Fourstroke projektikin etenee hiljalleen. Lisäosia odotellessa..
![]()
Fourstroke projektikin etenee hiljalleen. Lisäosia odotellessa..
![]()
On kyllä hieno Skin ja MaxAri LJL:llä.
Jasun Fourstroke näyttää myös lupaavalta.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
BMC Fourstroke kasassa, pientä säätöä vielä jäljellä =) Painoa kertyi M kokoisena 12,36kg polkimien ja heijastinten kera.
Osat:
Keula: RS Reba
Kiekot: XT, Mavic 717, DT Comp, KCNC Titan linkut
Renkaat: NN/RR, 135g sisuskumit
Ohjainlaakeri: Tune Budu
Vaihtajat: XTR/XTR
Vivut: XT
Kammet: XT
Pakka: SRAM
Ketju: XTR
Tupit: Odi Ruffian
Jarrut: Avid Elixir Mg
Tanko: PZ racing carbon low rise
Stemmi: Easton EA 90 10aste 100mm
Satulaputki: PZ racing alu
Satula: Fizik Gobi
Satulaputken kiristin: PZ racing (Fun Works N-light titan hajosi)
Polkimet: XT
Juomapulloteline: BBB Carbon
Fun Works N-light titan satulatolpan kiristin (http://www.bike-discount.de/shop/k39....html?mfid=498) siis hajosi kun kiristin ja kynsi nousi aavistuksen viistetyn satulaputken yli, taittaen alempaa lenkkiä hieman. Hioin Dremmelillä kynnen sileäksi, että jos pari millä alemmaksi asentaisin sen, mutta taittunut lenkki katkesi sitten asennuksessa. Ja momentti avainta käytin kaikissa vaiheissa. En siis suosittele BMC:n kanssa tuota Fun Worksin kiristintä...
Päivitys himoja on satulatolpan ja kiristimen suhteen ja kiekot, joskus sitten, tuskin täksi kesäksi...
Jasu, paljonko painoi hiilari Fourstoke runkosetti?
--
DrJones
Kun ei ole toivoa, että saisin hankkia maastopyörää seuraavaan vuoteen (just ostin crossarin), mä ajattelin ryhtyä modaamaan mun halpis-Raleighiani. Mä tiedän, että siitä pitää vaihtaa kaikki soittokelloa ja pinnojen heijastimia lukuunottamatta, ts. ennen pitkää myös runko menee vaihtoon. Onpahan kuitenkin hyvä mahdollisuus opiskella pyörän anatomiaa ja toisaalta havainnoimaan osien parantamisen vaikutuksia kokonaisuuteen.
Tein aiemmin saman jutun hifi-laitteiden kanssa ja kokosin budjettiluokan putkisetin alle 250 eurolla. Nyt yrittämään samaa maasturin kanssa. :P Joo, ei tässä järkeä ole, mutta ei tätä järkihommaksi ole ennenkään haukuttu.
Jos ajattelit rakentaa harrastuspyörää maastokäyttöön, voin omalla lyhyellä, mutta semi-intensiivisellä reilun neljän vuoden pyöräprojektiharrastelukokemuksella sanoa sen verran, että suhteellisen kallillakaan palikoilla toteutetulla kokonaisremontilla ei oikein saa rakennettua kunnollista maasturia, jos runko on huono tai väärän kokoinen. Mielestäni täysimittaiseen pyöräprojektirumbaan (käsittäen mm. osien speksaus > metsästäminen nettikaupoista mahdollisimman halvalla > maksaminen [kirpaisu] > odotus > ihmettely/tutustuminen > asennus > mahdolliset tarvittavat lisätilaukset/modaukset/huoltoon turvautuminen yms. > koeajo > säädöt > valmis pyörä), johon kuluu aikaa, energiaa ja rahaa yleensä enemmän kuin oli etukäteen ajatellut, ei todennäköisesti kannata lähteä, jos lopputuloksesta ei saa tarkoituksenmukaista harrastepeliä. Tämähän ei tietenkään selviä lopullisesti kuin vasta siinä vaiheessa, kun projekti on viety loppuun. Runko on joka tapauksessa pyörän sielu…
…joten huono huonon sielun ympärille halpojen/painavien osien ripustelemisesta aiheutuu todennäköisesti vain paha mieli (joku budjetti-budjettirakenteluun erikoistunut voi varmaankin esittää päteviä vastaperusteluita tälle argumentille). Ehdottaisin, että treenailet crossarillasi sen aikaa, kunnes budjetti sallii joko uuden tai käytetyn suht hyvällä rungolla varustetun valmiin pyörän/runkosetin hankkimisen, ja siihen sitten alat rakennella sellaista pyörää, jolla on kiva ajaa. Tai jos on oikein kova kuume maastoon, myyt crossarin ja hankit tilalle kunnon maasturin
Mielestäni pyöränrakentelussa erittäin paljon järkeä: saada alleen sellainen harrastepeli, joka on kuljettajalleen kokonsa ja käyttötarkoituksensa puolesta sopiva, jolla on hauska treenailla, jolla voi kehittyä kuskina, joka on omaa silmää miellyttävä jne. Tämä tietysti voi toteutua myös tehdaskokoonpanossa.
On asia erikseen, kuinka selittää homman ratio esim. tyttöystävälle (kun viime kesänä hankin tuon Skin-runkosetin, kommentti 20m koeajon jälkeen oli "tässä tulee niska kipeeksi")
-Lauri
Alkaa olla valmista... Toivon mukaan kovaa käyttöä kestävä "do it all" jäykkis:
Runko: Liteville 101XL
Keula: DT Swiss XMC130
Ohjainlaakeri: Syntace superspin
Kiekot: DT Swiss X1800
Renkaat: 2.4" SS Mountainkingit
Jarrut: Formula RX, 180mm levyt
Tanko: PZ Racing carbon
Tupit: Syntace moto
Stemmi: 60mm Procraft
Vaihtaja: X9, lyhyt
Vipu: X9
Pakka: XT
Kammet: SLX, rattaana 36h FSA
Polkimet: Funworks
Satula: Selle Italia C2
Satulaputki: Funworks, alu
Jonkinlainen ketjuohjuri pitänee vielä laittaa. Parilla testireissulla en kylläkään saanut ketjua hyppäämään päältä, mutta kesällä juurakoissa voi olla eri tilanne.
Ja muutoksia mitä nyt _joskus_vielä_ehkä_ tehdään on syntacen hiilaritolppa ja saman valmistajan stemmi, ehkä sentin pidempänä.
Sami954 muokkasi tätä : 12.03.2011 at 01.25 Syy: Kuvalinkit kuntoon
Samilla lienee tolppana funworksin n-light? Oletko punnannut paljonko sen todellinen paino on? Moni kun väittää että se olisi painavempi kuin mitä valmistaja ilmoittaa.
Respect is not given, it is taken.
En ole punninnut, ei ole kunnollista vaakaa. Pitäisi kai lainata sellainen jostain, niin voisi nyt ainakin valmiin pyörän punnita...
LJL pistikin tuossa jo asiallista kommenttia, lisätään vielä sen verran, että jos lähdet päivittämään entistä, älä osta kompromissi osia. Vaihda tilalle vain sellaista, jota voisit kuvitella pitäväsi myös seuraavassa rungossa. Jos myöhemmin päädyt ostamaan kokonaisen pyörän, niin nuo päivitykset ei välttämättä menneet täysin hukkaan, jos tulit hankkineeksi parempaa mitä tulevassa pyörässä tulee mukana. Toisaalta jos päädyt joidenkin osapäivitysten jälkeen jossain vaiheessa rungon vaihtoon ja kasaat sen taas itse, on sinulla jo valmiina asiallisia osia.
Itse toteutin tuolla jälkimmäisellä metodilla juuri BMC täysjousto projektin. Jäykkäperä Felt:n ostin 2005 alkuvuodesta ja sillä ajelin siis tähän asti, kuukautta vaille 6vuotta siis. Matkan varrella siihen tuli päivitettyä keula, kammet, kiekot, satula ja jarrut, joista kaikki mainitut siirtyivät täysjoustoon. Alkuperäiset Feltin osat palasivat takaisin siihenJarrut tosin ehtivät olla pyörässä kiinni vain yhden lenkin ajan kun tuli vastaan tuo BMC runkotarjous, mutta nekin siis tuli hankittua vanhaan pyörään ja jopa ruuvattua siihen kiinni ennen kuin uusi runkosetti tuli tilattua =)
Vaikeutena tuossa tietenkin on, että jos nyt tehdyt hankinta päätökset sitovat liikaa tulevan pyörän (rungon) valintaa, itsellänikin osittain oli näin, piti hommata runko, johon riittää 115mm joustava Reba ja jossa on normaalit kiekkojen läpipulttien akselit (koskee vain takanapaa kun keula pysyi), itse asiassa yhden runkosetin hankinta karitui osittain siihen, että mukana tullut keula olisi ollut 15mm akselilla eikä enää huvittaisi hommata kompromissi kiekkoja -> olisi tullut liian kalliiksi. Eli jos sille linjalle lähdet mieti mitä voit hankki valmiiksi seuraavaa pyörää ajatellen, että voit varmasti hyödyntää ne osat jatkossa. Itselle tulee mieleen: kiekot, jarrut, satula, vaihtajat, vivut, tanko, stemmi, ehkä keula.
--
DrJones
Omaakin projektia tuli vähän hahmoteltua kasaan. Vielä pitää vaihteet,vaihtimet,takapakka,ketjut,pulloteline ja satula hommata ni sit se ois ajokunnossa.
Tollanen siitä alkaa hahmottumaan:
![]()
Crossarin myynti ei ainakaan toistaiseksii ole vaihtoehto, kuten ei kokonaisen maasturinkaan hankinta. Ei ainakaan seuraavaan reiluun vuoteen.
Tarkoitus ei ole missään tapauksessa hankkia sinänsä halpoja osia vaan lähinnä halvalla. Kiirehän mulla ei ole, sillä pääpaino on selkeästi crossarissa ja kovemmalla alustalla kulkemisessa. Maasturi on ainakin toistaiseksi vain hauskanpitoa varten. Ja mitä runkoon tulee, mä tiedostan sen tärkeimpänä komponenttina kuten tosiasian, että jos runko on paska, ei pyörästä saa hyvää, vaikka mitä siihen lykkäisi. Voi myös olla, että esim. yhteensopivuusongelmien vuoksi koko homma tyssää alkumetreille.
Kompromissien katkeruuden mä olen oppinut jo muissa ympyröissä kantapään kautta. Huvittavaa on, että maltin säilyttämällä ja vähän tarkemmin miettimällä mä olisin nekin välttänyt ja saanut kerralla kunnollista (ilman paljon sen suurempaa sijoitusta). Osien uudelleenkäytettävyys on myös asia, johon mä pyrin kiinnittämään huomiota.
Eräs syy on vielä mainitsemisen arvoinen. Tuolla projektilla olisi tarkoitus myös oppia tuntemaan polkupyörän rakenne paremmin. Siihen tuo sopii hyvin, koska kyseisen maasturin jälleenmyyntiarvo lienee jossain oluttuopillisen ja kaljakopallisen välimaastossa eli ei ole väliä, vaikka homma jäisi täysin keskeneräiseksi tai jotain hajoaisi peruuttamattomasti. Enkä mä edes tiedä kiinnostaako maastoajelu mua minkä verran.
Topilla näyttäisi aika kevyt Beone olevan aluillaan.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Maasturin lisäksi räpelsin tässä talven mittaan myös muodikkaan sinkulan. Ei liene ihan lopullinen asu vielä. Satula, tanko tai ehkä molemmat vaihtunee vielä jossain vaiheessa.
Tommosia Creesenttejä katteltiin aikoinaan kieli pitkällä, tuossa olisi ollut mahtava mahis entisöidä vanha retkikiituri. Hyvin olet kuitenkin sinkulan toteuttanut. Hieno!
Aivan pirun komia! Mitkä noi kammet on? Entäs toi satulatolpankiristin? Pitäs itelle uus kiristin hommata, kun KCNC laukes, just oikeen värinen ois toi. Pistähhän lopullinen paino raportti kuha kaikki on kiinni, on kyllä mahtavan hienosti valittu osien värit vimosen päälle, ihan eri periaatteella ku mulla, ite valitsin asiallisia osia joista löytyi hyviä tarjouksia, kunnon keräilyerä :P
--
DrJones
Tuo kiristin on KCNC Road Lite SC7, painaa 12.4g ja kammet Rotor Agilis XC3.
Tässä tarkemmat speksit:
Runko: BMC Fourstroke FS01
Keula: Magura Durin R100
Iskari: Fox Float RP2
Headset: FSA Orbit ZS-3 CR
Stemmi: Easton EA90 90mm (ti-pultit)
Tanko: Easton EC70 CNT
Gripit: Crank Brothers Cobalt
Etuvaihtaja: XTR (ti/alu-pulteilla)
Takavaihtaja: Sram X.0 (Tiso rissat + ti/alu-pultit)
Vivut: Sram X.0 (Matchmaker + alu pultit)
Jarrut: Avid Elixir CR (ti kiinnityspultit tulossa) + Ashima ARO-08 160/140 (ti-pulteilla)
Kammet: Rotor Agilis XC3 + Extralite Octaramp 44/32/22 + Extrabolts
Keskiö: Reset Racing Hollowlite
Pakka: XT (tulossa XTR)
Ketjut: Yumeya CN-YM81
Kiekot: Alex XCR Pro Scandium, Fun Works N-Light
Pikalinkut: Superstar Components titan-carbon
Renkaat: Rocket Ron + XX-light sisurit
Satula: Selle Italia SLR XC
Satulatolppa: Truvativ Hussefelt Single Clamp (lainassa toisesta pyörästä, pitäisi keksiä tilalle joku)
Seat clamp: KCNC Road Lite SC7
Polkimet: Wellgo WR-1 (lainassa toisesta pyörästä, tilalle tulee kenties Look Quartzit)
Paino tulee olemaan lopullisella kokoonpanolla n. 9.5kg paikkeilla. Pitää mitata tarkka paino kun loputkin palikat on paikoillaan.
Tällä hetkellä näyttää kuitenkin lupaavalta painon suhteen. Kevyemmillä kumeilla voisi ehkä hieman vielä painoa nipistää pois,
kun nuo 2.25" Raketti Ronit eivät ole lähellekkään luvattua painoa (valm. ilm. 465g, mitattu: 486/492g).
Tosin on sen verran toimivat kumit, joten noilla varmaan mennään.
Hivelevä värimaailma nelitahtipyörässä. Mattokin vielä mätsätty sopivaksi. Iso peukalo!
Paino tulee olemaan lopullisella kokoonpanolla n. 9.5kg paikkeilla. Pitää mitata tarkka paino kun loputkin palikat on paikoillaan.
Tällä hetkellä näyttää kuitenkin lupaavalta painon suhteen. Kevyemmillä kumeilla voisi ehkä hieman vielä painoa nipistää pois,
kun nuo 2.25" Raketti Ronit eivät ole lähellekkään luvattua painoa (valm. ilm. 465g, mitattu: 486/492g).
Tosin on sen verran toimivat kumit, joten noilla varmaan mennään.[/QUOTE]
Hieno pyörä. Mikä on paino kuvauksen aikana? Tavoite (9,5)on kyllä tosi kova, kun mitään hirvittävän eksoottista palikkaa ei vielä näkyvissä.![]()
Vanhan rungon modernisoimisessa on kyllä omat haasteensa, etenkin kun runkokin on hieman epätavallinen.
Satulaputken korkeus säädetään tästä.
Rungon pisaramallin takia oli pakko käyttää alkuperäistä satulaputkea, jossa raideurat ovat hieman lähempänä toisiaan, kuin mitä nykystandardissa. Ongelma selvisi väkivallalla.
Chainstaysta puuttui kokonaan kaapelistopperi, koska se oli ratkaistu aikoinaan eri tavalla. Pyörätohtorilta löytyi ratkaisu ongelmaan. Kokeilin aluksi myös muovisia vastaavia, mutta ne eivät kestäneet.
Pyörätohtorilta löytyi myös nämä tankovaihtajien tilalle tulevat stopperit.
Lähtötilanne.
Ja lopputulos. Keväämmällä nähdään sitten kuinka hyvin toimii ajossa.![]()
Uomo muokkasi tätä : 15.03.2011 at 22.33
Hienosti rakennettu, alkuperäistä kunnioittaen. Peukkua isosti.
Itelläkin on ollut vanha Nishiki, annoin sen vaihdossa kun ostin likalle pyörän...Siitä olisi voinut tehdä samalla tavalla tuollaisen variaation.
Pyörä vihdoin kasassa ja toiminnassa. Uuutta mm; jarru kokonaan, satula ja viritelty sieltä täältä.
Jännä muuten tuo keula, se puhisee kun pumppaa. Pitää pientä puhinaa. Ihan perus vieterikeula. Alkoi talven jälkeen tuo, koko talven ollut lämpimässä tallissa. Mistä lie johtuu?
Ja onkohan kellään tietoa valmistaako kukaan pyörän nopeusmittaria jossa olisi +2m pitkä piuha?
![]()
Kirjanmerkit