Tässois kevyttä pistosuojaa kaipaaville. Ei paina ainakaan juuri mitään.
http://www.panaracer.com/products/ac..._flataway.html
Epämukavaa.. Sepä mukavaa!
Noista Schwalben CX compeista. Olen ajanut moisilla hiukan yli 3000km ympärivuotista ajoa ja takarenkaasta on kulutuspinta paikoin poissa ja punainen pistosuojaus näkyy (ajan renkaan loppuun). Eturenkaassa on jonkinverran vielä kulutuspintaa jäljellä. Rengasrikkoja ei ole vielä tullut.
Pito näissä renkaissa on talvella aika kehno, myös lumisella pinnalla. Vetopitoa ei juuri ole, muutenkin liukkaanoloiset ja lumessa kulkevat kiemurrellen. Ihan ok yleisrenkaiksi, mutten enää uusia samanlaisia hanki.
Heh, juu noin hankittuna olis kyllä ihan huippurenkaat.
Itsekin päästellyt W106:lla kaksi talvea/jokusen tuhat kilsaa ja nolla rengasrikkoa. Yksi iso lasinsiru tosin ehti kaivaa itsensä melkein sisäkumiin asti, kun en ajoissa huomannut sellaisen tarttuneen matkaan ja nyt on ihan pieni reikä jo läpi asti Nokialaisessa. Että saa nähdä pystyykö tuolla enää tätä talvea ajamaan rikoitta. Niin tai näin, vanhemmiten tuo sapelinvastustuskyky noissa kuulemma heikkenee oleellisesti muutenkin.
Alkaa tappajasepeli näköjään taas puremaan. Jo kahtena peräkkäisenä päivänä olen nähnyt fixi/cyclo-cross miehet taluttamassa rengasrikkoista pyörää Pasila-Linnunlaulu välisellä raitilla Helsingissä.
Itsellä vaihtuu W106:t alle heti kun ensimmäisen kerran hiekoitetaan työmatkareitti. Niillä sitten ajella kaksi ensimäistä kuukautta +5-+10 asteen lämpötiloissa.
- Put me back on my Bike -
En ole itse kokeillut, mutta tämän ketjun aikaisemmat kommentit taitavat tiivistyä näin: Panaracer on liian huokoista pärjätäkseen sepelille, Slime on niin kovaa että pahimmillaan puhkoo itsestään sisäkumin ja Weldtide on hyvä, jos ottaa tarpeeksi leveän että se suojaa myös sivummalta.
Pari päivää lepäillyt kun on ollut niin kylmää ja liukasta. Huomenna pitäisi kuitenkin taas tulla pyörällä töihin. Arvon nyt että laitanko jo nastat alle vai ajanko vielä kesärenkailla. Reitti kulkee Tuusulan tietä Korson liittymästä alaspäin kehäykköselle ja sieltä Lassilan ja Munkkiniemen läpi Espoon Keilaniemeen.
Onko mitään havaintioa että onko tälle reitillä jo levitelty sepeliä ?
Jeps, nastat alle laitettiin ja pyörällä töihin tänä aamuna tultiin. Onneksi oli nastarenkaat, ensimmäinen 15km sohjossa ajoa, ilman nastoja olisi varmaan ollut aika toivotonta touhua. Nyt sentään pääsi eteenpäin. Marathon Winterit 35mm toimi vielä hyvin 5cm sohjossa.
Pyörän kokonaispainokaan ei noussut kuin vajaan puoli kiloa nastarenkaista ja pistosuojanauhoista. Samalla vaihtui kylläkin myös vanteet. Ilmeisesti Trekin cyclossa tulevat vakiovanteet on vielä painavammat kuin Shimanon perusmaantiekiekot WH-R500.
Niin ja sitä sepeliä ei ainakaan kovin paljoa jos yhtään (sohjon seasta ei vielä täyttä varmuutta) ollut levitelty vielä teille.
Kyllä määkin eilen ajellessa funtsin että pitäiskö laittaa fillariin nastat tai jarrut. Oli nääs fixi pikkasen äkkinäinen kinnalla sileillä katurenkailla kun oli jäätä alla....
Espoossa luotetaan sepeliin. Helsingissä luotetaan loskan poistamiseen. Näin voisi päätellä tämänaamuisen työmatkan perusteella. Tänään tuli talven eka sepelin aiheuttanut rengasrikko.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
No niin tänään sitten ajattelin vähän keventää ja laitoin taakse Schwalben Marathonin. Ei olisi kannattanut, 5km sepelin päällä ajoa ja rengas rikki. Mikään ei ole niin vmaista kuin paikata rengas pimeällä ja paskaisella kadulla. Töihinkin pitäisi ehtiä. No ei auttanut kuin palata takaisin kotiin. Paikattu rengas ei tietenkään kestänyt kotiin asti. Sisureita meni kaksi kotimatkalla ja viimeinen kilometri käveltiin.
Se on paree vain laittaa sekä eteen että taakse nastarenkaat ja lisäksi vielä pistosuojanauhat jos välttämättä haluaa talvipyöräilyä harrastaa. Kävi pari kertaa mielessä sekin että onko tässä harrastuksessa mitään järkeä.
Oisko suosituksia renkaista maasturiin, jotka kestäis sepeliä? Kohtuullisesti rullaava nappulakumi ois paras. Nastoja en tartte, mutta jotain kuviota ois hyvä olla. Suurin osa pistosoujatuista näyttää vain olevan joko sliksejä tai nastoilla.
Nyt on ollut alla jotkut misukan kumit. Ne kesti viime talven kohtuu hyvin, muutaman kerran sepeli nitisti ne, mutta nyt näyttää tilanne taas heikommalta.
Nastarenkaat? Jos nyppis nastat pois vaikka Nokian nastarenkaista niin kestäiskö sepeliä yhtä hyvin?
UST + Litkut. Kerran on Burritosta tullut lasinpala läpi, senkin stanssi paikkasi vaikka oli nappulan vieressä monta milliä iso viilto.
Lämmin kannatus. Vanha Contin Flow on syönyt sepeliä ja lasia kohtuullisen määrän. Renkaasta näkee selvästi, että pistoreikiä on tullut ja paljon. Kertaakaan ei ole matka katkennut tuon takia. Välillä on toki pitänyt lisätä ilmaa, mutta sitäkään ei kesken matkan.
Eikä ole pakko olla edes aito UST. Konversiosarjoillakin tulee ihan hyvä tulos, kunhan kehä on ehjä ja järkevissä toleransseissa.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
No jos tolle linjalle.. 2.5 UST High Roller. Painoa vaan jotain 1.4kg ilman sisuria, per rengas.
Tänään on Perkkaa saanut kauttaaltaan hiekoituspeitteen (ehkä kuukauden viimeisen bussipysäkin siirtämisen kunniaksi). Sepelistä ei ainuttakaan havaintoa. Hämmentävää, kuitenkin virallinen kantahan lienee vieläkin että hiekka tekee kaikista astmaatikkoja eikä edes toimi kitkan lisäämiseen, kun täällä on niin meriolosuhteet.
Schwalben Smart Sam on eri hyvä nastaton työmatkakumi talveksi. Rullaa kohtalaisesti asfaltillakin ja pitää riittävästi lumessa. Mulla on vanhat Alpencross-versiot, joissa on pistosuojaus ja niistä ei ole kolmen talven aikana mennyt ainoatakaan sepelinjyvää läpi. Nykyinen DD-versio lienee jotakuinkin vastaava, jos haluaa pelata varman päälle, mutta kuuleman mukaan ihan se halpisteräskaapeliversiokin on onnistunut vastustamaan sepeliä kohtuuhyvin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mikäs nyt on talven sepelitilanne pk-seudulla? Käyttääkö Espoo enää missään sepeliä? Käsittääkseni Helsingissä ei tilanne ole ainakaan muuttunut mitenkään.
Eilen tuli jonkin verran lunta Vantaalla, mutta yllätyksekseni suurin osa tärkeimmistä väylistä oli aurattu reilun 30 kilometrin asiontimatkallani. Osa väylistä oli aurattu jopa niin tarkkaan, että asfalttia paistoi lumen alta. Talvikäyttöön ehkä liian kapeat renkaani (Schwalbe Marathon Plus 28-622) toimivat erinomaisesti. Tappajasepelistä ei taida lumikeleillä olla haittaa, ja tuollaisella aurauksella ne kyllä häviävät äkkiä tieltä.
On Vantaallakin kyllä kylvetty turhaa hiekkasatoa, esimerkiksi kotitielleni päivää ennen edellistä lumipyryä (olikohan 10 vai 15 senttiä). Lumi ja hiekat lähtivät sitten seuraavana iltapäivänä auran mukaan. Samoin kylvettiin hiekkaa vajaa vuosi sitten päivää ennen ensimmäistä suurta lumipyryä. Sen jälkeen oli vielä sopivasti viikonloppu estämässä auraamista. Mitähän sillä hiekoittamisella tavoiteltiin? Pakkaslumihan ei ole liukasta, elleivät autot olleet jyränneet lunta tiiviiksi.
Tampereen Turtolankadulla alkoi sepelikausi 10 minuuttia sitten. Kai sitä muuallakin on.
(en jäänyt tarkemmin tutkimaan sepelin laatua)
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Tänään posahti mummiksen takakumi Hämeentiellä. Helsingissä siis.
Kirjanmerkit