Mielestäni alkuperäinen otsake on niin kuvaava ettei syytä pistää nimeämistä uusiksi vaikka koko lirpake menikin. Sielunelämää helpottavaa avautumista jatkossakin!
Mielestäni alkuperäinen otsake on niin kuvaava ettei syytä pistää nimeämistä uusiksi vaikka koko lirpake menikin. Sielunelämää helpottavaa avautumista jatkossakin!
olinx eka.......?
Kaipaamme vielä muutaman kilpailevan ketjun aiheesta niin se jalostuu parhaaksi mahdolliseksi.
Mopot pois KLV:ltä :mad:
Ja koirat kusettajineen.
Tähän alkuun voisikin sitten heti pistää kokoelman Finlexin parhaita ja toivotuimpia säädöksiä (ns. Finlexhits-lista).
1.) Tieliikennelaki, jossa käsitellään mm. väistämissääntöjä ja muita tiellä liikkumisen perusteita:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
2.) Tieliikenneasetus, jossa käsitellään mm. erilaisia liikenteen ohjauslaitteita:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
3.) Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista, jossa määrätään miten tienpitäjä voi kyseisiä laitteita käyttää:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203
4.) Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, jossa käsitellään mm. polkupyörien pakollisia varusteita (16-21 §) ja polkupyörän perävaunuja (22 §):
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
5.) Järjestyslaki, jossa käsitellään mm. koiran pitämistä kytkettynä taajama-alueella (14 §):
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
6.) Hallituksen esitys järjestyslaiksi, jossa selvennetään mm. lainsäätäjän tarkoitusperiä koiran kytkemisen suhteen ("Esimerkiksi talutushihna ei saa olla niin pitkä, että koira pääsee häiritsemään muita ihmisiä"). Lain esitöinä suoraan sovellettavissa oikeusistuimissa oikeuslähteenä varsinaisen lakitekstin ohella.
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref2.sh?{KEY}=HE+20/2002
7.) Metsästyslaki, jonka mukaan koira on pidettävä kytkettynä maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään (51 §):
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615
8.) Rikoslaki, jossa käsitellään mm. liikennerikoksia (23. luku)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
Tuossapa nuo tärkeimmät.
Kyllä sinne pyörätielle kaikki mahtuvat kunhan hitaammin kulkevat ymmärtäisivät seurata takaa tulevaa liikennettä ja kulkisivat reunassa. sopu sijaa antaa.
Itse kaipaisin risteysalueille pusikkojen karsimista kovalla kädellä. Ei haluttaisi jarrutella mutta toisaalta ei oikein uskalla riskeerata omaa henkeäänkään ajamalla kolmeakymppiä risteykseen jossa näkyvyys on nolla.
Elämmehän maailmassa jossa itsekkyys ja "asioilla on vain minun puoli" ovat varsin korkeassa asemassa, niin ohessa muutama monen onnettomuuden syy tai seuraus, liikkui sitten millä ja miten tahansa:
Lainaus:
...kunhan hitaammin kulkevat ymmärtäisivät...
Lainaus:
Ei haluttaisi jarrutella.....
Tai sitten autojen, pyörien ja muiden välineiden jarrupalat maksaa liikaa ...Lainaus:
....pitää hiljentää melkein pysähtymiseen asti...
Tai sitten polttoaineiden hinta on saanut kaikki kulkijat niin säästötietoiseksi että eivät voi enää hiljentää ja kiihdyttää vaan parempi ajaa saavutetulla nopeudella melkein minkä tahansa paikan läpi olettaen että muut osaavat... :)
No, se siitä. Surkiaa että taas kuoli pyöräilijä...
Eikö tuohon ekaan viestiin voisi kuitenkin hyvän tavan vuoksi lisätä linkin tuohon suljettuun viestiketjuun? Voi sitten pahinta tuohtumusta sulatellessaan hakea ensin sieltä, josko joku muu olisi jo aiemmin ehinyt avautua samasta aiheesta?
^jospa ylläpito aikoo poistaa sen hetken päästä kuten tapahtui taannoin muillekin yli 10000 viestin suljetuille keskusteluille....
Juu, ykkösversio kannattaa nyt lähipäivinä lukea huolellisesti uudelleen läpi ja copypeistata sieltä omalle koneelle ja visusti backupattuun tiedostoon kaikki helmet!
Vähän pelkään, että ihan vastaavan laatuisia helmiä ja sikailuja tullaan näkemään tässäkin ketjussa aivan riittämiin.
Meinas käydä Savonlinnat tänään Espoossa tuossa 10.30 aikaan.
Ajoin Kirkkojärventietä Espoon keskukseen päin kelviä pitkin ja kun tulin Kirkkojärventien ja Kirkkoadun risteyksessä olevaan liikenteenjakajan kohdalle niin takaa samasta suunnasta minun kanssani tullut sorarekka kääntyy oikealle Kirkkokadulle ja suoraan minun eteen.
Tuo on sellainen kohta mitä osaan jo varoa ja siksi tulen siihen aina hiljaisella nopeudella ja katson onko autoilija huomannut minut. Näin tein nytkin ja jos en olisi ajanut hiljaa ja jarruttanut niin alle olisin jäänyt.
Nyt joku taas mainitsee sen kuolleen kulman. Paskanmarjat sanon minä, kummasti nimittäin se kuski sivulleen katsomalla, kun oli jos kääntynyt pyörätien jatkeen päälle, huomasi mun kansainvälisen sormimerkin ja sitten sillä oli vielä otsaa näyttää takaisin.
Eli kysymyksessä ei ollut mitään muuta kun välinpitämättömyyss väistämisvelvollisuutta kohtaan.
Minulla oli päällä vielä kirkkaankeltainen takki joten ei voi syyttää vaatetustakaan siitä etteikö muka olisi nähnyt minua.
Tämä samainen kuski oli jo aikaisemmin tuossa Kylävainiontien kohdalla änkeämässä kolmion takaa eteen ja varmaan olisi tullutkin pysähtymättä jos ei olisi tullut autoja sekä oikealta että vasemmalta ja jo silloin tuijotin aika tiukasti kuskia.
Lähdin ajamaan auton perään, mutta sillä saakelilla oli liikennevalot vihreällä Espoonkadun risteyksessä ja pääsi karkuun enkä saanut vetonupista enkä perävaunusta rekkaria ylös tai nimeä nupin ovesta.
Valot. Perkeleen ninjapyöräilijät.
Niin, saatana! Tulin tovi sitten asioilta ja voi jumankauta sitä valojen ja heijastimien puutetta. Kävi mielessä, että pitäisi töötätä paria satunnaista haamufillaristia ihan opetusmielessä takarenkaaseen. Olin jo kirjoittamassa pidempääkin avautumista, mutta bonk tiivisti saman asian paljon tiiviimmin.
Oli siellä hyviä yrityksiäkin. Koskikadulla nokan edestä yli pyyhältänyt pyöräilijä oli kyllä laittanut pikkuruisen etutuikun ja toimivan takavalon, mutta eihän ne sivulle näy. Käyttäkää niitä heijastimia!
Tuossa vielä ilmainen vinkki: http://fi.rosebikes.eu/tuote/3m-spok...act/aid:547456
Ja sama jalankulkijoille myös.
Komps täältäkin. Ilman valoja liikkuva fillaroija ei ansaitse tulla kohdelluksi ajoneuvona.
Aamulla vastaantulija: Aurinko häikäisee. En näe. Leikkaan silti kaarteen, koska tempo. Ansaitsisi skootterin vastapalloon.
Ratin takaa nähtyä. Autoilija pysähtyy oikealla kääntyessään aivan oikein päästämään fillaristin yli. Fillaristi ei vaan mene vaan molemmat tuijottavat toisiaan. Tilanne johtaa siihen että molemmat lähtee liikkeelle yhtäaikaa ja fillaristi on lähellä jäädä auton alle, mutta on hereillä ja jarruttaa. Tätä se on usein ja tämän takia osa autoilijoista on tottunut siihen että fillaristi väistää aina.
Niin en ajanut ko. tarinan autoa vaan sen takana ollutta ja väistin kuten pitää.
Tänään Kauniaisiin vievällä sillalla oli kelvi ja vasen kaista suljettu, joten siirryin ajoväylälle, ja vastaantuleva autoilija kohteli minua ajoneuvona ja jäi odottamaan kunnes olin ylittänyt sillan sen sijasta, että olisi ahtautunut väkisten yhtäaikaa melko kapeaa kaistaa kanssani, kiitin ja kumarsin...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Olipa fillarissa valot tai ei, päivä tai yö, autoilijat on edelleen sokeita.
Ja hyvä että avattiin vol.2 ketju - avautuminen vapauttaa voimavaroja kohtaamaan taas uudet vaikeudet tuolla ulkona..
Tänään parissa kulmassa Vantaalla ihmettelin kun oli ihmeen sujuvaa. Puskia oli leikattu eikä oksat enää tursuilleet kelville. On vaikeaa kohta keksiä avautumisen aihetta kun autoilijatkin antoivat kohteliaasti tietä, jopa paikoissa joissa ei olisi edes tarvinnut.
Liikennevalojen painonapeista voisi jotain mutista, muttei jaksa..
Pimeä vuodenaika edessä. Varoa pitää.
@pöökke, Sekö sitten oikeuttaa leikkimään ninjaa??
@marsuram, joko ne sai leikattua tuupakan kohdalta kehän toiselta puolelta myös. Aiemmin kun soitin, niin leikkasivat vaan mp-centerin kohdalta.
Kieltämättä ihmetetytti tänään, miten niin moni TosiHarrastajan näköinen maantiepyöräilijä oli hämärän jälkeen liikkeellä ilman minkään maailman valoja tai heijastimia. Hurjan näköistä touhua, erityisesti kun Espoo tuntuu taas nuukailevan katuvalaistuksessa (esim. Turuntien kevlillä oli pitkiä pätkiä ihan pimeänä).
Millä tavalla noita olisi tarkoitus kiinnittää jalankulkijoihin? Itselläni on noita jo ennestään arkipyörän kiekoissa pakkauksen verran kiinnitettynä.
Lähiapteekissa olisi näköjään heijastinteippiä tarjouksessa, sillä voisi olla helpompi teipata ohikulkijoita paremmin pimeässä näkyviksi.
Oli muuten tosiaan tuolla pätkällä pimeää eilen. Iltasella taivas sai vielä perusteellisen lisäpimennyksen paksusta sadepilvestä. Mutta lumicyclen ledipatteristo kyllä toi päivän Espoon pimeimpään ytimeen paljastaen väylän kurjat valottomat kulkijat. Hyvän tavan mukaisesti tiputtelen valonheittäjien tehot alas, kun näen vastaantulijoita. Mutta ninjat ovat monesti niin hyvin naamioituja, että heistä useimmat saavat nauttia valovuosta päin plääsiä lyhentämättömänä.
Yksi mopoteini viritteli kokoon jo liki jännittävän tilanteen tulemalla pimeydestä uskollisesti vastaan kevlin väärää laitaa. Ei ollut ainakaan valojen tai näkyvyyden puutteesta kiinni... No, koukkasi se sentään sivuun pari metriä ennen potentiaalista yhteentörmäystä.
Summa summarum. Kaikki hyvin ja ennallaan kevyen liikenteen väylillä. Jatketaan! 10 000 viestiä, kauanko avaudutaan?
Itse tuli mieleen, että noita voisi yrittää ripustaa sieraimista roikkumaan, mutta näin flunssakaudella tuo on vähän ongelmallista kun voimakas aivastus voi lennättää sen heijastinputken lähimpään pusikkoon. Lisäksi tuollainen sieraimesta roikkuva heijastin ei näy takaapäin lähestyttäessä.
Paras sijoituspaikka yksittäiselle heijastimelle olisi varmaankin propellilakin propellissa, jossa pyöriessään se kätevästi vilkkuisi kaikkiin ilmansuuntiin. Valitettavan harvat kadulla kulkijat tosin nykyisin käyttävät propellihattuja, erityisesti talviaikaan.
Älä sano, että olet tosissasi?
Vilkkuva valo näkyy paljon paremmin kuin jatkuva. Laittakaa ihmeessä se vilkkuminen päälle keneltä se löytyy!
Olen monesti meinannut ajaa kolarin pyöräilijän kanssa, jolla on jatkuva valo fillarissa. Jatkuva valo sekoittuu taustalla näkyviin kaupungin valoihin ja seurauksena on täydellinen naamiointi. Usein jatkuvaa valoa käyttävän näkee huonommin kuin valottoman tuosta syystä.
Joko TAAS :rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4
Voisin tehdä vastakysymyksen eli oletko tosissasi?
Valoista on täällä paljon keskustelua ja siitä, että miten hankala on arvioida etäisyyttä kun vastapeluri käyttää vilkkumoodia jne.
Usein jatkuvan valoa käyttävän näkee huonommin kuin valottoman ninjapyöräilijän? Eihän tuo pidä millään paikkaansa. Ei Suomesta löydy niin paljon valosaastetta, että fillarin valo hukkuu taustavaloon. Las Vegasissa niin saattaisi käydä, mutta siinä valomeressä ei taida tarvita lisävaloa.
Pääasia kun on valoa, mutta mieluummin jatkuvana kiitos. Tästä asiasta on mukava kiistellä kun se ei lopu koskaan :)