Sitten tulee haamukipuja joille ei voi tehdä mitään :)
Printable View
Sitten tulee haamukipuja joille ei voi tehdä mitään :)
Tänään oli keli omimmillaan "vanhoille Defrostereille": toukokuinen räntäsade 🤭
Tuurilla laitoin tänään 4h väärinpyöräilyyn Ragnaröökit jalkaan ja niitähän tarvittiin. Ukkosta, räntää, rakeita ja vettä. Jalat oli kosteat mutta lämpimät
Mitäs kokoa Lake mxz 303 vastaa, jos shimanon ja northwaven talvikengissä molemmissa ollut 43? Mikä ero 304:n? Näyttäis jossain paikoissa olevan 41 ja 42 alennuksessa, mutta taitaa nuo auttamatta olevan liian pieniä?
Vaikea sanoa mitään eksaktia vastaavuuteen koska itse mitoitan kesäkengät ohuemmalle sukalle ja talvikengät paksummalle. Shimano on mulla 42 Wide-lestillä, Sidi 42,5 ja Lake 303 43. Samaten 45Nrth Ragnaröökit 43, menee iisisti Sealskinzin sukka eikä yhtään purista. Liian tiukka talvikenkä, vaikka noin teoriassa mahtuisi jalkaan, on kylmä.Lainaus:
Mitäs kokoa Lake mxz 303 vastaa, jos shimanon ja northwaven talvikengissä molemmissa ollut 43?
Ok, ei nuo sitte varmaan sovi, varmaan vaatis 43 tai 44. Shimano varmaan ottanut talvikengässä huomioon sukan vaatiman tilan, ja ei se paksumpi sukka nyt niin hirveästi tilaa vaadi. Eikä mulle tarvi olla leveämpi lesti.
Tässä koko 41 139€, jos joku tarvitsee:
https://ibike.fi/tuote/lake-mxz303/
Koko 42 179€:
https://www.sportax.fi/product/lake-...lykenka-kopio/
Hi5bikes myy Laken 304 alehintaan 220€. Wide kokoja vaan ei ole monta ja mielestäni tuo leveäkään ei ole kovin leveä. Itsellä jalka 41,5-42 ja laket 43widet, sais olla vielä himpun isompi.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/736...z-304-shoes-36
Myös martekman.fi myy 304:n wide-mallia alehintaan 209 €, muutamaa kokoa vielä jäljellä. Ostin itselleni 48:t ensi talveksi, kun nykyinen 303:n 47 on paksumman sukan kanssa hiukan turhan täynnä. Leveitäkin jalkoja on tietysti eri mallisia, mutta omaan räpylääni 303 wide on ollut erittäin hyvä (eli tarpeeksi leveä): käyttämistäni neljän eri kenkämallin wide-versioista se on ollut toinen niistä kahdesta jotka eivät ole hiertäneet yhtään leveyssuunnassa.
Kertokaahan, mitkä kengät olis sellaset, suht vedenpitävät ja korkeavartiset mutta ilman lämpövuorausta? Mä en juurikaan palele jaloista, päinvastoin on epämiellyttävää jos kengät on todella lämpimät. Kovimmilla talvipakkasilla voin käyttää paksumpaa sukkaa tai miksei laittais sadesuojan lisäeristeeksi.. tärkeintä olis et niihin on mukava siirtyä syksyn ensimmäisten kylmien säiden alettua, kun maantiekengät on silloin vähän liian hyvin tuuletettuja..
Mikkomoelle en osaa vastata, mutta kun tämä threadi näköjään näin uudelle jäsenelle (saatoin tätä kyllä aikanaan ennen ostopäätöstä selailla..) tuli eteen niin pakko kommentoida tällaisena vastakohtana, eli tällaisena ääreisverenkiertohäiriöisenä henkilönä, että 2016 talvella ostamani 45 Northin Wølfgarit ovat olleet päivittäisessä käytössä aina lämpötilan ollessa alle 5 astetta, eikä alarajaa ole vielä tullut vastaan, ja ei vieläkään kaduta niihin käytetyt 450€. Talvipyöräilyn miellyttävyys nousi monta kertaluokkaa isommaksi tuolla hankinnalla. 4,5 talven ajelun jälkeenkin kengät ovat myös edelleen kuin uudet vailla mitään moitteensijaa, ellei sellaiseksi lasketa pohjiin laitettavien irtonastojen irtoamista ja huonoa pitoa jäätiköllä. Työmatkakäytössä kun niillä aina joutuu kävelemäänkin pyörätelineen ja sisätilojen väliä. Itselläni ei ole myöskään ollut sukkien hiestä kastumisen kanssa ongelmia. Ihmiset on toki erilaisia, mutta näistä kengistä en kyllä aio luopua.
Edit. Ei pelkästään se lämpö, vaan myös vedenpitävyys ja korkeat varret, mahtavaa vetää sohjopaskassa välittämättä lammikoista ja talviaamujen auraamattomilla pyöräteillä kun ei lahkeet ole pienimmässäkään vaarassa kastua. Tästä syystä niiden käytöstä ei keväisin tahdo malttaa luopuakaan. Syksyllä voi toki lumettomalla teillä ajella pikkupakkasillakin maastopyöräolykengillä.
Suositelkaas suht edukkaat ja lämpimät syksy/talvikengät. Spd klossilla maastoon
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Onko kellään näistä kokemusta? https://www.xxl.fi/northwave-husky-a...150310_2_style
Noilla poljin viime talven työmatkaa ja siinä toimi hyvin. Viime talvena ei tosin kovin kylmiä ilmoja ollutkaan ja ei ole maastossa tullut edellisinä talvina klosseilla ajettua.
Tuli ostettua itselle Laken MXZ400 talveksi, kun sai paikallisesta kivijalasta alle 200 euron. Jospa noilla tarkenisi ja menisi maastossa hyvin, ainakin Lake MX180 ollut erittäin tyytyväinen nyt syksyllä.
Varmaankin joku paremmalla ääreisverenkierrolla varustettu voi ajaa Huskyillä läpi talven, mutta itselläni nuo on juurikin tässä rospuuttokauden 10-1C lämpötiloissa, satoi tai paistoi, joihin nuo sopii erinomaisesti.
Mites nämä? https://www.suomenurheilupyora.fi/sh...01-talvikengat
Northwave himalaya:t on ollu ihan hyvät. Saa spd:t mutta mutta mulla ne on flätti polkimilla. Ei kuitenkaan ole mitkään siberian pakkasia kestävät kengät.
Fivetenit oli ennen joilla mentiin persmäkiä aina ylämäkeen tunkatessa. Näistä onneksi pitoa löytyy.
XXL:stä sai edullisesti joskus.
Tuokin on kyllä totta, vaikkakin asiaan riittää pelkkä pakkanenkin. Itsellänikin on vielä vanhaa perua northwaven yetit jotka on vähän tuosta väliltä, mutta ei siltikään kyllä alle nollan paljoa itselleni riitä. Mutta toki asiaa voi edesauttaa esim sähkölämmitteisillä sukilla tms.
Niinkuin täälläkin on monesti todettu, niin se, mitkä kengät itsekullekin riittää mille kelille, on hyvin yksilöllistä.
^Mulla on Laket ja heräteostoksena ostetut 45Nrth:it. Enää puuttuu talvi...
Mistä löytäisi Lake MXZ303 tai NRTH45 Japanther (jotain 43 koko), tai sitten jotain muuta vastaa yhtä laadukasta ainakin 0-keleille? Yhdestä paikkaa netistä löysin tuon Laken. Taas 304:Sta löysin myös yhden, joka oli halvempi kuin tuo 303. Mikä niissä konkreettinen ero ja paljonko painossa eroa?
Vanha Shimano MW81 on muuten aika pahasti auki sivusta, saisko tuon parhaiten korjattua liimalla vai jollain sugrun tapaisella? Viime vuonna korjasin liimalla ja nyt entistä enemmän auki.
Tuli haettua shimanon mw701. On hyvät jalassa eikä märkä kyllä pääsee sisään. Katotaan sit mihin pakkaseen nuo kestää.
Bontragerin OMW. Ostin nuo vuosi sitten. Aikaisemmin oli Laket ja nuo Bontragerit ovat kyllä oman kokemukseni perusteella paljon paremmat. Ostin kokoa 48, joihin mahtuu 2 sukkaa. Mukavan kevyetkin ovat.
Foxcomp Turku on NRTH45 myyjä.
Onkohan Japanter poistunut myynnistä ja tilalle on tullut Ragnarök?
https://foxcomp.fi/45nrth-ragnarok
Uusimmat (?) OMW:t, treking sivuilta tiirailtuna, alkavat näyttämään jo ihan oikeilta talvikengiltä, ja kovin wölfhammerien kopioilta, mikä ei luulisi olevan kovin huono asia. Jos nuo on jo viime vuoden mallia, niin mennyt kyllä itseltä täysin ohi.
Eilen upposi 45nrthin ragnarök nilkkaa myöten lätäkköön. Vettä tuli sisään hiukan yläreunan hörppäyksenä, mutta muuten piti vedet pihalla, vaikka rönyämisestä johtuen kenkä oli vedessä useamman sekunnin.
Aika vaikuttavaa sinänsä, koska kenkää ei kyllä mainosteta vedenpitävänä vaan lähinnä roisketiiviinä.
^ Rangaistusröökit ovat kyllä tehdasasetuksilla huikean hyvät ei-kalvollisiksi kengiksi, mutta vedenpitävyyden ominaisuudet huononivat selvästi kun pesin kengät ihan normipesuaineella pesukoneessa 40C:ssä. Eli sitä en suosittele, toisaalta jos haisee kuolema niin jotain pitää tehdä. Kun käyttää sealskinzin sukkia niin ovat edelleen hyvät.
Mä olen koittanut pitää ulkopuolelta puhtaina vesipesulla harjan kanssa lenkin jälkeen, mutta kyllähän ne alkavat haista ajan mittaan kun sisus on keinokuituvuoritettu. Villasukat hiukan ehkäisevät, mutta nekin vain viivyttävät vääjäämätöntä.
Hajunhallinnassa voisi kokeilla etikkaliemeen upottamista ja sen jälkeen suurimpien borschkeiton aromien poisto haaleassa vedessä huljuttelemalla. En tosin tiedä mitä etikka tekee kenkäliimoille. Pitänee tutkia asiaa
Mitkä olisi näille nykyisille etelän "talville" eli lähinnä "0-7 astetta ja vesisade" -kelille hyvä ja siro/kevyt kenkä Boalla varustettuna? Valmiiksi on jo Spessun Defrosterit ja Lake 303, mutta ne on aika möhköjä. Periaatteessa haluaisin siis vedenpitävän kesäkengän neopreenikauluksella. Kävin XXL:ssä katsomassa Northwaveja, mutta ei ne oikein vakuuttanut, kiristyssysteemi oli aika kökkö. Lake MX 145 vai jotain muuta?
muuten suosittaisin Japantheria, mutta saatavuus ja boa uupuu, eli olisiko 45NRTH Ragnarök sopiva?
https://www.bike24.com/p2304976.html
^Eikös Ragnarök korvannut Japantherin? Japhanteri on kyllä erinnomainen aidosti vedenpitävä kenkä, joka jostain syystä ei silti hikisty kovinkaan herkästi. Hieman vaivalloinen pukea jalkaan ja varren kiristää herkästi liian kireälle. Kun käyttää varren päälle tulevia housuja, niin pysyvät sisältä kuivina ja puhtaina.
Juu käsitin itsekin, että Ragnarök on japantherin korvaaja. Japantherissakaan ei ollut kalvoa käsittääkseni, eli ragnarök ja japanther lienevät suunnilleen yhtä vesikestävät ainakin materiaaliensa puolesta.
^Just näin on ragnarökien kanssa. Ei ole kalvoa, eli ei voi kahlata rapakossa, mutta jalat pysyy kuivana rapasemmallakin keleillä. Vahva suositus, etenkin jos löytyy 100e xxl.n alesta, niinku ite satuin löytään...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...e863d574c2.jpg
Eli Ragnarökit sitten lie hankittava, jostain arvostelusta luin että ovat lähellä nollaa vilpoiset mikä sopii mainiosti. Onko lesti kapea/normaali/leveä ja miten muuten kokopolitiikka verrattuna muihin kenkiin?
Meikäläisen jalka on päkiästä leveä, joten normaalilevyiset kengät jäävät yleensä varpaista ahtaiksi.
Mulla nuo ragnarökit ovat koossa 47 niin lähellä täydellistä kuin voi kenkä olla.
Wölvhammarit on kokoa 50 (niissä on outo lesti)
Shimanolla toimii joko niiden vanhat "wide" -lestit tai nykyisissä lesteissä volume+ koossa 47
Meindliltä tai Hanwagilta ei mene mikään normaalilevyinen.
Salomonin lenkkareissa menee 47 1/3