Ei yhtään kiinnostanut hankkia Boost-napaa Manitou Magnum haarukkaan, joten käytin XT M8000 navan ja 10mm holkin ”vetopuolelle”:
![]()
Tämmöinen tuli rakenneltua, saa nähdä onko mukava peli ajella:
![]()
Piru vie, hieno!
Kuumotus kasvaa entisestään. Laita Ninerista kommentteja heti kun kilometrejä alkaa kertyä.
Tähänastisesta kokemuksesta voin sanoa seuraavaa:
Runko on ainakin siistiä tekoa kaikin puolin ja viimeistelty nätisti. Kasaaminen meni muuten aivan hyvin, mutta kun löin voimansiirron kiinni niin ketju otti kiinni renkaaseen isoimmilla rattailla. Lisäksi 32T ratas ei mahdu pyörimään, jos tuo epäkeskokeskiö on "keskilinjan" takapuolella. Vaihdoin eteen BB30 (suoran) rattaan, joka tuo ketjulinjaa 6 milliä ulospäin ja nyt on tilaa vähän mudallekin. Lisäksi kääntelin keskiön johonkin sopivaan asentoon missä se ratas ei ota kiinni runkoon.
Tuossa rullaavassa setissä tuli nuo 27TPI Knardit mukana ja niiden tubeless-asennus oli kyllä ennennäkemättömän hankalaa, tuntuvat nyt kumminkin pitävän ilmat sisällään ainakin toistaiseksi. Vaijeriklipsit olivat ruuvattavaa mallia ja hitusen hankalat käyttää, etenkin tuo sisäisen hissitolpan reititys oli ärsyttävää. Kokonaisvaikutelma on tähän mennessä hyvinkin positiivinen, kunhan ehdin enemmän poluille kokeilemaan niin raportoin lisää.
Hieno Niner! Tilasikko runkosetin Tallinnasta vai muualta, R2:n alesta?
R2 Alesta tuli meikäläisen setti, loput osat muualta maailmalta tai omasta varastosta. Meidän perheen kolmas Nineri kyseessä (-10 RIP9 ja -14 RIP9 myös tallissa)
Ekan lenkin kokemuksia: Tosi hauskaa oli ensimmäiset 5 kilometriä, pyörä on todella leikkisä ja renkaissa tuntui olevan pitoa ihan älyttömän hyvin, jopa paremmin kuin läskissä. Muutenkin tuntuma oli hämmentävän erilainen, hyvin paljon läskin tuntuinen, mutta silti nopea niinkuin tavallinen pyörä. Lenkki jäi kuitenkin lyhyeksi kun alamäessä etupyörä otti pienen pohjakosketuksen ja vanne vääntyi reunastaan. Työntelin kotiin, löin vanteen kumivasaralla suoraksi ihmetellen materiaalin pehmeyttä ja otin puhelun Stan'sille, josta kyselemättä luvattiin uudet vanteet takuuna - kuulemma tuo alkupään Hugo on pehmeä ja korvattu jollain tukevammalla versiolla.
Historiaa sen verran, että viimeisen vuoden keräilin kokemusta läskipyörästä niin talvi- kuin kesäajossakin ja totuin käyttämään kohtuullisen pieniä paineita (4-5 psi) periaatteella "yksi pohjakosketus lenkissä ja paine on kohdallaan". Nyt laitoin noin 10-12 psi koeajoon ja tuntui tosi hyvältä kunnes hajosi![]()
No niin, laittelin viimein kiekot kasaan ja kokeilin tosiaan ensin tehdä ristiin. Rei'issä ei sinänsä ole mitään kulmaa noissa Mulefuteissa, eli sen puolesta ei ongelmaa. Jostain syystä kiekosta ei vaan ristiin tekemällä saanut valmista. Koko paketti oli melko nuudeli vaikka pinnat oli jo aika kireällä ja leipomisvaiheessa koko kiekko meni aivan perunalastuksi. Aattelin että olin vaan ollut huolimaton ja koitin uudelleen huolellisesti, mutta aivan sama homma. Duunasin sitten kiekon normaalisti eli pinna saman puolen laippaan minne offsetkin on, ja sillä tavalla homma hoitui ihan mallikkaasti.
Eihän tuo nyt mikään maailman tukevin ole jos vertaa johonkin järeään AM kehään tehtyyn kiekooon mutta luulisin olevan riittävän jämpti. Hieman kyllä ihmetyttää että mikä siinä ristiin tekemisessä oikein loppupeleissä mätti.
Siinä vielä kuva pelistä uusilla kehillä.
![]()
http://lenzsport.com/mountain-bikes/fatillac-29/
Tulisikohan tuolle jossain vaiheessa hintatiedotkin näkyville...
Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...
Nyt on kerätty kilsoja vajaa sata ja edelleen hymyilyttää. Niinkuin läski etenemiskyvyltään, muttei niin raskas ajaa. Ninerin geometria tuntuu tosi hyvältä, keula nousee helposti mihin vaan mutta pyörä on silti vakaa vauhdissa. Alamäkeen saa viedä melko silkkihansikkain, samalla lailla kun täysjäykkää läskiäkin - joustokeula ei välttämättä olisi kesäkelillä tähän(kään) pyörään huono ostos. Tampereella tuota pääsee kyllä koeajamaan jos haluaa.
Stache 5 ollut nyt alla sen aikaa että uskaltaa jotain sanoa.
Hyvinkin positiiviset ensivaikutelmat. Kevyt, ketterä, nopea ja mukava. Rengaspaineita muuttamalla saa helposti joko "läskimäisemmän" tai " 29 mäisemmän" jos haluaa hakea hieman erilaista ajofiilistä. Etukäteen mietitytti isojen kumien tuoma mahdollinen kankeus mutta eipä tuota kankeaksi voi mitenkään sanoa ainakaan jos vertailukohtana on vaikka Farley tai jäykkäperä Superfly samassa koossa.
Kannattaa kyllä testata jos on hakemassa jotain paksummalla kumilla olevaa fillaria.
Hard core läskien tonteille tuolla ei tietenkään ole asiaa mutta moneen muuhun paikkaan kyllä.
Jäykkä keula ei tietysti ole kaikkien juttu mutta läskissä en ole koskaan joustakeulaa kaivannut enkä näe sellaista tässäkään tarpeellisena. Värihän tuossa nyt on mikä on mutta kaikkeen tottuu, kai...![]()
Onpa fiksu pyörä. Tuossa emoputkikin nousee aika jyrkästi ja se lähtee suoraan keskiöstä. Tämä taas tarkoittaa että tuossa voisi käyttää Bafangin keskiömoottoria ilman että kone roikkuisi keskiö alla. Hieno lähtökohta hauskuutteluun kun renkaatkin olisi 3" leveät, eli ihan oikeast renkaat![]()
Poistun lähiaikoina 29+ ja siirryn läskipyöräilijöihin. Syy on se ku ei oo tilaa noin monelle pyörälle.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Onkos täällä nyt kaikkien pyörät suoraan 29+ vai onko joku jo tehnyt läskiin semilaihat kiekot toisiksi? Itellä on läsä ostoslistalla ja ajatuksena teettää siihen myös "kapeat" 3 vanteet lähinnä marahommiin vois kokeilla.
Ja seuraava mieltä askarruttava asiahan tulee voimansiirrosta, 1x11 mielessä, pitääkö perinteisitä läskivanteista 29+ vanteisiin vaihtaessa laittaa myös pidempää välitystä ja isompaa ratasta eteen?
-en ole hullu, olen erikoinen-
Eikohan meita laskeilijoita loydy jokunen, jotka vaihtaa valilla kaposempiin. Itsella S koon Muklukki (2014), jossa olen kayttanyt 29+ Knardeilla. On kelvannut sen verran hyvin, etten ole omiin tarpaisiini raskinut erillista semilaskia hommata, kun itselle laski on se ensimmainen vaihtoehto. Ajatuksissa on hommata rouvalle XS muklukkiin 27.5+ ja kas kummaa...niitahan voipi kokeilla omassakin. Ompahan sitten vaihtoehtoja.
Valityksiin en ota kantaa. Riippuu liian monesta tekijasta kuten esim. vaihtuuko ajotapa ja maasto kun renkaat vaihtuu. Ja itsella vanhanaikainen 2 x 10 voimansiirto. Hiukanhan tuo valitys pitenee automatic kun takarenkaan ulkokehan pituus kasvaa. Alla kuvalinkki omaan kulkineeseen.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11767313/p4pb11767313.jpg
Oma Stache 5 kasassa. Painoa jäi polkimien kanssa 11,2kg. Tosin tulee kasvamaan kun saa joustokeulan paikoilleen.
Pitikö tuohon kevennellä vai onko ihan vakiopaino ja mikä runkokoko sulla on ?
Poistun takavasemmalle, krampus vaihtoi omistajaa.
Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Runkokoko on 18,5".
Vaihdettuja osia:
- Tolppa Syntace P6 HiFlex
- Tanko Truvativ Noir
- Satula Specialized Phenom SL
- Jarrut Shimano M8000
- Tubeless
- Jotain pientä
Keulaksi hankittu Fox 34, ihan normi 29" keula. Kerran sovitettu matalilla paineilla.
Halo tehnyt kehät +kokoisille kumeille. 35 leveät on jo Halon sivuilla mutta ei 50 leveät. Tubeless ready.
http://www.halowheels.com/products/part/RMHAV392K
https://www.epictv.com/media/podcast...urobike/603279
Hinta vaikuttaa edulliselta verrattuna muihin valmistajiin.
hehee,
4.8" paksukista tuttu self steering ilmiö esiintyy 3" nakkerollakin kun etumaisessa Chroniclessa putoaa paineet tarpeeksi alas. Ei toki yhtä rankkana kuin isommalla muhkumilla![]()
Snadisti tulee 3.0 Knardillakin self steeringiä kun kehän leveys 50mm ja paineet riittävän alhaalla. 35mm kehällä en huomannut moista.
Tuli hypättyä 29+ kelkkaan Stache 5:n myötä. Ihana peli!
On kyllä hämmentävän ketterä pyörä ajaa ja kyyti ihanan smoothia 0,8bar paineilla
Omani heitin heti kaupasta haettua sinkulaksi, ohjaamo uusiks sekä jarruiks Hopen tekeleet. Paino jossain 10,6kg nurkilla.
Tuo Stache 5 on mielenkiintoinen tapaus. Periaatteessa tuo olisi 29er nastoilla hyvä talvipyörä, tosin miten nuo 2,25" kumit menevät 50mm vanteilla. 3" nastoja ei taida olla tarjolla?
Suvalan liikkeessä olivat venyttäneet yhteen Stacheen ISP:n etukiekolle, näytti meno aika saksantuninkiautoilta, en ehkä lähtis moiseen. Vitosen kuitukeulahan syö muuten ihan normi 15x100 etunapaa (ei boostia)...
Kirjanmerkit