Juurikin tuo epäilemäsi Jumbo Jimin ohut kylki voi olla huomattava osasyy vaurioon. Painoltaanhan ne on varsin kevyet ja kun GoExpossa semmoisia esittelyfiloissa katselin (Liteskin) niin kyljistä näkyi kankaat jo valmiiksi niin tuumin että noilla ei paljoa kivikoita kannata rassata. Joten ihan arvauksena vois sanoa ettei pajoa vanteelle lyömistäkään kestä.
Taittuminen on aivan eriasia ja tunnistankin sen, mutta läskin kapeilla vanteilla en sitä ole tuntenu muuta kuin naurettavan matalilla paineilla. Kannattaa kokeilla, en kyllä sponssaa enkä lainaa kiekkoja.
Sen verran vielä että, en kyllä käytä läskirenkaitakaan edessä. d5 Talvella, kesällä 4" ja takana max 4"
Kaikki nuo toimii varauksetta hienosti 65mm kehällä.
Ehkä eka läskirengasrikko eilen. Pihakrossia ajoin orapihlaja-aidan vieressä. En huomannut mitään. Iltalenkillä piti våhån lisätä ilmaa. Jostain syystä oli vajennut, ja täpärikaveri meinas karata horisonttiin.
Ehkä litkut tiivistivät, tai sitten joku muu selitys.
Eilisellä lenkillä varmasti 10 eri läskirengas/vannekomboa, ja poikkeuksetta kaikissa riitti pito- ja kaarreominaisuudet. Jopa loppuun asti ajettu endomorph piti käsittämättömän hyvin, vaikka loppulenkistä oli kivikot ja juuret kosteina.
Mitä tuohon artikkeliin burppaamisesta ja jopa vanteelta irtoamiseen tulee, niin tiedossani ei ole vielä yhtään 65mm tai 50mm tubeless kehällä sattunutta tapausta. Sitä odotellessa..
[QUOTE=Hannez78;2386082] Väitän silti edelleen vasta-argumentoinnista huolimatta, että 25mm leveä maantierengas rullaa paremmin kuin 110mm leveä läskirengas.
Sehän nyt riippuu täysin siitä mikä on alusta, jotta kumpi noista rullaa paremmin. Kovalla ja sileällä alustalla se on noin päin, mut pehmeellä.... Jos et usko voit tulla ensi kevät talvella mun mukaan metsälenkille 25mm maantierenkailla, mut elä sitten masennu jos et pysy mukana!
Lou4.8 <3 tämänkin takasen saa sutimaan mutta vetopito ei lopu![]()
Tai sitten toinen saattoi jonkun tyypin kotio ja toinen tuuppi sutijoita ylämäessäMutta hyvin se toimi CG kun reunanappulat oli viilattu pienemmiksi.
^Hä miten pitää GC muokataeihän sitä voi edes alle ennen laittaa
.
Burppailuun ja kumin irtoamiseen vaikuttaa varmasti enemmän vanteen reunus, kuin leveys. Esim Mulefut tapainen mistä kumi irtoaa tyhjänäkin vasta jalalla painamalla, voi aika huoletta ajella pienilläkin paineilla vs 100mm vanne missä paska reuna.
Tuli tuossa hommattua GC 120tpi 1.52kg ja Mammoth exo 120tpi 1.26kg, kun kyllästyin Jumboja odottamaan.
Onpas paksut kyljet noissa. 29 Schwalben snakeskin ohuempi kyljeltä.
Bud ja Lou tais olla ohuempia kyljiltään.
Mammuttia joutuu ajeleen huomattavasti pienemmillä painella, kuin Floateria tai Huskedua kylkien takia.
GC kumiseos vaikuttaa aika kovalta. Saas nähä lunastaako liukkaus lupaukset?
Kaverilla 4" lite Jumbojimit sisureilla rullaa uskomattomasti tyhjänäkin. Seos pehmeämpi, kuin GC.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Taitaa olla niin et mä ajan väärin (varsin märällä) kun GC oli mulle niin sysipaska rengas.![]()
, ei tuolla vielä niin märkää ollut, että olisi mitään eroja näkynyt.
Toivottavasti kukaan ei taas pahoita mieltään tästä mielipiteestäni, mutta näitä rengaskeskusteluja lukiessa tulee väkisinkin mieleen usein, että niiden renkaiden pitäisi pitää aivan joka tilanteessa ja jos kerrankin lipsuu, niin ihan paska rengas. Tietty on huonoja renkaita märälle, mutta mä en ole vielä törmännyt yhteenkään renkaaseen joka pitäisi joka tilanteessa hyvin. Tässä tullaankin siihen päätelmään, että aika usein sitä fillaria joutuu hankalissa olosuhteissa vähän ajamaan eikä istumaan vaan kyydissä matkustajana. Niinhän se usein menee, että mitä taitavampi kuski, sitä rullaavammalla ja huonommin pitävällä renkaalla pärjää märissä ja hankalissa olosuhteissa. Ei sillä, että itse olisin taitava kuski.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ihmehomma miten herkkähipiäiseltä porukka vaikuttaa, onko vaikutelma totta vai vääristääkö netti tunnelmaa? Vai tuliko ostettua liian kapeat sikakalliit hiilikuituvanteet?![]()
Jos millään vanne-ja rengaskombolla ole mitään ongelmia niin mitäs tässä sitten enää vatvotaan, poistoon vaan koko topiikkiTurhaa paskanjauhantaa koko 120 sivua
Itse kyllä hämmästelen suuresti, jos ei aiemmin linkatussa testissä mitatut pinta-alojen kasvut ei näy/tunnu arkikäytössä missään. http://www.spherikbike.com/img/conta...-analysisG.png
Voip olla, persettä penkkiin niin ei sutase niin helpolla.
Onkos kukaan kokeillu GC:tä takaperin asennettuna? Näyttäis olevan pystysuorempi nappulan etuosa silloin, eli nappulassa terävämpi kulma vetosuuntaan. Tässä kuvassa oikeinpäin niin että pyörintäsuunta oikealle:
![]()
No kun ei riitä paukut pahimmissa paikoissa. Ne mennään putkelta.
Ja toisekseen teknisissä paikoissa ei perse penkissä juuri edetä.
Kuivallahan GC on ihan jees. Toki jostain syystä ei yhtäänkään niin "mukava" kuin Bud ja Lou.
Ja tuppaa vielä itseohjautumaankin.
EDIT: Oma kokemus läskirenkaista on hyvinkin vajavainen, josko jopa olematon. Vain GC ja Bud&Lou. Enempää ei tartte kokeilla/tuhlata rahojaan.
Maastopyörä-/enskapuolelta on kuitenkin senverran kokemusta rengastuksesta ja sen vaikutuksista.
Ja jotensakin en vain siihen kokemukseen perustuen usko, että omaan ajoon ja makuun nykyistä komboa ratkaisevasti parempaa markkinoilta löytyy.
Kompromissina varsin tasainen, luulisin.
brilleaux muokkasi tätä : 07.06.2015 at 15.17
Herkkähipiäisyydestä en tiedä, mutta omalla kohdalla olen mennyt seuraavasti: 82mm-90mm-65mm, ja sillä tiellä ollaan, enkä ihan heti lähde vaihtamaan. Levein rengas on ollut D5, BFL tai GC, muuten on tullut ajeltua pääasiassa mammuteilla.
Omassa ajossa kanttipidolla on todella suuri merkitys, voi ajaa viistossa maastossa ja kivien kylkiä huoletta ja kivikossa taas leveämpi kumi estää vanteen raapiutumista.
Väittäisin ettei noilla pinta-alaeroilla ole juurikaan merkitystä, kumiseos ja kuvio on varmasti se tärkein.
mutanaama muokkasi tätä : 07.06.2015 at 16.01
Eihän tuossa ole mitään uuttaa...
Pintaalalla on merkitystä silloin kun tarvitaa kantavuutta, eli talvella huonolla kelillä.
Itselläni on 65mm vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat lenkkikäytössä ja 82mm vanteet ja laakeaprofiiliset renkaat retkeily/pehmeällä alustalla ajettaessa kun tarviin kantavuutta. 82mm vanteet kolisee turhaan 4" renkailla kiville kesällä aivan samalla tavalla kuin 100mm vanne ja 4,7"kumi, tämän takia moni foorumin pitkänlinjan läskiharrastaja on huomannut että sulan maan aikana kapeampi vanne on parempi, kun reunanappulat suojaa vanteen reunaa ja renkaan kylkiä.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Totta varmasti tuokin. Nöösiä vaan ihmetyttää renkaan profiilin muutos.
Enskarenkaissa liian kapea vanne väänti kumin profiilin päin perhettä, samoin vei renkaasta suuren osan "tukevuutta" pois.
Muljuavaksi muuttuivat.
Läskikumeista en tiedä, kun en ole kokeillut kapean vanteen vaikutusta. Tuskin vaikutus on samaa luokkaa?
Vanteen reunaa nyt ei tartte paljoa mun mielestä suojailla, ne on tehty ajettaviksi.
Renkaan kylkien suojaamisen ymmärrän kyllä. Toki tähän asti ovat kumit kestäneet hinkkauksen ihan hyvin ilman reunanappuloitakin.
Ajoa on erilaista...
Prkl. Taas väärin ajettu!![]()
Rolling Darryl ja max BFL talvella on niillä kelkanjälillä ja pehmeällä lumella toiminut loistavasti, lopputalven ajoin Nate 4.0 takana niin sain pitoa paljon lisää ylämäkiin, joita talvellakin riittää Syötteellä.
Kun kovat reitit ja kesä koitti, BFL eessä ja takana, mutta kun halusin rullaavuutta ja "jämäkkyyttä" ja keveyttäkin, hommasin taakse MCarbon 65 hiilarivanteen ja siihen Bontrager Hodag (1200g +- 100g) niin kylläpä "jämäköityi" koko taka"osa" ja kiihtyvyys poluilla parani huomattavasti.
Nyt on siis edessä RD ja takana 65 hiilarikehä Hodagit molemmissa.
0.5-0.6 bar paineella rullaa todella hienosti, kantaa pehmeissä paikoissa ihan ok tiettyyn pisteeseen ja voimien loppumiseen asti. Myös mainittu sivuttaispito on edelleen hyvä.
Retkelle laittaisin BFLlät molempiin päihin vaan siksi että tulee mukavempaa, ja pehmeämpää kyytiä.
Tuota kantoa, kantavuutta, olen kaivannut vain Syötteen talvessa kun kovan kelkanjäljen päälle on satanut 5-10+cm lunta ja sen päältä on sitten kelekka vielä uudestaan ajanut niin se on semmonen semi puuteri eli ei kanna, eikä painu läpi.
Jos painus läpi, 4 Nate menee kun juna, jos ei painu läpi, 5+ tuumanen 0.2-0.4 paineilla vois kantaa, mutta sitten saakin jo varata aikaa ja evästä
Tarpeita on monia, niinku kuskeja. Mitä tuota liian vakavasti ottaan. Hiilarikehä on myös mielestäni pyörää jäykistänyt, sekä se halpis hiilarikeula. Pelkästään noiden vaiholla ajotuntuma muuttui vaikkei ois renkaita vaihtanutkaan![]()
Kokeilin 65nexteille mammuttia ja GC:tä, nyt on mammutit myynnissä.
GC:ssa on isompi ilmatila ja siten se on myös mukavampi ajaa, vierintäpituus pitempi eli menee paremmin esteitten yli kuin mammutti.
On vaan tämmöiselle "liian nopea" rengas tuo mammutti,rynkyttää joka suuntaan.
10h ryskyttäny kesällä Mammutti takana, kyllä se on hyvä kumi ainakin taakse. Rullaa hyvin, pitoa riittävästi, riittävän vahvat kyljet. Miinuksena just se että se on aika matala ja siten semisti epämukava.Eteen en ole kyl edes aatellu kokeilla.
Mutta aina näistä keskusteluista tulee mieleen vpcx-skabat, missä mennään samoissa maastoissa 30mm leveillä renkailla ihan piip kovaa. Ja muutenkaan näitä ei voi verrata esim 2.4" renkaisiin, kun niissä vanteen leveys on usein noin 50% renkaan leveydestä (65mm rengas ja 28-35mm levee vanne on ihan normaali yhdistelmä), 65mm vanne on kuitenkin noin 50-70% renkaan leveydestä kun läskeillä ajellaan.
Kirjanmerkit