Peukkua hopeanvärisille pulikoille. Päädyitkö laittamaan keulille jäykkää vai joustavaa..?
Peukkua hopeanvärisille pulikoille. Päädyitkö laittamaan keulille jäykkää vai joustavaa..?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kiitto. Omasta mielestänikin valitsin hienon rungon värin
Hopeeta tulee vielä lisääkin... ehkä jopa liikaa...ja hienosti stemmaavat tolppa/klemmari/ohjainlaakeri. ..., mutta katsotaan nyt. Stemmi, spacerit, jarruissa, grippareissa, pikalinkut...
Jäykkis teräskeula tulee. Ninerin omaa tuotantoa. Mustana kun valitettavasti ei enää saanut Kermittinä....Päädyitkö laittamaan keulille jäykkää vai joustavaa..?
Ehkä harkitsen jotain joustokeppiäkin tuonnempana. Toisaalta jos ihastuu jäykistelyyn täydellisesti niin hiilaria kevennykseksi ja olis hiinä ja hiinä päästä alle kympin.
Peukaloita Jaskan Ninerille! Täällä kot'puolessa hää pärjää imo ihan hyvin jäykällä keulalla + keveys on kevyttä![]()
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Tuo kona näköjään pysyy ikuisuusprojektina. Kävin ullakolta nyhtämässä elintenluovuttajapyörästä vähän osia... Maastoon kun ei jäykällä keulalla pahemmin asiaa ole ja muutenkin ajot ovat pääosin kadulla, niin...
Uudet sarvet![]()
Sehän se.
X0 muuten paitsi etuvaihtaja. Piti tehdä itselle eka täysin ABS*-fillari, mutta XT on etuvaihtaja... niin ja onhan kasettikinMinkäslaista nappulaa tohon tulee kiinni?
Jäykällä hiilarikeulalla? Muutenhan voi olla haasteellista.Itsellä suunnitteillä SIR9. Speksannu jo alle 11kg medium rungolla. ... XT osasarja ehkä jopa jarruineen. ...
Mä itse asiassa punnitsin** joka palikan*** ja tietysti aika harva painoi vähemmän kuin ilmoitettu. Aikamoinen yllätys tosin oli toinen 2.35 RalliRane (ilm. 620g): vain 560g kun toinen oli 609. Ja nuo X0-kammet kaikkine kilkkeineen 737g.
Noh, tänään vielä muutama juttu... vaihdevaijerit kiinni + säädöt. Hopen expanderi ei pidä teräsputkessaja pitää vaihtaa käpyyn ja nyt sisureilla asettumassa olevat renkaat tubelesseiksi... Ja toki jarruletkua on metritolkulla ylimääräistä... jokohan vihdoin opettelisi ilmailemaan vai veiskö johonkin
Valmiin näköinen möhkö se jo on, mutta innoissani askarrellessa en muistanut eilen ottaa herutuskuvia lisää... mutta jospa tänään parkkihallissa koeajolla "vakuutuskuvat".
*Anything But Shimano
** miksi ihmeessä, määhän olin jo parantunut
*** runkoa en huomannut punnita ennen ruostesuojausta enkä keulaa enkä ketjuja katkaisun jälkeen kaikessa tohinassa
Jaskajaska, kirkkaat kiekot tohon kuuluisi. Päheeltä näyttää silti tähän asti.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Ilman muuta... mut noi nyt oli talvella aikoja sitten tarjouksessa. Kakkoskiekot sitten... vai lähtisköhän tuo musta jotenkin pois...
En mää vaan ymmärrä itsekään. Se ei tartu kunnolla vaan liukuu kiristettäessä putkea pitkin ylös vaikka mielestäni teen kaiken oikein. Rasvanpoistajallakin olen putsinut sekä expanderin ja putken pariin kertaan
Kyllä se eilen vaimokullankin -joka ei edes ole pyörä-orientoitunut- mielestä oli ällistyttävän hieno...hieno tulee...![]()
Olen kyllä lukenut aiemminkin että näiden kanssa on ollut jotain ongelmaa nimenomaan kiristysvaiheessa. Ei joko kiristy tarpeeksi tai sitten hajoaa liian kiristyksen tuloksena. Toisaalta minun kokemukset kahden expanderin osalta ovat hyvin myönteisiä. Asentuvat helposti eikä ole ollut välystä ajon jälkeen.
Hopella on video asennuksesta, mutta olet sen varmasti jo katsonut.
Ilman muuta käpyä sitten jos ei vaan tahdo pysyä.
Nojoo tajuan kyllä että speksaus on ihan eri asia kuin oikea paino, vaikka olen nimenomaan yrittänyt vakoilla netissä punnituskuvia.Scwalben renkaissa on kyllä käsittämättömät heitot painoissa.
Olen muuten vihreän suuri fani, mutta nyt alan taipumaan valkoiseen runkoon kun se on vähän modernimpi (tapered, 142mm jne.).
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Tutkin asiaa eilen hieman tarkemmin ja totesin että expanderin kiristysvara loppuu liian aikaisin. Kun ne "palat" oli yhteen kiristetty sain pihdeillä vetämällä expanderin liikkumaan putken sisällä. Lieneekö sitten tuo Ninerin haarukan rööri sisältä isompi kuin lääkäri määrää
Noh, käpy tarttui kuitenkin heti
Tuossa on puolensa, itsekin hetken harkitsin. Se valkoinen SIR on hieno, anna mennä vaan
Projekti tuli kasattua loppuun eilen, mutta kuvat jäi vielä ottamatta
Kyllä siitä tuli hieno, en taida raaskia edes kurastaa sitä vaan ajelen vain aurinkoisina kesäsunnuntaina varovasti assua pitkin kirkkoon ja takaisin![]()
Kun tuolla Pyöräsi kuva -ketjussa rima on noussut niin korkeaksi ja kyseessä on kuitenkin kolmatta vuoota vanha fillari, niin pistän sitten tälle puolelle.
Syksyllä 2010 moni hankki Bike Planetin halvennusmyynnistä Giantin Trance X-sarjan pyöriä, samoin tein minäkin ilman aiempia kokemuksia Etlä-Suomen olosuhteisiin sopivasta trailihenkisetä täysjoustosta. Ilmeisesti moni muukin havaitsi Trancen hyväksi, joskin riittämättämäkdi aihioksi kyseiseen käyttötarkoitukseen. Pitkin foorumia onkin viime vuosina löytynyt useita keskusteluita, mitä muutoksia täkäläinen kivikko-juurakko -polkukelpoisuus vaatii.
Itse pääsin näiden standardikorjausten makuun oikeastaan viime talvena, ja tällainen on välitulos:
- tanko ja kannatin vaihtui jo viime kesänä: Giant Connect 670mm/ 100 mm -> Race Face Turbine 710mm/ 70mm
Talven aikana oli sitten pyrkimyksenä loiventaa keulan geometriaa ja jollakin tavalla vähän pidentää ja madaltaa pyörän lyhyttä ja korkeaa olemusta:
- keula Fox F 120 RL -> RS Revelation RTL 150mm, Cad-piittoksen perusteella keulakulma loiveni 69,5 ast. -> 68 astetta, vaikka keulan kruunu-akseli -mitta piteni vain 20 mm
- satulatolppa Giant Connect -> RS Reverb MMX 125 mm hissitolppa
- iskari (Fox RP2) klinikkahuollatettu enduromodilla, lisäksi hankittu epäkeskoholkki kiinnityspultiksi (ei ole vielä ehinyt testailla aikutuksia)
- uudet kiekot: Hope Pro II Evo + ZTR Arch EX, pinnoina DT Compit, 10mm taka-akselilla (tibolts.co.uk)
- kivikkotymyämistäsilmälläpitäen siirtymä 3 etulehden systeemistä 2 lehteen (36T SLX+26T RaceFacen teräsratas) + bashringiin (Blackspire C4) ja tulipahan kokeilluksi myös ketjunohjuria (Blackspire Stinger).
Ensituntuman perusteella muutokset ovat ehdottomasti olleet oikeaan suuntaan, pyörä tunttu kulkevan kevyemmin, vakaammin ja tasapainoisemmin ja reagoivan silti herkemmin.
"Keep your distance and don't follow me"
Projekti valmis. Paitsi nuo jarruletkut pitää vielä lyhentää.
Kuvien oton jälkeen satula nousi tarkistusmittauksella 2-3cm, sillai stongakin oli sopusuhtaisemmalla korkeudella. Jos tanko jää tuohon tai laskee vielä voisi lyhentää kaulaputkea. Lopullisen korkeuden varmistumisen jälkeen asennan ehkä vielä YAWYD-topcapin. Tuo Ninerin 710mm flat top -stonga tuntuu mainiolta, mutta on kauhea 255g ankkuri. Kunhan ohjaamon kokoonpano varmistuu voisi vaihtaa samanlaiseen hiilariseen. Vanteiden tarrat voisi ehkä poistaa... tai korvata mukanatulleilla vihertävillä HopeHoops-tarroilla.
Etu- ja takahaarukkaan jää runsaasti tilaa 2.35-tuumaisen RalliRanen jäljiltä... eteen voisi mennä Knard, hmmm.
Eilisen kolmen tunnin testilenkin perusteella aivan ihana pyörä. Rakastuin heti. Suunpielet korvissa koko lenkin
Kokoonpano toimi loistavasti ja kaikki tuntui käteen sopivalta.
![]()
On kyllä kaunis tuo Ninerin vihreä väri ja kromiset putkiosat sopii enemmän kuin hyvin!
Hopeaa ei ole villarissa ikinä liikaa. Jo tuo tuli toisessa säikeessä kehuttua, mutta ei se pyörää rumenna. Tykkäilen! Tarrat pois joo. Ja letkut on ihan tarpeeksi lyhyet, sen kun ajat vaan.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Joo vanteiden tarrojen poistaminen rauhoittais ja parantais ulkonäköä entisestään.
Näpsä Ninerihan siitä tuli. Itsellä tulossa näillä näkymin valkoinen SIR9. Maustan sitä puna-anodisoiduilla osilla ja valkoisilla vanteilla. Kuido perhana vaan on hävinnyt jonnekkin.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Viimeistelylakkakerrokset vielä puuttuvat ennen koneen kasausta. Tankoteippien värikin aiheuttaa vielä hieman päänvaivaa, punaiset, mustat vaiko tumman siniset, päätöksen teko on niin vaikeaa.
![]()
Rule #8// Saddles, bars, and tires shall be carefully matched.3
Valid options are:
- Match the saddle to the bars and the tires to black; or
- Match the bars to the color of the frame at the top of the head tube and the saddle to the color of the frame at the top of the seat tube and the tires to the color where they come closest to the frame; or
- Match the saddle and the bars to the frame decals; or
- Black, black, black
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Hyvin selvää, nyt ei tarvitse muuta kuin päättää satulan ja tankoteippien väri, kiitos![]()
Valkoinen satula ja tanko teippeineen niin paremmin korostuvat noi runkomaalaukset. ( Siihen kyllä pitää silloin saada mukaan myös valkoiset vaihtajakahvojen kumit)
Nyt on pexillä hieno ajatus maalaukselle! Tuo alati yleistyviin gulf-väreihin ihanaa vaihtelua. OIsko seuraavaksi sitten John Player Special? Tietty McLaren Marlborokin olis melko härski.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Gulfin kaveriksihan tuo on tosiaan tulossa.
Logot ja raidoitukset tein tähän Photoshopilla ja tulostin valokuvatulostimella siirtokalvolle (lukuunottamatta isoja MARTINI RACING tekstejä, jotka on normitarrasettiä netistä valmiina tilattuna). Siirtokalvo on näppärää, mutta tällaisten vapisevien käsien kanssa hidasta värkättävää verrattuna teippauksiin. Lopputulos lakan alla on kyllä täysin "huomaamaton".
Ensimmäinen kokonaan maalaamalla tekemäni design osoittautui aivan kamalan näköiseksi luonnossa ja meni monta kuukautta, että löysin motivaation uudelleenhiontaan ja pohjamaalaukseen. Tästäkin versiosta jätin osan designiin tulostamistani raidoista ja decaleista kokonaan kiinnittimättä, kun raikkaus näytti paremmalta kuin liiat detaljit. Voi olla, että revin tuon keskiön lähellä satulaputken alaosassa nyt olevan racing stripenkin vielä pois ennen lakkakerroksia. Aikataulussa oleva lakkauspäivä on vappupäivä, jolloin varmaankin syntyy tasaista ja huolellista jälkeä. Sitä on sitten hyvä korjailla ja peitellä seuraavana viikonloppuna.
Mitäköhän velominati sanoo, jos laitan valkoiset vaijerinkuoret?
Mutta hei! Martini Racing pyöräilyasusteita jos jostain päin internettiä osuu silmiin, niin linkkejä ottaisin mielelläni vastaan.
Hitaamman puoleinen pyöräprojekti. Vanhimmat osat on tainneet pyöriä nurkissa pian kaksi vuotta...
No, nyt ollaan siinä pisteessä, että valmistuminen vihdoin häämöttää.![]()
Pieniä jännitysmomentteja vielä on, mm. natsaako ketjulinja. No, selvinnee piakkoin.
Tässä pieni teaseri, eihän projektitopikkiin voi suoraan valmista pyörää tällätä!
![]()
Kaar ittelles vaa
Tämmönen siitä tuli. Polkimet oli kysymysmerkki, mutta nuo nurkissa jouten pyörineet 2-puoliset saattaa jopa jäädä.
Ja koska liika asketismi on /cstä, löytyy pyörästä luonnollisesti jarru ja vaihteet
Välityksetkin natsasi kerralla kohdalleen.
Seuraava kysymys onkin, motivoiko tuo tämän läskiperseen ajelemaan työmatkaa edes joskus?
Tarttis löytää jotkut mukavat housut vielä...
Kaar ittelles vaa
Kirjanmerkit