Viestissä on typo. My bad. Piti kirjoittaa pultit. Ja kyllä se vaan liikkuu mutta miksi? Ja kyllä ne on tiukalla, jopa enemmän kuin 9nM mikä siinä lukee momentiksi
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Tuli hommattua Endurace maantiepyörä cf sl 8.0 ja hieman palstaa siis seuraillut. Pyörä tuli muuten uudemmilla renkailla. 4000s II lukee sivuilla, mutta 5000 oli jo alla. Vaihteet oli hieman sekaisin, eli 2 pienintä vaihdetta oli pois pelistä, joten säätämisellä alkoi. Etujarrua hieman piti kanssa keskittää ettei laahaa, mutta eiköhän se siitä lähde liikkeelle. Satulaa ehkä vielä mietittävä joskus, löytyskö itselle parempaa, mutta täällä alkuun totuttelemaan. Katsotaan miten lähtee kilometrejä syntymään ja palstaa varmaan tulee seurailtua. Aina jotain tarttuu varmasti hihaan, eikä kaikkia kantapään kautta.
Vaihteet oli omassakin hieman hukassa, mikä kyllä oli pettymys.. Säädin ja nyt toimii ihan ok, mutta olen miettinyt pitäisikö käyttää jossain säädettävänä, että pelaisi viimeisen päälle hyvin... Satulan osalta vähän samoja mietteitä, mutta kun ei tiedä mikä olisi 100% varmasti parempi omalle hanurille niin vakiolla mennään toistaiseksi
Toisaalta vaihteissa taitaa olla vain rajoittajien säädöt, että ei ketjut mene yli pienimmän ja suurimman rattaan. Lisäksi kireyden säätö, jota voi trimmata lenkkien välillä naksu kerralla. Itse ostin aikanaan bilteman korjaustelineen, jossa nuo säädöt ja muu huolto on helppo tehdä. Ilman tuota ei tulisi toimeen https://www.biltema.fi/vapaa-aika/py...ine-2000019502
Joo...kyllä Canyon Turku tukee... joko siellä tai jossain muualla itseä lähempänä onnistuu myös. Menee niiden piikkiin. Itse taidan laittaa sinne sitten ensi huoltoon, hyvittävät sitten huollosta. Mutta alkuun kyllä pärjään omilla säädöillä.
Onkos kellään kokemusta Grail CF pyörästä? Kiinnostas kovasti integroidun ohjaamon toimivuus.
Minkä kokoisen Grail CF:n noin 178 senttiset ovat hankkineet. Canyon suosittaa mulle 84 sentin jalan sisäpituudella kokoa S, mutta on pieni kynnys hankkia S-kokoista pyörää.
Mulla ei satu olemaan Grailiä mutta Ultimate ja Inflite. Molemmat S kokoisia ja 178 cm pituutta. Juuri sopivat.
Se nyt kannattaa pitää mielessä, että nuo valmistajien nimelliskoot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Yhden S on toisen M tai sama pyörä on 51 tai 54 vähän mittaustavasta riippuen. Jos pää ei kestä ostaa valmistajan mittataulukon mukaan sopivaa S -kokoa, niin sitten pitää valita merkki jossa samat mitat (vaakaputki, stack, reach..) omaava runko on merkitty M tai L koon tarralla.
No, mulla on aika pitkä selkä ja kädet, luulen että M kokokin varmaan menisi, mutta koeajo olisi varmasti paikallaan, niin ei tarvitsisi vaihtaa mahdollisesti epäsopivaa kokoa. Seuraavaksi noin 10 vuodeksi kuiteknkin pitäisi fillari hankkia, joten jos vaihtamisesta tulee kustannuksia niin oikeaksi koko pitää silti vaihtaa. Koeajoon ei liene mahdollisuuksia Uudellamaalla?
Mietiskelen pitäisikö vaihtaa gravel-pyörä maantiepyörään, kun käytännössä ajan 99 % asfaltilla. Kiikarissa on edullisin hiilikuituversio Enduracesta tai Ultimatesta, vannejarruilla ja 105 osasarjalla. Meneeköhän noihin molempiin 28 mm renkaat ongelmitta? Shimanon sivujen mukaan näihin uusimman sarjan 105 vannejarruihin mahtuisi kyllä.
Mielenkiintoista, että täsmälleen samoilla osilla Ultimate maksaa 200 € enemmän ja painaa 400 g vähemmän. Ilmeisesti erot johtuvat runkosetistä.
[QUOTE=kurvaaja;2864042]Pyörä tuli perille ja nyt kasattuna. Vapaaratas pitää todella kovaa ääntä, onko käynyt niin huono tuuri, että viallinen osa osunut kohdalle? ]
Samaa ihmettelin itsekin aluksi, vähän ärsyttikin, mutta nyt siitä jo tykkää. Sitä paitsi käytän sitä kalkkarokäärmeen äänen kaltaisena varoittimena kevyenliikenteenväylille, jotta täältä tullaan. Siis Endurace AL 7 on malli.
Minulla on endurance 7.0 ja todella kova vapaarattaan ääni siinä on verrattuna vaikka feltin maastopyörääni. Ketjua vaan kireälle niin ei vapaaratas rallata =D
Ensimmäistä Canyonia ostamassa ja voi tätä päättämisen vaikeutta. Vaihtoehdoiksi on nyt valikoitunut Endurace AL 8.0 (Ultegra) ja CF 7.0 (105). Kumman pyörän ottaisit ja miksi?
Sen enempää pyöriä katsomatta ota kuituinen. Itse vaihdoin alurungon kuituiseen ja paluuta ei ole. Mulla myös 105 sarja (meridan pyörä) eikä tuu mieleen näin kokeilematta parempia sarjoja mitä lisää saisin ajamiseen. Toi pyörä toivottavasti tulee olemaan mulla vuosia eteenpäin, sellanen fiilis on nyt. Voi olla et joskus kun osia joutuu uusimaan niin tulee parempaa osaa, mutta toimii toi 105 täysin riittävästi
Tuota runkoa juuri mietinkin, kun itsellä ei kuidusta kokemusta. Onko se sitten niin autuaaksi tekevä? Tuota Canyonin alurunkoa kuitenkin kovasti kehuvat.
105 sarja on ihan ok laatuinen. Hiilarirungolla voi sitten ajan kanssa päivitellä osasarjaa Ultegraan sitä mukaan kun tarvetta tai halua tulee. Alumiinirunkoa en tule enää koskaan ostamaan maantielle. Hintaeroa ei enää paljoa ole, mutta hiilikuiturunko vie pyörän kyllä selvästi nextille levelille.
GCN teki vähän aikaa sitten videon, jossa eivät sokkotestissä meinaa erottaa 105:sta ja Dura-Acea toisistaan. Luulisin, että kustannustehokkainta on ostaa kuiturunkoinen 105-malli ja päivittää siihen myöhemmin laatukiekot.
Kiitoksia kommenteista! Kuiturunkoinen lähti sitten tilaukseen eli malli on Endurace CF 7.0. Aiemmassa pyörässäni oli sora osasarja ja sekin toimi täysin moitteettomasti, joten enköhän minä tuolla 105-sarjalla tule jatkossa toimeen:)
Endurace CF 9.0:lla tullut ajettua nyt 18 000 km. On hyvä, ei ole ollut tarve päivittää kalliimpiin. Toisessa pyörässäni on 105 ja toisessa Ultegra. Niitä ei juuri toisistaan erota. Keskeistä on, että ei valitse liian suurta kokoa
Tuo Canyonin ohje rengaskoosta näyttää olevan ainakin oman pyöräni osalta hyvin varovainen. Minulla on Endurace CF SL Discissä alkuperäiset renkaat nimelliskooltaan 28 mm ja todellinen leveys lähes 32mm, Canyonin listassa max. 30 mm. Tilaa on vielä reilusti, tämän linkin mukaan menee hyvin 35 mm ja 38 mm:kin saattaisi mahtua https://forums.mtbr.com/gravel-bikes...s-1085172.html
Pyöräkuume nousussa ja Canyonin alennusmyynnit kuumottavat. Tekisi mieli päivitellä kymmenisen vuotta vanha Bianchi Via Nirone 7 C2C uuteen sähkövaihteelliseen ja levyjarrulliseen hiilikuitupyörään. Canyonin maastopyörän omaavana merkistä hyviä kokemuksia joten nyt ollaan tälläkin palstalla tutun dilemman äärellä: Endurace vai Ultimate?
Ikää melkein 40 vuotta eikä sieltä notkeimmasta päästä joten ensimmäisenä tulisi mieleen tuo Endurace, onhan tuo Bianchin C2C -geometriakin enemmän endurance-henkistä, mutta kun laittaa mitat rinnakkain herää hämmennys (Mukana myös uudempi Via Nirone kun vanhasta ei löytynyt Reach ja Stack -mittoja):
https://geometrygeeks.bike/compare/b...one-7-2017-53/
Tätä taulukkoa tiirailemalla en löydä ihan älytöntä eroa Ultimaten ja Via Nironen välillä. Tai sitten en osaa lukea mittoja oikein?
Käyttö tulisi olemaan kuntoiluajoa, 50-100km lenkkejä Uudenmaan vaihtelevan kuntoisilla asfalteilla ja toki ajomukavuus kiinnostaa, mutta hirveästi pystympää asentoa kuin tuolla Via Nirone C2C:lla en kaipaa. Löytyykö palstalta kokemuksia vastaavasta?
Minulla on ollut käytössä CF Ultimate vuodesta 2015. En ole kokenut sitä liian ''race'' tyyppiseksi varsinkin jos pitää kaikki spacerit tangon alla. Runko on erittäin nopea ja mukava ajaa. Käytän vielä lisäksi Canyonin joustavaa tolppaa. Endurancea en ole kokeilut ja voi olla että se on vielä parempi. Kysy koeajoon kumpaakin pyörää koeajopankin kautta.
Itsellä ikää 46 ja päivitin Spessun Tarmacin juuri vähän rennompaan Enduranceen. Kyllä sen Endurancen saa säädettyä ihan yhtä kisakireeksi kuin Ultimatenkin jos vain haluaa. Itse yritän enempi alkaa nautiskella ajelusta kun vääntää kisakireellä hampaat irves.
Nyt kun vielä liskutin 28 leveet renkaat tubeleksiksi, niin meno on pehmeää kun nojatuolissa. :)
Kiitos kommenteista! Endurace lähti tilaukseen. Innolla odottelen, miltä tuntuu Bianchin jälkeen. Rengasleveyden puolesta varmaankin lähes maastopyörältä kun on tähän asti ajellut 23mm kumeilla :)
Itsellä vuoden -15 mallia oleva Endurace kuiturungolla. Onkos näillä mitään ikä tai kilometrirajaa, jolloin runko alkaa olemaan lähellä eläkepäiviä?
Kyllähän pyörällä tietysti voi ajaa hamaan tappiin asti, mutta rungon pettäminen käytössä ei ole mukava ajatus. Vai onko jotain merkkejä, että nyt lähestytään käyttöiän rajaa?
Löytyykö vertailuja jossa olisi cervelon r5 vs canyonin ultimate sl tai slx?
Kysytäänpä täälläkin oisko kenelläkään kokemuksia monissa Canyoneissa ensiasennuskiekkoina olevista Reynoldsin AR58:sta?
https://reynoldscycling.com/products/ar-58
Ei ihan noista mutta seuraava matalampi malli 41 DB. Erittäin tyytyväinen. Tuntuvat jämäköiltä ja renkaat istuvat hyvin tubeleksena. Sivutuuli ei tunnu yhtään. Vasta parisen tuhatta kilsaa joten kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että ongelmitta tähän asti. Sisältäen metsärymistelyä kunnes hommasin siihen toiset vanteet. Nyt asfaltikäytössä.
Nyt kun tour-alennukset on takanapäin ja syksy lähestyy, niin onko kukaan kuullut mitään huhuja mahdollisesti uudistuvista rungoista?
Eikös kaikki rungot Aeroad, Ultimate ja Endurace ole ollut nykyisenä runkona markkinoilla jo tosi pitkään?
Ulkomaan foorumit ainakin veikkailivat, että parin vuoden sisään Aeroad ja Ultimate ainakin uudistuisivat.
Nykyisetkin täyttää parhaimpienkin ammattilaisten toiveet, mutta eihän esim aeroad ole enään niin Aero kuin kilpailijoiden uudet vastaavat (mm. Trek, Cannondale, spessu, cervelo jne).
Mietin samalla, että jos uudet tulee, onko hinnat jotakuinkin linjassa vanhojen mallien kanssa ja myydäänkö nykyiset mallivarastot loppuun hyvillä alennuksilla joskus vuoden vaihteessa?
Ultimate on uusin runko. Aeroad lienee vanhin ja ensimmäisenä uudistuksen alla? Kuollaksenikaan en muista koska endurance uudistui.
Huhut ovat aeroadin tulevan ensi vuonna, mutta uudet mallit yleensä olleet esillä Tourissa. Kovasti veikataan WC kisoissa MvdP:llä olevan uusi aeroad alla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mielenkiintoista. Itsellä aeroad kiikarissa, joten nyt kannattaa odotella, koska pyörän kanssa ei mitään kiirettä.
Tuo WC julkaisu osuisi aika hyvin suunnitelmiin, nyt on ollut aikaa suunnittelulle kun muut mallit päivitetty (uudet gravelit jne). WC:n jälkeen marras-joulukuun aikana uudet mallit nettisivuille, joissa toimitusaika johonkin huhti-toukokuuhun, kuten ollut joskus aiemminkin.
Toivottavasti huhu pitää paikkansa.
ps. vielä kun sram saisi hinnoiteltua uuden force eTapin lähemmäksi sähköultegroja, niin sellaista mallia kaipaisin.
Weight Weenies -keskustelupalstalla spekuloidaan Aeroadin uusimisella huhukuvien kanssa. Täysin integroidut kaapeliviennit tuntuvat olevan korkealla toivelistalla, koska monella suurella kilpailijalla on jo sellainen aeropyörä tarjolla.
https://weightweenies.starbike.com/f...3280&start=165
Mahtuukohan Ultimate CF SLX 2016 Contin GP5000 tai 4 season 28 mm renkaat?
^ intergooglen mukaan mahtuu (Ultimate CF SLX 2016 tyre clearance).
Joku testannut myös 33mm rengasta, mut rako jäänyt liian pieneksi.
Olettaen, että alkuperäiset kiekot käytössä.