Mistäs hema tuon kypärä kiinnikkeen hankit. Siisti paketti ja kiinnike viimeistelee tuotoksen.
Mistäs hema tuon kypärä kiinnikkeen hankit. Siisti paketti ja kiinnike viimeistelee tuotoksen.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Komponenttien ja tarvikkeiden haalinta on käynnissä valoa varten.
Ajattelin laittaa teflon suojatut kaapelit. Mistä tuota kannattaisi kotomaasta lähteä ostamaan? Tämä tuli yhtenä vaihtoehtona vastaan.
Umm.. epäilen, että mulla on ainakin yksi kenno kuollut tuossa DX-pyörävalon akkupaketissa.
Mulla kun ei ole mtn kunnon kokemusta näistä sähköhommista, mittauksissa jne. Ala-astella taidettiin tehdä puuveistossa majakka, mutta siihen se kolvin ja tinan käyttäminen on jäänytJotenka.. Akkupaketti tai ainakin kutistesukka pitää kuitenkin avata/purkaa, jotta voin tehdä mittauksen. Mitä mittari suosittelette, joku perus yleismittari? Jos käy ilmi, että kennoja pitää vaihtaa, niin mitä välineitä/tarvikkeita tarvitsen tähän?
Still rides with 26er
Mittaat yleismittarilla paketin jännitteen. Jos on 7-8.4V kaiken pitäis olla hyvin. Jos ei, on kennoja mäsänä tai suojaukset auki. Jos ei ole sitä balansointi johtoa (että näkee sen välikarvan 2s-akussa) niin paketti on pakko avata että näkee mikä kenno(t) on menny.
ps. joskus noi suojatut kennot saattaa näyttää 0V kun suoja on lauennut, mutta tunkemalla hieman virtaa kennoon nousee takaisin "henkiin".
Tälläistä tiukkapipoisuutta luulin esiintyvän vain maantie kuskien piirissä. Huolestuttavaa että ilmiö on edennyt maastopuolelle. Vai onko nimimerkki troh, piilo maantiekuski. Hmmm
Sitten varsinaista asiaa, postin setä oli jättänyt lapun että yritettiin kyllä kovasti mutta ei onnannu, siis toimittaa paketti minulle käteen. Haettava näemmä tuolta postista sitten, melko reilua sanoisin. Eli episodi DX toimittaa akut lienee paremmalla tolalla. Vielä on jännitettävä mitä siellä paketissa on ...
Mistä saisi sellaista ohutta kupari levyä josta voisi leikata kapeita suikaleita. Ne suikaleet tinataan kennon päihin. Päihin ja keskelle piirilevy johon noi kuparisuikaleet tinataan, hieman asennusliimaa muutama johto ja paketti olisi kohtuu siisti. Sen voi sitten tunkea sinne paljon parjattuun pullotelineeseen. tahi juomapulloon.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Kuparilevy kuulostaa melko paksulta kuvattuun tarkoitukseen. Kuparinen sidontavanne taitaa olla jo lähempänä haluttua vahvuutta? Löytynee... selviää huomenna jos kiinnostaa. Löytyy kyllä sitä levyäkin.
Joku jämäpala (ei siis tarpeeksi) tais olla 0.1 mm levyä ja puol millistä tais olla enemmäkin. Voin mä huomenna käydä katsomassa, mitä löytyy ja vaikka tehdäkin ne tässä samalla
Mutta jos 0.4 tai 0.5 mm on liian vahvaa, niin luulen että meiltä ei löydy apuja...
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
kokeillaan sillä 0.4:sella
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Minkälaisia toimitusaikoja Cutterilta sopii odottaa? Tilaus sisässä...
Kaapista löytyy vanha Sigma Mirage Evo X lamppu jonka akut on ihan loppu ja meinasin köyhänä miehenä uusia siihen tuon akun.
Tuolta linkistä katselin noita paristopitimiä, niin minkäslainen tuo pidin pitäisi oikein olla? Sigman polttimossa lukee 6 V ja 10 W. Eli 5 kpl 1.2 V akkuja sarjaan vissiin antaisi tuon 6 V jännitteen mutta montakos noita pitäisi rinnan laittaa että saisi järkevän paloajan? Antaako 10 kpl 2700 mAh akkuja noin 2.5 h paloaikaa käytännössä, vai kuinka se oikein menee?
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=4738
Ps. Mistähän tuollaisia 6V halogeenipolttimoita mahtaa saada halvalla? Halkaisija on noin 35 mm.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Auttakaa viisaat insinöörit - en tajua sähköstä, akuista tms yhtään mitään.
Ostin DX-kiinalampun. Onneksi Suomesta, koska laturi ei toimi tai akku ei lataudu. Edes paketista juuri otettuna. Nämä lähtee huomenna takaisin maahantuojalle. Haluaisin kuitenkin odottaessa ajaa. Huomasin, että työmatkapyörän n. 7 v vanhassa lampussa on samanlainen "istukka" kuin kiinanihmeessä.
Vanhan akussa lukee: Nightpro nickel metal hydride ja laturissa mm. Ausg: 7.25 V - 500 mA, kiinanihmeessä: Li-ion charger, output: DC 8.4 V /1000mA.
1) Voinko käyttää vanhaa akkua ja kiinanlamppua?
2) Voinko käyttää vanhaa laturia ja kiinanakkua?
Ei uskalla kokeilla ennenkuin joku viisaampi valistaa, ettei tule RÄJÄHDYS!
Kiitos.
1. Voit. Jännite on vähän pienempi, mutta pitäisi riittää
2. Et. Akku ei lataudu täyteen.
Alla yksinkertaistettua teoriaa, jolla pääsee alkuun.
Ujo pyyntö:Toivon korjauksia yyveenä, jolloin voin suoraan korjata ne tähän tekstiin. Olisi vain yksi versio liikenteessä
Diyvalon tekemiseen tarvitset:
-Toimittajan kamppeille
-Ledin
-Heijastimen
-Ajurin
-Kotelon valolle
-Kytkimen
-Akun
-Akkulaturin
-Sekä nipun tarvikkeita, yleismittarin, kolvin, luottokortin ja/tai paypal tilin.
Toimittajalistaa
- Dealextreme.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Kaidomain.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Nadenex.fi Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Led-tech.de Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Rautasoini Alumiina
- Khatod.com linssejä ja heijastimia
- Ledil.fi heijastimia
- Cutter kaikennäköistä kivaa
Ledit
Varteenotettavat Ledit kestävät mallista ja kytkennästä riippuen virtaa tällä hetkellä 500mA-3A. Jännitettä noin 3,5-12V. Tällä hetkellä "paras" ledi taitaa olla XP-G R2 tai R4. Parhautta voi sitten mitata monella eri tavalla, noissa Lm/W on kuitenkin jo aikas hyvä.
Heijastin tai linssi
Jokaiselle ledille löytyy oma heijastin, jotkut toimii ristiin, jotkut ei. Otsalampussa pitää olla riittävän leveä keila. Turhan tiukka spotti jäykistää niskaa, kun joutuu koko ajan pitämään kypärää tarkasti yhdessä asennossa.
Ajuri
Tämän säätämiseen käytetään ajureita, joita on kahdenlaisia:
Laskevia (buck), akun jännite on suurempi, kuin ledien sallima maximi
Nostavia (boost) kun akun jännitettä pitää nostaa tarvittavan virran saamiseksi
Miksi ajuri:
Ledin sisäinen vastus muuttuu lämpötilan mukaan. Esim. Sytytät ledin palamaan 3,6V jännitteellä, ja silloin sen sisäinen vastus on 3,6 Ohmia. Virta on tällöin 1A. Kun ledi lämpenee, sisäinen vastus pienenee esim 3:een ohmiin. Tällöin jännitettä pitää pystyä pudottamaan 3:een volttiin, muutoin virta kasvaa liian suureksi, ja ledi palaa poroksi. Eli Ajuri säätää jännitettä, jotta virta pysyy vakiona. Myös muita vaihtoehtoja on. Voit kytkeä neljä lediä sarjaan, jolloin ominaisjännite on esim (3,6+3,6+3,6+3,6) 14,4V.
12V akulla ajettuna suoraan, ei virta varmasti kasva yli ampeerin, mutta et varmastikaan saa kaikkea haluttua valotehoa ulos. Ja HUOM, esim 12V lyijyakun jännite voi täyteen ladattuna olla 14,4V, jolloin ilman ajureita valot saattavat palaa hyvin nopeasti.
Kåppa
Kotelon voit tehdä sorvaamalla, tai käyttämällä mielikuvitusta. Alumiini on paras valinta keveyden ja hyvän lämmönjohtavuuden takia. Lämpöä voidaan johdattaa myös fillarin runkoon. Alumiinia saa mm RautaSoinilta Nekalasta
Erillistä koteloa tarvita ollenkaan mikäli heijastin sinällään riittää. Tyyliin r2 dropin tai 52mm p7 heijastin. Esim mun stongavalo ja tai ET.
Käyttölaite
Kytkin voi olla on/off toiminen, jolloin ajurilta katkaistaan vain virta, mulla on tankovalossa vain irroitettava johto, ja se on toistaiseksi riittänyt. Se voi myös olla palautuva painike, jolla esim taskledin älykkäitä ajureita voi ohjelmoida, tai valita eri moodien välillä (täpö, puolikas, vilkku tjsp)
Akut
Vaikka ledivalot on pieniä, kuluttaa ne virtaa kuitenkin. Akun pitää olla riittävä kapasiteetiltaan (VAh), pelkkä Ah ei kerro vielä mitään. 12V Akku, jossa on 10Ah kapasiteetti, antaa 120VAh, joten voit polttaa 20W:n lamppua 6h (6X20=120) Laskentakaava ei ota huomioon mitään hyötysuhteen häviöitä, mutta tällä pääsee hyvin alkuun.
Simppeleimillään akku vois olla kahdeksan pariston pidin, johon laittaa vaikka 2500mAh 1,2V enelooppeja tai vastaavia NiCad akkuja.
Nykyään suurin osa käyttää lithium akkuja, joita saa esim DX:ltä.
Noissakin akuissa kapasiteetti on helppo laskea (3,7VX2500Ah=9,25Wh)
Eli 5W ledi palaa noin pari tuntia.
Laturi saa sitten olla ko-akulle sopiva
Vinkkejä
Yksinkertaisimmin pääsee alkuun DX:n valmiilla moduulilla, esim http://www.dealextreme.com/products.dx/category.917 tuossa monta vaihtoehtoa ja valmiita osia. Itse oon käyttäny näitä kun on pitänyt saada nopeasti kevyt valo aikaiseksi. Tässä esimerkki gettoblastereista. ET-Valo antaa noin 400lm, ja se toinen siinä oikealla noin 800lm.
Tässä malli siitä mitä tulee, kun valon tekee kunnolla
Täällä samaa tavaraa
mutanaama muokkasi tätä : 24.10.2010 at 19.28 Syy: lisää tietoutta
Oon eri mieltä ku Mutanaama tuosta 2) kohdasta. Katso paljonko se 7.25V laturi oikeasti antaa. jos tulee 10-12V niin silloin toimii.
Hyvin usein noi reguloimattomat (olikoha tää nyt oikea termi?) laturi antaa ihan mitä sattuu, eli reilusti yli nimellisjännitteen.
Eli laturi seinään ja mittari 20V asennossa piikit liittimeen. Ei ole väliä kumpi on plus ja miinus, jos meni väärinpäin niin näyttää miinusmerkkistä jännitettä mittarissa.
Jos ilmoitetaan laturin jännite 7,25v, voi aika hyvin olettaa, että se olisi siihen reguloitu. 5Xnimh taitaa olla noin 6V nimellisjännite, ja ladattuna täyteen n 7V. Jos laturi puskee 10V, kuolee nimhit yhdellä latauskerralla, jos laturi jää kiinni pidemmäksi aikaa.
Tuommoisiin on puskettu 90-luvulta asti virtaa laturilla, jolla nyt lataillaan kaverin 18650 kennoja menestyksekkäästi.En muista tarkkaa jännitemäärää, mutta reguloitua se ei ole nähnytkään. oisko ollu 10,xx V.
WOL nimh akku
edit_ niin ja nimellisjännite on jotain kutosella alkavaa kuten mutanaama totesi, lähemmäs kahdeksan kai täynnä?
NiMH akkujen latauksessa on kaksi yleistä lataustapaa. Halvempi on ns. munakellolataus, jossa akkua ladataan 0.1C virralla (teoriassa 10h latausaika) 16h ja tämä ylilataus varmistaa, että akku tulee täyteen ja akku kestää kohtuudella tämän ylilatauksen. Tämä munakelloajastin on joko sisäänrakennettu laturiin tai sitten tehtävä on jätetty käyttäjälle (unohtuu helpolla muutamaksi päiväksi). Ongelmana on, että puoliksi purettu akku pitäisi purkaa tyhjäksi ennen latausta, kun laturi ei välitä yhtään akun varaustilasta vaan lataa kuin akku olisi tyhjä. NiMH akkuja ei pitäisi purkaa alle 0.9V/kenno jännitteeseen, tosin 0V:n menneitä (lasten leluissa käy usein näin, siksi niissä halpoja Lidl:n kennoja) pystyy kohtuudella herättelemään isolla virralla, mutta yleensä kapasiteetista on menetetty noin 30%.
Parempi (oikea) tapa on ladata se laturilla, jossa on delta peak tunnistus eli ladattaessa akkua riittävän isolla virralla (0.3-1C) latauksen lopussa, kun akku tulee täyteen tapahtuu pieni jännitetason lasku, jonka laturi tunnistaa ja lopettaa latauksen. Tällä tavalla puoliksi purettuja akkuja ei ladata liikaa. Jännitetason lasku johtuu akun nopeasta lämpenemisestä latauksen lopussa (sisäinen resistanssi pienenee akussa) eli toinen kohtuullinen tapa lopettaa on nopea lataus lopussa lämpötilamittaus. Hyvissä latureissa on molemmat ominaisuudet käytössä eli jos delta peak tunnistus ei jostain syystä toimi niin lämpötilan nousu katkaisee latauksen eikä laturi grillaa akkua liian kuumaksi.
NiMH akuille luvataan 500-1000 lataus-purkaus kertaa, mutta harvoin tähän pääsee, kun tavallisten kalenteri-ikä on normaalisti 2-4 vuotta, käytti tai ei. Uusien LSD kennojen kestävyydestä ei ole vielä kokemusta, kun kaikki on vielä hengissä. Jos lataa halvalla laturilla on hyvä mitata latausvirta ja pyrkiä suhteuttamaan latausaika siihen huomioiden akun kapasiteetti.
Tähän ei tainnut kukaan vielä vastailla, joten vastaillaan, että näinhän se juuri menee.
Järkevä paloaika sitten riippuu käyttötarkoituksesta. Vähintään kaksi kannattaa kuitenkin olla rinnan. Ulos saatava kapasiteetti kun riippuu myös suhteellisesta purkuvirrasta, ja yhdellä se olisi jo aika iso. Vähän yksinkertaistaen, jos yhdestä kymmenen akun paketista saat 2,5 tuntia valoa, voi olla, että kahdesta viiden satsista saisi erikseen ehkä vain kaksi tuntia. Se NiMH -kennojen kapasiteetti ilmoitetaan melko pienelle purkuvirralle, en tosin muista mikä se tarkalleen ottaen oli (ehkä 0,2C, eli viiden tunnin purku?)
Minulla oli vuosia sitten Sigman Mirage, jota käytin viidellä NiMH D-kennolla (tai on se edelleen, en vain ole käyttänyt). Kannattaa toki käyttää AA-kennoja, ovat sekä kapasiteetti/paino- että hinta/kapasiteetti -suhteiltaan parempia.
edit: Niin ja noihin "Voiko NiMH-laturilla latailla Li-ion -akkuja" keskusteluihin, niin kenties joissain tapauksissa joillain tavoilla voi, mutta itse en kyllä lataisi. Mielestäni kenellekään, jonka pitää asiaa netissä kysyä, ei myöskään pitäisi sitä suositella.
Mulla nuo niukasti itsestään purkaantuneet kennot ovat tosiaan toimineen väitetyn mukaisesti. Ainakin purkaantuminen itsestään on ollut paljon vähemmän kuin tavallisilla kennoilla.
Kapasiteetti taas on monesti reilusti pienempi, joten jos kennot on tarkoitus käyttää latauksen jälkeen eikä vasta kuukausien päästä, voi tavallinen kenno olla parempi valinta joskus.
Sain vihdoinkin valopään valmiiksi ja se jopa toimii heti ensimmäisellä kerralla.
http://www.students.tut.fi/~koistine...pu/lamppu1.jpg
http://www.students.tut.fi/~koistine...pu/lamppu2.jpg
Kaikkineen kypäräkiinnikkeineen lamppu painaa ilman akkua 198 g. voi olla että on liian painava kypärässä pidettäväksi. Pitää katsoa jos keksisin jonku kiinnikkeen joka olisi edes himpun verran kevyempi ja jolla saisi painopisteen matalemmalle.
Valokuvio on melko kehno. Spotti on tiukka ja kirkas, hajavalo haalee ja laaja. Muistuttaa lähinnä taskulamppua. Verrokkina on Hopen 4vision, jonka kirkkain osa on himmeämpi mutta valokuvio huomattavasti laajempi. Mutta eiköhän tuolla polulla jotain nää, kun lisänä on edellämainittu Hope. Ja ainakin sillä voi muistutetlla mahdollisia kolmion takaa päälle tulevia autoilijoita. Muuten ei oo valopäätä tarkoitus kadulla käyttää, kytkennätkin on vain on/off.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Kirjanmerkit