GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 27 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 5029

Aihe: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

  1. #781
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...olisiko kenelläkään ehdottaa (hidasta tai nopeaa) telaketjua parempia vaihtojärjestelmiä, jotka olisivat "enjoyable and safe for everybody"...?

    ...kiinnostaisiko ajaa, btw, keskiviikkolenkki siten, että käytettäisiin väliaikalähtöä? Toisin sanoen lähetettäiin jengi matkaan samalla tapaa kuin aika-ajossa, lyhyin väliajoin. Matkan varrella saisi muodostaa "spontaaneja" pienryhmiä. Lähdössä pyrittäisiin noudattamaan keskinopeusjakoa, eli nopeampi väki lähetettäsiin matkaan ekaxi. -- Toinen mahdollisuus olisi ajaa reitti (trad.) "triahlontyyliin" eli peesaaminen ja ryhmien muodostaminen olisi kiellettyä matkan varrella (ohittaa toki saisi).
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  2. #782
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti big4man Katso viesti
    Because
    a) in Vantaankoski meeting point it was promised that the group wouldn't be riding rotating paceline but apparently that was changed quickly after depart.
    b) past experiences of rotating paceline in HePo group rides are terrible. People just can't do it well enough so it would be enjoyable and safe for everybody.
    (a) In my experience there is either a semi-official group captain or, in the absence of such a captain, an experienced rider with a natural air of authority who, as they say, calls the shots. Since I wasn't there I dare not guess who promised what, but it is IMHO advisable to always make sure everyone has heard and understood what was agreed upon before clipping in.

    (b) Apparently people *can* do it well enough to enjoy it: otherwise there wouldn't have been calls for more of the same! FWIW I, too, have had the pleasure of one such Wednesday ride last year and although I'm surely one of the most awkward group riders in the greater metropolitan region I don't think I made it all that terrible for everyone else. IMHO all it takes is someone who keeps an eye on things and who can give a few pointers if things don't roll smoothly. Therefore it is my opinion that the rotating paceline should be given a chance - perhaps large groups can be split into two based upon the riders' personal preferences?



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jorma löhman Katso viesti
    Tämä minuakin on alkanut tässä keskustelun lomassa mietittymään. Mikä om nopea vaihto ja mikä on hidas? Olisiko mahdollista kokeeksi ajaa vaikka minuutin vaihtoajalla? Se olisi vielä aika lyhyt aika, tulisi yhteensä pari minuuttia keulilla.
    Kuten aimmein yritin sanoa, nopea on yhtäkuin jatkuva ja jatkuva tarkoittaa sitä ettei varsinaista "keulillaoloaikaa" käytännössä ole. Ja kun puhumme hitaasta telaketjusta, suoritetaan ensin vaihto ja sitten ollaan keulilla (ensin oikealla ja sitten vasemmalla) sovittu tai vaihtelevanpituinen aika ja sitten suoritetaan seuraava vaihto. Sillä miten pitkä se aika on ei ole merkitystä (kuten ei hinnalla G,B. Shawn kuuluisassa letkautuksessa).

    Jos haluat pitää vaihtoajan minuutin pituisena, se onnistuu milloin tahansa kunhan vain itse pidät huolen että vetovuorossa ollessasi ilmoitat tai näytät vaihdot kun minuutti on kulunut. En näe mitään syytä vetää yhtä pitkään (tai vähintään yhtä pitkään) kuin edellinen vetäjä ellei itse jostain syystä halua tai katso jaksavansa. (Jos muut tämän vuoksi tuntevat joutuvansa vetämään "liikaa", voivat hekin lyhentää vetovuorojaan.) Se on aina parempi vaihtoehto kuin vastentahtoinen sinnittely tai punaiselle joutuminen.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiTee Katso viesti
    Itse pidän nopeasta telaketjusta, koska siinä matka taittuu joutuisasti ja koko ajan on hermolla, eli voinee sanoa, että ajaminen aktiivista. Saa ja pitää keskittyä ajamiseen. Syke pysyy tasaisempana, koska vedot ovat lyhyitä. Myöskään hitaan telakejun vaihdon yhteydessä esiintyvää nykäystä ei tule. Ainoa kiihdytys on nopeampaan jonoon liityttäessä. Hyvässä porukassa todellinen nautinto!
    Hyvässä porukassa niin, kieltämättä. Mutta se tuleeko vaihdon yhteydessä nykäystä vai ei riippuu kyllä täysin vaihtajan (eli oikeanpuolseisen jonon kärkeen siirtyvän ajajan) kokemuksesta ja taidosta - ei siitä onko telaketju nopea/jatkuva vai hidas. Hitaassakin telaketjussa vaihto on sujuvaa ja oikeanpuoleisen jonon vauhti nykimätöntä, kunhan vaihtaja muistaa ettei kiihdytä lainkaan ja että vaihdon pitääkin tuntua siltä että se kestää ikuisuuden.

  3. #783
    ketti Guest
    Triplapostaus. Pois pois.
    ketti muokkasi tätä : 21.08.2014 at 18.14

  4. #784
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti big4man Katso viesti
    Because
    b) past experiences of rotating paceline in HePo group rides are terrible. People just can't do it well enough so it would be enjoyable and safe for everybody.
    Jos joskus ei toimi (porukka? ohjaus), ei se tarkoita että koskaan ei toimisi. On nopeaa telaketjua ajettu menysteksekkäästi monesti ennenkin. Esimerksi wilierin vetämillä lenkeillä. Ja tuo tasainen eteneminen ilman nykimistä ei jäänyt teoriaksi.

    Sen verran kova oli 34-speksi pienelle porukalle, että tuossa telaketju oli mielestäni paras ajotapa. Moni varmaankin tietää, että olen aika innolla turvallisen ajamisen puolesta ja turhia riskejä vastaan. Ja tunsin sunnuntaina oloni turvalliseksi.

    Lienee aika lopettaa jähnääminen asiasta, varsinkin kun ongelmia tuntuu olleen niillä, jotka eivät ao. lenkillä olleet. Nopeasta telaketjusta tuskin tulee jokaviikkoista tapaa. Mutta kyllä se valikoimaan voi hyvin nopeissa pienissä ryhmissä kuulua.

  5. #785
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Ei tuo nopea telaketju ole ainakaan kovin tehokasta. Satuin olemaan sunnuntaina sekä 32 että 28 ryhmässä ja katselin sykekäyrää. 28 ryhmän telaketju toi 10 km keskisykkeeksi korkeamman lukeman kuin 32 ryhmä muutaman minuutin vuoronvaihdolla. Eli 28 vauhti nopealla telaketjulla vaatii kovempaa kuntoa kuin 32 ryhmä parinvaihdolla. Syy on selkeä, nopea telaketju vaati kaksi kovaa nykäystä, perässä hitaammasta nopeampaan ja kun edellä menevä meni kärkeen.

    Sitten kun saatiin hidastettua 28 ryhmän telaketjua niin tilanne näytti vähän paremmalta. Vauhtia tuli kilsa lisää ja syke laski. Yksin taitaisi ajaa silti nopeampaa keskaria?

  6. #786
    Yeah, we quckly realized that with just 7 riders in the group we won't hit the target average speed of 34 km/h unless we do the rotating paceline. Everyone joined in, no one complained, the riding went smoothly with no safety issues. But you somehow are making an issue out of it.

    Also you sidestep my other point: I want to practice this style of riding now and then, and I'm sure I'm not the only one. Where do you suggest we go for such practice?

  7. #787
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    78
    Olis kyllä kiva kun yli 30km/h ryhmissä ajettais aina pyörivää telaketjua, hidasta tai nopeaa mulle sama. Siinä olis se hyvä puoli, että vaihto olis täysin omissa käsissä. Lisäksi kuntotapahtumiin (esim. TdH) olis kaikilla paremmat valmiudet ajaa niitten jojojen ulkopuolella. Aurinkokannella voi olla telaketjussakin. Ei tarvi kuin antaa nätisti tilaa kun sieltä tippuu ajaja jonon perälle.

  8. #788
    ketti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti big4man Katso viesti
    ?...HePon lenkeillä jatkuvassa telaketjussa vauhdit kiihtyvät ja menosta tulee hidasta telaketjua huomattavasti nykivämpää. Stop this madness.
    No miksi? Mietitään. Vaikka olen asiasta täysin eri mieltä, mietitään silti:

    Mitä tapahtuu, kun tavismaantiepyöräilijä joutuu - herrajumala - vetopaikalle? Urku aukeaa. En kyllä ymmärrä miksi, mutta älyttömän usein tapahtuu kiihdytys. "Pitää vetää, luulevat että en jaksa" "onpa kärjessä raskasta" "vedän varmasti hyvin, kun minun vetovuorolla mennään lujaa" - jotakin tuollaista typerää täytyy liikkua nykäisyniilojen pääkopassa.

    Telaketjussa on kyse hidastamisesta, ei kiihdyttämisestä. Nopeassa telaketjussa sivuun siirtyneen ajajan rinnallepääsy saa kestää vaikka minuutin ja toinen minuutti ohiajoon. Kunhan liike on tasaista eikä kukaan nyi. Kyse on KIMPPALENKISTÄ ei kilpailusta.

    Ajatelkaa näin päin: nopeampi jono menee TASAISTA LENKKIVAUHTIA, ja hitaampi jono hivuttautuu hissun kissun taaksepäin.

    Tai ajatelkaa vaikka näin: sivuun siirtyneen nopeamman jonon etumiehen takaa paljastuu uusi KULMAMIES, UUSI JOHTAJA, joka määrää lenkkivauhdin. Hitaammalla jonolla ei ole valtaa, se on alisteinen orjajono, jonka tehtävä on jäädä. Mutta hitaasti, vaikka nimitys on nopea telaketju, silti hitaasti.

    Mikä sitten on molempien kärkikuskien hätäkiihdytys ja heitto ohittavien autojen sekaan vasemmalle parijonon viereen? Hepovaihto, sorry vaan! Ei mitään järkeä semmoisessa. Kuitenkin tuo typeryyden huipentuma taitaa olla vakiohepoilua. Todellista aivotonta HÖPÖILYÄ.

    Mitä tällä vuodatuksella haluan sanoa: KEEP IT SMOOTH! / Mieluummin kaksi rinnan kuin kolme tai neljä / Nopean telaketjun kierto voi pysähtyä tarvittaessa, jos ryhmässä on muita vahvempia ajajia. Vetäkööt vaan rinnakkain hetken / Pehmeä käsiala, kärkeen siirtyessä mieti vaikka kadenssia ja pidä se samana, hitaamman jonon tehtävä on hissun kissun jäädä, ei sinun kiihdyttää (jos toisin -> yli speksin, ja taas minä mietin että aikuiset miehet garminit ja kaikki en tule enää ikinä .. ainakaan viikkoon, prkl)
    ketti muokkasi tätä : 21.08.2014 at 18.34 Syy: Orjajono

  9. #789
    ketti Guest
    Tuplapostaus, hätähousu kun olen. Poistin.
    ketti muokkasi tätä : 21.08.2014 at 18.06

  10. #790
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketti Katso viesti
    Mitä tapahtuu, kun tavismaantiepyöräilijä joutuu - herrajumala - vetopaikalle? Urku aukeaa. En kyllä ymmärrä miksi, mutta älyttömän usein tapahtuu kiihdytys. "Pitää vetää, luulevat että en jaksa" "onpa kärjessä raskasta" "vedän varmasti hyvin, kun minun vetovuorolla mennään lujaa" - jotakin tuollaista typerää täytyy liikkua nykäisyniilojen pääkopassa.
    Ketti puhuu asiaa ja voisi minun puolestani vaikka tulla esittämään saman saarnan joka lenkin jokaiselle ryhmälle!

    Tunnen olevani jossain määrin kaikkien vetopaikalle joutuvien tavismaantiepyöräilijöiden ja nykäisyniilojen äiti eli olen varmasti yksi joka lenkistä toiseen syyllistyy tuohon samaan jos ei joka vetovuorolla niin ainakin jollain vetovuorollaan. Sikäli kuin olen onnistunut itse analysoimaan itseäni, syitä on kolme:

    (1) Ajatus siitä että vedän liian hiljaa ja porukka takana turhautuu (mutta kukaan ei sano mitään koska luulee etten jaksa tai halua vetää kovempaa) on vahvempi ja sietämättömämpi kuin ajatus siitä että vedän liian kovaa ja speksit venyvät (sillä jos vauhtia on liikaa niin kyllä joku käskee himmaamaan). Tämä on tietenkin hiton tyhmää ja heijastaa pelkästään omaa epävarmuuttani.

    (2) Kyvyttömyys arvioida minkä verran raskaammalta ajon pitäisi tuntua kun olen siirtynyt vetämään. Yleensä yliarvoin tämän silkkaa kokemattomuuttani. Sykelukemia voi yrittää seurata mutta ne muuttuvat melkoisella viipeella ja päivänkin mukaan vaihdellen. Tietyn nopeuden tai tietyn väityksen ja kadenssin ylläpitäminen olisi vielä suhteellisen helppoa, mutta kun ne saakutin mäet ja tuulet sotkevat koko ajan!

    (3) Välittömän palautteen vähyys tai täydellinen puute. Olenkohan kaksi kertaa saanut ohjeistusta peesaajien taholta - kerran alkuryntäyksestä ja kerran ylivauhdista vastamäessä - sillä taitaa olla niin että tavismaantiepyöräilijät ovat yhtä huonoja tässäkin roolissa eli niin kauan mennään nurkumatta nykäisyniilojen perässä kuin suinkin jaksetaan, muu olisi jo heikkouden merkki!

    (3)

  11. #791
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    139
    Pakko myöntää, että olen todnäk ollut usein tämä kiihdyttäjäniilo vetopaikalle päästyäni, syynä toki kokemattomuus vetäjänä porukkalenkeillä ja toki myös se luontainen halu "antaa kaikkensa" vaikka typerältä se voi kuulostaakin. Kokemuksen puute synnyttää epävarmuutta, tämähän on selvää. Pari kertaa huomasin, että olin vetovuoroon päästyäni kiihdyttänyt reippaan etumatkan päähän muusta ryhmästä. Pahoittelut siitä

    That said, viime lauantaina vetovuorossa ollessani takaa kuului myös kommentti "myötäiseen pitäisi vetää nopeammin", mikä ei varsinaisesti rohkaissut hiljentämään vauhtia. Näissä tilanteissa toki fiksumpaa olisi irroittaa se nopeampi porukka muusta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #792
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sathamoth Katso viesti
    That said, viime lauantaina vetovuorossa ollessani takaa kuului myös kommentti "myötäiseen pitäisi vetää nopeammin", mikä ei varsinaisesti rohkaissut hiljentämään vauhtia. Näissä tilanteissa toki fiksumpaa olisi irroittaa se nopeampi porukka muusta.
    No ei todellakaan fiksumpaa! Tässähän on kyse yksinomaan siitä että *tasaisessa vedossa* - tai no okei, meidän tapauksessamme *pyrkimyksessä* tasaiseen vetoon - vetäjän on alamäessä on yleensä vaihdettava isommalla välitykselle, otettava aerompi asento alaotteelta ja vedettänä reippaasti (s.o. jopa itselleen kovemmalla rasituksella kuin tasaisella) jotta peesissä olijat eivät joutuisi täysin lopettamaan pyöritystä tai jarruttelemaan. Tätä on jatkettava niin kauan kuin peesaajilla on "ilmaista vauhtia" eli vetäjän taito ja kokemus joutuu tässä koetukselle - erityisesti silloin kun myötämäestä tullaan suoraan vastamäkeen.

    PS Jos "myötäisellä" tarkoitettiin myötätuulta, ei kommentti silloinkaan ollut varsinaisesti väärä: 30 km/h keskarilla voidaan hyvin mennä sopivat myötätuulipätkät 35 km/h ja pysyä silti tasaisella rasituksella. (Toisaalta ei ole vallan tuntematonta että sitten "unohdetaan" mennä vastatuulipätkät tarvittaessa alle 30 km/h...)
    kuovipolku muokkasi tätä : 21.08.2014 at 17.48

  13. #793
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    31
    Eilen tais olla about 12 kuskia Kuninkaanmäen startissa. Märkää oli.

  14. #794
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Espoon pitkillä >300km on todettu, että rennoin tapa ajaa on jono. Silloin kärkimies valitsee sellaisen ajolinjan, että puolimetriä vähintään on molemmilla puolilla välimatkaa railoihin yms. Ei tarvi kauheasti merkkailla ja voi rennosti vaan seurailla edessä ajavaa. Ja vedot 5---60s fiiliksen mukaan. Tällä systeemillä ajettu 450km 4 hlöllä muistaakseni 33 keskarilla. Jono hyvä 4-8 hlölle. Toki välillä otetaan ns seurustelumoodi eli parijono. Hidas telaketju toimii kanssa >7 kuskia, mutta haastava jos paljon railoja yms. Elikkä kannattaa vähän jengin ja tiestön mukaan vaihdella moodia.

  15. #795
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    995
    Paljon hyviä pointteja tullut telaketjusta edellä.
    Sellaisen haluaisin vielä nostaa, että tuo tasainen vauhti pätee myös hitaassa telaketjussa. Parhaiten hidas telaketju toimii mielestäni niin, että vaihto tapahtuu kun jompikumpi kärkimiehistä (tai naisista) niin haluaa. Tällöin kärjessä ajavat sopivat vaihdosta ja näytetään takana tuleville merkki. Tämän jälkeen (yleensä) vasemman puoleinen kärkikuski tiputtaa tehosta yhden naksun pois, juuri sen verran, että jää hiljalleen jälkeen, jolloin oikean puoleinen siirtyy vasemmalle. Uusi oikean puolen kärkimies jatkaa tasaisella vauhdilla hitaasti rinnalle.

    Kun vaihdot tekee kiireettömästi ei taakse jättäytyvässä jonossa tule jarrutteluita eikä eteenpäin kulkevassa jonossa synny turhia välejä.
    Suuri osa tuntuu kuvittelevan, että uudella kärkimiehellä on tasan 2 polkaisua aikaa keretä toisen rinnalle ja tästä seuraa turhaa kiihdyttelyä ja jopa irtiottoja. Vielä pahempi versio on se kärkipaikalta kakkosriviin tiputtautuva, joka polkaisee jalan suoraksi päästääkseen toisen kuskin eteensä.

    Kun nämä ajatukset saisi kaikkien osallistujat ymmärtämään, niin hidas telaketju olisi mielestäni oikein hyvä etenemistapa, sillä tasoeroja voidaan tasoittaa eripituisilla vetovuoroilla toisin kuin nopeassa telaketjussa.

  16. #796
    ketti Guest
    Juuri kuten supertele toteaa.

    Mielestäni kannattaisi kierto (tai siis vetäjän vaihto) pitkiäkin vetovuoroja käytettäessä toteuttaa täsmälleen samalla tavalla kuin nopeassa telaketjussa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitäisi tulla "kolmatta linjaa" alas perälle.

    Käytännön esimerkki: muut vetäjät vetävät vaikkapa n 5 km vetovuoroja, eli ajavat n. 2,5 km kummankin jonon kärjessä. En tunne olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa moiseen toistuvaan vetosuoritukseen. Kärkimies edelläni siirtyy sivuun toiseen (jättäytyvään- / orja-) jonoon, ja tie aukeaa edessäni. Olen nyt vuorostani kulmamies, kymppi, kuningas. Hapottaa, ei helkkari, haluan vetää lyhyesti. Etusormella näytän rinnalle himmanneen kaverin etupyörän eteen, joten hän jatkaa pudottautumista, hitaasti, hitaasti. Siirryn hitaaseen jonoon ja jatkan jonon hidasta valuttamista alaspäin saadakseni peesattavan eteeni.

    Emme näytä mitään turhaakin turhempia lassomerkkejä takanatuleville, pieni vinkki vieruskaverille sormella tai puheella riittää. Vielä rautalangasta: Jättäytyminen alkaa pehmeästi kun jompi kumpi seuraavista ehdoista täyttyy:

    - Kulmamies (=vetäjä vieressä master-jonossa) ilmaisee aikeensa puheella tai vilauttamalla vaivihkaa etusormellaan eteeni.
    - orjajonon kärkimies haluaa pois keulasta, joten hän vain jättäytyy mitään kenellekään viestittämättä

    Menemme hetken "nopeata telaketjua" vaikka ajamme "hidasta telaketjua." Voi kamalaa. Ai hitsi, kukaan takana ei huomannut mitään. Ei tullut nykäisyjä.

    Ainoastaan edelliselle kovakuntoiselle vetäjälle voi olla harmillista joutua lopettamaan eturiviajo toivettaan nopeammin, mutta seuraavalla vetokierroksella haluttomuuteni on jo muiden ajajien tiedossa ja he voivat yhteistuumin ehkä hieman säätää.

    Vielä kerran: kukaan ei koskaan kiihdytä eikä spurttaa, tapahtuu ainoastaan jättäytymistä. Takanakaan ei tule spurttia, ainoastaan lenkkinopeuteen paluu mitättömän vähäisellä nopeuden nostolla palauttavassa peesissä.

    Kevennän lopuksi toteamalla, että kysymys missä on nopean ja hitaan hyrrän raja on ihan sama kuin kysyisi onko rinnakkaisia universumeita olemassa. Tai jotakin.

    Päätän lähetykseni täältä tähän.


    ----------------


    "mä kolmatta linjaa, takaisin, nyt kuljen.."
    ketti muokkasi tätä : 22.08.2014 at 10.59 Syy: Poistin jostakin tulleita tuplarivinvaihtoja.

  17. #797
    Only 4 riders today at Vantaankoski 18:00 (surprising, given yesterday's deluge). We went via Palojoki, Nurmijärvi and Lepsämä to Bemböle at about 34 km/h. The first Thursday ride that I actually completed! (because of those who didn't show up I guess)
    http://www.strava.com/activities/183444641

  18. #798
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    24.8. tarjolla pitkää siivua Espoosta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...58#post2248158
    Keli näyttää hyvältä joten ei muuta kuin kaikki mukaan!

  19. #799
    ketti Guest
    Pyynnöistä huolimatta vielä yksi luento. Olenhan omasta mielestäni aina oikeassa.

    Miten menetellään, jos halutaan ajaa aina parilla keulassa, tehdä parivaihto?

    Helppoa.

    Ajaja edelläni siirtyy kulmamieheksi, mutta näyttää melko heti halunsa siirtyä orjajonoon. Tai sitten orjajono jää itsestään, joten hän siirtyy hitaasti suoraan orjajonoon, varsinaisesti vetämättä kuninkaana. Tällöin minusta tulee kuningas, kulmamies. Ajelemme keulassa rinnakkain ihan niin kauan kuin haluamme, kunnes vihdoin haluamme pois. Ei mitään typeriä lassomerkkejä ja kuolemaa halveksuvia heittäytymisiä "kolmannelle linjalle", ei.

    Vaan:

    Kaverini alkaa jättäytyä hitaasti HITAASTI, siirryn orjajonoon ja jatkan hidasta pudottautumista. Ajamme hetken "nopeaa telaketjua." Uusi kulmamies (joka siis alunperin oli takanani master-jonossa) huomaa yllättäen TYHJÄÄ VIERESSÄÄN ORJAJONOSSA joten hän siirtyy orjajonoon.

    Kuninkaan tulee heti luopua kruunustaan ja siirtyä hitaampaan jonoon jos hitaampi jono on jäänyt, mistä tahansa syystä. Valta kaapataan jättäytymällä. Valta siirtyy uudelle nopeamman jonon kärkiajajalle. Eläköön uusi kuningas!

    Nimi "nopea telaketju" on harhaanjohtava. Ei siinä tapahdu mitään nopeasti, paitsi matka etenee.

    Jos puolet kävelynopeudesta on noin 2 - 3 km/h, jonojen nopeusero kannattaa pitää vielä paljon PALJON pienempänä varsinkin tuntemattomien ajajien kanssa. Ettei tule niitä parjattuja nykäyksiä.

    Jos et ymmärtänyt edellisestä sanaakaan, lue ensin pari edellistä kirjoitustani asiasta.

    Oikeasti "nopea/hidas telketju" on helppoa. Riittää, kun osaa ajaa tasaisella pyörityksellä suoraan (kaikki eivät osaa) ja samalla aistia jalkojen "vääntöpaine" ryntäilyjen välttämiseksi (kaikki eivät osaa tätäkään). Ei sitä oikeastaan tarvitse harjoitella. Ainoastaan toteuttaa. Ei pätkärullailuja, ei nykäyksiä, ei mutkittelua, ei hätäilyä. Kaistaa ei vaihdeta niinkuin taksit Tuusulanväylällä, vaan hitaasti, Jos vaihdankin kaistaa vahingossa puoli metriä liian aikaisin, ei silti kenenkään tarvitse jarruttaa.

    Toinen juttu on sitten luukkumiehen päättäväinen rooli ja toiminta hyrrän takana pitämässä ulkopuoliset pois sotkemasta hyrrää. Vaikkapa jos omalla suurehkolla porukalla ajaisimme Vätternrundania tms kuntoajoa, emme todellakaan kaipaisi horjujia emmekä nykäisyniiloja hyrräämme. Luukkumiehen toiminnasta ja tehtävästä voin kirjoittaa vastaavat ohjeet, mutta en taida viitsiä. Nipottavan hullun leima on otsassa jo nyt.
    ketti muokkasi tätä : 22.08.2014 at 11.39

  20. #800
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    79

    Helsinki - Lenkkiseuraa Perjantai 22.8.2014 klo 1830-1900

    Nyt yritän taas välttää seuraavan päivän mahdollisia ukkoskuuroja... Sateella teen mielummin jotain muuta kun istun pyörän selässä.

    Olisko lähtiöitä Manulasta/Kuninkaanmäki/Viikki/Itä-Helsiniki noin klo 1830-1900?

    Asfalttin lisäksi sujuu nykyään myös soratiet kun on hankkittu paksurenkainen kakkospyörä.
    Kesksari asfaltti 28-32
    Keskari sora 23-25 (?)

    Lenkin pituus 2-3tuntia.

  21. #801
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Lähteekös huomenna velolta se tdh-preli ja klo 10? Minä olisin tulossa, jos on hitaampiakin ryhmiä kuin se 40km/h. Satoi taikka paistoi.

    Edit: Onkos prelissä tarkotus pitää taukoja jossain? Edes pullontäyttösellaista?
    nikobiker muokkasi tätä : 22.08.2014 at 19.10

  22. #802
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    169
    Olen tulossa klo 10 velolle. Jos alle 40/kmh porukka syntyy niin sitten siihen ja jos ei niin pikajunan kyytiin niin pitkäksi aikaa kun jalat kestää.

  23. #803
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    Heti Jarin 4-kympin (5 kuskia) jälkeen starttasi 8 kuskin "29"-porukka. Molemmat ryhmät saivat täydennystä Bembölestä. Pienessä tihkusateessa (jota tuskin huomasi) ajeltiin Nurmijärvelle, jossa 2 kuskia kääntyi kotimatkalle (ja yxi kuski tuli lisää). Jokelan huoltiksella pidettiin lyhyt "tankkaustauko". Myötätuuli ja hyväkuntoiset vetomiehet avittivat keskaria >30. Ja aurinko alkoi paistaa paluumatkalla Nikkilän jälkeen Jokivarrrentiellä takarenkaani sanoi "poks", ja huidoin hövelisti jengin jatkamaan matkaa ilman, että tarvitsi odotella (...jos totta puhutaan, niin tuli "haveri" sopivaan paikkaan ja oikealle kuskille, sillä olin huomannut kuntoni hupenevan, ja esim. loivan mutta pitkin nousun Nikkilän keskustasta ajoin jo ns. punaisella.) Köröttelin kotikonnuille Lahdentien kautta oikaisten. Silti velo-kotiovi -välille tuli 141 km keskarilla 28.8 km/h.

    J.k. Lisään vielä, että parijonossa pyöritettiin hidasta telaketjua ja jonossa käytettiin pysäkkivaihtoja. Molemmat toimivat oikein hyvin.
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 23.08.2014 at 18.04 Syy: j.k.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  24. #804
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Jooh oli erinomainen lenkki. Sää oli lähes jopa loistava ja seura toki myöskin! Kiitos! Velolta velolle keskariksi tuli 30,7. 100 km maantieosuuden keskari taasen 33.

    Tykkäsin että tuo hidas telaketju toimi mainiosti. Ei mielestäni minkäänlaista sekoilua ilmennyt. Jatkossakin kannatan sitä.

    Erityiskiitokset vielä teille, jotka teitte enemmän vetohommia.

  25. #805
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    255
    Päivän Vantaankosken lenkki ajettiin pääosin aurinkoisessa kelissa.
    Starttipaikalla alkoi sataa juuri kun lähdettiin liikkeelle, mutta onneksi se kesti vain 5min.
    Ryhmiä muodostui 3kpl (32,30,27).
    32-ryhmässä 13 kuskia (kokonaisuudessa arviolta 35kuskia koskella, 30 ja 27 ryhmät voivat raportoida tarkat luvut).
    Ajomuodostelma/vaihtomenetelmä hidastelaketju.
    Siistiä ajoa kaikin puolin. (Klaukkalassa saatiin torvea maanteiden kuninkaalta)

  26. #806
    28 -ryhmään (ei ollut semmoista kun 27) starttasi 9 kuskia. Alun härdellin jälkeen päätettiin pysähtyä ja sopia ajomuodostelmasta. Menimme pääosan matkasta nopealla telaketjulla. Siihen nähden että systeemi oli melkein kaikille uusi, hyrrä pyöri kiitettävän hyvin! . Hatunnosto erityisesti kaverille joka ainoana halusi ajaa 25 ryhmässä, mutta päätti tulla rohkeasti 28iin.
    Spekseissä mentiin. Koskella keskinopeudeksi mittari näytti 27,9.
    3kk sunnuntailenkkien taukoilun jälkeen 28 vauhti tuntui samalta kun kevään 32 vauhti. Vähän on kunto päässyt rapistumaan . Kiitokset lenkkikavereille!

  27. #807
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    73
    30 -ryhmässä 10 kuskia. Telaketju toimi hienosti. Kun jonoon tuli väliä, siitä lähti kiitettävästi viesti eteenpäin, jolloin kärki hieman hiljensi. Keskari oli 29.1. Oli mys useita tilanteita, joissa autoilija lähti ohitukseen meidän merkeistä. Yhteispeli muun liikenteen kanssa sujui pääsääntöisesti hienosti.
    Kiitos kavereille.

    Tämän kaltaisessa porukassa haluaisin osallistua TDH:n. Lähdettäisiin ohjatun 30 -ryhmän edeltä siis 30+. Minulle nopeus on siinä ja siinä meneekö punaiselle, mutta yrittäisin. Vastailkaa jos on kiinnostusta.

  28. #808
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    "28 vauhti tuntui samalta kuin 32"

    Maantiepyörän ollessa telakalla, taittui matka vaihteeksi cc:lla. Todellakin matkan rasitus vastasi vähintään 32:sta. Kivaa oli silti.
    Kuten Apulanta laulaa, kivusta nautintoon on matkaa pelottavan vähän. Kipua aiheuttivat takareiden äkilliset krampit. Niistä en nauttinut. Pistetään ne oudon fillarin piikkiin.

  29. #809
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    30-ryhmässä mukana ja sen myötä sain ihan hyvää vauhtia ajettua koko oman pitkän lenkin. Kaikkiaan mittariin kertyi 213 km ja kotoa kotiin aikaa vierähti minuutilleen 8 tuntia. Ennen Siippoon taukopaikkaa meinas kyllä jalat hyytyä todella pahasti, sillä jouduin vetämään kehän vartta 170 tieltä Vantaankoskelle aikalailla punaisella, että ehdin lähtöön mukaan. Onneks tauolla sai uutta virtaa ja pysyin porukassa mukana loppumatkankin.

    Oli omalla kohdalla tän kesän ensimmäinen porukkalenkki ja hyvä maku jäi.

  30. #810
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LOKS Katso viesti
    Tämän kaltaisessa porukassa haluaisin osallistua TDH:n. Lähdettäisiin ohjatun 30 -ryhmän edeltä siis 30+. Minulle nopeus on siinä ja siinä meneekö punaiselle, mutta yrittäisin. Vastailkaa jos on kiinnostusta.
    Tästä juteltiin eilen erään kuskin kanssa TDH-prelin jälkeen. Itselle tapahtuman järjestäjien järkkäämä 30-ryhmä tuntuu aavistuksen liian hitaalta porukka-ajoksi ja varmaan leviää myös varsin isoksi. Sellainen 8-20 kuskin 32-ryhmä olisi passeli meikäläiselle. Esim. hitaalla telaketjulla muutaman minuutin vetovuoroilla.

    Olisiko täällä kiinnostuneita, jos organisoiduttaisiin omaksi tdh-hepo-lenkkiryhmäksi kisan ajaksi? Voisihan niitä hepo-ryhmiä olla useampiakin eri nopeuksille.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •