Tuleepa laadukasta tekstiä kun naputtelee vastauksia kännykällä :)
Printable View
Tuleepa laadukasta tekstiä kun naputtelee vastauksia kännykällä :)
No, tuli oltua yhteydessä molempiin orange kauppiaisiin ja molemmat ovat sitä mieltä että 18 on se oikea koko. Jatketaan :)
Hmmm...mulla on 18" Five 50mm kannattimella ja olen n. 175cm pitkä. Ei ole ainakaan liian pitkä ajoasento, ottaisin mieluummin sentin pidemmän kuin sentin lyhyemmän. Suosittelisin kyllä koeajamaan ennen tilausnapin painamista, voi olla tosi lyhyt ohjaamo noin pitkälle. Täytyy myöntää että en ole katsonut onko Five ja Alpine samanpituisia mutta muistelisin että ovat.
Femma taitaa olla 2mm pidempi ja lisäksi Alpinen loivempi keulakulma lyhentää Alpinea lisää femmaan verrattuna. Riippuen toki siitä verrataanko samoilla stemmeillä ja stemmin korkeuksilla (holokkeja alla). Noh, nuo erot lähinnä häviävät kohinaan. Itekin muutamastakin sentin liian lyhyestä fillarista viisastuneena otan nykyään ennemmin sentin liian pitkän. Silti välillä tekee mieli kokeilla "liian pientä" taas vaihteeksi...
18" Alpine on kyllä tuntunut just sopivalta 180/84 mitoilla ja näillä mieltymyksillä. Kokeilin 16":sta nopeasti eikä sekään ihan hullulta tuntunut, mutta vaatis useampien tuntien ajot, että viittis mitään enempää sanoa.
Tuossa mallia vähän erilaisesta mitoituksesta (mmmbop, mutta silti):
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...42#post1512242
Osaako joku sanoa pitääkö tuo Orange Femman kokotaulukko paikkansa 17" ja 18" kohdalta. Että niissä ei ole mitään eroa? Tai on se yksi, vaakaputken mitattu mitta eli se on hitsattu alemmaksi pystyputkeen 17" kuin 18". Ja siinä kaikki? Niin se taitaa olla, joten jos ei tarvi kahta senttiä lisää standoveria, niin kannattaa ottaa näistä 18", lienee jäykempi. Ero tosin voi jäädä pieneksi.
Mielestäni jostain luin että toi fiven 17" ajatus oli just että saman pituinen kuin 18" mut vaan matalampi. Ihan kiva idea kai, enpä nyt sitten tiedä onko tolla korkeudella niin väliä normaalissa maastoajossa.
Alpine 16" tuntuu sopivalta tälläiselle 176/n.79cm inseamin omaavalle kaverille. Pakko kylläkin pitää tuo 80mm stemmi, ainakin aluksi, muutoin menee liian lyhyeksi ohjaamo.
Mitä mieltä porukka on tälläisestä kapineesta enduro ajoon riittääkö tuon 140mm joustoa kummassakin päässä?
Eli pyörä on moundraker foxy-R -08
Käytettynä edullisesti? Kokeilisin itse ainakin tuohon hintaan :)
Itse ostin juuri 09 vuosimallin foxy r:än ja kyllä se ainakin xc-jäykkäperään verrattuna on loistava alamäki vehje. Itsellä ei ole aikaisempaa kokemusta täysjoustoista mikä vähän hankaloittaa arvioimista mutta kyllä itse ainakin ajattelin jotain harrastelija sarjan enduro kilpailua käydä tuolla kokeilemassa.
Kyllä enduroa voi ajaa 130mm joustollakin. Väitän että taito on huomattavasti suuremmassa osassa kunhan joustoa on edes säädyllinen määrä. Terve itsesuojeluvaiston puute ja itselle sopiva fillari ovat kaksi avainasiaa. ;)
Ajoin 130mm joustavalla pyörällä Hallainvuoren harrastesarjassa ja suurimmat ongelmat olivat aivan väärä rengasvalinta ja taidon puute. Silloin minulla oli vasta kaksi viikkoa maastokokemusta ja aikani oli harrastesarjan keskivaiheilla. Väittäisin että pysyisin tämän hetken taidoilla lähellä harrastesarjan kärkeä.
Mainitaan nyt samassa että en pysy lähelläkään erään ajokaverini perässä kun ajetaan pahoja alamäkipaikkoja, hän on DH-miehiä mutta ajaa lenkit jäykkäperällä.
No mutta sähän ajoit Hallainvuorella ihan kohtuuttoman hyvin suhteessa ajokokemukseen maastofillarilla (itse ajoin Tracerilla numeron vai kaksi sun edellä).
Tokihan sitä voi ajaa enskaa varmaan millä hyvänsä ja loppupeleissä ajotaito ratkaisee fillaria enemmän. Sopivalla laitteella on toki helpompaa. Kuvittelisin että tuo Foxy toimii ihan mainiosti, vaikka tosiaan keskimäärin taitaa nykytrendi olla jouston suhteen sentti pari lisää ja vähän loivempi keulakulma. Foxyssa ilmeisesti 68 astetta.
140-160mm on varmaan se optimi nykyenskaan, mutta ei toki mikään edellytys. Pari viime kautta ajelin itse 120mm joustavalla ja 69 keulakulmalla, sijoitus yleisessä sarjassa puolen välin huitteille. Vauhtia rajoitti jossain määrin ja joissain paikoissa joustomatka, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin rohkeus, kunto ja tekniikka. Ensi kaudeksi mennään sitten tuosta joustomatkahaitarista vähän jo yli jolloin jousto varmaan vähän "lisää" tekniikkaa ja rohkeutta, mutta vaatii sitten taas enemmän jalkoja :)
Kyllähän se tietty suurimmaksi osaksi kuskista on kiinni, mitä sekuntikello näyttää maalissa. Mutta nyt kun kerran kalustosta on kyse, niin kyllä tuo 140 milliä periaatteessa mun mielestä tuntui riittävältä. Vaihdoin kuitenkin keulaksi 160 millisen, koska halusin rennomman/alamäkipainotteisemman geometrian. Vauhtia ei varmasti mun tapauksessa tullu yhtään lisää speksauksen vuoksi, mutta luultavasti joitakin sekunteja tippuu parantuneen fiiliksen johdosta. :)
Hei, olen ostamassa heti ensivuoden alussa maastopyörää ja olen päätynyt tuohon radoniin. Nyt vain on ongelma että en tiedä riittääkö radon slide am 9.0 vai onko otettava radon slide ed 8.0
Radon slide am 9.0 2012: perusspeksejä.
Haarukka: Fox talas 32 fit rlc
takajousitus: Fox rp23 boost valve
Jarrut: Formula the one
Taka ja etuvaihtaja: sram x.0
kammet: sram x.9
Vanteet: mavic crossmax st
Rock shox reverb pikasäädettävä satulatolppa
Paino: 12.5
Radon slide ed 8.0: speksit
Haarukka: fox talas 36 160 r
Takajousitus: fox rp23 boost valve
Jarrut: formula the one
Etu ja takavaihtajat: sram x.9
Kammet: race face atlas fr
Vanteet: easton havoc
Rock shox reverb
Paino noin: 13.4
Pyörä tulee vauhdikkaille maastolenkeille ja polkukaahailuun. + enduro kisoihin. Eli pyörällä tulee riittämään vauhtia sekä ryskettä. Tiedän että nämä ovat aika eriluokan pyöriä mutta kumpi minun kannattaa valita? Hinta on siis sama.
Muistaakseni AM mallissa ei ole ISCG tabeja, EDiin saa paljon paremmin kiinni eri ohjureita.
@fillarinoob: Mistä oot nuo speksit kaivanu? Ei äkkiseltään ihan täsmää Radonin sivuilla ilmoitettuihin. Linkit?
Taitaa olla 2012 mallit. En muista mistä löysin pdf:n jossa speksit on.
Jep nuo ovat 2012 mallien speksit. Tässä linkkiä; http://issuu.com/4cmedia/docs/specs_...olor=%23222222
mutta kumman ottaisin?
Mä ottaisin alemman, jos sitä kysyt? Ei tuohon nyt kukaan voi puolestasi vastata... Isompi keula 20mm akselilla on paljon jäykempi, Havocit varmaan kiekkoinakin jäykemmät ja kestävät enemmän ryskytystä.
On eri asia tarvitsetko sitä jäykkyyttä jä jämäkkyyttä sitten, noilla tiedoilla ei voi sanoa. Kummallakin varmaan onnistuu hyvin enduroratojen ajo.
Slide ed 8:n ottaisin minäkin. Kulmista en tiedä mutta Ed lienee loivempi ja mukavempi ajaa kovaa mm. sen ylimääräisen sentinkin vuoksi ja dropin mainitseman jäykkyyden yms..Aah ja nuo jarrut ovat sitten mainiot!
pari alottelijan kyssäriä syntyi:)
Mites tuo ohjauskulma vaikuttaa tuohon pyörän käyttäytymiseen,kipeääkö paremmin ns esteet ja ei tökkää niin helposti?
Mites saako tuota mahdollista ohjain kulmaa fixattua joillain sovite osilla myöhemmin kun joku epäili tuota liian jyrkkää ohjauskulmaa.
Loivempi ohjauskulma rauhoittaa ohjausta, tökkää vähemmän herkästi ja on mukavampi alamäkeen. Teoriassa keula myös vaeltaa herkemmin kiivetessä, mutta näissä pyörissä tuo ei ole ongelma. Viime vuosina trendi on siirtynyt loivempaan suuntaan, kiipeämistä taas on autettu satulakulman jyrkennyksellä.
Ja saa muutettua kulmia anglesetillä ja offset reducereilla. Angleset tulee ohjainlaakerin kaveriksi ja offset redut taas laitetaan takaiskarin kiinnityksiin.
Offiksi menee mutta näyttää tulevan paljon lisää kuskeja enskaan ensikaudelle :) se on kyllä kovin kiva :)
Laitoin sitten mailia tonne sekä workskomponentsille.http://www.workscomponents.co.uk/
Worksilla integroituun 1 1/8 kaulaputkeen angleset vasta kehitteillä joskin ymmärtääkseni tulossa joskus talvella.
Päädyin sit tilaamaan tuolta israelista kupit 1.5 asteen muutoksella stumpjumpper comp:iin.(kuulema isoin kulma minkä saa johtuen pitkästä kaulaputkesta).
Innolla ootan minkälaiseks stumpy muuttuu. Geometriahan tulee muutosten jälkeen olemaan liki sama kun evossa. (headangle 67 astetta).
Oon modannut pyörää muutenkin rajumpaan ajoon/alamäkeen sopivammakas pitemmällä tangolla (750mm), isommilla jarrulevyillä, hissitolpalla, Jämerämmillä kiekoilla. (stan flow/hope II) sekä ketjunohjurilla ,että bashilla.
Täältä on tulossa myös uusi kuski joihinkin enduroskaboihin. Varmaan jyväskylä ,vuokatti ja ehkä joku kolmas. Kattoo miten innostuu.:)
Luulis ,että noilla muutoksilla endurossa ei jää pyörästä kiinni.
Kupit makso 124 ekua posteineen ja niihin sai vuoden takuun. Tällähetkellä ainoa tietämäni paikka maailmassa josta saa noita täysintegroituun 1 1/8 putkeen.
Muutenkin asiallisen tuntuinen kauppa kaikenkaikkiaan. Saar niminen kaveri vastaili auliisti sähköposteihin ja kun lähetin pyöräni speksit niin osas sanoo suoraan minklälaiset kupit tarviin. Ei tarvinnu arpoo. Maksun hoisin luottokortilla via paypal.
Valmistusaika kupeille 2 viikkoo kun custom osat eli koneistetaan just mun pyörään sopiviks. Hyvältä näyttää ,mut saas nähä sitten kun tuote saapuu.
Täytyy nyt vielä yksi loivemman keulakulman haittapuoli mainita, kun välillä tuntuu keskusteluissa, että siitä seuraa pelkkää hyvää. Kaikki ym. edut toki pitävät paikkansa ja loivempi keulakulma helpottaa ja vakauttaa menoa alamäissä, mutta haittapuolena on kyllä tietyn ketteryyden menetys ahtaissa paikoissa eli kääntösäde kasvaa ja pyörä ikäänkuin kippaa helpommin puolelta toiselle pystyasennosta. Eli mielestäni monikäyttöisessä lenkkipyörässä ei kannata vetää överiksi tuon keulan loivennuksen kanssa. Loivemman keulakulman edut tulevat sitä paremmin esiin, mitä enemmän on vauhtia. Sekalaisessa, teknisessä puunkierrossa alle 10km/h keskivauhdilla 26" -pyörässä 67-68 astetta alkaa olla jo ihan riittävän loiva, 29erissa riittää jyrkempikin. Hissienskassa sitten se alle 67 astetta on ihan paikallaan.