Kuinkakohan paljon loppukirissä vaikutti se, että Vossilla oli kevyt, kapea ja notkea rengas vs. Kopeckyn Pathfinder Pro? Voss sai varmaan kiriä varten vielä nostettua paineita.
Printable View
Kuinkakohan paljon loppukirissä vaikutti se, että Vossilla oli kevyt, kapea ja notkea rengas vs. Kopeckyn Pathfinder Pro? Voss sai varmaan kiriä varten vielä nostettua paineita.
Varmasti vaikuttaa. Maantiepyörällä ja renkailla kiriminen on ihan toista mitä 42mm kumeilla matalilla paineilla.
^ +Vossin etukiekkona 34mm leveä Reserve yhdessä kapean renkaan kanssa pitäisi teoriassa antaa vielä aeroetuakin.
^^Varmaankin loppupeleissä suurin tekijä on kuski ja jos toinen pystyy ajamaan kovilla paineilla ja kapeilla renkailla niin silloin homma toimii.
Connor Swift Terra speed 40 mm, 40 psi=2,75 bar
Poelin renkaat oli siis 38 mm:t ei 42:t kuten jutussa kerrottiin. Jos sillä on merkitystä kerrottujen paineiden kanssa
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/7F...vHi-320-80.jpg
Vittorioissa lukee kyljissä näin: 700X38C / 40X622
Zerosta mulla ei ole kokemusta, mutta Terreno Dry on i22 vanteella noin 41 mm leveä ja profiili on myös melko korkea. Ne on käytännössä isommat kuin monet ”40 mm” renkaat ja samankokoiset kuin 42 mm Herset. (Ellei nuo sitten olleet jotkut spesiaaliversiot.)
Luke Lamperti 32 mm/32 psi, ei inserttejä tämän mukaan.
Saa nähdä, että yleistyykö noi ajossa säädettävät painesysteemit nyt, kun ne tuli myyntiin. Karsean kalliit tekno-kikkareet ne on taas kyllä, mutta mä näkisin, että niitten hyöty on melkolailla kiistaton. Painonlisäyskin sen verran pieni, että huonommistakin syistä on otettu painossa takkiin samanmoisia määriä. Vosilla oli ilmeisesti ollut yksi flättikin, mutta Gravaa oli pelastanut stopilta, mun oli saanut ajossa nostettua paineet takaisin.
Tuossa on yksi juttu ja hyvä pyörägalleria (ja rengas) millä ajettiin tämän vuoden mm kisoja.
Näköjään omaan maantiepyörääni supersixiin mahtuu 35 mm Pirellin Cinturato Gravel rc:t. Jos nuo laittaa niin ei saa olla huolissaan maalipinnasta
Nopealla silmäyksellä 40 +- mm lienee se koko millä ajettiin. Spessulta tulossa ilmeisesti uusi rengas, kun moni ajoi spessun prototyypeillä.
Vallitsevia merkkejä tietenkin sponsoroiden, vittoria terrano, pirelli cinturato, spessun pathfinder/proto, contin terra speed
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/u...4-tech-gallery
Mulle ainakin silmiinpistävin homma on se, että vaikka kaikkialla nyt posotetaan että pitää olla 45-50mm kumit niin ei sellaisilla näköjään kisaa ajeta jos ei ihan älyttömään mutalöllöön tai louhikkoon mennä? Ja muutenkin testien mukaan ihan surkealla renkaalla ylivoimainen voitto miehissä ja naisissa nykytrendeihin verrattuna aivan liian kapeilla cyclocross-kumeilla voitto. Äkkiä käy mielessä että taitaa tää rengasruletti kuitenkin olla aika marginaalinen seikka kisaa ajettaessa paitsi silloin kun menee kumi puhki.
En mä ymmärrä mikä mun logiikassa on vikana enkä myöskään ymmärrä millä tuosta mun kommentista noi 32mm pistosuojatut maantierenkaat löytää?
Sitä vaan kritisoin että pyöräteollisuuden ja lakeijoiden, somevaikuttajien ym. mukaan saa helposti sellaisen käsityksen että ylivoimainen voittajavalinta soratielle on mahdollisimman isot kumit jos siis pitää mahdollisimman kovaa ajaa. Ammattilaiset näköjään valitsee erilaiset kamppeet sitten kun lähdetään maailmanmestaruudesta ajamaan. Mulle ainakin oli aika yllätys kuinka monen näköistä kumia tuolla viivalla näkyy, siellä on kaikkea noista 32mm maantiekumeista isoihin soratiekumeihin jos noi isot soratiekumit olisi se voittajakonsepti niin kai sellaisilla kaikki ajaisi?
Ei, ammattilaiset valitsee oikean renkaan ajettavalle reitille. Tietysti vielä sponssit rajoittavat valintaa paljon.
Minulla on ollut myös nuo ko. Vittoriat ja kyllä ne hitaimmat gravel-kumit ovat, mitä minulla käynyt omistuksessa. Nahkeuden huomasi selkeästi sekä ajossa perstuntumalla, että dataa (watti/nopeus) katsomalla. Poel olisi ollut vielä nopeammin maalissa, jos olisi ollut rullaavammat kumit. Mies on niin kovassa kunnossa, että reilut parikytä wattia sinne tänne ei tällä kertaa hommaa ratkaissut. Sponssit tuolla sanelee pitkälti millä tuolla ajellaan.
^ Ne kovat paineet tosin tasoittaa sitä wattieroa aika hyvin. Mutta pitää toki olla kunnossa, että pystyy ajamaan sellaisilla paineillakin, koska se tärinäkin väsyttää.
Mä ymmärsin StevieRayn pointin niin, että kun MM:ssä oli kuitenkin reitti sama kaikille, niin yllättävän iso hajonta oli siinä, että millaisella rengasvaruatuksella siellä ajettiin.
Yleinen konsensus lienee kuitenkin kaikkien mielestä se, että isohko ja notkeahko rengas matalahkoilla paineilla pitäisi olla ylivoimaisesti nopein. Todellisuudessa kai ne renkaista syntyvät erot on sitten kuitenkin aika marginaalisia noilla pro-kuskeilla.
Mä olen esim. nyt syksyllä ajanut lähinurkkasoralenkkejä Grifoilla ja yllättävän nopeilta nekin tuntuu, vaikka olisi röykkyisempääkin alustaa alla. Lisäksi ne on mukavat ilman, että tarvii käyttää lutteropaineita. Vaihtelun vuoksi on muuten tosi kivaakin ajella cx-renkailla.
Rengasoffaria: oli muuten ihan jäätäviä kärjen nopeuserot niihin loppurundilla kierroksella ohitettaviin ikäluokkakuskeihin nähden, vaikka nekin olivat pakosti ihan kovan luokan harrastajia, kun ketä vaan kisaan ei päässyt. Korostetusti tuli esiin se, että tavisten on ihan turha pitää pro-kuskien tekemisiä referenssinä juuri mihinkään. Ammattipyöräily on eri laji.
Onkos se nyt edes varmaa että käytetyt renkaat on hyllystä löytyviä kuluttajaversioita?
Maantiellähän oli pitkät perinteet siihen että sponsorin logot vedettiin siihen hyväksi tiedettyyn tuubirenkaaseen (just nyt merkkiä en muista). Maastossakin aikoinaan tuunasivat kuviot matalammaksi isoihin xc-kisoihin, muistissa kuva jossa Tom Ritchey hioi Frischylle rengasta isolla lailalla.
Se leveä ja luttero on nopein siinä gravellissa mitä me kuolevaiset Suomessa ajetaan.
Sitten kun pinta on kovaa ja ajo tuollaista karmeaa hakkausta, niin tilanne varmasti muuttuu.
Noi ajoi ekat oliko 3h yli 400NP. Escapessa kovaa data-analyysia.
Kyllä. Esimerkiksi gravelpyöräilyn Suomen mestari hävisi MvdP:lle yli puoli tuntia eli oli yli 10% hitaampi. Valtava ero ja tässä on vielä iso ero taviksella suomenmestariin.
Kisa näytti muutaman kuskin mukana olevista kameroista seurattuna aika tiukalta paikoitellen. Kunnon kiihdytyksiä pitää pystyä tekemään, jos aikoo pysyä mukana:
https://www.youtube.com/watch?v=z4BB3XHL80c
Niin. Connor zwiftillä 360NP vajaan 5h kisassa. Se alkaa olla aerk kynnyksenä pogacarin tasoa. Tietysti painossa eroa.
Ei siinä vaan suomalaiset mukana tule. Mutta moni belgian krossari tulee.
Ihan mutulla olisin vähän samaa mieltä. Renkaissa varmasti on eroja, mutta mm. brr:n rumpuerot tuntuu aika suurilta verrattuna mm keskimääräisiin watteihin mitä nuo huiput tuottaa. Eli irl on todennäköisesti enemmän sellaisia tekijöitä tai mahdollisuuksia, jotka ennemmin tasoittaa eroja kuin lisää niitä
Joku 1 numeroinen luku ehkä, mutta jos mennään melkein 20:een tai mm. Swensonin kohdalla aiemmin yli, niin ne on kuitenkin noin ja suunnilleen 6-7 % keskiwateista.
No Swensonilla oli kuitenkin huhujen mukaan muu rengas kuin kaupan Maxxis re-fuse tjsp
Ei vaan puhdasta mutua kaikki. Eipä sillä. Mielestäni nämä ammattilaisten rengasspekulaatiot voitaisiin pitää jossain muualla. Vaatimukset on niin erit kun vedetään 40km/h keskarilla kuin tavallisen taaperon ajelut.
Vähän sama kuin alkaisi valkata autoonsa renkaita rallitulosten perusteella.
Onko kenelläkään tietoa Pirellin Gravel M (toki muutkin) musta- ja ruskeakylkisten eroista? Pirellin sivujen mukaan mustat on kevyemmät, mutta mitä eroja noissa sitten käytännössä on? Kylkien suojaus, rullaavuus? Uudet M't pitää kolmen vuoden raastamisen jälkene hankkia, ei nämäkään näemmä loputtomiin kestä ja aloin miettiä noita mustakylkisiä.
Pyydettiin kokemuksia aiemmin Tufon Thundero HD 44mm gummeista. Ajettu nyt n. 2000km ja erittäin positiiviset kokemukset kokonaisuutena. Ei yhtään rengasrikkoa vaikka en ole säästellyt yhtään rouheammissakaan paikoissa ajamista. Näyttävät myös kuluvun todella maltillisesta. Edes takarenkaassa ei juuri huomaa eroa uuteen. Terra Speedit olisivat jo melko sileässä kunnossa. Ajossa ollut aikojen saatossa. Terrat speed ja trail, Pathfinderit, Pirelli M, Hutsun Override, Maxiss Rambler, Bontrager gr 1, WTB Riddler ehkä joku muukin jota en nyt muista. Kiekkoina tällä hetkellä Bontrager paradigim 25 comp ja aion siirtää nuo vasta hankkimiini Campan Levanteihin alle. Ajatuntuma on todella mukava ja tuntuma hiekalla varman oloinen. Myös pikipinalla rullaavat oikein hyvin. Tykkään kyllä noista leveämmistä renkaista verrattuna 40mm kalustoon. Tasoittaa kummasti menoa nimismiehen kiharoissa. Minulta noille kyllä selkeä suositus jos joku haluaa kokeilla. Kuskin paino 82kg ja omiin ajoihin olen todennut noilla vanteilla optimi paineiksi 1.9bar taakse ja 1.8bar eteen. Eivät muljua alla mutta joustavat sopivasti. Kovinta vauhti olen noila onnistunut pitämään pk-seudun reiteillä. Sellaiset mietteet tällä kertaa.
Voiko kuitenkin olla niin että se BRR:n "kovempi paine on nopeampi" pitääkin paikkansa jos ei ajeta röllipolkua [emoji1]
Se että sponssiirenkaat tai tehdasrenkaat olisi eri kasasta kuin kaupan renkaat ei ole kovin yllättävää.
Muutaman renkaan teko kertaluokkaa paremmista materiaaleista ei nyt ole kovin kallista isolle valmistajalle.
Sent from my Takapalk
Noi Vittoriathan on kestäviä kumeja ja jos kuski kestää ajaa kovilla paineilla, niin mikä ettei. Itse en tuollaisella ajelisi omia sorareittejä, mutta en minä myöskään kilpaa aja.
+1. Maantiepuolella rengaspaineet on jonkinlaisia ammattisalaisuuksia ja mekaanikot kertoo niistä joko jotain sinnepäin tai ei ollenkaan. Samaan aikaan toisaalla, MVP:n mekaanikko oli kertonut Rennrad Newsille että käytetyt paineet on 2.5 baria. Lisäksi Tiktokista löytyy video missä mekaanikko pumppaa Paris-Roubaixin varikolla MVP:n Corsa Pro:hin 3.5 baria. Olisin aika yllättynyt, jos Terrenoissa olisi käytetty samoja paineita.
No toisia olen ostamassa eli oli ostamisen arvoiset. Hurja pito, varsinkin yhtään pehmeämmällä pinnalla, sillä sopivan harva kuvio ei mene tukkoon. Kestävä, itse olen ajellut pääkaupungin tappajasepeleillä vailla rengasrikkoja. Myös kulutuskestävyys on kovaa luokkaa, nyt kolmen vuoden jälkeen on toinen rengas loppu. Ehkä 4000km kunnoon raastamista, ml ne sepelit, ajettu. Rullaa ihan kelvollisesti, mutta asfaltille ja pelkästään koville sorateille ehkä väärä rengas, mutta omaan käyttöön eli työmatkaa, soraa ja jopa polkuja, tämä on loistava rengas.
Voin kokolailla allekirjoittaa nämä kehut.
https://www.youtube.com/watch?v=vgsetJcvjds
https://www.youtube.com/watch?v=9i_zb0fm6ok
https://www.youtube.com/watch?v=fx9j8Ejo7lc
No joopasen. Mulla on asfalttia ja kovaa hiekkatietä niin paljon että ostan G-onet testiin. Kiits infosta.
Jos pelkkää kyseistä alustaa niin eikös kuitenkin olisi paras ratkaisu kevyet, kestävät ja leveämmät maantierenkaat?
Ei varmaan olisi paha ratkaisu tuokaan, mutta "neliöitä" hakiessa alustat muuttuu sen verran että en sinne maantierengasta halua.
Pääsääntöisesti siirtymät ovat siis asfalttia ja köyhän miehen asfalttia, mutta sitten myös näitä pistoja suuntaan jos toiseen joissa alustat
vaihtelee kaikkeen mahdolliseen. Siinä syy siis ainakin toistaiseksi g-onelle.
^ Täysin ymmärrettävä perustelu. Itse hankin kakkoskiekkoihin samoilla ajatuksilla TerraSpeedit kun ykkösillä on GP Urbanit.
Ei ole Pirellin H kurarengas, siihen jäi. [emoji1]
Onneksi ne pätkät mitä ajaa Reitti2000 on pääosin kuivaa.
Joku 50mm leveä 27.5" korkeampinappulainen rengaspari olisi kyllä varmaan keväälle ja syksylle kiva.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...46399c05b0.jpg
Sent from my Takapalk
Näin toki jos olisi enemmän mutaa reiteillä. Työmatkan reitille toi H on just passeli.
Sent from my Takapalk