Gambina, voi sua laumasielua :-)))
Printable View
Gambina, voi sua laumasielua :-)))
Koitetaanpa pysyä taas asiassa. Ei kannata provosoitua, jos provosoidaan, vaan sivuuttaa viileästi kyseiset kommentit ja kommentoijat.
Markku Pulkkinen
moderaattori
Pieniä on nykyään 40mm leveät gravel-kumeiksi, mutta Hutchinsonilta uutta rengasta tähän kategoriaan.
https://cycling.hutchinson.com/grave...caracal-tyres/
Luvataan olevan 40% nopeampi, mitä heidän Overide. No, 35mm Overide oli BBR:n mittauksissa 22,2W ja tuosta se 40% pois, niin oltaisiin Hersen SP EL lukemissa, joten epäillä sopii tuota väitettä.
Mikä nyt olisi semmonen 700c The rengas. Mukava, rullaava ja sitten sen verran kestävä, että kun olet tuurannut persiissä niin ei tarviis aivan älyttömästi jännitellä kestääkö.
Nyt yhdessä vanhassa 26" sotaratsussa pierunkuori furius fredit eli ne reippa 300 grammaset niin niillä haetaan sitten se jännitys elämään... tai ne kyllä rupeaa olemaan niin täynnä reikiä, että joutuvat kyllä kohta eläkkeelle.
Miten pidemmän ajan käyttötestin jälkeen, kestääkö kulutusta ja millainen fiilis pistosuojauksesta?
Tein jäykkäperästä reissupyörän ja nuo 2.35" Barzot ovat pikkaisen överit kestopäällysteelle ja soralle niin noita mietin josko laittaisi kun tosiaan ei ole hinnalla pilattu.
Millainen Contin Terra Hardpack on ajossa, painava kylläkin. Muistuttaa hieman SpeedKingiä kuvioltaan.
Thundero 44mm vai Pathfinder 42/47mm vai Gravelking SK 43mm vai joku muu?
Ultradynamicoa ei tarvitse ehdottaa. En tiedä mistä johtuu, mutta ei paikkaannu pikkureiät litkulla. Tavallista Stania ja Muc-Offin litkua käytetty, enää en jaksa.
edit jaa uus GK onkin 45 mm ja hinta pompsahtanut melkoisesti. Thunderoa saisi Saksasta alle neljäänkymppiin.
42 mm S-Works Pathfinderit on täydelliset kumit.
Historiakatsaus: jossain kohtaa omaksi suosikiksi muodostui Hutsun Overide. Ne tosin kuluvat melko nopeasti ja pitoa märällä savella ja pehmeässä irtohiekassa on heikosti. Ilmatilaakin kaipasi lisää. Noh, alle Pathfinder Pro ja tilanne parani paljon, mutta paino lisääntyi ikävästi. Tämän korjasi S-works -versio, kun vielä halvalla löytyi erään nicin vinkkaamana Italiasta.
Aivan ihana kumi. Mukavat ja rullaa kuin hirvi. Ongelmia nolla vaikka runtua ovat saaneet, parisen tonttua ajeltu.
EDIT: mainintoja muista, joita muistan ajelleeni
Gravelking SK: fantastinen ja kenties joskus uudestaankin alle
Gravelking Slick: aivan karmea ja siksi ei rohkaise kokeilemaan Gravelking semislickiä
WTB Resolute: kiva mukava kumi ja ajan toistekin. Kenties nappulakumina kokeilen jotain muuta seuraavaksi.
Maxxis Rambler: oikein mainio ja mukava
Continental Terra Speed: en tykännyt yhtään, pieni ilmatila ja epämukavat, kului nopeasti takana. Ei koskaan enää.
Muuten samat kokemukset itsellä, mutta noiden olematon vetopito on alkanut mietityttää. Kisarenkaan soisi mahdollistavan myös jyrkkien mäkien polkemisen putkelta, mutta ainakin Nuuksion mäet on noilla pakko pyöritellä penkistä. Aiempi rengas oli Challenge Getaway 40 mm ja ne pienetkin nappulat auttoi tuohon yllättävän paljon.
Nopeuden ja mukavuuden puolesta nuo on erinomaiset. Noiden kylki on yllättävän notkea ja vaikuttaa silti aika kestävältä.
Pathfinder Pro 47:t odottaa asennusta. Vähän kyllä alkoi ärsyttää tuo paino, kun miettii miten hyvin on pärjännyt 42mm Tufon Thunderoillakin :) Saa nähdä minkä levyiset noista tulee i25mm kiekoilla.
^leveys kiinnostaa täälläkin, valmistaja lupaa 45mm mahtuvan pyörääni niin toivottavasti ei ole ylikokoinen.
Aika isoja heittoja, outoa. S-worksikin nimellisesti 42mm kumi.
(Rene Herse Switchback Hill)
Painetestejä tehty. Kokonaismassa ~85-90 kg. Paineina 1,6/1,8 1,7/1,9 2,0/2,2. Kahdella pienemmällä paineella käännyttäessä käyttäytyy asfaltilla kuin isoilla sivunappuloilla varustettu rengas eli pyrkii kiristämään kääntösädettä, yliohjaa. Soralla em käytöstä ei tapahdu tai ei huomaa. 2,0/2,2 paineilla ilmiö poistuu mutta samalla aivan viimeinen mukavuus häviää.
Ajossa fiilis on kuin läskipyörällä ajaisi, leppoisa, mukava. Ei paljoa epätasaisuudet, peukalon pään kokoiset kivet ym tunnu ohjaustangossa tärinänä.
Laitoin just Pathfinder Pro 47:t tubelessiksi. 2,5 barilla leveydet oli 46,3/47,3mm noilla omilla 25mm id kiekoilla. Olisin toivonut, että nämä turpoaisi pari milliä yli kuin Thunderot. Noh, ainakin ne on mustat :)
Viikko Viron ja Hiidenmaan kalkkikivigraveleilla, metsäteillä ja kangas- ja rantapoluilla, hiekkadyyneillä jne. takana. Perussoratiet on Virossa ja varsinkin Hiidenmaalla Suomen hiekkateihin verrattuna raffimpaa tavaraa, lähempänä sellaista metsäteille tukkirekkojen takia levitettyä sepeliä. Luttero mulla alla, koska se on huoleton reissuilla ja onneksi oli koska Stiggyn kanssa kädet olisi voinut alkaa olla muusia loppureissusta. Steilacoomit toimi aivan loistavasti. Onneksi vaihdoin myös vaimon pyörään ne alle ennen lähtöä, vaikka hän kovin intti, että ei tartte. Olisi lähinnä hävettänyt ajaa itse Steilacoomeilla, jos rouva olisi joutunut rymistelemään Thunderoilla.
Mukavasti kulki, kuormattunakin pyörä oli helposti hallittava. Myötätuuliosuuksilla päästeltiin pitkiäkin sorapätkiä 30 km/h tuntumassa olevilla keskareilla. Koko reissun aikana ei ollut minkäänlaisia rengasongelmia, ei edes yhtä kohtaa renkaassa, josta olisi nähnyt, että litku olisi paikannut. En kyllä keksi parempaa rengasta niille teille ja pyörään, jossa noin on 40 mm maksimileveys.
https://live.staticflickr.com/65535/...5c511346_k.jpg
Pölyä oli riittävästi.
https://live.staticflickr.com/65535/...59efee37_k.jpg
Pirelli Cinturato H 45 renkailla olen nyt ajellut n. 2500km. Toiminut tähän asti hyvin ja olen tykännyt. Viimeisen reilun viikon ja n. 300km ajan olen joutunut takarenkaasen laittamaan 8 kamelinpaskaa. Eilisen lenkin jälkeen ei pysynyt ilma ja laitoin sisurin.
Tänään piti ajaa satku. Olen mökkireissulla eikä sisureita ole mukana useampia ja unohdin tietysti ottaa paikkarasian mukaan lenkille.
35km kohdalla oli taas kumi tyhjä. Onneksi ei tarvinnut taluttaa kuin 10km kauppaan josta sai paikkaustarvikkeet.
Kyydin olisin soittanut jos sieltä ei olisi saanut. Reilun 4h lenkki oli tavoitteena ja tulihan siitä se täyteen. Matkaa vain vähän vähemmän.
Kulutuspintaa näyttäisi vielä renkaassa olevan. Onko vain yksittäisen taistelijan huonompaa tuuria vai tuliko kilometrit täyteen.
SCHWALBE G-One RS 700C x 45 kumit odottavatkin postissa hakijaansa
Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
N. 3000 km Terra Speed 40 mm e-bike-versioilla takana, vaikka pyörä ei sähkis olekaan. Hyvä pito poluilla, rullaa äärimmäisen hyvin, ei yhtään reikää. Maantietä, hiekkateitä, väärinpyöräilyä xc-poluilla, ei ongelmia. Takarengas kuitenkin kului odotetusti semislicksiksi.
Vaihdoin tilalle S-works Pathfinderit. Pito maastossa ja rullaavuuden tunne asfaltilla heikkenivät selvästi. Asfaltilla hämmentävän tahmaisen oloiset aivan kaikilla mennessä kokeiluilla paineilla. Matalahkoilla paineilla ovat kyllä oikein mukavat ja nopeat karkeilla hiekkateillä, mutta vaihtaneen takaisin Terra Speedeihin, kun Pathfinderit ovat vaihtokunnossa.
^ & ^^^ Mielenkiintoista että kahdella täysin poikkeavat mielipiteet ja kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä.
Tilattu tämän keskustelun innoittamana Specialized Pathfinder Sport Reflect 2,1” leveinä.
Spessun nettikaupasta kotiintoimitettuna 38,95€. On nuo varmaan paremmat kun 15 vuotta vanhat Schwalbe Dureme DD:t.
Olisko jollain Ultradynamico Cava JFF 42 mm noin i21-vantella? Kiinnostaisi leveys ja se, että suunnilleen kuinka korkealla vanteen ulkoreunasta levein kohta sijaitsee.
Rose ei mahdu Lutteroon taakse, kun siinä ne reunanappulat tulee niin leveälle. Renkaan runko itsessään mahtuisi hyvin, mutta Ultradynamicon omien speksien mukaan Cavan runko on hieman isompi kuin Rosen, jotta renkaiden kokonaisulkomitat vastaa toisiaan. Epäilyttää siis, että mahtuuko Cavakaan 42-millisenä.
Eikös teräsrunkoon olisi mahdollista muokata vähän lisää tilaa?
Minä olen miettinyt tuota vaihtoehtoa kuituisenkin kanssa.
Olis luultavasti hyvinkin mahdollista. KVA:n chainstayt on vielä alunperin pyöreätä kamaa ja tossa ne on varsin maltillisesti litistetty, joten olisi varmaan varaakin ilman, että vaikuttaisi takapään jäykkyyteen tms.
Mä en varsinaisesti kaipaa Steilacoomia isompaa rengasta siihen, joten Cava 39 olis helppo ratkaisu, mutta mulla olisi pari Roseta vailla käyttöä, niin voisin käyttää niitä edessä, jos Cava 40 mahtuisi taakse.
Osuvasti pohdin juuri stenun kysymystä, mutta 38.?? (39?) Cava JFF:stä 19mm vanteella. Valmistaja kertoo Racesta näin, JFF:n kuvauksessa ei ole tuota viimeistä lausetta:
Pacerissa on ollut 36mm Getawayt toista kautta ja pohdin seuraavaa valintaa kun nämä on ajettu loppuun. Getawaylla on leveyttä tasan 36mm ja korkeutta ~32mm 19mm vanteella. 6mm kuusiokoloavain sopii rungon ja renkaan väliin kaikissa kohdissa (uskomatonta kun rungon speksi on 32mm max), eli ollaan järkevän clearancen rajoilla mutta millin-pari leveämpi/korkeampi rengas ei olisi vielä riski. Leviääkö Cava leveämmäksi kuin 38mm?Lainaus:
The sizing is sorta funny, it is badged a 700c x 39, but on most modern rims it's been measuring a little smaller upon initial mounting, more like a 37-38mm then after some use these stretch out to almost a 39mm width. On more traditional, narrower rims they will measure smaller... closer to 37mm.
Barlow Pass ja Steilacoom taitaa mennä tässä leveäksi, Jon Bon Jovi voisi olla yksi vaihtoehto
Kyllä on mukavat ja nopeat renkaat ainakin minun käytössäni. Lisäksi hiljaiset kovalla pinnalla ajettaessa. Pitoa riittää kaarteissa ja jyrkissä nousuissa. Hieman heittää ainakin näin uutena hiekkaa silmille, joten ajolasit ovat tarpeelliset.
Suosittelen, jos tarvetta leveille sorarenkaille.
Pakko kyllä kehua Pathfinder pro 47mm kaarrekäyttäytymistä asfaltilla. Menee käännökset kuin raiteilla vaikka paineita vain 2 baria. Verrattuna vaikka Gravelking slickseihin mitkä vetelee ja yliohjaa kovemmillakin paineilla.
Ulkonäöllisesti kun katsoo renkaita asian luulisi olevan juuri päinvastoin.
Itsekin olen kyllä nyt tykännyt tuosta Pathfinder Prosta, vaikka GK SK:n jälkeen se vähän kovalta tuntuikin. Vaimolla Sawtooth ja kummillakin meni sepelikausikin ilman flättejä.
Nyt näillä on ajettu jo hyvä tovi sekä soralla, että assulla. Kokonaisuutena parhaat gravel-kumit mitä minulla on ollut. Erittäin nopeilta vaikuttavat perustuen (omaan)wattidataan. Nopeampia keskareita tulee tutuilla assupätkillä mitä Rene Herseillä samoilla wateilla. Mukavuus on myös erittäin hyvällä tasolla.
Lisäksi valmistajalta tarkkaa työtä speksatun painon suhteen, valmistaja ilmoittaa painoksi 475g ja molemmat painoivat tasan 475g/kpl. Erittäin harvinaista, että näin käy. Mitattu leveys id25mm kehällä 1,75 bar paineilla on 43,2mm, eli ovat tässä suhteessa ilmoitettua leveämmät. Vielä kun näitä saisi mustakylkisinä ;)
Nuo pitää testata jossain kohtaa kun Overide on omia suosikkeja paitsi että turhan kapoiset.
Onko kellään kokemuksia 2.1" Thunder Burteista? Ja ehkä vielä sekä Super Race että Super Ground-rungoista? Tuollaisia olen harkinnut graveliin renkaiksi, mutta Super Race näyttää olevan kaupoista loppu. Onkohan Schwalben Super Ground paljon kankeampi kuin kuin Race? Vanhan pyörän standard Rene Herset ovat kestäneet riittävän hyvin, joten luulen että kestävyyden puolesta ei pitäisi tulla isoja ongelmia Race-kylkien kanssa. Vaihtoehtona olisi sitten Oracle Ridge, mutta vähän houkuttaisi laittaa niin leveät renkaat kuin runkoon mahtuu.
Edit: kaivelin kyllä tästä ketjusta kirjoittelut Burteista, mutta kovin paljoa kokemuksia niissä ei ollut.
Tänään tuli Thunderoon ensimmäinen madon vaativa n. 5mm reikä. Asfaltilla ja ilmeisesti lasinsirusta. Renkaat ~2000km ajetut ja pintaa on vielä reilusti, mutta erinäisiä mikroreikiä noihin on alkanut ilmestyä. Huomaa kun pölyisen pyörän vie talliin niin renkaisiin ilmestyy "märkiä" kohtia.