On hyvä rengas. Ei valittamista
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Itelläki edessä 29x2,6" TNT, ei valittamista.
Mitäs xc:hköjä renkaita olisi tämän topicin alla? Heräteostin jo Rekon Race 2.4WT:n, mutta vanteeni ovat 35mm sisäleveydellään jo yli Maxxiksen ilmoittaman skaalan joten palautin sen.
Nyt takana on XR2, jonka pito on riittänyt hyvin, mutta vauhti tuntuu tahmealta. Edessä on Rekon, molemmat 2.6". Takanen alkaa olla jo vaihtokunnossa, joten jotain leveää mutta rullaavaa olisi ostoslistalla.
Mulla on takana luomutäpärissä Wolfpack Trail 2,4 levyisenä. Rullaavat ja pitävät hyvin sekalaisessa polkuajossa. Kylkien kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rekon on kyllä sikäli umpisurkea että nappulat ei tule kyljen ulkopuolelle. Sekä etunen että takanen jo hajalla kyljistä (ja litkutkaan ei auttaneet vaan kaipasivat paikkaa sisäpuolelle). Ovat ensimmäiset renkaat joille mun ajossa näin käynyt vaikka täpäreitä on ollut muutama kymmenen vuotta. Tämä siis 2.6" kumilla ja 30mm sisämittaisella vanteella. Ollut aiemmin Rangeria, Terrene Mcfly, Contin ja Suomityresin paperikylkisiä eikä niiden kanssa tällaisia kestävyys ongelmia.
En voi suositella vaikka kuvio ja pito märillä juurilla ja kivillä ihan hyvää perustasoa onkin.
Jotenkin on tullut sellainen näppituntuma, että ei oikein alle kilon rengasta voi käyttää, ihan sama mikä valmistaja ja mitä kylkisuojauksia on. Tämä siis ilman kokemusta inserteistä.
Taustatietona mainittakoon melkein 100 kg kuskin paino kun kaikki kamat päällä ja reppu täynnä vettä. Ja vielä se, että on halukkuutta hakea märkäpitoa pienillä paineilla.
Mulla repesi yksi reunanappula puoliksi irti Fiskarsin poluilla. Omasta kokemuksesta Rekonia ei otsikon keleille voi suositella. Forekaster kuvioltaan paljon parempi ja rullaa about yhtä hyvin. Itsellä ei maxxikset ole alkaneet vuotaa kyljistä vaikka vanteen olen saanut ajettua vaihtokuntoon. Kesällä Bontrager xr4 kyllä hikoili litkua auringossa.
Miten saa kyljet rikki? Olis hieno kertoo vetäneensä kyljen halki mut kun ei mee.
Joku leatherman tai vastaavaa. Ehkä sillä terällä jossa sellaista sahalaitaa. Pumppaat kunnolla ilmaa renkaaseen. Asetut kyykkyyn pyörän viereen oikealle puolelle kyljittäin. Otat vasemmalla kiinni sopivasta kohtaa runkoa. Vai pitäiskö ottaa siitä renkaan kyljestä ettei se pääse pyörähtämään. Sitten oikealla kädellä puristat tiukasti veitsen kahvasta ja terä 90 asteen kulmassa (terän kärki siis renkaaseen osoittaen) viillät tosi voimakkaasti samalla terää kohti rengasta työntäen. Ja valitset toki exo-renkaan. DD ei puhkea näinkään välttämättä :)
Vakavammin sanoen kivet/kivikot Suomalaisessa maastossa eivät ole ehkä niitä kaikista pahimpia renkaan kyljen viiltäjiä. Olen antanut itseni ymmärtää kun juttujua, kuvia ja videoita on katsonut esim enduron world series kiertueelta, että joissain päin maailmaa on huomattavan teräväreunaista halkeillutta kiveä joka puhkoo renkaiden kyljet selvästi helpommin kuin toisissa paikoissa. Toki yksittäisiä tosi teräviä sivulle osoittavia kiven tai kallion reunoja saattaa täältäkin löytyä mutta ehkä keskimäärin kivet eivät Suomessa ole niin viiltävän teräviä, lohjenneneita liuskepaloja. Tämän keskustelun otsikon kaltaisissa olosuhteissa eli märällä rikkoutumisherkkyys myös ehkä pienempi koska märällä ajovauhti on hitaampi ja märkää kiveä vasten renkaan kylkikin ehkä herkemmin luistaa kuin repeää.
Itselläni kevyehkönä kuskina renkaan kyljen paksuus ja ominaisuudet eivät ole niin oleellisessa osassa kuin renkaan kestävyys nappuloiden alueelta ja kyky suojella osaltaan myös vannetta. Toki paksumpi kylki toimii vaimennuksena tähänkin asiaan. Sen lisäksi että vaimentaa muutoinkin röykkyistä maastoa paremmin kuin tosi ohutkylkinen. Lisäksi paksumpi kylkirakenne mahdollistaa vauhdikkaan kaarreajon myös vähän pienemmällä paineella mutta tämä korostuu vasta bikepark tyylisessä mutka-ajossa ja vaikuttaa enemmän raskaaseen kuskin ja pyörän yhdistelmään.
Kannattaa myös muistaa että Suomestakin löytyy monen näköistä kivikkoa, täällä Kanta-Hämeessä kivet keskimäärin on aika pyöreitä mutta esim. Tahkolla kauhistelin muutamassa louhikossa kuinka terävää mursketta siellä oli ja pohjoisesta löytyy varmasti vielä rajummankin näköistä louhikkoa jota ei jääkausi ole hionut sileäksi.
Onko kukaan löytäny kaupasta noita uusia MM 29x2.4 Ultra Soft Super Trail?
Niin siis minäkin koen juurikin saman painoisena ja sellaisilla kumeilla siksi myös ajan. Paitsi ihan xc pyörässä jossa rullaavuus ja keveys edellä.
Kyllä vain. Just ennen koronashown alkua olin Gran Canarialla laskemassa reilu kolmen tunnin setin vähän päälle parista kilsasta meren rantaan. Sanotaanko näin, että siellä ei tehnyt mieli pannuttaa just kivien terävyyden vuoksi. Tää kotoinen kivien pyöreys on aika paljon anteeksiantavampaa kuin siellä. Renkaat pysyi ehjänä ja samoin kuski, vaikka yhdessä pienessä laskussa pannutin, kun ajoin siihen liian hiljaa. Oispa kyllä kiva ajaa joskus tollanen reitti omalla pyörällä vuokrapyörän sijaan.
Tuli hommattua taakse Vittorian Martello 27,5x2,6" Enduro kyljillä tulevaa lapinreissua varten. Edessä tällä hetkellä Martello trail. Oli tarkotus ottaa toi vaan vararenkaaksi reissuun, mutta päätin sitten leipoa ton vanteelle kun nykynen Der Baron oli paikattu jo kahella dartilla, se pääsi nyt vararenkaan rooliin. Aika jykevän tuntuset kyljet tossa endurossa, tukevammat ku der baroneissa tai maxxis exo+, mitä on hypistelly.
Vähän sai taas hieroa insertin kanssa. Ensinnäkin der baron oli yllättävän vaikea saada pois hyllylltä kun insertti (Rimpact) piti sitä paikallaan. Insertin asennuksessa oli opittu se tekniikka, että kun nostaa kumin ensin vanteelle ja sitten avaa vaan toiselta kyljeltä, niin insertin asennus takas meni ihan kivasti. Rengas nousi paikalleen ilman litkuja pylväspumpulla pienen hireromisen jälkeen DT M1700 kehälle. About tunnissa sain ton vaihdettua kaikkine putsaushommineen.
Sieltä tupsahti Wolfpackit postista.
1 x 29x2.4 Enduro
1 x 29x2.4 Trail
Endurolla painoa 910g, Traililla 890g.
Enduron kuvio on aika muhkea, vähän kuten Vittoria Mazza. Trailissa selkeästi pienempi nappula, ehkä jotain enemmän Rekonin suuntaan olevaa. Molemmat näyttävät kohtalaisen leveiltä. 2.4 pitänee kutinsa.
Äkkiseltään hypisteltynä sanoisin, että missään nimessä Enduro-kelpoisista kyljistä ei ole kyse. Ohuenpuoleiset on. Mikä on minun käyttöön varsin OK.
Kun katsoo kylkeä ja siinä olevia tekstejä, niin ne ovat yksi yhteen Vittorian Trail-kylkisen renkaan kanssa. Molemmat made in Thailand. Sanoisin, että erittäin suurella varmuudella tulevat samasta paikasta.
Jos tuosta voi johtopäätöksiä vetää, niin kylki lienee myös Vittorian Trailin kanssa hyvin samalainen, mikä taas on minun kannalta huono juttu. Vittorian renkaat juuri otin vanteilta pois, koska ne ovat ainoat pitkään aikaan mitkä eivät oikein toimineet. Litkua työnsi koko kyljen mitalta ulos kun vähänkin kovemmin mutkiin työnsi.
En laittanut vielä alla, mutta kokeillaan.
Onko kellään kokemusta misukan wild am2 renkaista? Oliskohan liian raskas takarenkaaksi ja pitääkö nollakeleillä? 29x2.6 olisi suunnitelmissa jäykkäperään...
Joo on kokemusta sekä am ja enduro versioista. Varsinkin tuo am on mielestäni oikein riittävän kevyt takarenkaaksi. Metsässä rullaa ja pitää mainiosti. Siirtymilläkin ihan riittävän kevyt polkea. Tietenkin jos vertaa johonkin 700g xc-rinkulaan, niin saattaa tuntua tahmealta. Niin ja 2.4”:a on mulla vaan ollut.
Pari talvea olen ajanut misukka takana ja ei ole valittamista pidossa. Seos ei pahemmin tunnu kovettuvan kylmällä.
Ainakin Lapin läntisiltä tuntureilta löytyy sitä terävää tyyppiä. Osin johtuu kai kivityypeistä ja osin jääkauden läheisyydestä. Joku geologi varmaan osaa sanoa. Mutta takana Agressor 2,4 wt DD ja kyljet kesän jälkeen aika tarkoin kankaalla. Hyvin kyllä pitää vielä ilmaa toistaiseksi.
Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
Nuo T9 oli hetken alla i30 molemmissa päissä. Muutamat parkkiajot tuli ajettua ja joku lenkkikin. Rullaus oli selkeästi parempi, kuin kuvio jäi pyöreämmäksi, mutta ei tuo lenkki rengas ole taakse. Parkissa ihan kivat pehmeät ajaa ja pidossa ei valittamista (tosin ei ollut märkääkään) 1.75bar paineella kovassa bermissä aistin takarenkaan taipumista, muuten ei ongelmaa. Seuraavalla kertaa eri paikassa 1.95bar ja ei ongelmaa, kuski kamoineen +100kg.
Koitin metsästää T7 Eliminatoria 2.6", mutta mustaa ei vieläkään mistään tullut vastaa otin kokeeksi 2.3". Edessä T9 Buther ja takana Forekaster Speed 2.6" toi jo siedettävää lenkki nopeutta ja keveyttä polkea. Sitten veivasin tuon T7 trail eliminatorin taakse ja yllätys oli positiivinen, jos ei olisi tiennyt ei olisi ehkä eroa edes huomannut Forekasteriin rullaavuudessa. Pitohan nyt on varmaan parempi kaikilla saroilla. T9 ja T7 sattui jo märempääkin ajoa. Semmosta kosteaa limamärkää minä ainakin jouduin samanlailla ajamaan, kuin vaikka 3C terra Minioneilla eroakin voi olla, mutta vaikea verrata, kun aika eroa ajoilla ja märilläkin osaa olla niin eri liukkauksia. Sanoisin kuitenkin että Minioneiden kuvio toimii silti paremmin pidon suhteen kelistä rippumatta. Eliminator rullaa kyllä ihan eritavalla, niin kuin kuviokin jo kertoo.
Oikein kivat kumi nuo Spessut, mutta eteen yleis kumiksi T7 Bucher tai Eliminator enkä silti ennemmin, mut se menee jo OT.ksi Liekö tuo vain Grid trailiksi merkattu on sitten T5 seosta, se voisi olla oiva kesä takarengas? 2.6" olis ihan OK painossa https://www.bike-components.de/en/Sp...g-Tyre-p78472/
Puolitoista ajokautta ajetut Vittoria Agarrot tuntuvat yllättäen kovin liukkailta kun pitkästä aikaa sateessa ajeli.
Ilmeisesti tuossakin renkaassa pito on tullut pääasiassa kuviosta eikä kumiseoksen taikaominaisuuksilla (Graphene 4C) sittenkään ollut paljon väliä kun nappulat on pyöristyneet.
Ihan kelpo suoritus silti, "ehkä ostan toistekin" -listalla saavat olla vielä.
Lämpötila taitaa vaikuttaa tuohon tunteeseen jonkin verran tai ainakin Conteissa tuli keväällä siinä n. +10 asteen kohdalla vaihdettua paineita, kun rengas alkoi olla entistä pehmeämpi.
Ostin heikkona hetkenä uuden Nobby Nicin 29x2,4 softina eteen ja taakse laitan vanhaa versiota olevan sinisellä viivalla olevan Nobbyn.
Tuli laitettua alle contin baronit. Näitä on moni kehunut ja ihan syystä. Pito on kyllä jotain aivan uskomatonta[emoji15]
Mutta ompa niitä myös parjattu. Mietin itsekin niitä, mutta vähän heiveröisiltä vaikutti mun käyttöön. Taakse tilasin uuden hyväks todetun big betyn kun halvalla sai.
Otin lähinnä testiin että tuo seos pitäisi pysyä iskussa myös kylmässä kelissä. Pito yllätti varsinkin juurissa ja märässä kalliossa. 23/27 paineilla ajoin.
Vedin syyskuun kylmät ja märät kelit pohjoisen parkeissa ja lokakuun märät etelässä traileilla ja parkeissa Vigilante Hi Grip/Baron - kombolla ja pito oli yhdellä sanalla kuvattuna loppumaton. Toki nuohan eivät sitten rullaa yhtään.
Kuitenkin ylivoimaisesti paras yhdistelmä topicin otsikon apllikaatioon jota olen ikinä kokeillut.
Tämä tuli jo lämpimillä kosteilla keleillä. Agarrossa on huikea määrä pieniä hampaita jotka auttaa pidossa mutta kun ne pyöristyneet niin pitoa on sitten vähemmän. Sinänsä rengas kesti ihan hyvin ja toimi muuten, saatan ostaa samanlaisen uudenkin.
Vigilante light/high grip ehti olla eturenkaana hetken ja tuossa on mainio pito, vaikka light -osuus on kyllä puijausta varsinkin 2.6" kokoisena. Saatavuus taitaa olla tosin aika heikkoa, Ridemoressa on vaan 27.5/2.6" kokoisena eikä ihan joka kaupassa netissäkään näitä näy.
En jaksa lukea koko ketjua läpi mutta kommentoin.
Maxxis forecaster, 29-2.35 ja 3c seos. Speedgip ja maxgrip. En nyt muista muita speksejä mutta nämä muuttuu jossain 0-7 asteessa lämmintä todella liukkaaksi märillä kivillä ja juurilla.
Viimelenkillä lämpö oli noin 7 astetta ja ainakin vetopitoa oli yllättävän hyvin.
Kenelläkään wolfpackin renkaita käytössä??
Joo tuo Maxxis 3c kumin kovettuminen kylmässä tuntuuu olevan jo niin laajasti tunnustettu ja tunnettu asia ettei siitä liene epäselvyyttä. Kaikesta muusta sitten löytyykin mielipiteitä suuntaan ja toiseen :)
Toinen melko yleisenä pidetty (muttei pärjää edelliselle luotettavuudessa) käsitys on Contin black chilin kohtalaisen hyvä toimivuus kylmälläkin. Itselle tuli nyt Contin Baron eturenkaaksi syys-talvikaudelle.
Vähän ketjun teemasta poiketen, mutta kuitenkin: Suosituksia märän kelin xc-renkaiksi? Forekasteria olen miettinyt, mutta toimivuus kylmässä vähän arveluttaa kuten yllä jo todettiinkin. Ajo ei nyt jäykkäperä xc:llä kovin aggressiivista ole, mutta pitoa voisi märällä olla vähän enemmän kuin nykyisillä race kingeillä. Ohuet kyljet ei haittaa. Lisäksi rullaavuus ja keveys tietenkin painaa vaakakupissa yhtä lailla.
Vittorian Barzo?