään mitään vertailua tehnyt.
Sanoisin että rullaamisen suhteen ihan sama kummat valitsee.
Mainioita kesärekaita molemmat, kuten edellä todettiin. Menee tiesiirtymätkin mukavasti.
Ohhoh!
Harvinaisen yksimielisiä oltiin tästä asiasta. Noi nelituumaiset on aikalailla samaa sarjaa noiden nykyisten mammuttieni kanssa.
Isompi antaa enemmän ilmatilaa, rullaa ilmeisen hyvin kuten yllä todetaan ja on talvirenkaanakin hyväksi todettu tässäkin ketjussa viimeisien sivujen aikana.
Saatavuus paksunahkaisempana versiona alkaa olemaan päivä päivältä heikompaa, olisi pitänyt tilata jo viikko sitten.
Taidan itse kokeilla rohkeasti uutta Maxxis Colossusta eturenkaaksi.
Maaliskuun puolessavälissä pitäisi olla saatavilla.
Alkuperäisellä jj "4" renkaalla oon lumella päästänyt ihan tyytyväisenä, ja pahimmat jäätikköpäivät sit nakkikumilla isp:alla. J J T piti eilen tubelesoida, oli Orange seal teippiä ja kaikkee. No se hommahan ei menny kun srömssööss. Teippi jäi hyllyn reunaan ja vannenauhaa kavennettiin ehkä liian vähän jolloin lopputuloksena litkut pitkin Tallin lattiaa gummit pois vanteesta ja värkättiin aina toimiva ghetto tubeles ja palataan asiaan seuraavan renkaanvaihdon koittaessa. No 260g painoa pois per kehä ja Ei tarvi pelätä sisurin mossahtavan.
Mitä minä ajelin mammutti takana viimekesänä, niin en pitänyt sitä liukkaana ainakaan verrattuna Spesun GC, millä ajoin syksyn ilman ongelmia, veikkaan JJ märkäpitoa näiden väliin, Bud edessä pitävin, mutta Mammutti ei ole kaukana.
Tällä hetkellä iso JJ takana ja oli jo puuteri lumilla ja se on mulle se the 365 takakumi nyt. Minusta se on paljon enemmän, kuin kohtuullinen lumella ainakin takan.
Luultavasti tulee toinen vielä eteen keväällä.
Itse en kovalla keulalla aja 4" enään, kun pääsin ison makuun, takana mahdollinen kesällä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tuossa työmatkalla sai huomata kui paksulla loskakerroksella ajaessa läskin gummi nousee pinnalle ja karkaa jo pienellä kallistamisella alta. Ihan hiljaisissakin vauhdeissa. Aina paxumpi ei ole parempi...paitsi kapeammalla ei olis päässyt ees etiäppäi![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Haullakaan ei löytynyt , joten kysytääs tässä välissä . Mistäs riittävän tarkkaa mittaria fatbiken paineitten säätöön ? Googlettamisella http://www.ghmeiser.com/dial-gauges.htm , mutta onko muita noitten 0.3- 0.5 bar mittaamiseen vai meneekö kaikki sormituntumalla säätämällä ?
-- not fast but furious --
Digitaalista mittaria suosittelisin, esim:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38123...-venttiileille
^ Tälläinen painemittari oli mulla, mutta se "kuoli" repussa pakkasessa.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/381233/...-venttiileille
Sen jälkeen mittaillut vaan kompuran renkaantäyttöpistoolin mittarilla
Tuo on huono kun patteri on juotettu kiinni, no vaihdoin sen kuitenkin ja mittari oli ihan sekaisin sen jälkeen. Sitten oli SKS Airchekker mutta sen huono puoli on se että joutuu odottamaan mittarin sammumista ennenkuin voi tehdä uuden mittauksen, liekö vika vai ominaisuus?
Shwalben sininen on pelittänyt hyvin eikä öle edes kallis.
Ei ole Mulefutteja mutta DTSwissin BR2250:llä sisurin kanssa on aika tarkalleen 110mm ja isot pojat on kertoneet että tubeleksena renkaat on hiukka isompia mutta toisaalta svalpe ei ole pahimpia venyjiä niin veikataan 111mm.
Schwalben sininen Air Pro mittari on hyvä ja helppo käyttääkin.
Mulefut+tubeless JJ 4.8 snake reilu 112mm uutena noin 0.5bar paineella.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kyllähän JJ4 on mainio kuivan kelin rengas on, mutta Dillinger5 mua houkuttaa tärinättömämman kuvion ja paremman pidon takia. Ilman nastoja voisi olisi luultavasti hiljaisempikin. Saas nähdä laitanko vasta kuiville keleille alle, vai koitanko isoknardia samantien molempiin päihin. Syvä routa ja kovat vesisateet taittaa merkata märkää ja pehmeää kevättä, jossa JJ4 on liian kapea ja liian pieninapppulainen. JJ4.8 voisi olla mielenkiintoinen kokeilla, mutta mites isoknardi vs JJ4.8 rullaavuuden suhteen? Kaparenkaisista olevan kokemuksen mukaan sen kuvio näyttää JJ:n harvahammasta mukavammalta mun makuun.
Itse tilasin tuolta tämän:
http://www.singlespeed.nl/catalog/pr...oducts_id=1431
Erittäin toimiva. Ja ei tartte vaihtaa paristoa.![]()
^Tuo on kyllä hieno!
Alkutalven kurakeleissä ajoin isoKnard edessä, aiemmin oli JJ4.8" ja kyllä minusta isoKnard rullaa vähän huonommin. (kaveri jolta sen ostin hyvin vähän käytettynä sanoi samaa) Mutta tulin kuitenkin sellaiseen arvioon että isonKnardin muut ominaisuudet on vastaavasti niin hyvät että tuo vähän huonompi rullaaminen ei ole ollenkaan merkittävää ja se on oikein käyttökelpoinen kumi.
Kun talvi on ohi ja kura&muta-aika tulee niin laitan taas isonKnardin eteen. Taakse ehkä JJ4.8". Ja sitten kun alkaa olla kuivempia maastot niin 4.8"JJ on hyvä. Siis jos sitä kuivempaa kesällä on;-)
Minä taas sanoisin, että isoKnard rullaa hiukan JJ4,8:a paremmin johtuen jatkuvammasta kuviosta ja Surlyn yhdestä kumilaadusta, vs. JJ:n kolme laatua. Rungot molemmissa ovat täsmälleen samantuntuiset, käytännössä kopiot. JJ4,8:n kuvio on aika harva, äänekäs ja täristävä asfaltilla, tosin asfalttikilometrejä sillä minulla ei vielä kovin paljon ole…
En ole tehnyt mitään vertailua ko kumien kesken mutta kun kevään myötä tulee eteen renkaanvaihtohommat niin pitääpä testata. Lähellä on hyvä loiva alamäki jossa vähänkin merkittävämmät erot tulee kyllä esille. Kiinnostavahan toi on koska jos JJ tosiaan on heikompi rullaamaan niin silloin isoKnard nousee kyllä tosi hyväksi allrounderiksi. Se tietysti olisi hyvä tilanne.
Mutta jos niiden rungot on samankaltaiset, kuten sanot, ja koska Knard on selvästi painavampi niin kulutuspinnan erosta se painoero tietty tulee. Eli kulutuspinnassa on enemmän kumia. Ja tarvitaanhan isomman kumimäärän muodonmuutokseen, joka pyöriessä tapahtuu, enemmän energiaa.
Mulla on vain yksi isoKnard mutta jos mikään muu ei muutu ja vaihtaa Knardin JJ:n tilalle niin kyllä asian selvittäminen yhdelläkin kohtuullisesti onnistuu. Molempien renkaiden vaihdolla vaikutus on tietysti isompi ja selvemmin havaittavissa.
Tarkoitus olisi kokeilla tyhjiöputkivannenauhaa tubeless-hommiin. Jotkut sanoivat tehneensä tuollaisella vakuumikoneella sauman? Miten se tarkalleen sillä kannattaa tehdä?
Tokmannin vakuumikoneella ei voi tehdä kuin yhdellä tavalla, eli nauhan päät saumatessa osoittavat samaan suuntaan.
Kysymys vielä liittyen yllä olevaan keskusteluun isosta Knardista ja JymyJaskasta.
Täällä oli puhetta, että isompi Knardi vetelee pienillä paineilla, mutta JJ ei läheskään saman malliin? Pitääkö paikkansa?
Mammothin yksi ongelma oli juurikin tuo vetely, ei sitä ihan mahdottomasti ollut, mutta häiritsevästi pienillä paineilla.
Siitä haluaisin päästä eroon tai ainakin vähentää sitä jonkin verran, siksi kelkka kääntyisi palstapyöräilijöitä kuunnellessa JJ:iin.
Kaikki pitäis testata itse, mutta testaus on turhan kallista läskin renkaiden kohdalla. JJ ei maksais läheskään niin paljon kuin nuo surlyt, sekin hyvä asia.
Kirjanmerkit