Mutua... luulisi hiilarikiekkojen kestävän arkikäyttöäkin, jos olet pyörälijän kokoinen. Kaltaiseni Rhodoksen Kolossi (88kg) sen sijaan käyttää suosiolla tukevaa kiekkoa.
Ainoa syy ei-pro kuskille hommata tuo aeroad-malli on se että ulkonäkö miellyttää. Se suorituskyky-parannus mikä aerodynamiikasta tulee on normi-kuskille aivan yhdentekevä. Ainoa tapaus missä tuosta rungosta olisi oikeasti hyötyä olisi tempoajo maantiepyörällä. Siinä voisi tulla ihan jo konkreettisia eroja normirunkoon verrattuna. Paljon tärkeämpää on hyvä ergonomia eli tanko, kahvat, satula, housut, tolppa, kengät, polkimet ja asento kuntoon. Korkea-profiili kiekoillakin voittaa enemmän kuin tuolla rungolla.
Kokosin parissa eri Tourissa olleiden testien tiedot Canyonin runkojen osalta samaan taulukkoon, itse kukin voi verrata ja arvottaa saatuja tuloksia mieltymystensä mukaan. Taulukossa aina jälkimmäinen sarake on Tourin antama arvosana, jotka ovat väliltä yhdestä viiteen (yksi paras, viisi huonoin).
Taulukko on tässä, PDF-muodossa. Lisää Aeroadista ja Ultimate SLX rungoista voi lukaista ilmaiseksi Tourin englanninkielisen version näytenumerosta.
Osaakohan joku sanoa jotain tuosta Canyonin runkokokokalkulaattorista, et kuinka hyvin se osuu maaliin?
Olen kattellu noita Ultimate CF ja tuon mukaan oma 191 pituutta ja 90 inseam antais runkokooksi 58. Olen ihan noviisi, mutta kuulostaako toi silti hieman pieneltä. Varsinkin jos vertaa tuohon Competitive Cyclistin testiin, jossa se antais jonkun verrankin isomman koon, varsinkin jos haluaa hieman "löysemmän" ajoasennon.
Competitive Cyclist sanoo tuon top tuben pituudeks 62,6 - 63, ja noin pitkään ei toi Canyonin geometrian mukaan edes toi koko 64 yllä?
Teenkö mä jotain väärin?
Ovat näköjään muuttaneet kalkulaattorin parametrejä jossain vaiheessa vaikka tuon CF:n geometria ei mihinkään ole muuttunut. Omat mitat on 183/87 ja olen tyytyväisenä ajellut 58:lla pari vuotta. Silloinen vehje antoi tuon koon, olisin siihen tosin muutenkin kallistunut.
58 on liian pieni. Sun kokosi on 60 tai 62, riippuen siitä, haluatko enemmän vai vähemmän droppia ajoasentoon.
BTW: Päivitin tänään oman 2010-mallisen Ultimate CF:n satulatolpan hiilikuituisesta basalttikuituiseen. Nyt hävisi viimeisetkin tärinät takalistosta. Jos mukavuus vielä tuosta lisääntyisi, muuttaisin pyörän päälle asumaan. Aika uskomaton innovaatio tuo basalttikuidun käyttö satulatolpan materiaalina.
Tästä no kyse: http://www.canyon.com/shop/?category=F07&item=25214
Tolppa on nykyisin vakiona Canyonin Ultimate CF ja AL -fillareissa. Pari vuotta sitten sen sai vain CF SLX-rungon mukana.
Kirkossa kuuluttamisesta en tiedä, mutta oma perstuntuma sanoo, että ero hiilikuituiseen tolppaan on selvä.
http://www.bikeradar.com/gear/catego...tpost-11-45082
Tuon tolpan jousto on kyllä aika kova. Taisin kirjoitella tänne siitä kun talvella ajelin trainerilla ja tuijottelin satulaa...Sen näki heti kun pyöritys hajosi, sillä satulatolppa joustaa sen verran että näyttää siltä kuin satula olisi jousen päällä.
Saman efektin ovat jotkut huomanneet porukkalenkillä, kuulemma aika mielenkiintoisen näköistä.
Nyt Tourin aikana Kanjonilla on tavaraa halvennuksessa. Esimerkiksi Ultimate CF-runko, SLX-haarukka (+stemmi) ja basalttikuituinen satulatolppa lähtee 899 egellä.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2530
2149 euron Canyon Ultimate AL 9.0 Di2 on myös mielenkiintoinen pyörä, ainakin sitten kun päivittää kiekot.
Canyon Ultimate CF SLX:n ensi vuoden mallista on julkaistu kuvia: http://www.fiets.nl/2012/06/30/2013-...-ultimate-slx/
Hyvin laiharakenteisen näköinen ja putket ovat saaneet vähän kulmikkuutta lisää. Oletettavasti myös siinä on Canyonin Sport Pro -geometria.
Lisää tietoa: http://www.bikeradar.com/road/news/a...cf-slx--34449/
Thundermand muokkasi tätä : 02.07.2012 at 21.35
#fillarifoorumi @ IRCNet
Noniin. UPS sitten toi oman Canyonin tänään postissa.
Kokoominen näyttäis muuten ihan simppeliltä, mutta tuossa Mavicin takapyörässä on tollanen muovinen suojus vanteen ja pakan välissä. Miten sen mahtaa poies saada? Pitääkö toi pakka tuosta ottaa jotenkin pois ensiks?
Ei tuolla läpyskällä tee oikeen mitään jos takavaihtajan rajoitinruuvit on vaan oikein säädetty. Helvetin ruma se ainakin on. Itse olen myös jollain teräaseella vaan väkivalloin irrottanut ilman pakan irrottamista jos jossain fillareissa on uutena tuollainen pizzalautanen tullut mukana.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Hieman aiheen sivusta, että ilmeisesti joku ongelma noilla Canyonin sivustoilla näyttäs olevan kun ei pyörien kuvia ja hintatietoja oikein näy...ainakaan mun koneen millään selaimella.
Onkos noista Canjonin temporungoista minkälaisia kokemuksia? Speksailen tässä ensi sulille kuituista tri-pyörää ja noi outletissa olevat mallit olisi aika huokeita. Vuosimallien välillä ei noissa mahda olla paljoa eroa? Kaikki kokemukset käyttäjiltä kiinnostais.
Tuon Aeroadin tolppa onkin sitten suht perseestä, mikäli haluaa heittää siihen kiinni jonkin satulan mihin tolpan säädöt ei kulman suhteen riitä. Runkoon ei käsittääkseni löydy mitään vaihtoehtoista tolppaa ja vaihtoehdoksi tulee joko tolpan rankka modaus tai koko rungon heittäminen mäkeen. Firma mainostaa tolppaa übersäädettävänä mutta vastaus oli kuulemma ollut aika niuva kun kyseli niiltä että wtf, ei kuulemma tarvi mennä mitään muuta kiinni kuin mitä pyörän mukana tuleeNo, toisaalta xx kappaletta maantiepyöriä on itsekin tullut käytyä läpi ja ei voi sanoa et olis yhteenkään valmistajaan ollut alusta loppuun asti tyytyväinen. Aina on löytynyt joku firman oma ratkaisu, joka ei ole sit ollut täysin toimiva. Kait fillarit on olleet vähän turhan eksoottisia tai jotain. Löytyi tuolta isolta Ceeltäkin halkaisijaltaan epästandardi headset, heitä siihen sitten uusi tilalle kun vanha tulee käyttöikänsä päähän. Epoksia väliin ja menoksi...
"To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."
Kirjanmerkit