Rookie, et saa nykyiseen mitään uutta tolla ohjaimella. Jos haluat HammerLabs Citylightiin jotain uutta niin kevennä akkua.
RC kaupasta 7.4v lipo akku ja laturi. Sitten siihen maxflex tasklediltä. Setuppi kevenee hiukan. Saat säädöt ja hyvin valitulla akulla paloaikakin lisääntyy. Mutta kallis järjestely verrattuna nykyiseen.
Sen vastuksen tehonhukka on niin pieni ettei oikein tahdo olla ohjainta jonka häviöt on pienempiä.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Alla pari hieman toisistaan poikkeavaa mielipidettä ja omat mittaukset kytkennästä. Osaisitteko perustella omianne vielä tarkemmin?
Siitä kuitenkin olen melko vakuuttunut edelleen että toi 1,5ohm on auttamatta liian hepponen vastus tohon, vai olenko senkin laskenut / mitannut persiilleen? Johdot, kytkimet ja liittimet ei ole enään alkuperäiset ne vaihdoin hieman "parempiin"
P.S. Hammer, oon sulle vielä velkaa toisen lampun starit, pitimet ja linssit. Paljonko laitetaan, et ole vielä hintaa kertonut vaikka olen muutaman kerran koittanut tiedustella ;-)
Rookie
Voit käyttää kaidomainin /dealextermen AMC7135 ajureita kolmen P4:n ja 12V akun kanssa, kun laitat ne kaksi lisälediä akun ja ajurin väliin. Pitäisi toimia nätisti ja erittäin hyvällä hötysuhteella. Näitä ajureita löytyy moodillisia ja moodittomia, moodeja voi tehdä myös käyttämällä kolmeasentoista kytkintä ja kahta erillistä rekkulaa. Erityisesti nuo moodittomat piirit eivät ole herkkiä päästämään savuja ulos, niitä kun ei kai voi kovin helposti suunnietella pahasti väärin kun tuo piiri hoitaa oikeastaan koko homman.
Painossa luultavasti säästää käyttällä esim sanyon 2700 AA nimh akkuja. 12V & 2.7 Ah painaisi n. 310g jos ei halua lipojen kanssa leikkiä. Tosin ei liene paras valinta pakkaskeliin.
Joudun perusteluissani tylsästi nojaamaan tuohon Ohmin lakiin kun tuntuu tuo tasavirta sitä niin hienosti toteuttavan.
Siis täyden akun jännite vaikkapa 12,8V miinus ledien yhteenlaskettu jännite vaikkapa 11,1V jaettuna vastuksella tuottaa Ampeeri nimistä tavaraa ja sama hiipuneelle akulle 11,7V miinus jne...
Pointti tässä on se että jo pieni (1,1V) jännitteen pudotus aiheuttaa suuren pudotuksen ledin+vastuksen läpimenevässä virrassa jollei etuvastuksen arvoa pienennetä sitä mukaa kun akun jännite putoaa.
1,5 ohmin vastuksella laskennallisesti virta olisi täydellä akulla 1,13A ja liki tyhjällä akulla 0,4A. Enempää ei jaksa perustella, suosittelen kanssa tutustumista taskled tai konlux regulaattoreihin ja LiPoja saa mm. swanghobbystä ilman postikuluja.
Mielenkiintoinen huomio, eipä tullut itsellä mieleen.
Oottelen kuitenkin vielä mielipiteitä/perusteluita akselilla vastus vs driveri tuon meikäläisen setupin suhteen, joka siis oli 3*P4, 12V lyijyhyytelöakku.
Paino ei sinänsä ole kovinkaan merkittävä tekijä meikäläiselle, ei paljon haittaa jos treenilenkeillä on muutama sata grammaa ylimääräistä mukana. Kisat on eri juttu, mutta silloin en valoja tarttekaan.
Rookie
0,05 euroa vastaan 25 euroa.
Totta turiset. Siihen voip vaikka rinnalle kytkimen kanssa laittaa pienemmän vastuksen. Virta toden totta tippuu ..
Mutta 2-3h ajosessioon tehot riittävät ok. Ja kun rakennetaan sitä yksinkertaisisnta versiota. On Se vastus ja 12v lyijyhyytelö akku yllättävän toimiva ratkasu. Valon määrä ihmisilmän näkemänä muuttuu yllättävän vähän virta alueilla 350ma - 700ma.
Sitten kun halutaan parempaa. Parempaa saa kun vaihtaa sen akun kevyempään. Akun keventäminen vaatii kemian muutosta. Lipo / nimh akut ei ole ihan yhtä soveliaita vastuksen kanssa ajettavaksi. Kynnysjännitteen ja akun jännitteiden erot kasvaa isoiksi tai peliaika ei riittävä jne. Silloin tarvitan hakkuria, tuottamaan tasainen virta akun jännitteen muutoksesta huolimatta, nostamaan tai laskemaan syötetty jännite soveliaaksi.
Ei se ohmin laki väärässä ole ... mutta pelissä on muitakin muuttujia.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Täytyypä oikein mitata miten tuo virta kehittyy kahen tunnin polton aikana tuolla nyky setupilla. Kerran sen jo olen aiemmin tehnytkin, mutta en nyt tähän hätään löydä sitä taulukkoo mistään.
Tuo tosiaan että virran putoaminen pudottaa myös kynnysjännitettä tasoittaa hieman peliä ja näin ollen tuo virran putoaminen ei liene niin dramaattinen kuin puhtaasti laskemalla voisi kuvitella. Mutta totta tuo selviää kun saan mittaukset tehtyä.
Ostin myös ihan kokeeks kemppikseltä tuon driverin niin ajan molempia setuppeja yhtaikaa sitten kun olen driverin saanut kytkettyä toiseen lamppuun, tosta tulee sitten kympin hinta tuolle kokeilulle, mutta uhraan sen yhteisön hyväksi ;-)
Rookie
Sun pitää nyt valita, mikä on tavoitellun ideaalisuuden taso.![]()
Vastus ja lyijyakku on ihan toimiva ratkaisu. Valo hyytyy lenkin aikana, mutta jos se on lähdössä hieman tarpeettoman kirkas, niin kyllä se vielä lopussakin on riittävä. Tämä on nähty monta kertaa.
Driveri hukkaa helposti tehoa enemmän, kuin vastus tässä setupissa. Driverin etuna on kuitenkin se, ettei valo hyydy (riippuu driveristä) ja että virta on valmistajan hyväksi katsoma, tai säädettävissä. 12V lyijyakun kanssa tarvitset kuitenkin driverin, joka osaa säätää jännitettä molempiin suuntiin ja huolehtia virran rajoituksesta. Valmiita ei ole juurikaan näkynyt myynnissä.
AMC7135-ajuri voisi hyvinkin toimia, kuten Jagge neuvoo. Ne on halpoja. Ostit jo yhden driverin, joten turha uutta enään on tilata; mitään uutta et näillä saavuta. LED:t palaa alkulenkin kirkkaasti, muttei liian kirkkaasti. Lopussa ne hyytyy ihan kuin vastuksen kanssa. Ja taitaa hyytyä vielä driverin minimijännitteenpudotuksen verran aikaisemmin tai nopeammin. Tällä erolla ei kuitenkaan ole merkitystä, valittu ideaalisuuden taso on kuitenkin vain keskimääräinen.
Flyback-hakkuri osaisi imeä akun tyhjemmäksi, jolloin saisit ehkä vähän lisää ajoaikaa. Lisäaika toteutuu vain silloin, jos alkulenkin virtaa pienennetään enemmän, kuin loppuajan virtaa suurennetaan, ajan integraalina. EIkä hyötysuhde saisi huonontua.
Jos jotain merkittävää kehitystä haluat, niin ala tutkimaan hakkuri-drivereitä ja LiPo-akkuja. Itse tehden, tai TaskLediltä tilaamalla varmaan parhaiten onnistuu.
troh muokkasi tätä : 09.12.2008 at 18.00 Syy: Hymiöitä yritin lisätä, muttei näytä enään onnistuvan
Kiitoksia taas vastauksista.
Suoritin 2 tunnin testin toiselle lampulleni. Lamppu on siis 3,3ohm vastuksella kuristettu ja saattaapi olla että ledit on saanut joskus hieman siipeensä kun kytkennässä oli pienempi vastus. Tämä epäily siksi että kytkennässä kulkee kumman suuri virta vastus huomioiden. Pahus kun en huomannut mitata ledien yli vaikuttavaa jännitettä missään vaiheessa. Testin alussa akku oli täysi 12,7V.
Aika Virta Lämpötila
Start 0,83A 26 ast.
15min 0,94A 63 ast.
30min 0,94A 66 ast.
45min 0,91A 65 ast.
60min 0,88A 63 ast.
75min 0,86A 61 ast.
90min 0,82A 57 ast.
105min 0,76A 55 ast.
120min 0,67A 51 ast.
Tämä mittaus tukee kyllä Hammerin ja Trohin väittämää vastuksen käyttökelpoisuudesta kytkennässä, kunhan ensin sopiva vastus löytyy.
Vaikka mittari oli varmasti halvinta mitä rahalla saa, luottaisin että se kohtuu hyvin osuu hehtaarille päätellen suhteellisen kovasta lämmöstä jonka härpäke tuotti. Vastus oli niin kuuma että sitä ei kauan sormien välissä pitänyt, mutta sehän kävikin ihan kestonsa rajamailla.
Huomenna voisin testata toisen lampun samalla kaavalla ja ihmetellä lisää miksi se käy pienemmällä virralla.
Rookie
Palaillaan aiheeseen... joskus sivuja sitten olin jo rakentamassa valoja, mutta kylppäriremppa siirtänyt koko hommaa. Tilaus lähti eilen vetämään seuraavalla setupilla:
Tankovaloon Seoul 3.5W Emitter (P4 Version) ja niitä ajelemaan PowerLine SLIM Constant Current Power Supply (1000mA, 30V). Tarkoitus laittaa kaksi sarjaankytkettyä P4:sta rinnan eli 4 kappaletta yhteensä. Carclon linssipitimet ja kaikkia optiikkavaihtoehtoja tuli ostettua pari kappaletta kutakin, jotta valokeilaa saa edes vähän muokattua.
Näin kai se menee virtalähteen osalta tankovalossa: 3.20V + 3.20V + 4V = 10,4V minimi ja maksimiksi 14,4V. 12V akulla ajattelin kokeilla tuolla systeemillä. Kai nuo 2 sarjaankytkettyä paria voi laittaa rinnan?
Pari ylimääräistä P4:sta saattaa löytää tiensä kypärään, johon ajuriksi tullee PowerLine SLIM Constant Current Power Supply (700mA, 30V). Ideana laittaa kaksi lediä sarjaan: 3.20V + 3.20V + 1V = 7,4 minimi ja 12.4V maksimi. Tuohon akkuna joku 11.1 lipo RC-akku.
Päädyin noihin lineaarireguihin helpon toteutuksen vuoksi - sisältyen helppo tilaus pariaatteella "kaikki samasta paikasta". Taskledin P7 ajuria en jaksanut odotella ja se on varmaan loppuunmyyty päivässä. Vastuksilla voisi toimia yhtä hyvin, mutta vaatisi ehkä enemmän kokeiluja. Himmennyksiä tms. hipoa en kaipaa kun lenkkipolku lähtee käytännössä pihasta ja ajelen susien seassa.
Kertokaa nyt joku, että eivät toimi tuolla setupilla "ropeliuksen" valot...![]()
Ajatko tarkoituksella ledejä puolen ampeerin virralla, vai miksi laittaa hän ledejä rinnan ampeerin ajurille?
No siinähän se bugi tulikin, juuri tuon kertoi tuttavani äsken puhelimessa. Regulaattorista menee se 1000mA läpi eli... virta siinä puolittuu...
No, pitää tyytyä ajelemaan sitten kahta lediä tuolla regulla (12V) ja jättää kaksi piirongin laatikkoon odottamaan inspiraatiota tai hankkia toisenlainen akku, joku 18V... No, ei se eka valo voikaan olla täydellinen...![]()
Ja eikös se kuitenkin pidä laskea tuon Vmax arvon mukaan se ledin jännite, jos meinaa täysillä ajaa? 3.2V 350mA, mutta 3.8V 1A virralla. Näin olen itse asian ymmärtänyt. Samoin kuin sen että käytetään nimenomaan vakiovirtaregulointia, koska jännite määräytyy sitte hieman sen mukaan mimmonen ledi on sattunu linjalta tulee.
Oma 2-mode MTE P7 on vihdoin modattu 2.8A:lla toimivaksi. Hieman kirkkaampi kuin juuri ladatulla 18650 akulla vakiona. Tein modauksen siten että lampun voi muuttaa takaisin taskulampuksi abt 5 minsassa. Laitoin uuden johdon miinuspuolelle ja otin sen maadottavan peltilätkän pois, porasin reiän sen driverin tilalla olleen levyn läpi ja vedin johdon lampun runko-osaan + johdon juotin sinne jousen juureen kiinni. Peräkorkin tilalle muovitulppa, josta johto ja vipu läpi, kiristys letkukiristimellä. 2 tehoa 3-vaiheisella kytkimellä. Pikkuteholla näki itseasiassa ihan ok ajaa lumisessa metsässä, pitää kyllä tarkistaa että mitä siellä oikein kulkee pikkuteholla , kun nopeasti olin kattovinani että 0,2A..![]()
Ilmeisesti kokemukseen perustuva tieto? Kiitos tuosta infosta! Nyt ei harmita oma vajaaksi jäänyt pähkäily pahemmin. Kolmella ledillä saa varmaankin hyvän valokuvion. Mutta 12V lienee turha kokeilla, jännitettä pitää olla enemmän - jos nyt olen jollain lailla kärryillä.
Linssejä tuollainen valikoima:
Carclo 20mm Plugin Reflector 80°
Carclo 20mm Plugin Lense 10003 6-17°
Carclo 20mm Plugin Lense 10003/L25 40x11°
Carclo 20mm Plugin Lense 10003/25 32-54°
Pari hejottavaa reunoille ja kapeampi kiila keskelle. Onko noista jollain kokemusta, jotta saisi hyvän setupin ilman tuntien testirupeamaa?
HammerLabs Citylight valossa on carlon optiikat.
1x 6x25 ast joko pystyssä tai vaakatasossa.
1x10 ast "yleisvalaistukseen"
1x6 ast kaukovaloksi
Ihan optimi toikaan ei ole. 6:n valon sarjasta ainakin 2 omistajaa on muokannut keilaa jälkeenpäin omaan makuun sopivaksi.
Lopputulema on siis osta niitä optiikoita pari kutakin. Ja testaile ennakkoluulottomasti. Jos ei muuta ni on hauskaa tehdessä![]()
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Oih, vihdoinkin. Valoa alkaa näkymään tunnelin päässä, jos vaan olisin tunnelissa ja laittaisin vastavalmistuneen diy-lampun päälle! p7-ledi, DX:heijastimella ja linssillä. Ohjataan KD:n helvetinkoneella ja ruokitaan 6V akulla. Näyttää olevan kolme eri tehoa ja toimivan laboratorio oloissa moitteetta. Kenttätestit pitää tehdä viikonloppuna. Kuvia käden "taidoista" olkaa hyvä:
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv...p7_valopaa.jpg
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv/kuvia/p7_valopaa2.jpg
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv/kuvia/p7_valopaa3.jpg
Heijastimeksi tuli lopulta rusikoidun tilalle uusi suora heijastin, oli niin paljo osaamista että. Hakkasin ja runttasin heijastinta, mutta mitään muuta ei tuntunut tapahtuvan kuin pinnoitteen irtoilua. Vaihtoihan heijastin ja valokuvio muotoa, mutta valoteho romahti pinnoitteen häviämisen mukana.
Toi on kyllä jo aika rujoOnko tossa etulasi kuitenkin?
Toi on kyllä jo aika rujoOnko tossa etulasi kuitenkin? Oma P7 taskulampusta viritetty on tuollainen, pitää ehkä kattoa joku nätimpi kiinnitys kuin tuo letkunkiristin. Tuo on tarkoituksella pidetty ehjänä, koska ei toi nyt oo sellanen lopullinen ratkaisu, tolla mennään tää talvi ja ens syksylle sitte enemmän diy. Ens talven lumikelien valo tuo voisi kyllä olla, takaisin taskulampuksi muutettuna.
Pikkuteho on 0.23A, täysteho 3.1A. Pikkuteho tosiaan riittää lumisessa maastossa ajeluun, arvioin siinä olevan noin 100 lumenia emitteriltä. Ero täystehoon ei ole mikään tolkuton, kun taitaa toi silmä vähän säätyä sen kirkkauden mukaan.
Rujo, mutta kevyt, tehokas ja tarkoituksenmukainen. Jos Ledi on parasta C tai D luokkaa taitaa olla valoteholtaankin varsin asiallinen kapistus. Ikävää että vasarointi meni reisille. Omassa hutkinnassa taisin olla sitten erityisen onnekas. Modaamatonkin keila on erinomainen, jos tankovalossa on riittäväasti jerkkua, että ei tarvitse koko aikaa spotilla tähtäillä minne on menossa.
Tossa on muuten keskustelua aiheesta, joka saattaisi täällä kiinnostaa monia,
pidike 18650 kennoille. Noita ei ole kaupallisesti mistään saatavilla. Hieman kallis toi tosin on.
Tuolla on myös kitti jolla modaa MTE lampusta pätkämallin, jossa on perässä ulostulo johdolle ja vipu.
Turboankka muokkasi tätä : 12.12.2008 at 17.34
Piti pistää oma valotuotos kanssa näkyville. Toteutus on vanha hyväksi havaittu. Kolme P4:sta, etuvastus ja 12V-akku.
http://jumi.lut.fi/~tehiltun/kyparaP4.jpg
http://jumi.lut.fi/~tehiltun/kyparaP4yla.jpg
Tuli nyt itekin tilattua pari ssc p7-fikkareita DE:stä ja aattelin värkätä niille akkukiinnityksen poraamalla sopivan reiän runkoon, että mahtuu kolvaamaan toisen johdoista siihen "vieteriin" ja toisen sinne peräpäästä irtoavan osan nuppiin. Johdot ulos ja kiinni akkuun, jonka voi vaikka laittaa reppuun tai sitten johonkin pyörän runkoon. Kysynkin täällä, että onko hommassa järkeä, kun olen aika aloittelija näissä asioissa, enkä haluaisi lyhentää lampun runkoa (kesällä/syksyllä aattelin ottaa fikkarit myös vaelluksille mukaan). Eli siis lähinnä onko tuo toimiva ratkaisu? (=lampusta tulee valoa)
Mun mielestä reiän poraaminen runkoon kuulostaa vähän huonolta jos meinaa käyttää vielä taskulamppuna jossain vähänkään kosteassa, voihan sen tietty teippaa umpeen.. Mitä jos tekisit vastaavan modauksen kuin minä? Tällä sivulla kuva, edellisellä sivulla selitys. Laita pyöreää kumikaapelia, vähän liian pieni(=tiukka) reikä johdolle ja nippuside vedonpoistoksi. Akkua et spesifioinut sen tarkemmin, joten huomioi sallittu jännitealue akulle.
Tarvitset:
-Huonekaluputken päähän menevä tulppa, halkaisija 22mm, löytyy joka citymarketista yms vähänkään isommasta kaupasta, tai k-raudasta.
-1 metri kumikaapelia(2 johtoa), halkaisija 6-8mm, tosin kai tohon pienempiki riittäs..
-Kytkin, 2 vaiheinen on-off jos yksi teho riittää, 3-vaiheinen(on-off-on) jos haluat kaksi tehoa. Kandee ottaa sellanen vipukytkin johon voi päälle ruuvata kumihupun. 3-vaiheisessa kytket johdon akulta keskelle ja toiseen reunaan vastus, toiseen reunaan johto suoraan ledille, juotat vastuksen jostain kohtaa tähän jälkimmäiseen kiinni. (vastus 10ohm, 2W, muistaakseni)
Tarvikkeet on alle 5€/lamppu.
Juu reiän kyllä tilkitsen jollain vedenpitävällä tietty...tälläistä akkua olen tilannut:
http://cgi.ebay.com/Lithium-Li-Ion-1...3%3A1|294%3A50
Juu on vähän harjoteltavaa näiden vapaaohjelmoitavien työstökoneiden käytössä. Näyttää syntyvän just semmosta jälkeä kuin tekee. Linssi on kuitenkin edessä suojaamassa lediä. Painoa löytyy ~120 g kuvassa näkyville osille, siihen kiinnitysremmi ja johtoa vielä mukaan, ja akku...
Heijastimen modaus ei ihan tuntunut onnistuvan, eka vaikutti ettei valokuviolle tapahdu mitään ja ja sitten alko pinnat hilseileen. Löin pääasiassa heijastinta lyhyemmäksi, ledin päästä sisään. Lopuksi vielä runttasin soikeeksi etureunasta, jolla näytti olevan eniten merkitystä. Tuumailin tuon nykyisen heijastimen lyhentämistä, jos spotti on liian kirkas hajavaloon nähden. Tuolla operaatiolla taidetaan ottaa spotin valosta hajavaaloon lisää ja samalla levitetään hajavalon aluetta. Näytti olevan vielä aika terävä reuna mihin hajavalokin loppuu.
2x 4kpl patteripidike AA akuille, 8x eneloop, sulake ja liimaa. Laturina enelooppien mukana tullu seinälaturi. Lipastus ei kauheesti vie aikaa. Toi riitttää just meidän 2½h kokonaiskestoltaan oleville viikkolenkeille, polku kun ei ala tosta pihalta hetieikä lamppua tarvi sen myötä pitää täydellä teholla edes 1½ tuntia.
t-man, mulla ois ollu tollanen akku ylimääräsenä.
Kirjanmerkit