Vaihtoehtoja on löytynyt edes muutama
Päivitänpä tänne tuoreimpia hankinta-aikomuksia.
Eli lähinnä googlaamalla ensiksi haettiin sopivan näköisiä. Näyttää siltä että 100 % tavoiteltuun speksiin ei mene nykyään mikään kohtuuhintaan ja kohtuullisessa ajassa saatava uusi pyörä. Fakta on kumminkin se, että hintarajojen sisään joku pyörä on hankittava.
Edes joitain vaihtoehtoja löytyi harkittavaksi. Kaikki nämä ovat täysjäykkiä ja kiekot ovat 24-tuumaiset, eli mitään jousto-osia ilmakumirenkaiden lisäksi ei ole.
1. White XC 240 Lite HD 18
Kiinnitin huomiota tämän pyörän osien laatuun. Yllättävän kovatasoisia osia siihen kokonaishintaan. Itse asiassa juuri osien laatu sai sormet syyhyämään. Tässä on hydrauliset levyjarrut ja muita asiallisia komponentteja. Noin muuten sitten pyörä istuu vähän huonosti asetettuun speksiin varustelun suhteen. Esimerkiksi 1x8 ketjuvaihteet. En epäile etteikö vaihteet hyvin toimisi, mutta huollon helppoutta ja satunnaisten kolhujen kestoa tässä haetaan. Ketjunsuojaa olisi varmaan aika epätoivoista yrittää sijoitella tähän pyörään. Korostan että olen erittäin tyytyväinen tähän vaihtoehtoon osien laadun puolesta. Asialliset lokasuojat on mahdollista asentaa tähän pyörään, eikä se muuten olisikaan harkittavien joukossa.
2. Jupiter Astral 24"
Tämä meni varustelun puolesta aika lailla maaliin. Takanapa on Shimanon 7-vaihteinen ja sitäkin voisi sietää. Lokasuojat, ketjunsuoja, taakkateline ja seisontatuki ovat asialliset. Yleisilmeeltään ja rungon geometrian puolesta ehkä ei ihan nappiin kuitenkaan. Mutta ei paha, varsinkaan hintansa puolesta.
3. Nakamura Block 24" 3-vaihteinen
Varustelu ei itse asiassa ole aivan niin hyvä kuin Jupiterissa, mutta tähänkin saa täysikokoiset lokasuojat asennettua, ja ne ovatkin ehdottomat. Ilmeisesti paremmat lokasuojat menevät paikoilleen kikkailematta, joten siitä ei tule kynnystä. Noin muuten takanapa on kolmevaihteinen ja pyörän geometria on suunnilleen sama kuin Whiten pyörässä.
Näissä kaikissa pyörissä on jotain mikä puoltaa ja myös jotain mikä antaisi aihetta katsoa jotain kilpailijaa. Nyt näyttää siltä että Nakamura on voiton puolella.