Alkujaan tämän lähetti
kauris
Tuh, tuosta korkeaprofiilisten (onko tässä nyt korkeudella edes väliä) kuitukiekkojen jarrutusominaisuuksista kuivalla kelillä ainakin tehon suhteen en ole samoilla linjoilla kuin kirjoitit. Siis, että jarrutusominaisuudet ovat parhaimmillaankin siedettäviä. Kunnon märällä näin saattaa olla. Tosin et sanonutkaan puhuvasi suoraan jarrutustehosta vaan ominaisuuksista mutta oletan että viittasit pysähtymistehokkuuteen. Omat ffwd:n F6R:ät keltaisilla ffwd:n (Swissin ilmeisesti) tai vaihtoehtoisesti Campagnolon puna-mustilla kuitupaloilla pysäyttävät pyörän jopa selvästi tehokkaammin kuin Campagnolon tai Clarksin tavalliset mustat palat alu-avovanteet alla. Jarruina näillä vanteilla kokeiltu sekä Campagnolon Centauria että Recordia. Avoalukiekot joista puhun ovat Campagnolon Shamalit ja Ventot. Erityisesti tämän huomaa edukkaana asiana kahvoilta ajaessa, kun sieltäkin parilla sormella jarrukahvan yläreunasta painettaessakin sormivoimat riittävät kevyesti jarruttamaan just niin kovaa kuin haluaa.
Jarrutustuntuma on kyllä toisaalta erilainen. Kuitupaloissa kuituvanteella jarruteho kasvaa jarrutuksen aivan ekojen metrien jälkeen vielä lisää. Aivan aluksi teho on saman tuntuinen kuin aluvanteilla mutta pysähtyvyys kasvaa entisestään. Saman tien kovaa jarruttaessa tätä ei niin huomaa mutta kevyesti vaikka liikennevaloihin vauhtia himmatessa palat alkavat puremaan kovempaa. Voi toki ajatella, että tämä on vaarallista, jos täysillä jarruttaessakin jarruvoima kuskin huomaamatta kasvaisi niin, että jarruvoima kasvaisi liian suureksi ja takapyörä lähtisi nousemaan yllättäen. Näin ei mielestäni kuitenkaan käy ja jarruvoiman käyttö on hallittavissa. Itse jarruttelen ainakin välillä huvikseni just vaikka valoihin takapyörää tarkoituksella vähän nostaen. Sadekelillä tai sadekelin uhatessa olen suosiolla vaihtanut pyörään aluavot eli märänkelin kokeilut kuitukiekoilla ovat vähissä. Jollain puolimärillä keleillä olen kerran-pari viime kesänä joutunut kuitukiekoilla ajamaan ja niillä kerroilla ei tullut ongelmatilanteita.