Ei ole. Heikolle on siis tämä puoli jäänyt. Vain kulkinetta on toistaiseksi kevennetty.
Kokeilin tuota kypärää tänä keväänä Italianmaalla ja totesin pääni niin oudon malliseksi, ettei Aeon suostunut istumaan sitten millään. Päädyin ostamaan hyväksi havaitun, mutta paaljon painavamman, Atmoksen.
Pelkästään esteettiset syyt estävät omalta osaltani ajovaatteiden rei'ittelyn. Jos tuolle tielle lähtisi, mies olisi ensin ajettava jonkinlaisen puimurin läpi. Samalla kuski kevenisi arviolta kaksi kiloa, joten tätä pitää ehkä harkita.
Loppukaneettina todettakoon, että ei-ust Rocket Ron näyttäisi toimivan Innoliten kehällä litkutettuna.
Ei sitä integroitua tolppaa oo kyllä tämänkään vuoden mallissa
http://www.scott-sports.com/us_en/pr...3/55293/217922
Tahkolla oli tällä kertaa hiukan tavallista jännempää. Huomattiin nääs perjantai-iltana (noin 10 h ennen 180:n starttia), että AX-Lightnessin stemmissä on pieni halkeama. Voimakas ohjaustangon vääntely ei kuitenkaan saanut halkeamaa minkäänlaiseen silmillä havaittavaan liikkeeseen, joten uskaltauduin kisaan mukaan: "Jos se hajoaa, se hajoaa ylämäessä."
Aikamoinen testi taisi tuo kolme kierrosta ohjaamolle olla, ja hyvinhän se kesti. Halkeama on edelleen samanlainen kuin ennen Tahkoa, mutta yritin kuitenkin ottaa siitä jonkinlaiset kuvat ja lähetin asiasta viestiä valmistajalle. Pitää odotella, mitä vastaavat.
Tässä oli taas yksi esimerkki siitä, että jos haluaa ajaa mahdollisimman huolettomasti, XTR-tason tuolle puolen ei kannata lähteä.Stemmin osalta se "XTR-taso" taitaa olla Syntace F99.
![]()
Kyllä ajettiin. Paineita oli jalkapumpun mukaan 2,5 bar. Hyvin toimivat, tosin ajoin kaikki kivikkoalamäet korostetun varovaisesti.
2.1" Rocket Ron on jonkin verran kapeampi kuin 2.2" Race King, mutta Ronissa on silti aika hyvin ilmatilaa. Paaaljon enemmän kuin takavuosien xc-kuninkaassa, Nokian NBX Lite 2.0:ssa.Omasta mielestäni 2.1" Roneilla on hyvä ajella ja pitoa riittää kyllä.
Mullakin tuli Tahkolla hieman hiilikuidun kanssa ongelmia. Johtui tosin omasta ajovirheestä ja sitä seuranneesta OTB:n suorittamisesta. Tanko halkesi toisesta päädystä. Kyseessä Ritchey Superlogic suora 580mm leveä OS-hiilaritanko. Huomasin tuon vaurion vasta Tahkolta kotiuduttua ja kävin näyttämässä sitä Ajomiehen Epulle. Kuulemma voi vielä toistaiseksi ajaa, kun tuo halkeama on tuolla tangon päädyssä, mutta sillä on tapana lähteä leviämään, joten uutta tankoa pitäisi tässä alkaa jo katselemaan.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
--> elasto
Kannattaa toki olla varovainen, mutta mielestäni tuo ei näytä pahalta. Itselläni on jo ainakin pari vuotta ollut työmatkajyrässä samalla tavalla kaatumisen seurauksena päästä hajonnut AFH:n suora hiilaritanko.
Kyllähän mä tuolla periaatteessa voisin vaikka tämän kauden loppuun vielä ajella jos vaan välillä irrottaa päätytulpan ja katselee mikä on tangon vointi. Varsinkin kun päivittäminen esim. kevyempään ei oikein houkuttele, vaan päätyisin todennäköisesti samaan tankoon. Syksyllä jos rungon meinaan päivittää, niin voisi ehkä samalla tilata sen uuden tangonkin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Joo ei tua tuosta mihinkään murene. Mulla on ollu ApinaKevyessä samanmoinen vamma jo useamman vuoden eikä se oo siitä muuttunu mihinkään. Eihän toi stongan pää näe käytännössä mitään rasitusta jollei siihen oo pultattu nousukahvaa. Ainoa haitta on kosmeettinen epätäydellisyys.
Jos se ahistaa niin sipase kevyesti hiekkapaperilla enimmät irtosälppeet ja pyyhkäse siihen jotain kunnon epoksia?
Yyh, valitettava. Voisiko tuota saada käyttökuntoon lyhentämällä yksinkertaisesti molemmista päistä sen verran, mitä vauriota on syntynyt? Tokikaan ajo-ominaisuuksien puolesta 580mm tankoa ei mielellään lyhentelisi.
Itse lensin kanssa Tahkolla yhdet komeat OTB:t, mutta Ritcheyn 580mm WCS-alutanko kesti (ja on kyllä kestänyt aika monet aiemminkin).Nyt kuitenkin tulossa kohta uusi Ritcheyn 660mm UD-hiilaritanko 10° backsweepillä, saas nähdä miten se kestää meikän ajotaitoa… Voi olla muutoinkin aika mielenkiintoinen tanko, tavallaan riseri ilman nousua.
Voisiko olla, että minkä nousukahva muutoin kiristyksen puolesta rasittaa hiilaritangon päätä, suojaakin kaatumisessa kolhiintumiselta?
-Lauri
Ei siinä mitään kosmeettista epätäydellisyyttä pääse näkemään, kun löin vaan uudet päätykorkit paikalleen. Korkin taakse ja tupin alle jää piiloon. Antaa olla, eiköhän sillä vielä ajele.
Kyllä ne nousukahvat varmaan vähän suojaa sitä tankoa kaatuessa. Samoin riittävän paksut ja kestävät päätytulpat. Mulla oli vaan jotkut ohuet muoviset kiinni.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ei. Eastonin tankoa ei kahva juurikaan rasittanut, kun oli ne aluholkit siellä sisällä, mutta yhdet kunnon pannut Rajamäellä ja nousukahva mursi siististi kuitukepin pään. Meni siinä rytäkässä kaikkea muutakin (kuskia myöten) remonttiin, mutta eipä se nousukahva mitään suojannut.
Ei sitten ihan toteutunut tuo edellisen viestin "ensi viikolla". Haljennut Zeus lähti korjattavaksi heinäkuun alussa Tahkon jälkeen, ja *zäp*, heti puolen vuoden kuluttua, eli tänään, sain uuden stemmin hajonneen tilalle.Ensimmäiset pari kuukautta AX oli sitä mieltä, että hajonnut tuote korjataan, mutta syyskuussa tuli sitten ilmoitus, ettei korjaaminen onnistu. Ja siitä kului vielä muutama kuukausi uuden Zeusin saapumiseen.
Uusi kannatin on silminnähden erilainen kuin vanha. Ohjaustangon kiinnitysosuus on paljon aiempaa leveämpi, ja juuri tuosta kohdasta vanha stemmi halkesi. Saa nähdä, kestääkö uusi rakenne paremmin. Surullista on, että uuden rakenteen seurauksena myös massa on kasvanut lähes ankkuritasolle, sillä uusi stemmi on huimat 25.8% painavampi kuin vanha!Ehkä tätä 78-grammaista yksilöäkin kuitenkin juuri ja juuri jaksaa kantaa mukana, vaikka vanhan kannattimen 62 g paljon mukavampi lukema olikin.
Jos lopetetaan kitinä, AX:n sähköpostiaktiivisuudelle pitää antaa kiitosta. Meileihin vastailtiin nopeasti ja asiallisesti, vaikkei takuutapaus ihan nuottien mukaan sujunutkaan. Ja kokonaisuutena homma kääntyi plussan puolelle viimeistään tänään, kun avasin kuriirin tuoman paketin. Sisältä löytyi kannattimen lisäksi melko päheä AX-ajopaita, AX-energiageelejä (!!), ja kaiken kukkuraksi mustan joulun pelastavia AX-pipareita!!! Kyllä kelpaa.
![]()
AX-energiageelejä.... Lienevät kevyttuotteita, jossa hiilarit on korvattu makeutusaineella![]()
Ja piparit on takuulla niin ohuita, että päivä paistaa läpi.
Ananasakäämä!
AX-piparin keskimääräinen massa on kolmen yksilön punnituksen perusteella 42.33 g. Kotimaiselle peruspiparille vastaava lukema on luokkaa 5 g, joten AX-piparien voidaan sanoa olevan maineensa vastaisia.Annan Piparkakku jäi ikävä kyllä punnitsematta, koska sellaista ei tähän hätään kaapista löytynyt.
Tahkolla vaivannut kiekko-ongelma osoittautui haljenneeksi Innolite XCC250 -kehäksi. Aika hilkulla taisi olla keskeyttäminen, sillä rihtausyritys "romahdutti" kiekon aika lailla pahasti. Tuollaisen korjaaminen taitaa olla melko vaikeaa, mutta lähetin kuitenkin valmistajalle viestiä asiasta. Takuu tuskin on enää voimassa, mutta jos vaikka jonkinlainen "crash replacement" onnistuisi.
Mitään väkivaltatilannetta en pysty muistamaan, joten kai tuo on ihan ajamalla hajonnut.
![]()
tuhannen tunnin miehillä tulee nopeesti pyörän osilla myös tunnit täyteen
![]()
Hajonneella kehällä ei lopulta ole kovin paljon ajettu, eikä mieskään enää nykyään juuri pyöräile... Päädyin aikanaan ostamaan Innolitet siksi, etteivät alle 300-grammaiset alumiinikehät (ZTR Race) kestäneet takakiekossa kovinkaan kauaa. Luulin siis kuitukehien kestävän käyttöä, jos niitä ei hakkaa kiviin. Mutta eivätpä olleet nämäkään ikuiset...
Mites ton nykyisen keulan paino suhteutuisi Cannondalen hiilari-leftyyn? Ainakin project321 valmistaa adaptereita, millä leftya saa sopimaan muihinkin pyöriin. Sitten tietysti menisi keskiöt ym uusiksi. Mutta jos taas sitä ultimaalia tehdään, niin säästäminen ei kai ole vaihtoehto?
Antti69 puhuu asiaa, ja pyörässä on jo tätä nykyä monta muutakin kevennyskohdetta. Tämä säie onkin meikäläisen osalta muuttunut "kevytosien kestävyys maastokäytössä" -säikeeksi, sillä vaatimattomat varani menevät toisaalle ainakin vielä kuluvan vuoden. Mutta sen jälkeen voisi alkaa rakennella kepeää 29-täysjoustoa...![]()
Näinköhän Korpela tosta hajonneen vanteen kuvasta oikein, että se pinnan päässä oleva holkki ei olisi "seurannut" ollenkaan sitä pinnaa, vaan sen reikä on ollut liian ahdas ja holkki on jököttänyt pystysuoraan siinä reiässä? Sitten pinna on aiheuttanut siihen ylimääräistä sivuttaisvääntöä, mitä se vanteen kehä ei ole kestänyt. Toi murtumissuuntakin näyttäisi vielä tukevan tätä näkymää. Eli se holkki on aiheuttanut siihen kehään ylimääräistä sivuttaista vääntöä, eikä se pinnan veto ole kohdistunut siihen vanteen kehään kohtisuoraan.
Todennäköisesti näet oikein. Kiekot on itsetehdyt, ja Innoliten ohjeessa korostettiin sitä, että jokainen nippeli täytyy saada painettua pohjaan asti oikeaan asentoon. Nippelien reiät eivät noissa kuitukehissä kuitenkaan ole yhtä siistit kuin metallikehissä, vaan nippelin tiellä saattoi olla jos jonkinlaista tauhkaa, ennen kuin sen sai asettumaan nätisti pohjalle asti. Siitä en kuitenkaan mene takuuseen, että homma olisi onnistunut nappiin kaikkien nippelien osalta.
Repeämän kohdalla olevan nippelin asento alkoi näyttää pahasti virheelliseltä vasta sitten, kun kehä oli jo haljennut. Mutta saattaa silti olla, että halkeaminen on ainakin osittain kiekontekijän, eli meikäläisen, vika.
Joo, näyttäisi että se nippeli ei olisi ollenkaan seurannut pinnaa ja sitten vääntänyt kuin sorkkarauta tuon kehän rikki. Aika ikävä sattuma, mutta ainahan noita rahareikiä mettälenkeillä syntyy. Tänä kesänä minulta ei vielä ole hajonnut mitään isompaa, mutta eiköhän joku vanne tms ihan kohta paukahda.
Melko hyvää on Innoliten asiakaspalvelu, vaikkei firma taida enää kuitukehiä edes valmistaa. Korjaaminen ei kuulemma onnistu, ja kaikki tuotantomallin kehät on myyty loppuun. Herra Innolite löysi kuitenkin autotallistaan yhden tuotantomallia edeltäneen protokehän, jonka lupasi lähettää meikäläiselle lähetyskulujen hinnalla.Pakkohan tuota on kokeilla!
Onkohan protokehä sitten 400 g ?
tai jos on vielä tuotanto mallia kevyempi...
Grammamäärästä ei ole tietoa. "It is probably not the strongest but might be worth a try", oli Mr Innoliten kommentti protokehästä.
Kirjanmerkit