Laittaa siihen ovenpieleen merkinnän metriin, seuraavaan tappiin ja venymä haluamaansa kohtaan.
Kuvassa pilalle venynyt ketju.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e9e67e5777.jpg
Printable View
Laittaa siihen ovenpieleen merkinnän metriin, seuraavaan tappiin ja venymä haluamaansa kohtaan.
Kuvassa pilalle venynyt ketju.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e9e67e5777.jpg
Ketjun kulumisen kannalta ainoa merkityksellinen tieto on rullien keskinäinen etäisyys. Kaikki muu tieto on epärelevanttia eikä kuvaa ketjun kulumista millään tavalla.
Jotenkin tuntuu, että asiasta tehdään melkoista tekotiedettä. Rullien keskinäinen etäisyys korreloi suoraan ketjun pituuteen (jos lenkkien määrä on sama) ja poikkeama uuteen ketjuun aiheutuu vain kulumasta. Vai onko nyt tilanne se, että kaikki kaupasta ostettavat, pakass'ta repäistävät ketjut ovat yksilöitä. Ei oikein jaksa uskoa... Tai sitten en ole tarpeeksi HiFi (vielä)
Vai mittaatteko jokaisen linkin erikseen, josko ketju on jostain kohdasta kulunut epätasaisesti? :D
Kyllä sinä olet ymmärtänyt tuon aivan oikein, mutta huomiotta jää valmistustoleranssien merkitys. Ketjuissa linkkiparin nimellispituus on tasan yksi tuumaa, eli kahden tapin etäisyys toisistaan on puolet tuosta, joka milleinä on 12,7 mm. Kuitenkin oman kokemuksen mukaan (en ole kyllä montaa ketjua uutena mitannut) uuden ketjun todellinen pituus on hieman enemmän kuin nimellismitta. Yksinkertaistetusti ketju tulee jo tehtaalta hieman 'venyneenä' (voi olla jotakin luokkaa 0,2%). Sen vuoksi vertailu uuteen ketjuun ei toimi. Tuo aiemmin mainittu metodi kyllä toimii, jos sen viivan vetää mittanauhan avulla (toki halvoissa mittanauhoissakin on joskus jonkin verran virhettä). Tuo uuden ketjun venymä suhteessa nimellismittaan voi tosiaan olla niin suuri, että sillä on ihan oikeasti merkitystä.
Pitää paikkansa vain, jos kulumaa rullien sisällä ei tapahtuisi lainkaan. Rullan ja pinnin kuluminen, eli välyksen kasvaminen kasvattaa rullien välistä etäisyyttä ja tämä ei korreloi ketjun kokonaisupituutta kasvattavan pinnin ja levyn välisen liitoksen kulumaan. Jos ketjun kulumaa arvioi vain kokonaispituuden muutoksesta, rullaväli saattaa ollakin kulunut jo kaksinkertaiseksi. Eli ketju olikin roskiskamaa jo aikaa sitten.
Rullien välisen etäisyyden mittaaminen huomioi myös pinnin ja levyn liitoksen aiheuttaman ketjun kokonaispituuden muutoksen.
Eihän ketjussa oikeasti mikään veny. Ei siella tapahdu mitään plastista muodonmuutosta, kaikki venymä on metallin kulumista.
Mutta minusta nopea tapa seurata ketjuja on laittaa tönäriin mitta 254 mm, eli 10 tuumaa. Ja sen kun laittaa ketjujen viereen ja jos ketjun tapit osuu täsmällee tuohon paikkaan niin ketjut on priimat. Ja siitä voi sitten kätevästi laskea niitä omia hylky-prosenttejaan. Yksi prosentti on se 2,54, eli yhteensä 256,5 mm. Ja niin edelleen. :)
Tuo pituus ja siihen milli-luokan muutokset ovat aika luotettavasti tönärillä mitattavissa...
Mutta onkos tuolla rullan/pinnin kulumalla mitään merkitystä? Jos kaikki rullat kuluvat samassa suhteessa, niin ketjun kuormitustilanteessa se kuluman välys siirtyy aina samaan suuntaan. Eli se ei vaikuta ketjurullan ja rattaan hampaan väliseen kosketukseen. Vai kuinka?
Mutta samalla tappien rata hammasrattaiden ympärillä siirtyy lähemmäs keskipistettä ja jako ei enään passaakaan.
Nyt kyllä tuli melkoinen infopläjäys ja ketjujen kanssa HiFistely sai ihan uuden ulottuvuuden. Ei kun tönäri käteen ja ketjuja mittailemaan :D
Miten hihnavedon hihnan kuluminen mitataan? Vai venyykö se?
Ketjuja ei ainakaan enää uskalla käyttää ollenkaan. Tuntuu olevan niin monimutkaista.
Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...
^Mul on vähän samanlaisia kokemuksia. Ennen käytin paljon campaa ja ne kesti hyvin. 4-5tkm yleensä pääsi jopa cyclossa jolla ajetaan kelissä ku kelissä.
Force majour syystä tuli vaihdettua ultegran voimansiirtoon vuosi sitten ja just vaihdoin kolmannen ketjun alle ja pyörällä on 4tkm poljettu.
En sit tiiä syökö Campan ketjut rattaita nopeammin?
FSZ 10 SPEED 350 KM. venymä 6.5mm aliexpres hinta 9.5€
Mulla kestää noi ultegran ketjut 1700-2000km. Kerran kokeilin Dura-Acea, mutta kalliit oli eikä tullu kestoa hinnan vertaa lisää. Vaihdan ketjut, kun venymä on yli 0,5 Park toolin mitalla. Noin mulla kestää takapakka 2 kesää ja etuset 4.
Tämmöinen testijuttu tuli vastaan:
https://tekniikanmaailma.fi/iso-amer...attaa-huoltaa/
^Se mitä olen itse havainnut ja havainnoinut, niin 1x -voimalinja on jostain syystä ketjulle armollisempi kuin 2x tai 3x. Esimerkiksi mun Trekissä 2x-voimalinjan ketju oli yli prossan (millin?) venymällä n. 1000 kilometrin jälkeen. Meni vaihtoon myös eturattaat. En tiedä sitten, että onko NW-eturatas hellempi ketjuille. Ainakin hampaiden profiili on enemmän neliskulmainen verrattuna niihin, missä ketjun pitää pystyä siirtymään rattaalta pois ja takaisin.
Etenkin Eaglessa ketju ja rattaat on saatu kestämään erinomaisesti pienillä suunnittelumuutoksilla, ja kalliimman pään ketjujen kovakromauksella. Mutuni on, että kapea ketju kestää myös epäideaalia ketjulinjaa paremmin kuin vanhat, leveät ketjut.
Etuvaihtaja vääntää ketjua huomattavasti takavahtajaa enemmän sivusuunnassa, siitä se kulumisero tulee. Riippuu tietysti etuvaihtajan käyttötavasta ja -tiheydestä miten iso ero siitä lopulta tulee.
Juuri tuossa itse irroitin aivan loppuun ajetun XT-ketjun 3x-fillarista (tietysti samalla nakkasin etuvaihtajan metallikeräykseen). Uuteen vastaavaan verrattuna se alkuperäinen ketju tuntui menevän yhtä helposti kiepille joka suuntaan...
https://bike.bikegremlin.com/wp-cont...d-1024x768.jpg
Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin? :)
Nythän tuosta alkaa viimein olla kunnollisia mittaustuloksiakin, joiden pohjalta voi todeta, ettei väite pidä paikkaansa. Samoihin testeihin siis viittaa myös tuo aiemmin linkattu TM:n juttu. https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/
Aina oppii jotakin uutta. Olen pari kuukautta ihmetellyt miksi kampi karkaa alta putkelta polkiessa kovan rusahduksen saattelemana. Vastaava tilanne sinällään on tuttu ja tämä tapahtuu, kun on ketju/takapakkayhdistelmä mallia uusi/kulunut. Ajattelin, että ketjuhan se tietenkin on kulunut, koska takapakka on suhteellisen uusi.
Ketjumittari näytti, että ketju ei ole kulunut. Ei lähelläkään vaihtorajaa.
Ok, täytyy olla siis takapakka. Laitetaan uusi takapakka. Rusahtaa edelleen.
Voisiko olla vapaaratas, jonka kynnet eivät pure? Vapaaratas auki ja tarkistus. Näyttäisi olevan kunnossa. Varmuuden vuoksi vielä toinen kiekko alle, jolloin vapaarattaan saa varmuudella suljettua pois. Edelleen rusahtaa voimalla polkiessa.
Tässä kohdassa piti ottaa internet käteen. Joku kuvasi vastaavan ongelman ja selitti, että ongelma hävisi eturattaan vaihdolla. No helppo kokeilla. Pyörä trainerissa takajarru pohjassa ja paino kammelle. Ja pahus vie: Eturatas pyörähtää ketjun alta. Enpä ole aikaisemmin törmännyt 52-piikkisellä rattaalla tällaiseen. Ajattelin, että ketjun hyppiminen on enemmän pienten rattaiden ongelma.
Löysin videon, jossa näkyy mitä tilanteessa tapahtuu. Ketjun hyppääminen on yllättävän vaikeaa havaita livenä, koska ketju ei yleensä putoa.
https://youtu.be/qtS0dKTfiAw?t=14
Tämä ns. talvi on yllättänyt monessa suhteessa: mittailin toissa päivänä ketjujen kuntoa talviajan kommuutteri- ja lenkkipyörällä todetakseni, että herran kiesus äkkiä ketjut vaihtoon. Ajoa alle 2000 km SRAM 1x11-setillä. Kieltämättä tuosta matkasta hiekkatieosuus merkittävä. Eli joka toinen kuukausi menee näillä sateille ja hiekkakylvyillä kettingit vaihtoon. Ihan ei joka päivä jaksa puhdistaa, saati sitten pestä.
😬 Ite olen vetänyt tämän "talven" kilpikonnataktiikalla, eli en ole paljon ketjuja mittaillut. Saas nähdä missä kunnossa ne taas keväällä on.
Mittailinpa Campagnolon ohjeella pihan pyöriä. Omassa maasturissa 132,40. Campan ilmoittama hylkyraja on siis 132,60. Sen kauniimman meillä asuvan tyypin 11v vanha työmatkahybridi alkuperäisellä voimansiirrolla 135,20. Eli venymä on 1,9% enemmän kuin Campan ilmoittama hylkyraja eli jotain yli 2 % luokkaa :D
Täytynee ryhdistäytyä huoltohommissa...