GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 190 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 90 140 180 188 189 190 191 192 200 240 290 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.671 - 5.700 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #5671
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.185
    Sulan maan aikaa aika eleettömästi eteni mitä nyt vähän lipsu. Tosin kuski on kamojen kanssa höyhensarjaa.

    Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  2. #5672
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    579
    Tuossa dillingerissä lähinnä, että se on valmiiksi nastarengas. Eihän se paras mahdollinen sivuttais pitoinen hötölumessa muuten ole, mutta omaan käyttöön on riittänyt talvi ominaisuudet.

  3. #5673
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Tänään sipoonkorvessa tuli ainakin todettua että Bud on selvästi Knardia parempi eturenkaana kun alustana on pääosin mutaa. Rullaavuudessa tuolla nyt ei pysty mitään eroa sanomaan, yhtä hyvin pyörii molemmat. Knardilla on enemmän taipumusta lievään self steeringiin pienillä paineilla.
    Pitää kokeilla Knardia eteen seuraavan kerran joskus ensi vuonna kun paikat kuivuu.

  4. #5674
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Itsellä on muutamalla lenkillä ollut iso Knard edessä ja on se pehmeässä, siis savessa ja mudassa vähintään kohtalainen, esimerkiksi isoa Jumbo Jimiä selvästi parempi mutta se on myös märässä kivikossa ja juurakoissa aika hyvä. Juuri monipuolisuus tuntuu olevan hyvää luokkaa. Ei PaH ja muutamat muut sitä turhaan ole kehuneet.

    Mutta jos omissa ajomaastoissa mutapolkuja on paljon niin uskon että Bud on tosiaan silloin parempi eturengas.

    Kuivat kelit on sitten toinen juttu.

  5. #5675
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.876
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke81 Katso viesti
    ^kuinka kuluminen näkyy noissa nastoissa
    Täällä Napapiirillä on sen verran jäiset ja lumiset ajoväylät, että nastoja kuluttavaa päällystettä ei ole juurikaan näkyvissä ja tästä johtuen kulumista ei näy nastoissakaan. Irronneiden ja irtoavien nastojen tilalle kun laittelen uudet, niin tämän talven ajot hoituvat mukavasti ja huolettomasti.

  6. #5676
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    [karsasmia] Lähes [/karsasmia] yllättävää tuo mudassa tukkeutuminen, Knardin nappulat kun on kuitennii pirusti vähemmän krouveja kuin se Budin kelekkajäljelle ylirouhea kuvio.
    Kaikelle on paikkansa ja sitä rataa, aina voi tunkkaa. Tänään näin ihan vierestä kun kapeanakkisella ratsastava tömäytti lätäkön pohjalla olevaan juureen ooteebeen. Paksukilla ei olis varmaan edes huomannut sitä juurta...

  7. #5677
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Mulla on ajomaastona lähinnä sipoonkorpea, joka on pirun märkää ja kuraista nyt. Knardilla sai vajavaisilla taidoilla tuolla kurassa taiteilla tosissaan kun meinaa koko ajan livetä etupää alta, Budilla sitä ongelmaa ei ole läheskään samoissa määrin.
    Tykkäsin kyllä muuten Knardista paljon, ja varmasti laitan takaisin keväällä kun pikkasen noi polut saa kiinteääkin alustaa

    Takarenkaanahan Knard on vielä, pahemmissa kurapaikoissa vetopito loppuu, mutta kyllä sillä pärjää. Vois tosin laittaa Loun ja testata paljonko se rullaavuus huononee, vetopito tietty paranis huomattavasti.

    Tällä Bud/Knardilla menee kyllä aika kevyesti sitten kiinteällä alustalla joka paikkaan.

  8. #5678
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Se IsoKnardi on ihan *piip* hyvä yleiskumi mutta liimamudassa se kyllä joutuu antautuu. Se itsepuhdistuvuus on aika hupaisa ominaisuus, *pthfui*

  9. #5679
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    Harkinnassa läski maasto- ja työmatka-ajoon, mutta miten on, kestääkö perus nastattomat renkaat hiekoitussepeliä kun joutuu pakostakin kelvejä ajeleen välillä.

  10. #5680
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    ^Vee Bulldozer (= perusnastaton) ollut reilun vuoden fillarissa, eikä ole puhkonut sepeli eivätkä louhikot. Työmatkaahan en läskillä aja, mutta tänäänkin kelvisiirtymällä sepeliä enemmän kuin tarpeeksi.

  11. #5681
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miq Katso viesti
    Harkinnassa läski maasto- ja työmatka-ajoon, mutta miten on, kestääkö perus nastattomat renkaat hiekoitussepeliä kun joutuu pakostakin kelvejä ajeleen välillä.
    Pienempi pintapaine on armollisempi renkaalle, joten todennäköisesti kestää. Itsellä tasan nolla rengasrikkoa läskillä asfaltilla.

  12. #5682
    TomiKoo Guest
    Nastoitettu Bud&Lou pääsi testiin.



    Noin 10cm lumessa pitää tietenkin kuten normaali vastaava, vetopito on minun makuun hyvä. Testisää oli loppua kohden haastava: hieman plussalla, tihkusade, tiheäuraisella levyllä aurattu, jääksi tamppautunut maantie, jolla ei huvittaisi kävellä. Siinä rengas piti ehkä hieman heikommin, kuin IceSpikerPro Evo. Toisaalta ei ollut uraherkkyyttä, vaan meni kuin juna, toisin kuin urissa vetelevä ISP. Luistoa oli hieman, mutta se oli jännän ennakoitavaa. Sillai että takasen sai vähän sutimaan kun runttasi putkelta ja etusen sai jarrulla lukkoon, mutta se ei aiheuttanut draamaa. Olen äärimmäisen tyytyväinen, vaikka olikin työläs tehtävä. Lenkin jälkeen näytti kaikki nastat olevan tallella, en ihmettele koska liima oli aika tuhtia tavaraa.

    Yhteishinta kahdelle kumille oli noin 335€, kun Dremel-tyyppinen työkalu löytyi ennestään. Omalle työlle en laske hintaa, ehkä mulla meni pari tuntia tehollista aikaa. Kustannus sisältää siis renkaat, 450kpl nastoja, pikaliiman, asennustyökalun, terän reikien tekoon sekä hopeatussin, jolla merkkasin nastan paikat. Toki tuosta kustannuksesta jäi vielä seuraavaan kertaan tai jollekin muulle käytettäväksi. Sanoisin, että kalliin puoleista, mutta tulokseen nähden kohtuuhintaista ja ehdottomasti omaan käyttöön hintansa väärtti!

  13. #5683
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Laitoitko Schwalben teräväkärkisiä? Mistä tilasit nastat?

  14. #5684
    TomiKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mazza Katso viesti
    Laitoitko Schwalben teräväkärkisiä? Mistä tilasit nastat?
    Jep, niitä. Asennustyökalun mukana tulleita tylppäkärkisiä laitoin taakse keskilinjalle. Bike Componentilta tuli nastat, linkki nastoihin ja linkki asennustyökaluun. Liima oli Loctite 480, jota jäi reilu puoli pulloa, eli oli hyvin riittoisaa.

  15. #5685
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Pohjoisessa viritellään nastakumia ja ihan tarpeeseen, Vantaalla +8,5C ja hyvät lokkarit enempi tarpeelliset.

  16. #5686
    TomiKoo Guest
    Tein tänään vielä vertailevaa tutkimusta. Ensin lyhyt polkasu Instigatorilla, eli jäykkä sinkula, alla ISP 27,5x2,25. Heti perään lenkki nastoitetulla läskillä. Ja uudelleen vielä kilsa suditteluja ja jarrutteluja Instigatorilla. Selkeästi korostui sama, jota juuri edellä kerroin. Itse tehty läskinasta pitää hieman heikommin, kuin ISP, mutta ero on aika pieni. ISP on vaikea saada jäällä luistamaan jarrulla tai vedolla. Läskinastan saa luistamaan polkemalla ja jarruttamalla. Toisaalta luisto on mukavan ennakoitavaa, joten rengas on jäälläkin luottamusta herättävä. Jos joku tällaista hulluutta tekee, niin Plussan muutama sivu taaksepäin ehdottama kuviointi ja huomio vähempien nastojen paineesta on ihan hyvä huomioida. Jälkiviisaana ainakin keskinastat voisi jättää laittamatta jos sillä saisi pitoa lisättyä. Nyt kun alkuvitutus asennustyöstä on haihtunut, on projektin fiilikset aika positiiviset. Olen niin herkkisliikkis jäällä ajon suhteen, että tämä oli lähes välttämättömyys omaan talviajoon. Nyt ei sää- ja jäätilanne enää pelota!

  17. #5687
    Nastat on kyllä erittäin mukavat näillä keleillä. Työmatkat on mukava ajella kun ei haittaa lumi, jää, eikä urat

    Minulla on Dillinger4:t alla enkä muilla renkailla ole käytännössä ajanut. Tuntuvat aika suksilta loskassa ja tamppautuneella nuoskalumella. Saa kyllä ajaa kieli keskellä suuta. Osaako joku muillakin ajanut arvioida pitääkö joku toinen rengas paljonkin paremmin ko olosuhteissa? Vai teenkö jotain väärin? Pitää varmaan vielä matalammilla paineilla testata, nyt ollu 0,45 ja 0,55 bar.

    Tuosta liimasta, eikö muuten pysy itse tehdyissä rei'issä? Mulla ei mitään liimaa ole, eikä yhtään nastaa ole irronnut. Mutta noissa siis valmiiksi nastoille paikat.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  18. #5688
    TomiKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Tuosta liimasta, eikö muuten pysy itse tehdyissä rei'issä? Mulla ei mitään liimaa ole, eikä yhtään nastaa ole irronnut. Mutta noissa siis valmiiksi nastoille paikat.
    En tiedä pysyisikö, tuo nyt vaan oli oman vision mukaan hyvä. Jotkut on laittaneet kontaktiliimaa, joka varmaan sallii nastan väkivallattoman irroittamisenkin tarvittaessa. Ja ihan napakasti ne meni pohjaan ilmankin, kun vaan oli tarpeeksi syvä reikä. Ei kuitenkaan niin nätisti, kuin esim ISP:n irronneiden tilalle laitetut, jotka menivät kerrasta suoraan paikalleen.

  19. #5689
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Nastat on kyllä erittäin mukavat näillä keleillä. Työmatkat on mukava ajella kun ei haittaa lumi, jää, eikä urat

    Minulla on Dillinger4:t alla enkä muilla renkailla ole käytännössä ajanut. Tuntuvat aika suksilta loskassa ja tamppautuneella nuoskalumella. Saa kyllä ajaa kieli keskellä suuta. Osaako joku muillakin ajanut arvioida pitääkö joku toinen rengas paljonkin paremmin ko olosuhteissa? Vai teenkö jotain väärin? Pitää varmaan vielä matalammilla paineilla testata, nyt ollu 0,45 ja 0,55 bar.

    Tuosta liimasta, eikö muuten pysy itse tehdyissä rei'issä? Mulla ei mitään liimaa ole, eikä yhtään nastaa ole irronnut. Mutta noissa siis valmiiksi nastoille paikat.
    Liima hepotti asennusta, kun nasta painui paikalleen ilman pienintäkään voimaa. Mitä mujussa ajamiseen tulee, niin on niitä paljon huonompiakin renkaita kuin dillingerit, mutta rajansa niilläkin.

    Normioloissa nastat tuskin lähtee irti ollenkaan, mutta kun lipsutaan maastossa kivien päällä tai jarrutellaan hetkittäin paljaalla kalliolla, niin tilanne on hiukka toisenlainen. Niin ne irtoo ISP:stä ja alkuperäisnastoitetustakin.

  20. #5690
    IncBuff Guest
    Isoa Knardia näkynyt missään puodissa varastossa?

  21. #5691
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Tornio
    Viestit
    508
    Osaisko joku kertoa miten tollasta diy-analogipainemittaria käytetään? Itse mittaustapahtuma / painehifistely? Hommasin vasta autonventtiiliadapterin, mutta hieman ihmetyttää miten tuon kanssa saa paineen mitattua, vai onkohan noita erilaisia.. pitäis ilmeisesti sitä prestan venttiiliä jollain päästä painamaan että saa mittarille paineen? Entä kuin paineen lasku sopivalle tasolle?

    Onneks oli toi adapteri mukana lenkillä ku aloin paineiden kans fiilisteleen. Pudotin takarenkaasta ekaa kertaa painetta ja heti kerralla liikaa nii meni kyljet ruttuun ku istu päälle. Kaveri sattu onneks asuun lähellä niin sai kompuralla ilmaa, ei vaan autonrengastäyttölaitteessa ollu tosiaan oikein asteikkoa tuolla alapäässä eli ei mitään tietoa mitä tuolla ny on paineita. En oo vielä jalkapumpulla kokeillukkaan..

    Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

  22. #5692
    TomiKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekke Katso viesti
    Osaisko joku kertoa miten tollasta diy-analogipainemittaria käytetään? Itse mittaustapahtuma / painehifistely?
    pitäis ilmeisesti sitä prestan venttiiliä jollain päästä painamaan että saa mittarille paineen? Entä kuin paineen lasku sopivalle tasolle?
    Mulla on nyt tällanen käytössä:



    Harmaa muoviosa letkun päässä on jonkun jalkapumpun mukana tullut adapteri. Ruuvasin vanhasta SV-sisurista venttiilin sieluosan irti, poistin irto-osat ja jäljelle jäi sielun kierreosa. Sen ruuvasin pihdeillä hieman väkivalloin harmaan adapterin sisään kääntöpuolelta, pienellä ähkimisellä sinne tuli kierteet. Poralla voi auttaa reikää isommaksi. Hain kokeilemalla sopivan korkeuden, jolla sisäosa painaa sv-venttiilin sopivasti auki, kun sen painaa paikalleen. Lopuksi liimasin sisäosan paikalleen.

    Nyt tuo mittari toimii niin, että venttiili kierretään auki, mittari pohjaan ja se näyttää paineen vuotamatta. Hieman harmaata osaa nostamalla pääsee ilmaa hitaasti ulos, eli paineen säätö on helppo tehdä mittarin kanssa. Siitä sitten hakee vain nostelemalla sopivan paineen, hyvin helppo esim pudottaa 0,4 -> 0,25bar välillä keskellä korpea.

  23. #5693
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TomiKoo Katso viesti
    Läskinastan saa luistamaan polkemalla ja jarruttamalla. Toisaalta luisto on mukavan ennakoitavaa, joten rengas on jäälläkin luottamusta herättävä.
    Allekirjoitan TomiKoon kokemukset nasta-Budista. Peilijäällä nastoitus ei pure kovinkaan ärhäkästi, mutta luisto on melko hallittua ja lukkojarrutuksia uskaltaa tehdä eturenkaallakin. Uskaltaa kyllä ajella tällaisellakin tiellä:



  24. #5694
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Tuo piti lukea pari kertaa, että meni jakeluun. Kuulostaa nerokkaalta. En tiedä silti tarvinko mittaria... Olen toistaiseksi låskillä pärjännyt ilman.

  25. #5695
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Kyllä jonkinlainen mittari on hyvä ainakin jos ei ole enempää kokemusta paineiden arvioinnista.

    Itse olen jonkun foorumilaisen neuvosta hankkinut Schwalben sinisen digimittarin. Taitaa olla Airmax Pro ja olen ollut siihen tyytyväinen.

  26. #5696
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.891
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Isoa Knardia näkynyt missään puodissa varastossa?
    http://www.bikesteelborrow.com/rund-...x48-faltreifen

  27. #5697
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Isoa Knardia näkynyt missään puodissa varastossa?
    Kannattaa kysyä paikallisista liikkeistä. Ostin vasta Loun specialbikestä ja hyllyssä oli Surlyn paketteja. Samoin Suvalassa näkyi muutama Surlyn laatikko. En tutkinut/kysellyt tarkemmin, että mitä mallia olivat.
    Eli kun yhteydet tukkuriin on kunnossa, niin luulisi renkaita saavan tilattua, jos varastossa ei ole. Ainakin Loun hinta oli ihan kilpailukykyinen ulkomaan nettikauppojen kanssa.

  28. #5698
    Oliko jollain heittää sen tubeless vakuumimuovin pituutta. Varmaan jostain keskusteluista löytyy mutta ei oikei ehtis ettiä. Työpaikka sponsoroi säkitysmuovia ja kokeilut alkakoon.

    Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

  29. #5699
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Saako 27,5” Hodageja mistään? Voisi olla sopiva rengas Bad Habit pyörään ainakin eteen i45 vanteella.

  30. #5700
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    174Cm plus liittäminen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •