Oma empiirisesti haettu talvitäpäripyöräilypakkasraja on -12. Ukko ja pöörä kestää. Ja tietysti säilytys sisällä...
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Printable View
^ Kyllähän pakkanen aina voi vaikuttaa jonkinverran molempien päiden jouston toimintaan, mutta kunhan se ei olisi niin iso vaikutus, ettei ajaa pysty. Harvemmin toki yli 15 asteen pakkasessa ajelee, ellei nyt koko talven ole yli 15 astetta.
Onpas erikoisia stand over highteja Giantilla http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/...9792/#geometry
xs:llä on isompi soh kuin xl:llä :rolleyes:
Näin noviisin näkökulmasta: haarukoi hintaluokka missä liikut (älä suotta mene ajamaan kalliimpia,mihin on varaa.),testaa montaa (ei se itsellekkään oikein selvinnyt mitä haluaa..) Tee päätös ja OSTA. Sen jälkeen elä päätöksesi kanssa. Tässä pyörähommassa on se hyvä puoli että ihminen kyllä sopeutuu äkkiä ja ajo maistuu uuden pyörän selässä. Ja parin vuoden päästä suunnittelet jo uutta pyörää kuitenkin..
Täällähän on viihdyttävää semi-OT:ta. Mulla meni yksi jäykkäperä ja kaksi täpäriä siihen, että aloin vähän tietää millaisen pyörän haluan. Enkä usko että kovin usein voi selvitä vähemmällä. Jokainen fillari oli edellistä passelimpi, kun kokemuksia oli tullut.
Ja kun oikein ajetaan, niin pyörää pumpataan, ei poljeta. Polkuosuudet on lähinnä pakollista pahaa, ennen kuin pääsee taas pumppaamaan.
Tähän asti on täpärit kestäneet talvea moitteetta, ainakin sinne -15 asteeseen saakka on testattu.
Joo, ajamallahan se hahmottuu mitä pyörältä haluaa, eikä siksi alussa voi kovin selkeää kuvaa ollakaan. Olen ollu erittäin tyytyväinen tohon X Caliin, se oli aika nappiostos siihen kohtaa. Saa nähdä mitä tulee alle seuraavaksi.
väärät taulukot 2015 kohdalla. http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/...1290/#geometry 2016 mallissa näyttäis olevan oikein. Trance vois olla sun ajoihin hyvinkin sopiva pyörä mutta itse trancella kesän ajaneena sanoisin että et jää mistään paitsi jos laitat vielä vähän lisää joustoa. Ehdottomasti hyvä vaihtoehto kyllä jos sopivaan hintaan löytyy.
Lueskelin eilen niin monen pyörän speksejä, etten enää muista oliko se Trance, joka oli melko painava, yli 13kg, mikä olisi kyllä iso miinus. Sensijaan huomasin, että mm. Kona Processilla on myös, ainakin joissain malleissa, matala soh. Niitäkin oli eri kokoonpanoilla.
Jotain tämäntapaistahttp://www.hi5bikes.fi/netta/imgm/Ko...s_134_2016.jpg
http://www.hi5bikes.fi/~zTTix0000001...04=KO-B16134PR
Ainakaan process 111 ei ole mitenkään erityisen kevyt. Taitaa paino mennä yli tuon 13 kilon.
Mites toi 134 ja 134 AL DL?
Voiko olla noin paljon? Jos pitää paikkansa niin ei ole mun tarpeisiin passeli.
^ Toki palikat vaihtamalla saa painoa paljonkin pois, mutta jos painoa haluaa reilusti pois siten voi tulla samanhintaiseksi tai jopa halvemmaksi ostaa se kalliimpi valmiiksi kevyempi pyörä.
Paljos toi Pivot Mach4 painoikaan? Se lienee kevyin näistä
Mä toivon, että noissa pyörissä, mitä meen testailemaan on Shadow+ tai joku muu lukitus ketjussa. Mulla ei vaan pysy ketjut missään pyörässä ilman lukitusta, mikälie ketjukirous langetettu, mutta omaani päivitin +:n, kun ketjut tippui kokoajan, kaverin pyörästä tippui, joskus kesällä testaamastani täpäristä tippui, en siis oleta minkään ketjun pysyvän ilman lukitusta paikallaan.
Pivotista en tiedä, mutta 150mm joustava 27.5" cruzi painaa kevyimmällä vakio kokoonpanolla alle 12kg. Tuossa on tietysti myös hissitolppa. Onko se nanan budjetissa, on eriasia.
Se vaan kun noi Cruzit on poissuljettuja korkean stand overin vuoksi, myös niiden naisten mallit. Tottakai hissitolppa painaa jonkinverran ja on etenkin fs:n todella toivottava. Paino pitääkin laskea vähän sen mukaan onko sitä vai ei, ja jos ei, paljonko olisi sen kera.
Mullehan tulee ne Crestit, joilla ajellaan kevyempiä ajoja tulevallakin pyörällä, joten ainakin niillä pitäisi painoa saada alas. Kyllä mä aion käydä kokeilemassa joitain, mitkä syystä tai toisesta arveluttaakin, kuitenkin ajaessa tuntee eri tavalla miten pyörä käyttäytyy ja miltä se tuntuu.
lis. mutta nuo Konat lienee tosiaan vähän turhan painavia minun tarpeisiini.
Giantteja aion käydä kokeilemassa, ainakin Bike Planetissa on niitä ja siellä siis myös noita Livejä, joita olen myös katsonut (keulakulma vaan 70 tms, sais olla vähän parempi), eli Vantaalla-Espoossa, saattaa olla myös Bike Companyssä joitain.
Pivot Mach 4 Carbonin saa rakennettua aika lähelle maagista 10 kg rajaa hissitolpalla. Rahaa kannattaa tosin varata sellaisen 7500 euroa.
Ihan niin paljon ei kyllä ilkeä laittaa. Mitähän se peruskokoonpanossa painaa?
Olen muuten Santa Cruzia testannut lyhyesti kun kaverit oli käymässä. En muista mikä malli ja liian isohan se minulle oli, mutta olihan se hieno peli. Oltiin aika koomisen näköinen seurue, kun kaveri ajeli Pivotilla, hänen kaverinsa Santa Cruzilla, molemmat tosi päräyttäviä, ja minä hikoilen perässä X Caliber 9:llä
11-11,5 kg. Pivotit tehdään ajajien toiveiden mukaan, joten tuon verran painaa XT/X01-palikoilla ja alukiekoilla.
11,5kg on jo kevyt täysjousto. Oma Mach 429 Trail painaa hissitolpat kanssa 12,5kg ajokunnossa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
On se kevyt. En minä etsi mitään 8kg vekotinta, oman painoni huomioiden vaan nuo yli 13 kiloiset on jo painavia. Ehkä sitten kun jossain vaiheessa on järkevää pitää useampaa pyörää saattaa valikoimasta löytyä myös painavampi, jolla mennään nenä alaspäin, mutta tällä hetkellä on fiksumpaa valita kevyempi.
Bikeradarin testissä L kokoinen Mach 4 Carbon oli XT Pro-setillä 11,1 kg. Pienempi runko ja hissitolppa, niin aika lähellä on toi 11-11,5 kg painohaarukka. Olen samaa mieltä että 11,5 kg täpäri on kevyt.
Rhymessä on turhan korkea soh, todennäköisesti myös Fuel Exissä. Trance 1.5 LTDtä ei ainakaan valmiiksi ole missään täällä myynnissä, joten hintaakaan ei näy. Ei kai se varmaan enempää ole kuin Pivottikaan.
Fuel exään 160mm keula? Aivan, aivan. Voinx määki ostaa superflyn ja laittaa siihen 140mm keulan nii sit siitä tulee am jäykkis!!??
No kun ei mun jalat tästä pitene, 70cm tai sen yli olevat soh:t ovat kaikki osoittautuneet liian korkeiksi, jo pelkkä pyörän päällä seisominen jalat maassa on vaikeaa. En ota niin korkealla sohilla siksi pyörää.
jep muuttaa sitä geoa 140mm keula, samaksi kuin trancen geo jossa on myöskin takana 120 ja edessä 140mm joustoa. emäputki on lyhyempi fuel exäs niin ei se keula tule sen korkeammaksi. Oikeassa olet että se pilaa sen pyörän jos tarkoitus onkin pitää sama vauhti ylämäkeen mennessä. Aika paljon eri pituisilla keuloilla ihmiset kuitenkin ajaa esim banshee spitfirejä. Nanahan halusi hieman loivempaa keulakulmaa ja 2cm pidempi keula laskee keulakulmaa noin asteen.
Todennäköisesti monissa pitkäjoustoisimmissa onkin korkeampi, muttei välttämättä kaikissa. Esim Mach 6:ssa ei mielestäni ollut liian korkea. Todennäköisempää lienee, että sopiva pyörä löytyy hieman lyhempijoustoisten joukosta. Mutta jos lyhyt ihminen hakee maastopyörää ko ajoon niin "maastopyörä enduroon" on varmaan silti ihan oikea threadi. En ole muuta vastaavaa topikkia aktiivisena tainnut nähdäkään. Onko se sitten vähemmän enduroa jos ajettavassa pyörässä on vähemmän joustoa, en tiedä, mutta pyörä kuskin mukaan.
ja kun joutuu em. syistä arpomaan sekä enduro, että xc oriented- pyörien välillä niin tuntuisi hassulta tehdä se kahdessa eri topikissa. Tässä kuitenkin helpompi lukijoidenkin nähdä minkä pyörien välillä arvon ja siten ehkä auttaa pohdinnassa, niinkuin tässä on porukka tehnyt.
Jep minusta kyselet aivan oikeasta paikkaa ja en tuollaisia fuel exääkään sulle ehdottaisi jos olisi vaihtoehtoja. Monellakaan valmistajalla ei löydy kuin yksi malli josta löytyy xs koko. Trance taitaa olla ainut hinnaltaan kohtuullinen jossa on tuo soh ja koko muuten tarpeeksi pieni sinulle.
http://www.commencal-store.co.uk/met...15-c2x15147431 tuostahan sais shimmautettua lyhyemmäks joustoo vaikka 150mm niin menis jo alle 700mm soh ja olisi oikea enduropyörä ;) S koon sanotaan sopivan 153-168cm kuskille. geo
ja trail mallissa onkin ihan reilun matala SOH. Loiva keulakulma tässäkin. Tän vuoden mallissa erittäin hyvät osatkin. Tuolla commencalin sivuilla on muuten reaaliaikainen chat josta voi kysyä ammattilaiselta siitä koon sopivuudesta yms. Noille pyörillehän löytyy myös suomalainen maahantuoja
Joo, ainiin, toki pienten naisten xs pyöräilyä threadi olisi olemassa, sitä en edes muistanut, mutta tätä todennäköisemmin lukee useampi asiasta jotain tietävä, kun itsekään en aina sitä lue, vaikka kohderyhmään kuulun.
Täytyy käydä näissä Giantin liikkeissä kokeilemassa noita, tai tiedustella onko kokoja. Pivotti kiinnostaisi kovasti, mutta en osaa sanoa mitään ennenkuin olen useampia kokeillut.
Toi hinta-asia on toki yksi tekijä, mutta kyllä minä hinnakkaammankin olisin valmis ottamaan jos se olisi tähän kohtaan ylivoimainen. Sitä onko edullisempi riittävän hyvä ei taas tiedä kokeilematta niitä.
Tuohan on jo valmiiksi 150-millin joustolla joten tuskin siitä paljoa madaltuu, vaikka keulan lyhentäisikin. Mutta mites V3 malli:
http://www.commencal-store.co.uk/met...16-c2x18328429
On jo kummiskin selvästi matalempi ja tuossa oikein mainiot speksitkin.
Trancestahan on nykyään myös SX versio, 160mm/140mm dual position pikellä. Voi vaihtaa vivusta alamäkeen sopivammaksi. erittäin hyvät speksit 2800euron pyörään trance sx linkkiä testiin.
^^ tuo jousituksen lyhennys olikin lähinnä vitsi. Vaikka kyllähän sitä ihmiset tekee vaikka palstatietämyksen mukaan pyörä menee pilalle jos koskee joustomatkaan tai jousituksessa lukee jotain muuta kuin roxpox tai fox..
Noita Commencaleja ei taida myydä täällä kukaan, joten niitä ei pääse kokeilemaan. Itse taas en uskaltaisi pelkkien speksien perusteella ostaa.
Giantteja onneksi ainakin osaa pitäisi päästä kokeilemaan. Ja tietysti se Pivot Mach4. Vaikka laadukas pyörä onkin, siinä on lyhyt joustomatka enkä osaa kokeilematta ja vertailematta sanoa onko se liian lyhyt.
Hyvä topicci menny pilalle. Nana ois voinu oman ketjun sopivalla otsikolla avata kun lyön pääni pantiksi ettei enduro pyörä ole paras valinta käyttöösi.
Nyt on suollettu sivu tolkulla diipadaapaa.
Jos sä asut etelässä missä liikket on niin mene niihin. Totuus ei tästä topicista löydy.
Noh, noh, ei nyt varmaan omaa topikkia kannata avata. Ei varmasti yhdessäkään threadissa kaikki pyörät miellytä jokaista tai muutenkaan joka sivu ole 100% aiheesta. Tämä kuitenkin liittyy aiheeseen, vaikka meidän vertically challenged-kuskien pyörät ei kaikkien harkintalistalla olisikaan.
Mutta jos se yhtään lohduttaa niin yritän muistaa mahdolliset tulevat kommentoinnit kokeilluista pyöristä laittaa xs pyöräilytopikkiin oli ne enskoja tai xc:itä
Mitä täällä enskavehje ketjussa oikein tapahtuu ?.....:eek: