Moi
Pystyykö pyörän-navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan (ja miten),vai onko uudet laakerit ainoa vaihtoehto?
Navat on MAVIC Ksyrium Equipe Wheel Set 18/20 holes noin vuodelta 2010
Niissä lienee konelaakerit.
Pyörivät hiukan tahmeasti
Printable View
Moi
Pystyykö pyörän-navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan (ja miten),vai onko uudet laakerit ainoa vaihtoehto?
Navat on MAVIC Ksyrium Equipe Wheel Set 18/20 holes noin vuodelta 2010
Niissä lienee konelaakerit.
Pyörivät hiukan tahmeasti
Ilman muuta. Mattoveitsellä laakerin suoja pois, huolellinen pesu, öljy ja rasvaus.
Mutta jos tosiaan kiekot on noin vanhat, niin vaihtaisin jo uudet laakerit. Eihän nuo maksa juuri mitään.
Onko jotain kikkoja, miten sen kumisen pölysuojan saa paikalleen kuten ennen irroitusta? Aina kun vain painaa paikalleen, jää kumisuoja laahaamaan (tai vastustmaan liikettä), vaikka olisi kuinka varovasti ja suoraan ottanut sen irti. Ihan vain sillä kyselen, kun rullaluistimien laakereissa huomaa ’selvän’ suorituseron alkuperäiskasatun, uudelleenkasatun ja pölysuojattoman laakerin välillä. Parhaitenhan laakeri pyörii ilman rasvoja ja pölysuojia, mutta vain vähän aikaa. En suosittele kokeilemaan.
Mä veikkaan, että se laahaaminen johtuu rasvasta? Vai kasaatko rullaluistimen laakerit pelkällä öljyllä?
Rullaluistimen laakereille tein joskus niin, että poistin sisäpuolen pölykannen, jolloin puhdistus ja kevyt voitelu öljyllä oli helpompaa.
Joo, kai se laahaa uutenakin aavistuksen. Tuskin puhutaan monesta watista ja asettunee huollon jälkeen, kun vähän aikaa käyttää.
Hienolla öljyllä juu. Huomaa hienosti, kun pitää laakeria sormien välissä ja pyörittelee. Alkuperäinen, käytetty, mutta avaamaton laakeri pyörii vaikkapa kaksi yksikköä ja avattu, putsattu ja voideltu laakeri pölysuojan sulkemisen jälkeen yhden yksikön. Ilman pölysuoj(i/a)a, putsattu ja voitelematon (tai kevyesti öljyllä voideltu) laakeri pyörii kuin hyrrä.
Joidenkin valmistajien sivuilla lukee, mitä laakereita käyttävät vapareissaan. Räjäytyskuvista löytynee.
Tästä voisi löytyä sinulle sopivaa:
https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...subfamily=1072
Joo kiitoksia, taisikin löytyä.
Ksyrium https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...29&lg_defaut=2
Takana onkin kaksi erikokoista laakeria. Sieltähän tosiaan löytyi numerot ja kaikki, sitten tilaaminen tai
kivijalasta ostaminen onnistuukin helposti.
Ehkä jopa laakeriliikkeestä, niin voi saada edullisemmin, kuin varsinaisena fillarin varaosana.
Viet vanhan sinne laakerikauppaan ja sanot: yksi tällainen kiitos.
Tarkoitin, että kumisuojan aiheuttamat häviöt laakerissa ovat niin pienet verrattuna pyörivään massaan pyörän kehällä, että minimoituvat pois laskuista. Kun taas rullaluistimen renkaan hitausmomentti on huomattavasti pienempi kuin pyörässä, laakerin häviöt vaikuttavat ikään kuin suhteessa enemmän.
Voin olla kyllä hakoteilläkin[emoji42]
Ei mitään hajua hitausmomenteista, mutta jokin vääntöjutskahan se fillarissa on suurempi, koska laakerit ovat lähes samankokoisia ja kiekko tajuton rullaluistimiin verrattuna.
Siis jos laakerissa on sama kitka, niin se kyllä katoaa isomman renkaan vaikutuksesta. Koettaa vaikka etusormella fillarin ja rullaluistimen rengasra. Pienemmässä renkaassa vastus tuntuu isompana.
Heihoo, mähän hiffasin. Rullaluistimen laakeri joutuu pienen renkaan vuoksi pyörimään paljon enemmän kierroksia, eli watteinakin se vastus on suurempi. Musta tulee isona fyysikko.
Sellasilla luistimilla, jossa pyörät jäävät pyörimään lähes itsekseen on sukkelampaa luistella, verrattuna sellaisiin, joissa pyörät hidastuvat nopeasti. Jotenkin tällaista muistelisin.
Lisäksi luistimien pyörien kierrosnopeudet ovat aivan eri luokkaa verrattuna polkupyörään.
Laakereissa häviö lienee promilleja, oli ne sitten miten paksulla kamalla tahansa voideltu.
Menee vähän OT:ksi, mutta kyllä se rasvan laatu vaikuttaa yllättävän paljon laakerin häviöihin. Kokonaisuuteen toki vaikuttaa vähän, mutta pienistä puroista syntyy iso joki. Tai jotain sinne päin[emoji6]
https://www.ceramicspeed.com/media/3...ull-report.pdf
Ceramicspeedillä näytti olevan kitkat ilman pölysuojaa ja suojan kanssa. En lukenut juttua kokonaan, mutta olisi mielenkiintoista testata, paljonko uudelleenlaitettu pölysuoja syö watteja verrattuna alkuperäiseen.
https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque
SKF nettisivuillaan ystävällisesti kertookin miten laakerikitkaa mallinnetaan: https://www.skf.com/group/products/r...tarting-torque
Sen verran noista kaavoista näkee, että laakerin aiheuttama tehohäviö on suoraan verrannollinen laakerin pyörimisnopeuteen. Laakerin kitkamomentti onkin sitten se hankalampi osa ja siihen vaikuttaa sen verran moni asia, että lähdenkin tästä grillaamaan makkaraa. :D
Onko tämä sitten se "the" vaseliin laakereille,
Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml, Vihreä
kärki tässä on ainakin hyvä, että saa kohdennettua vaseliinin hyvin.
Tätä itse käytän, mutta jos on parempia laakerirasvoja, niin voi linkata.
Onko vapaarattaalle öljy tai öljyisempi parempi?
Tuota laitoin vapaarattaalle WELDTITE TF2 LITHIUM GREASE TUBE
Bilteman PTFE-rasva todettu erittäin hyväksi ja saa laakerit suorastaan lentämään:https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...sva-2000045261
Korronkesto ei kyllä ole merivaseliini tasolla, mutta sopii maantiekäyttöön ja kuiviin paikkoihin.
Joo jos ajatellaan vain laakerin kierrosnopeutta. Tuossa SKF:n mallinnuksessa kitkamomentti on pienillä kierroksilla suuri, putoaa kierrosten lisääntyessä ja sitten alkaa taas nousta. Tehohäviö on kierrosnopeuden ja kitkamomentin tulo. Tuosta ei suoraan näe miten paljon kierroksia pitää olla minimaaliseen tehohäviöön.
Kitka lienee myös lämpötilan funktio ja varmaan laakerissa aika monen muunkin muuttujan.
Lämpötila vaikuttaa rasvan jäykkyyteen, minkä tuntee talviajoon lähtiessä selvästi. Kitka muuttaa keskiön ja napojen vastuksen lämmöksi ja laakerirasva pehmenee ajossa. Talvivoiteluaine ei saa olla liian jäykkää, eikä rasvassa saa olla vettä.
Aikoinaan irtokuulalaakereita huoltaessa huomasi että pienemmällä rasvamäärällä pyörä rullasi pitempään, mutta huoltamaan joutui useammin.
Se on hommattava keraamiset laakerit joka paikkaan. Paljonkohan maksais? Riittääkö 2000€
Muoks.Vastasin vahingossa väärään säikeeseen..
Noiden kestävyys riippuu pitkälti suojauksesta. Siis jos ajaa myös sateella.
Ffwd kiekkoken keraamiset ovat kestäneet jo vuosia. Arviolta 20-30tkm. Nyt alkaisi olla vaihdon aika. C-bearin keraaminen keskiö hajosi taas ensimmäisten sateiden jälkeen, tosin nuo olikin tarkoitettu ainoastaan kuivaan ja pölyttömään käyttöön.