Tästä aiheesta jokunen keskustelu on jo käyty, mutta aloitan nyt vielä kerran kiellon päälle...
Elikkäs ensimmäinen cyclocross olisi hakusessa. Pyöräily on aina tuntunut urheilulajeista mukavimmalta, ja elämän aikana jokunen kilometri erilaisilla peruspyörillä onkin jäänyt taakse. Viime kesänä sitä tuli kuitenkin aloiteltua vakavammin, mutta 50+ km lenkit hybridillä teki kyllä tuskallisen selväksi että ainakaan tuo oma hybridini ei ole minun mitoilleni sopiva. Joku saattaa muistaa jonkun keskustelun aiheesta. Uusi pyörä ensi kesäksi on siis haussa, ja cyclocross tuntuu luontevalta valinnalta kun ajelu on 95 % maantiellä (se loppu 5 % on uusien reittien yllättäviä soratiepätkiä, ja ehkä satunnaisesti joku pieni mettäpolku).
Olen katsellut lähinnä Cannondalen malleja, koska niiden runkoja kehutaan ja omakin koeajoni allekirjoitti väitteitä. Kiikarissa ovat nämä mallit:
http://www.cannondale.com/eur_en/201...adx-disc-5-105 (~1500 e, alumiinirunko, levyjarrut, Shimano 105-osasarja)
http://www.cannondale.com/eur_en/201...ram-rival-disc (~2000 e, alumiinirunko, hydrauliset levyjarrut, SRAM Rival -osasarja)
http://www.cannondale.com/eur_en/201...ram-rival-disc (~2500 e, hiilikuiturunko, hydrauliset levyjarrut, SRAM Rival -osasarja)
Tämänhetkiseen tilanteeseen nähden tuo edullisin Caad X 105 tuntuu järkevimmältä valinnalta. Haen kuitenkin polkupyörää jolla ajelisin 15-20 vuotta, ja itseni tuntien jossain vaiheessa saattaisin ruveta miettimään olisiko sittenkin pitänyt panostaa vähän enempi. Tuolle ajanjaksolle pohdittuna jopa tonnin lisäpanostus voisi vielä olla perusteltavissa. Hiilikuiturunko ei kiinnosta siksi että se on pikkasen alumiinirunkoa kevyempi, vaan siksi että sitä kuvataan pehmeämmäksi ja jossakin keskustelussa oltiin yleisesti sitä mieltä että kun sitä kerran kokeilee, paluuta ei ole. Tietenkin koeajan sitten lähempänä eri vaihtoehdot, mutta teen tässä nyt vielä karkeampaa seulontaa. Talvisilla pyöräteillä uskoisin että pehmeämpi runko olisi kyllä kiva bonus. Toisaalta, miten hyvin hiilikuitutanko kestää ympärille tulevaa puristusvoimaa? Fillariin tulisi kiinnitettyä lastenistuin, koska välillä myös lapsia on kiva kuljettaa. Nuo Hamaxin istuimet kiinnitetään erillisen, kiinteästi asennettavan palikan avulla. Se palikka tulee pystytangon ympärille kovasti kiinni, joten jos väkisinkin puristaa tankoa pikkusen kasaan. Ks. https://www.karkkainen.com/tuotekuva...9775510432.jpg . Toisaalta, ei tämä seikka kuitenkaan materiaalivalintaa päätä.
SRAM Rivalista ei ole pienintäkään kokemusta, mutta kovasti Canondale tuntuu sitä suosivan noissa kalliimmissa cycloissaan. Shimano 105 yllätti koeajossa sillä, miten pitkiä vivun liikkeitä se vaati. Varmaan tuohonkin tottuisi, mutta etukäteen pohdittuna haluaisin kyllä mieluusti lyhyempiliikkeiset vivut. Meneekö SRAM enemmän vai vähemmän pieleen tässä suhteessa? Entä toimivuus talvikeleillä? Onko mekanismi pomminvarma, vai onko pakkasella odotettavissa sellaisia ongelmia joista Shimano 105 ei kärsi?
Tuon edullisimman mallin jarruja jossakin vähän moitittiin, ja itsekin vähän koeajolla yllätyin etteivät ne sen tehokkaammat olleetkaan. Tosin en tiedä kuinka paljon sillä koeajopyörällä oli ajettu, joten voihan olla etteivät ne uutuuttaan olleet saavuttaneet vielä parasta tehoaan.

