päin persettä tai ei, huonosti sieltä silti näkee. nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos et itse näe kuskia, kuskikaan ei todennäköisesti näe sinua.
päin persettä tai ei, huonosti sieltä silti näkee. nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos et itse näe kuskia, kuskikaan ei todennäköisesti näe sinua.
Autoista ja huonoista näkyvyyksistä tulee mieleen tämä aamu, tapahtumapaikkana tosin oli ajorata, eikä oma elämänikään ollut vaikeata, mutta vähän jäi ihmetyttämään.
Tapahtui siis niin, että erääseen asuinkatujen risteykseen tullessani pääsin ihastelemaan kolmion kohdalle pysähtynyttä autoa, jossa oli ainakin kuskin puolen sivuikkunat aivan huurussa. Etulasissa sentään oli puhdasta alaa, sekin saattoi tosin olla lähinnä tuulilasinpyyhkijöiden ansiota. Yöllä oli ollut viileää, joten ei liene yllätys jos pihassa seisseen auton ikkunoihin on tiivistynyt vähän vettä. Jotenkin kuitenkin luulisi, että sen verran jaksaisi panostaa omaan näkyvyyteen, että ne etummaiset sivuikkunat ehtisi pyyhkäistä ennen liikkeelle lähtöä.
Tiedän miten keskustelu tulee jatkumaan, silti sanon: Jos kuorma-autosta ei näe tuleeko oikealta ketään, niin silloin sillä ei kannata edetä, ennen kuin on nähnyt, ettei sieltä tule ketään.
Kohtahan tulee kai tuonne etelämmäskin noita yöpakkasia, joita täällä ollut useita jo, skrapat on sitten hukassa, kun se pakkanen yllättää autoilijan ja sitten bonuskortilla raaputettaan pieni reikä lasiin ja lähdetään ajamaan, kun ekovihreiden ohjeistusten mukaan on taloudellisempaa lähteä heti liikkeelle.
No siitä vähän eteenpäin niin se lumi yllättää ja on noita liikkuvia igluja, kun ne lumiharjat on hukassa, talvi kun on niin yllättävä asia ja taas mennään enemmän onnella kuin millään muulla, pitäähän sitä yrittää olla ekologinen ja säästää polttoainetta lähtemällä heti liikkelle sen sijaan, että antaisi auton vähän lämmetä, ettei se heti olisi uudestaan huurussa / kuurassa, jos nyt sen lasin jotenkin auki sattuu samaankin.
Että on siinä ihmisillä noita haasteita, fillarilla olisi jo perillä.
Tavallaan se on vaan osoitus siitä kuinka vähän sitä oikeasti mietitään, kun äkkiä yritetään työmatkaliikkua, monessa asiassa ei vaatisi kovin paljoa lisää aikaa tai ajattelua, mutta pitää äkkiä joutua eikä keretä mietiskelemään sen kummemmin, osa ei edes halua, kun se on niin raskasta ajatella.
No, sellaisten seassa tuolla tienpäällä kuljetaan, eli sen mukaan kannattaa ainakin itse pyrkiä/yrittää miettiä niitä omia valintoja, että välttämättä ne toiset ei todellakaan pahemmin mieti.
Eihän sieltä ketään eilenkään tullut, kuvastaa hyvin sitä monen asennoitumista, onkin suoranainen ihme, ettei enemmän satu ja tapahdu, no onneksi aina joku muu on hereillä.
Kuormurit ovat siis liian isoja ja huonosti suunniteltuja toimimaan liikenneympäristössä joissa niillä yritetään ajaa, ehkä tarvittaisiin uusia innovatiivisia vaihtoehtoja, kuten vaikkapa vakuumiputkia.
Nää nyt on aika perusjuttuja että rekat vetää eteen, joten niitä ei jaksa aina mainita, mutta nyt kun sitten tuli puheeksi... Tänään kaksi täysperävaunurekkaa veti eteen. Ensimmäinen tuli siis samasta suunnasta kuin minä ja ohitti minut 50m ennen risteystä. Tosin vauhti oli jo oikealle kääntyvällä niin hidas että olin melko samaan aikaan risteyksessä. Vaikka olisin kuinka ollut risteysalueella kuolleessa kulmassa niin en sitä tosiaankaan ollut sen monen sadan metrin matkalla mitä rekka tuli takaa. Ilmaanko ne luulee sitten sen pyöräilijän haihtuvan siinä välillä kun häviää rekan sivulle? Sen ymmärrän jos rekka seisoo pitkään valoissa ja joku tulee pyörällä siinä välissä takaa. Toinen oli sitten klassinen kolmion takaa suojatielle/pyörätien jatkeelle odottelemaan molemmista suunnista tulevia autoja, mutta kevyellä liikenteellä ei niin väliä-tapaus. Eikä tämä nyt mikään valitus ole eikä vaikeaa muutenkaan, kun ei tässä niin suurta kiirettä mihinkään ole. Kiinnostaa vain tietää, kun täälläkin rekkakuskeja on.
Kun autoilija tulee kolmion takaa kääntyäkseen oikealle ja katselee vain vasemmalle sieltä mahdollisesti tulevien autojen varalle, niin silloin oikealta tuleva pyöräilijä (tässä tapauksessa minä) on potentiaalisesti jäämässä alle. Toivottavasti kuski osasi lukea huulilta, kun olan yli lähetin palautetta.
Välillä keli on sellainen että uutta huurua tiivistyy ikkunoihin noin minuutissa (ennen auton sisätilan lämpeämistä), sellainen keli oli mm. tänään aamusta kun vaihteeksi olin autolla liikkeellä. Mutta ei ole iso vaiva napauttaa sivuakkunat alas risteystä lähestyessä... :)
Positiivisena ihmisenä pakko heittää keskusteluun oma, muutaman kerran tapahtunut rahtareiden kohtaaminen liikenteessä. Pakittaa yhdistelmän pysäytettyään kolmion takaa tullessaan kelville. Harvinaisia poikkeuksia ja menee muutaman promillen osastoon vastaavista tilanteista, missä yleensä vähintään keskaria tarjotaan ohjaamosta tai painetaan töötti pohjaan tms. Mutta toivoa on.
Näitäkin on joskus kovin hankala havaita vaikka tietää pyöräilijän olevan siellä jossain. Autosta ei vain yksinkertaisesti näe takaoikealle. Tässä olisi periaatteessa paljon parantamisen varaa autovalmistajilla, vaikkakin kontti asettaa omat kovin hankalat rajoitteensa näkyvyydelle. Moni kuski varmasti myös tästä syystä ajaa mielummin suojatielle kuin sen eteen, suoraan auton eteen ei näe onko siellä jalankulkijaa tai pyöräilijää ja jos jättää vielä enemmän rakoa ei välttämättä näe sivusta tulevia autoja. Parempi katkaista suojatie kuin ajaa ihmisen yli.
Liikenteessä vaaditaan ymmärrystä molemmin puolin, pelkällä minäminäminä-asenteella ei tule kuin ruumiita.
1) Oliko tässä kyseessä headonin aikaisemmin kuvaama tilanne; olitko hetkeä aikaisemmin ohittanut tämän viittä miljoonaa ajaneen maantiepyöräilijän?(Paljonko oli oma vauhtisi?) 2) Jos, niin mikset nähnyt häntä, niin olisit osannut odottaa hänen tulevan? 3) Oletko itse pyöräilijä? (vaiko vain löytänyt täältä kanavan naljailla fillaristeille?) 4)Jos olet, niin mikset osaa ottaa tätä asiaa ohittaessasi huomioon? Itselleni on (pyöräilijänä) autoillessa itsestää selvää, että tarkkailen pyörätien liikennettä, jos tiedän kohta kääntyväni oikealle tai vasemmalle (jos silläkin puolen on pyörätie). Po. tilanteessa jakeluuni ei millään mene, että ei huomaa. Jos olen ohittamassa fillarin vasta viime tipassa ennen kääntymistä, en ohita lainkaan, vaan heitän vauhtia pois ja rullailen perässä, kunnes pyörä on mennyt. Eikä ole edes vaikeeta. No, voi tietty olla meluaita tai tunneli esteenä näkemälle, mutta hiton paljon näitä sattuu, vaikka näkyvyyttä olisi kuinka.
P.S. Muistan kyllä fillarilla varoa etenkin kuormureita po. tilanteessa. Muuten ei tässä foorumifillaroitaisi...
Hah, melkoista tuomitsemista..
1: Ei, en ollut ohittanut kyseistä pyöräilijää, pyöräilijän näin ensimmäisen kerran tämän pään suhahtaessa näkökenttäni ohitse. Oma vauhtini oli se, mikä tarvitaan että auto pysyisi liikkeellä, hitaampi vauhti olisi pysähdyksissä. Ei hirveästi huvita tappaa ketään.
2: Taisi tulla jostain sivutieltä mokoma, tuo kelvi haarautuu tuossa monessa kohtaa.
3: En, yksikään kuormurikuski ei missään nimessä voi olla pyöräilijä. Olen lihava koska syön hampurilaisia, sipsiä ja pullaa päivät läpeensä autoni hytissä enkä edes pystyisi polkemaan. Tämän vuoksi puran fillarifoorumilla vihaani maantiepyöräilijöitä kohtaan, joille olen syvästi kateellinen.
4: Tottakai otan huomioon sen että suojatietä saattaa suhahtaa pyöräilijä. Raskaalla autolla nyt vain pitää hidastaa huomattavasti pidempi matka risteykseen kuin henkilöautolla, joten ripeä maantieohjus polkee auton helposti kiinni. Kaikkea nyt vain ei näe sieltä kuution sisältä.
Siis vähän niin kuin siinä War on our roads -videossa kohdassa 7:40...
Muistanko oikein että kuorma-autoihin tuli jossain vaiheessa jotkut lisäpeilit, jotka helpottavat kevyenliikenteen havannointia?
Eteen ylös tuli pakolliseksi laajakulmapeili, josta näkee suoraan alaspäin joten kuten, samoin taitaa olla oikeanpuoleisen oven yläpuolella. Nämäkin tosin vain yli 12 tonnisissa autoissa, sitä kevyempiin ne eivät ole pakolliset ja käytännössä niitä ei koskaan olekaan. Hitaasti liikkuvan jalankulkijan noilla saattaa auton ollessa pysähdyksissä tai ryömiessä havaita, mutta nopeasti suhahtavan pyöräilijän kanssa niistä ei ole mitään käytännön hyötyä.
Kyllä mä itse olisin - ja olenkin raskaan kaluston kanssa varuillani. Kyllä sieltä pienestä kopperosta esim. takana olevan kopperon nurkan läpi on vaikea nähdä. Pitäis saada jostain niin paljon painovoimakenttää, että sais fotoneiden lentoradat vääntymään.
Minä oon aikanani tehny kymmentuntista työpäivää kuormurin ratissa, 11-metristä vekotinta pyörittelin jakeluajossa kaupunkialueella. En ollut silloin aktiivipyöräilijä varsinkaan liikenteessä, maastopyörällä tykkäsin käydä metsälenkeillä. Turvallinen ja sujuva liikenne kuitenkin kiinnosti kovasti.
Joitakin kertoja olin vähällä ajaa liikenneympyrään henkilöauton kylkeen: peili peitti näkymät. Semmonen pikkuauto katoaa yllättävän hyvin peilin taakse ja on just sellasessa kulmassa liikenneympyrässä, että jää peilin kohdalle. Opin aika äkkiä katsomaan kiertoliittymässä peilien ohi - toki olisin huonoa näkyvyyttäkin voinut manailla, mutta peilien pienentäminen on muista näkymistä pois. Tämä on esimerkki siitä, että näkyvyys voi vaikuttaa huonolta, mutta näköesteiden kanssa voi kokeilla jotain muuta lähestymistapaa, joka toimii.
Oikealle kääntyessäni katsoin jo risteystä lähestyessäni, millä tavalla ajoradan ulkopuolella siinä oikealla liikutaan, ja meneekö siellä ketään. Kääntyessä lisävarmistus peileistä ja vielä kääntymisen ollessa kesken reipas kurotus eteenpäin ja kurkkaus sivuikkunasta. Näillä eväillä sain varottua suoraan ajavia pyöräilijöitä mielestäni aika hyvin heidän nopeudestaan riippumatta.
Ymmärrän siis GynZin näkökulman ihan kokemuspohjaisesti ja sättimisen sijaan haluan kannustaa kokeilemaan eri keinoja havaita juttuja sieltä kopista. Vaikka ajan mielestäni mallikelpoisesti autolla kuin autolla, kohteliasta ajamista tulee korostettua vielä lisää, kun edessä, kyljissä ja takana on työnantajan teippaukset. Tämä tietysti edellyttää, että työnantaja kohtelee kuskia sen verran hyvin, että kuski näkee työnantajansa edun yhteisenä.
Kävin tänään, kun helsinkiin jouduin työmatkallani, tutustumassa tuohon paikalliseen työmatkatempo- ja kelvi-skeneen. No joo ei nyt ihan työmatka koska lähdin Hotelli Haagasta liikkeelle toss avähän yli klo21.
tällasen reitin hissuttelin pienellä eturattaalla kevyesti vähän niinkuin pk-treeninä.
http://www.sports-tracker.com/#/work...77d4ms750it4eq
Nyt alan vähän ymmärtämään tätä TMT- ja kelvi-keskustelua täällä.
Ensinnäkin nuo reitit on vähän sellasia että jos alkaa polkemaan niin vauhti kiihtyy helposti korkeaksikin. Meillä tuolla maalla kun on sorateitä ja kunnon ylämäkiäkin.
Toinen huomio oli: mikä hiivatti riivaa stadin fillaroitsijoita kun 9 kymmenestä kaahottaa pimeessä ilman lamppua. Helkutin monta läheltäpitijuttua oli kyllä ja mulla sentään oli valo. en ymmärrä. tuolla soutustadionin luona tuli vastaan ainoot joilla oli kunnon valot: kaksi maantiefillaria joissa oli tankoon kiinnitettynä kunnon luxitykit.
Pyöräteitä ja pyöräkaistoja on ihan kivasti. suurin osa tolla reitillä oli vieläpä erotettuja pyörä/kävelyteitä ja lenkkeilijät käyttivät omaa puoltaan. Pyöräilijät varsinkin hybridi/mummis/cruiseri/jopo-malliset olkalaukulla varustetut sinkoilivat mitensattuu ja ilman valoja. Saatan vaan kuvitella noita väyliä aamusella parhaaseen TMT aikaan kun ovat aika kapeita. eli kyllä se ohituspaikka on kytättävä tarkasti ja polkimista pitää sen auetessa löytyä potkua ;)
anyway, kiva oli illalla hiljaisessa stadissa ajella, leppoisa lenkki oli ja muutamia hauskojakin juttuja sattui. mm paciuksen kadun alkupäässä ohitin pari neitoikaista ja toinen säikähti niin että kiljaisi ja säikäytti minutkin :)
Ogelin tienoilla tuli pientä eksymistä kun oli vähän seutu muuttunut siitä kun siellä asustelin viimeksi 80-luvun alussa.
Nuo tietyöhommat on kanssa mielenkiintoisia kun kelviltä on asfaltti leikattu pois sieltätäältä, yleensä aina niistä pimeimmistä kohdista ja jätetty kunnon kantit ilman mitään varoitusmerkkiä. Kunpa edes sipaisisivat noihin reunoihin valkoisen maalin.
Kivaa vaihtelua tää on noihin kotinurkkiin ja siksi fillari jatkossakin kulkee työreissuilla auton katolla.
t. Sininen ukko ja valkoinen Colnago.
Kappas. Foorumilla keskimääräistä parempi kuljettaja :)
Eipä tässä mitään 40 m leveitä väyliä tarkoitella. Sitä vaan,että kun sitä rakentamista ja joukkoliikennettä suunnitellaan,niin voitaisiin ne asuintalot sijoittaa yleisestikin sijoittaa vähän kauemmaksi liikenneväylistä etenkin ydinkeskustan ulkopuolella.
Helkkarin hyvä kirjoitus tänään Hesarin yleisönosastolla,jossa Kruununvuoren sporaa vastustetaan ja ehdotetaan lauttabussia tilalle. Liika Raiteitten rakentaminen on älyttömän kallista (sitä en kiistä,etteivätkö ne ydinkeskustassa ja keskustan lähialueilla olisi hyvä vaihtoehto,mutta jokapuolelle niitä ei tarvitse rakennella) ja bussireitit paljon helpommin muuteltavissa tarpeen mukaan.
Niin joo. Onhan Sipoossa tilaa Helsingin laajentua.
Jos tiivis rakentaminen ahdistaa, niin eikö kaikkein helpoin ja halvin ratkaisu olisi olla muuttamatta Ruuhka-Suomen tiiviisti rakennetuille alueille? Kyllä täällä maakunnissa lääniä riittää, jos kokee, että haja-asutusalueille siirtyminen on se nykyaikaisen kaupunkiasumisen tulevaisuus.
Tätä tulee itsekin harrastettua aina oikealle käännyttäessä, silti aina sekään ei riitä. Jonkun verran lisää varovaisuutta sekä kohteliaisuutta ajoon tuo vielä se että auton ovissa lukee oma nimi ja kyljissä on asiakkaan teippaukset. Tuossa kun on toisen asunnon verran rahaa kiinni niin mitään valituksia ei kaipaa varsinkaan asiakkaan suuntaan. Onkin jokseenkin surullista että täällä ollaan lynkkaamassa heti kuljettaja joka pyytää vähän joustoa ja varovaisuutta liikenteeseen suojateiden kohdalla, todennäköisesti samojen maantiekuskien toimesta jotka itse ajavat ajoradalla vaatien muulta liikenteeltä joustoa vaikka vieressä olisi täysin hyvä pyörätie ja huutavat "minulla on oikeus!". Näitäkin toki varsinkin isommalla autolla väistetään kauempaa tai ajetaan hetki takana jos ohi ei pääse.
Alkaa mennä jo offtopiciksi, jatketaan aiheessa: perhanan teinit, ajetaan neljä rinnakkain kelvillä eikä väistetä kun takaa tulee joku kelloa soittaen. Ehkä huudetaan perään jotain nasevaa.
Hmm... Eivätkös suurimmat pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliset konfliktit tule niillä paikoilla, joissa kelvi ja ajorata risteävät? Juuri kuten itsekin tuossa sanoit: suojateiden kohdalla.
Kun ajaa maantienalaitaa, niin siellä harvemmin tulee pyöräilijän kannalta "tilanteita". Tilanteet autojen kanssa sattuvat pääsääntöisesti pyöräteitä pitkin ajaessa. Näin ainakin täällä.
Voishan ne sporat ajella vaikka keskuspuistossa tai vetten päällä
Uudessa Tekniikan Maailmassa oli juttua ja kuvia, miten paljon jää katvealueita peileistä huolimatta. Kannattaa katsoa juttu läpi.
Onko jalankulkijan tai pyöräilijän vastuulla tietää miten autosta näkee ulos?
Hei sinä tummaan vaatetukseen pukeutunut, mustalla työmatkacrossarilla liikkunut mies Viipurinkadulla ennen klo.17. Suomessa ei ole sellaista ihmetystä kuin pyöräilytie. Lupaan etten väistä seuraavallakaan kerralla. Olin sitten liikkeellä vaunujen kanssa tai ilman, polkien tai jalan. Saat soittaa taas kelloa ja huutaa vaikka tunnin putkeen. Kyseessä on kevyenliikenteenväylä ja me oltiin ryhmittäydytty oikeaan laitaan ja sä päin h*elvettiä. Vaikka ko. osuus olisi järkevämpi jaettuna liikenteellisesti, niin liikennemerkit sanelee miten kulloinkin tulee liikkua. Ps. jaxuhaleja, ne ihmiset nauroivat sinulle.