Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?
Otsikoin tarkoituksella autotiellä, enkä virallisella nimellä ajoradalla. Tehdään tästä neutraali vastine monilla foorumeilla heränneisiin kysymyksiin: miksi pyöräilemme ajoradalla?
Monilla foorumeilla kysellään näin keväisin miksi nämä maantie- / kilpapyöräilijät ajavat autoteillä, esimerkiksi:
http://murobbs.plaza.fi/yleista-kesk...den-pakat.html
Uutinen: Pyöräilijä olisi välttynyt onnettomuudelta ajoradalla:
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkel...nnettomuudelta
Vastaisitteko tähän ketjuun asialliseen sävyyn, koska kaikki vitsailu voi johtaa siihen että jonkun autoilijan pinna palaa ja joku pyöräilijä menettää henkensä lenkin aikana, kun autoilija ajaa telaketjun takakulman päälle. Jokainen kuolema tai vakava vammautuminen on turha ja ainakaan itse autoilijana en halua että joku lapsi menettää isänsä sen takia että halusin 5 minuuttia aiemmin kotiin.
1) Miksi pyöräilemme ajoradalla?
2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
3) Mitkä lainkohdat mahdollistavat em. toiminnan?
Perässäsi tööttäävän autoilijan mielipide on tämä:
"Nämä 'maantiesankarit' ovat ns. kilpapyöräilijöitä, jotka ovat omasta mielestään sen verran muiden yläpuolella, että katsovat asiakseen ajaa maantiellä, pyörätien sijaan. Muakin ärsyttää ne. On siinä vauhdillakin oma osuus, pyöräteillä pitää väistellä koko ajan keskellä tietä kävelijöitä, koiria yms."
Oma tarinani on tässä:
- Meitä oli yli 20 maantiepyöräilijän joukko ja aloitimme lenkkimme kevyenliikenteen väylää (yhdistettyä pyörä- ja jalankulkutietä) käyttäen. Matkalla yksi pikkutyttö halusi mennä poimimaan kukkasta pyörätien toiselta laidalta ja vaikka ajoimme todella hiljaa, niin yksi meistä lensi nenälleen väistäessään tyttöä ja loput olivat kolaroida hänen peräänsä. Turvavälit olivat sinä vaiheessa pyörätielle normaalit eli useita metrejä. Ajoradalla ajamme usein alle 50 cm väleillä. Jalankulkijoiden seassa olisimme joutuneet ajamaan n. 15 km / h, kun ajoradalla voimme ajaa 30-60 km/h. Lisäksi pyörätiellä letkamme veisi tilaa jopa yli 100 m, kun autotiellä voimme ajaa lyhyemmässä, muutaman auton mittaisessa muodostelmassa, joka on vastaantulijan helpompi huomata kuin yksittäinen mustiinpukeutunut pyöräilijä.
Lisäksi pyörälyseurojen web-vastaavia voisi pyytää lisäämään asiallisen tiedotteen sivuilleen.
mutta kun minä haluan ajaa maantiellä maantiepyörällä
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
pätkä
1) Ainoa oikea paikka maantiepyörälle
2) Klv ei sovellu maantiepyöräilyyn
3) Ei varmaan mikään paitsi että tieliikennelaki on tässä suhteessa täys paska, tämä on tietysti oma tulkinta kuten myös seuraavat:
Hevosella saa ja pitää ratsastaa maantiellä, miksei sitten maantiepyörällä saa käyttää vapaasti maantietä?
Enemmän tuolla maantiellä näkyy "kilpa-autoilijoita" kuin "kilpapyöräilijöitä", joten "kilpapyöräilijöistä on kyllä vähemmän harmia:D
1-2. Miten niin ei? klv ei sovi vauhdikkaaseen maantiepyöräilyyn kaikkein parhaiten, mutta mitä itekin olen ajellut, niin yleensä sitä hakeutuu sitten maantielle, ja ajaa vain pakollisen siirtymä-osion pyörätietä. Ei voi olla niin kamala kiire ettei voi sitä osuutta ajaa siten että noudattaa liikennesääntöjä ( ja katselee ympärilleen eikä vaan suoraan eteen tai mittareihin). Mun mielestä pyörätielläkin voi ajella ihan vauhdikkaasti tosin...
Toi on myös ihan alkukantainen "maantiepyörällä ajetaan maantietä". No ajakaa sitten maan tietä, hiekkatietkin on maantietä. Suojatielläkään olla yhtään keneltäkään suojassa.
Ja yleensä kilpapyöräilijät- nimikettä käytetään yhdistelmästä kun joku senoloinen, eli hoikkanen, värikkäät tiukat rikoot ja virtaviivaiset ajolasit ja hieno maantiepyörä, ajelee. Jos henkilö joka oikeasti harrastaa kilpapyöräilyä , ajalee tuulipuvussa niin ei se ole sitten "kilpapyöräilijä"? Mutta kyllä mä sanoisi silti jotta jos autolla "eksyy" jonnekin jossa just on maantiepyöräkisat, niin saa siinä autolla tarkkana olla. Kun ne pyöräilijät ei kuitenkaan aja nätisti tien sivussa.
Ihan höpöhöpö hommaa kysellä monikossa, miksi pyöräilemme autotiellä ( eikä se ole autotie, se on ajorata tai maantie ) kysytte vaan iteltänne, miksi MINÄ pyöräilen ajoradalla eikä kevyen liikenteen väylä/pyörätie kelpaa. Kyllä se toisille kelpaa.
Ei yhtään ihme että autoilijat sitten tööttäilee ja kiilailee jos te "oikeat" pyöräilijät ootte tolla asenteella. Minä ajan maantietä koska ei pyörätiellä nyt VOI ajaa kun minä ajan lujaa ja pitää päästä suoraan eteen ilman esteitä ja autoilijoitten pitää kunnioittaa ja väistää kun MINÄ tule MAANTIEpyörällä MAANTIETÄ.
Re: Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?
Nykyään suvaitsevaisuus on katoava käsite..
Maantielenkeille tarvii kohta paripyörillä varustetun valtran jonon hännille jottei nämä kaikentietävät autoilijat tule niskaan.