No onhan se 4 tuuman rengaskin aika paljon leveämpi kuin normi maasturissa.. ja minusta tuntuu että itselle riittää tuo. Mutta meitä on moneksi, kuten myös renkaita..onneksi.
No onhan se 4 tuuman rengaskin aika paljon leveämpi kuin normi maasturissa.. ja minusta tuntuu että itselle riittää tuo. Mutta meitä on moneksi, kuten myös renkaita..onneksi.
Noinhan se menee.
Paikat missä ajetaan on erilaisia. Kelit on erilaisia. Ajotyylit on erilaisia. Mieltymykset on erilaisia. Jonkun mielestä pitää rullata kevyesti. Toinen taas ajattelee että kun kerran on polkimet niin samantekevää kuinka paljon pitää polkea, se on vaan reeniä. Joku vaihtaa usein renkaita ja haluaa kokeilla. Joku toinen taas ei. Joku pitää jotain kalliina. Joku taas ei välitä hinnasta.
Tämän takia kaikki saa, ainakin minun puolesta, tehdä omat valintansa niinkuin hyvälle tuntuu. Sittenhän sen parhaiten tietää kun kunnolla itse testaa.
Ja jos kaikki ajaisi samoilla kumeilla samanlaisilla poluilla samalla tavalla, olisi tämäkin topikki aika köyhä monessakin mielessä.
Omia mietteitä fat bike prospekteille:
Heliumia saa kiekoilla,maksaa about uuden hyvän tunetetun joustokeulan ja iskarin verran.....
Se onko järkevää onkin jo toinen tarina.Ei voi enää speksata öljyjä,tiivisteitä,shimmauksia,HS LS preload/reboundsäätöjä,jousimateriaaleja,huoltovälej? ?,link ujenlaakereita,kitinän ja narinan aiheuttajia niinkuin täysjoustoissa.
Mieti vähintään 2 kertaan fatin hankintaa,niillä kun joutuu ajamaan enemmän kuin huoltamaan.
Jotain on spekuloitava niin olkoon se sitten renkaat ....
Ja ymmärrä että tulet osaksi jotain johon osa suhtautuu yhtä fanaattisesti kuin pahimmat uskovaiset uskontoon.
Ai niinku Spessu,Santa Cruz,Cyclocrossi,teräspyörä,Campa,Brooks,*****, Whisky, ja Vihree ED.
Siis wtf häh tää softa oikolukee uskonnolissävyiset sanat siistiin muotoon.Valvira?
Edit:Lupine unohtu ja pari muuta.Sorry muistakaa rukoilla kaikesta huolimatta.
Isän,Pojan ja Liitiän nimeen.Amen.
Tää topic on kyllä hauskaa luettavaa.
Mites on BestGripit pysyneet kiinni? Mulla on pienillä kilsoilla vielä kaikki tallella (Bud 120kpl / Floater 66kpl / molempiin on asennettu nastat ilman liimaa). Ilmeiseti yksikään nasta ei ole mennyt renkaasta läpi, tai jos on niin litku on paikannut reijät huomaamattomasti. Kärjet on edelleen yhtä terävän oloiset kuin uutena. D5 oli aika hiljainen verrattuna näiden ropinaan.
Sinulla siis kokemuksia Budista ja D5:stä. Itseä kiinnostaa nuo renkaat. Miten vertaisit niitä? Oliko edessä vai takana vai samat molemmissa?
Mä suhtauduihn noin bestgrippeihin hyyyyyvin nuivasti, ja pakko on taas seistä korjattuna ja myöntää etten mä taaskaan tienny mistään mitään.
Ilmeisesti rullaavat ihan asiallisesti ja eivät revi nappuloitakaan, näin olen jo pariltakin kuskilta kuullut suoraan.
Hyvin on pysynyt kiinni ilman liimaa. Pari nastaa on vissiin irronnut huonon kiinnityksen vuoksi, ruuvattu huolimattomasti nappulan reunaan eikä ehkä tarpeeksi syvälle. En oikein uskaltanut kiertää ihan niin syvälle kun olis pitänyt, laippa on niin terävä että pelkäsin menevän kumista läpi. Laiskana miehenä tein nastoituksen suoraan renkaaseen irroittamatta sitä vanteelta, jos viittis irroittaa niin pystyisi tunnustelemaan sormella kuinka lähellä laippa on. Kaikesta huolimatta hyvin on toiminut!
Kun täällä puhutaan pääasiassa nastoituksesta, niin minä olen vasta siirtynyt litkutukseen. Klovninkalossin päälle on aikanaan vedetty ystävykset Bud ja Lou. Valitettavasti takimmainen noista otti aivan liian usein pistoja vastaan ajaessani lajityypillisesti eli matalilla paineilla. Onzaa on joutunut vaihtamaan ja paikkaamaan aivan liian usein. Niinpä hain "eristyskaistaa" (vaikkapa ikkunan ja betonin väliin) Bauhausista ja Gorilla-tapea (sitä mustaa leveää) Motonestistä. Kaksi päällekkäistä kerrosta tuota kaistaa eli foamia oli liikaa, kun en saanut kumia päälle. Niinpä vedin yhden 75 mm leveän kaistaleen ja yhden kerroksen gorillaa päälle. En laittanut sitä halkaistua sisägummia. Litkut sisään, painetta kehiin ja takarengas alkoi vuotaa suunnilleen joka puolelta. Olihan värkillä jo melkein 2000 km takana, mutta muuten ajattelin että olenko ajellut viime aikoina sideharsolla. Lisää nestettä sisään, voimakasta tangon tyyppistä tanssia kiekon kanssa ja vähitellen kuulkaas alkoi pitämään. Metsässäkin on jo käyty, ja eilen laitoin etugummin samaan tilaan ja ainaskin työmatka onnistui.
Jos joku tarvitsee sitä eristyskaistaa eli foamia, niin minulla on sitä iso kiekko. Pistää privaa. On sopivasti 150 mm levyistä eli keskeltä kahtia, jos nimittäin pellekenkään. Muut kiekot on sitten asia eriksensä.
Yx iso mulukku
Mitä eroa huomasit ajossa tuosta tubeless muutoksesta?
Täytyy myöntää, että yllätyin kuinka tunnokkaalta meno tuntui maastossa ilman sisuria. Tätä en ensisijaisesti tavoitellut, vaan huolettomuutta.
Edessä on nyt talvisempaan keliaikaan joko D5 tai Bud sen mukaan mitä värikoodausta halutaan kehältä. D5 on vähän ku Maseratin katumaasturi verrattuna rynnäkköpanssarivaunumaiseen Budiin. Kumpikaan ei ole vielä ollut sysipaska millään alustalla. Eikä kevyt.Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg
Takana on se Saarioisten maksalaatikkofiiliksiä muistuttava Nate, nastoilla tai ilman - tuttu mutta turvallinen.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Voihan sitä kirjoittaa vaikka ei lukisikaan. On ainakin meidän työpaikallamme ihan vallitseva käytäntö.
Hyvä huomio! Siltähän nää jutut toisinaan vaikuttaakin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Jollain oli tossa Whiten prossa Lou takana ja bulldozer edessä. Millainen yhdistelmä tuo on tai onko haittaa jos takana on paljon korkeampi kuvioinen rengas? Itsellä olisi tulossa tuo Lou taakse ja nyt pähkäilen että pitäisikö se etunenkin vaihtaa Budiin tai johonkin rajumpaan.
Prossa D5 edessä ja Lou takana. Vaihdoin takaa bulldozerin Lou:n, kun alkoi bestgripin nastat tulemaan läpi ja litkua kulumaan enemmän kuin hart-sportia konsanaan. Jotkut valittaneen, että Lou rullaa muka huonosti, mutta ainakin bulldozeriin verrattuna Lou tuntuu rullaavan erittäin hyvin. Ja pitoa löytyy huomattavasti enemmän, ainakin näin talvella. Nää tuntemukset tosin vain parin päivän ajoilla.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Mulla kans tihkuttaa tosta reunoista hankautuneesta bulldozerista jonkun verran litkuja ulos.
Hiukan myöhässä, mutta pääkaupunkiseudulla kun oli tässä ma-ti sohjoinen sohjokeli, niin kiinnostaisi kuulla kommentteja renkaista.
Ittellä alla 4" 60tpi Nate 0.5-0.6bar 80mm kehällä. Pääasiassa päästiin suoraan ja pahemmin kiemuroimatta mutta pari kertaa vedin nutut vesisohjoisessa ylämäessä, kun eturengas haukkasi hiukan parhaalta uralta sivuun ja samaan aikaan takapyörästä hävisi vetopito -> pyörä ylämäessä poikittain ja siitä kyljelleen. Kerran myös alamäen alla mutkassa nurin, kun yht'äkkiä leveä rengas olikin vesiliirrossa sohjopatjan päällä.
Yhteistä kaatumisille oli puutteellisen ajotaidon lisäksi, että nuoskalumi muuttui todella vetiseksi sohjoksi mutta ei kuitenkaan vielä niin vetiseksi että olisi päästänyt rengasta läpi.
Like the Doc Martin would say:
"Get out, there are real patients out there waiting!"
![]()
Eli, tuommosessa kelissä, tuommosessa tilanteessa ei juurikaan mikään muukaan rengas ois auttanu![]()
Ski on periaatteessa ihan oikeassa, jossain kohtaa kaikista renkaista loppuu ominaisuudet. Mulla on D5 nastoitettuna RD:llä, takana "väärinpäin". Ei ollut ma-ti sohjossa suurempia vaikeuksia. Tuli kurvailtua Tzadin ja Vantaan puolella aurattua ja auraamatonta kelviä + pieni piipahdus pusikossa. Vetopito ei loppunut kertaakaan, mutta eturengas teki muutaman oho-ponkauksen uran pohjalta. Nappasi kuitenkin pitoa aina pompun jälkeen. Pari kertaa lähti myös kevyeen sohjosladiin koko laite, mutta pyörää kallistamalla pitoa löytyi riittävästi.
Ongelmia saada istumaan on-onen floater vanteelle. Menee koko ajan jostain killiin ja pyörii sitten paineilla oudon näköisesti. Onko jotain kikkoja miten saisi paremmin istumaan ? Ärsyttävä pikkujuttu mitä ei edes ajossa huomaa, mutta kun sen tietää...
Edit: käytin yli kahden barin paineetkin, mutta kun ei vaan istu.
Ilmeisesti OnOnen vanteetkin. Fairy vesiseosta sumupullosta liuksi. Venttiilistä sielu pois nopeamman ilma virtauksen aikaan saamiseksi (kompura) ja sormi tulpaksi ja sielu äkkiä paikalle. Kuormahihna kikka jos liuku ei riitä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kannattaa tarkistaa ettei vannenauha ole välissä, sisuri kunnolla sekä käyttää tarvittaessa saippuavettä liukasteena.
No löytykin ohjeita jo, kun jaksoi lukea ekoja sivuja tästä ketjusta. Nostelin nyt rohkeasti jalkapumpun kanssa paineet 4bar ja annan noiden nyt seistä pari tuntia paikoillaan ja hakea paikkaansa. Hyvin menee ojentajat pumppiin tossa hommassaIlmeisesti täysin paskat noi fattyn vakiovanteet floaterien kanssa. Renkaat menee heti vaihtoon, kun taloustilanne antaa vähän periksi. Onko suosituksia mitkä renkaat noille fattyn vanteille saisi istumaan paremmin, kun uusiin vanteisiin ei ole nyt rahoja vielä pitkään aikaan.
Ei ne Surlyn kumitkaan oikein mun kokemuksen perusteella tahdo istua, muun merkkisistä en osaa sanoa.
Kirjanmerkit