Kiekko kyljelleen ja painelen vanteen vierestä käsillä. Lähtee kyllä.
Kiekko kyljelleen ja painelen vanteen vierestä käsillä. Lähtee kyllä.
^^ Mulla ollut aiemmin kanssa, mutta tuon 4.7" renkaan kans ei vain noussut millään. Ja koko halpisajatus läskin kokeilussa ei nyt mitään isompia hankintoja salli. Hyvin tuntuu onneksi pitävän tuo kombo..
Krossikommuuni / Syöte MTB
On muuten aika passelin levyinen tuo 73 mm Gorilla On-Onen kehälle. Hieman sai venyttää mutta asettui tosi hyvin ja tuntuu pitävän ilmoja.
![]()
Nextien 65mm kehille renkaat painui todella pienillä paineilla kynnen alle, aikaa tuhraantui noin 3min.
Mammuteilla painoksi tuli 5,5kg, rullaavat samalla lailla kuin ennenkin, mutta kiihtyvyydessä tuntu mukamas eroa, kun painoa katosi noin kilon verran pyörivästä massasta. Eroa talvirengassatsiin isoimmilla kehilla 600g. Jos se nyt jotain kiinnostaa.
Paino siis litkutettuna ja pikalinkut paikallaan.
Muuttuko ajo-ominaisuudet?Kurvikäyttäytyminen ,viistot pinnat?
Minullakin oli suuria ongelmia kiinankehien kanssa, kun ensimmäisen kerran täräytin Ground Controlin vanteelle. Eihän sitä tuntunut saavan enää perkeleelläkään irti. Ei auttanut reunan tallominen eikä mikään. Lopulta tunnin tappelun ja väsyttämisen jälkeen sain kumen vanteelta. Vetäisin sitten stanin keltateippiä vanteen reunaan saakka, siinä kun tuntuu olevan huomattavasti pienempi kitka kun paljaassa hiilikuidussa. Uusi kokeilu > rengas asettui vanteelle mukavasti napsahtaen mutta tällä kertaa irtosi käsipelissä, tosin voimaa tarvitaan vieläkin. Toisen kehän asensin suoraan stanin kansssa ja irtosi ilman tuskaa, joten renkaan reunakaapelin "venymisestä" ei ole kysymys. Mutta nyt onnistuu maastossa sisurin asentaminen hasardin sattuessa. Burppailu on äärettömän epätodennäköistä, siksi tukevasti rengas vanteen reunaa vasten istuu.
En päässy sen enempää testailemaan, kunhan käytiin yksi töppyrä ajamassa ja kiivasta vauhtia pitäen soraa pitkin takaisin. Mut joo. Soralla oli entistäkin tukevampi fiilis, vaikka paineita oli barin pintaan Mut toi ero kiihtyvyydessä oli oikeesti juluma, sen huomas jo asphaltilla. Rullaustestissä ei kehällä ollu vaikutusta, sentilleen samaan paikkaan rullas ku RD:lläkin, mut huiput oli hiukan enemmän. Jos nää nyt kestää, niin koen tehneeni hyvät kaupat. Huomenna sen näkee, onko noi hyvät vai ei.
Kehä on nyt nätisti suojassa, eikä rengas kuitenkaan näytä ylikasvaneelta munkilta. Imo ihan asiallisen näkönen. Tyhmempi ei huomaa edes eroa.
Mut olit Z oikeassa, eipä juuri helpompaa tubeless-paria ole löytynyt. Syvä jyrkkä ura painaa gummin melkeen heti pohjaa vasten, ja pikku kompurallakin rengas pasahti paikalleen kerrasta, eniten aikaa meni siihen, että sai renkaan kehälle.
Punnasin mulefutiin menevän määrän 73mm gorillateippiä. Yksi kierros yhteen kiekkoon painaa 68g. Ei mikään ultrakevyt tule kun vielä summaa venttiilin ja 1.5dl litkua. Ei paha tosin.
Saitko Anaxagore sen renkaan jo irti? Jos ei muuten lähde niin laita 0,1bar paine renkaaseen, kiekko maahan kyljelleen ja aja autolla sen renkaan päältä.![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Sain irti. Pieni paine renkaaseen. Puupala akselin kohdalle matolle ja kiekko siihen kyljelleen. Sitten vaan tennarit jalassa pomppimaan päälle. Lopulta irtosi vaan sai taistella tovin. Ei mitään toivoa käsipelillä saada irti
.
Tää oli kans hyvä kevennysvinkki myös kuskille. Lähti varmaan 1kg massaa tuskanhikenä pois.
Anaxagore muokkasi tätä : 13.09.2014 at 09.49
Kuorma hihna kikkaa olen ite kayttänyt On-Onen vantella, kun on täyte painunut kasaan ghettokumin alla, kun ei ole muuten lähtenyt tiivistymään kompuralla. Enkä ole jaksanut laittaa uutta täytettä. Silloin, kun keskus täyte oli paksu sai pompullakin, kun oli heti tiivis. Tosin oli, niin paksu, ettei meinannut saada kumia vanteelle.
Mites gorillalla teipatuissa tubeless asennuksissa on kumit pysyny On-Onen vanteilla? Ghetto on pitäny kiitetävästi.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Itsellä ei gorillalla tehdyllä tiivistyksellä pysynyt floater on onen vanteella takana. Edessä pysyi, mutta hieman pidemmän päälle molemmissa kiekoissa nippelin reuna tuli gorillateipin läpi monestakin kohtaa. Litku tosin paikkaili teipin repeämiä, mutta vuotoa ilmeni silti ajoittain jonkin verran. Nyt ghettona on toiminut hyvin (pysyy vanteella ja pitää ilmat hyvin sisällä) ja paluuta teippiviritelmiin ei itsellä ole näköpiirissä ainakaan ko. vanne ja rengas kombinaatiolla.
Itsellä muuten halkaistun sisurin alla ollut makuualustan vaahtomuovi on pidemmän seisomisen jälkeen alkanut palautua ainakin jossain määrin alkuperäiseen muotoonsa. Alussa oli kyllä aika pitkään litteänä, mutta pidemmän päälle saman vaahtomuovin pystyi käyttämään uudelleen.
800g laihtui oma white litkuttamalla. Joten halpa kevennys.
Ja piti käydä kokeilemassa. Tuntuu että pyörään tuli herkkyyttä rutkasti lisää ja renkaat suodattavat entistä paremmin epätasaisuuksia. Kehältä kun lähtee pyörivää massaa kolmasosa pois niin pitäähän se jossain tuntuakin
Ehdottoman suositeltava päivitys. Ja nyt paineet voi pitää vaikka kuinka alhaisina eikä renkaat karkaa vanteelta.
Ground Control on ihan paska. Ajoin veli Mutiksen muovikehäpaksuttimella järveä ympäri ja pompahtelin kivet juuret ja muut obstaakkelit kaurismaisella ketteryydellä yli. Vaihdettiin pyörät takasin ja ekassa rungon ylityksessä ooteebee. Ttu.
Nyt ei päästy kallioille pörräämään, mutta vinossa juurakossa ja erikokoisten kivien yli meno oli vaan juhlaa. Vaikka oli vähän reilusti painetta, niin vetopitoa oli tarpeeksi. Nyt jos löytyy tuota perempi rengas, niin ihme on. Snadisti pyöreämpänä toi rengas toimi jopa paremmin. Reilu 30km maastoa ja jyrkkiä mäkiä takana ja joku kymmenen kilsaa siirtymiä, niin silti piti vielä pikku järvi käydä kiertämässä.
48mm gorillateippiä olisi, samoin litkua, mutta mistä ihmeestä venttiilit.Notubesin mahtaa olla ainoat järkevät hankittavat?
Leikkaat vanhoista sisureista ventiillit.Tsekkaa ensin että niissä on irrotettavat sielut.
Kukaan ei nähnyt mtn koska mä olin viimeisenä. Ja syndit päällä, tietty.
*raapsmukspam*
Anaxagore, miten teippasit kehän ennen litkutusta? Voitko antaa yksityiskohtaiset ohjeet? Vanteen yläreunaan? Mutkaan? Montako kierrosta mitä teippiä?
Leikkelin vannenauhasta (niitä oli kaksi päällekäin) molemmin puolin niin paljon pois kuin vain sai eli jotain 1cm. Sitten 73mm levää gorillateippiä yksi kierros keskelle vannetta alkaen venttiilireiästä ja siihen 10cm vielä päälle. En teipannu niitä renkaan reunan alle tulevia reikiä. Painelin teipin huolella kiinni. Kannattaa kyllä varmaan teipata ne reiätkin. Sitten vaan terävällä ruuvilla venttiilille reikä ja venttiili paikoilleen.
Sen jälkeen laitoin renkaan paikoilleen, sielu irti ja kompuralla ilmaa. Naps ja rengas asettui. Takarengas asettui vasta kovemmalla paineella kuin etunen. Sen jälkeen työnsin 150ml litkua venttiilin läpi. Sielu takas ja paineet taas kompuralla. Vanteen hitsaussaumasta mullakin pulppusi vähän mutta tyrehtyi.
Katotaan aamulla miten on paineet pysyny.
Kiitos. Siinä oli seikkaperäinen selostus. Jos se on toiminut, niin tuossa on marssijärjestys itselleni.
Jos haluatte pitkäikäisen viritelmän, niin Stansin videon mukaisesti kannattaa vanteen pinta karhentaa hiekkapaperilla ja pyyhkiä IPA:lla. Sen jälkeen teippaus ja sisurin kanssa paketti kasaan, odotusta ja vasta sitten ilman sisuria. Näin teippi myös tarttuu kiinni vanteeseen.
Ai mistäkö tiedän??![]()
Vanteen anopinnotteen karhennus todellakin parantaa teippien pysymistä.Anodisointi on vähän niinkuin teflonpinnote paistinpannuissa.
Vanhasta sisurista leikatun ventiilinjuureen olen pyörittänyt putkiteipistä snadin kartion tiiveyden varmistamiseksi ja ulkopuolelle vannetta nylon/teflon prikka juurimutterin alle.
Toiminut jopa kun on joutunut laittamaan prestan autonventiiliille porattuun vanteeseen.Avidin CPS prikkaa kannattaa myös käyttää vanteen ulkopuolella keskittäämään liian kapeaa venttiiliä.
Kirjanmerkit