ABC, jos pitää olla hautausmaan luona.
Ja en ole noilla huudeilla bussipysäkkiä vielä nähnyt.
Printable View
Hieno lenkki tänään, kiitos erityisesti JiiTeelle! Vapaan vauhdin pätkät oli erityisen hyvin valittu. Riitti variaatiota, esim. Metsäkyläntie sopi tällaiselle isolle korstolle, kun taas vaikkapa Kirkkotien pitkä jyrkkä palveli niitä, joilla on parempi teho-painosuhde. Samoin kiripätkien pituuden vaihtelivat kivasti.
Kaksitoista lähti, yksitoista palasi yhden siirryttyä Klaukkalassa omalle loppulenkille.
EDIT: Ojakkalantien kirissä on syytä lopettaa tulevilla kerroilla jo ABC:n risteykseen kuten puhuttiinkin ja kuten YocceT kirjoittaa ylempänä.
Kiitos osallistujille! Jäi hyvä fiilis!
Suurimman osan ajasta ajo oli mallikasta ja kirien ohjeet toistettiin hyvin.
Paluupätkällä Riipiläntiellä ja Piispankyläntiellä meinasi tehot nousta vähän liikaa ja pientä rakoilua esiintyi.
Tuo Nurmijärven odotuspaikkai: my bad - väärä mielikuva bussipysäkistä. Anyway, heti Ojakkalantieltä Aleksis kiven tielle on KLV, jolla on hyvä odottaa.
61.03km (garmin kaati heti lenkin alussa, joten ihan vähänä jäi pois), 31.9 km/h, keskisyke 130, keskiteho 177W, NP 237W. Kiinnostuneille tarkemmat mun datat linkin takana.
Se taas oli my bad. Kun kärjessä menevä pari oli vain 10-20 metriä meidän edessä Kenraalintien liikenneympyrän jälkeen, ajoin raon kiinni ja ajattelin hyödyntää heitä vetureina. Heillä puolestaan oli siinä vaiheessa oma matkavauhti, joka vaati vähän tehonnostoa meiltä.
Itse tulen edellisenä iltana matkoilta, joten en ehdi valmistelemaan ja en voi olla varma, ehdinkäänkö.
Eli: kuka organisoisi lenkin?
Tiistaina X.Y klo 18.00 Vantaankoskelta voitaisiin ajaa tämä lenkura joka on noin 61km pitkä ja vienee pari tuntia.
Mukana on muutama vapaan vauhdin osuus, joiden jälkeen aina otetaan porukka kasaan. Näin eri tasoiset kuskit voivat toivottavasti ajaa yhdessä kukin haluamansa treenin.
Muuten ajataan melko rennosti hidasta telaketjua, tyyliin 30-ryhmä.
Vapaan vauhdin osuudet:
n. 3.6km Metsäkyläntie (Riipiläntien risteyksen jälkeen bussipysäkiltä Palojoelle); odotuspaikka heti risteyksen jälkeen (vasemmalle käännös) Palojoentiellä 1. bussipysäkillä.
n. 2.6km Ojakkalantien mäkipätkä (Ojakkalantien alusta, Kauppanummentien risteyksen, oikealla näkyy ABC, vähän ennen Nurmijärven hautausmaata); odotuspaikka Aleksis Kiven tien ihan alussa kevyen liikenteen väylällä.
n. 6.0km Valkjärventie (Lepsämäntielle); odotuspaikka Lepsämäntiellä heti 1. bussipysäkillä (vasemmalle käännös).
n. 4.6km Kirkkotie-Nummelantie (Järventaustantien risteykseen); odotuspaikka Nummelantiellä levike juuri ennen risteystä (näkyy edessä kyltit 4 Järventaus, 2 Metsäkylä)
n. 1.0km Loppukiri tai sitten ei, jää turhan lyhyeksi (Mestarintieltä Vantaanpuistontien risteykseen, siis risteys vasemmalla ennen liikenneympyrää Vantaankoskelle palatessa).
Säävaraus voimassa.
Muutama turvallisuusjuttu.
Kierretään tien oikean laidan ongelmat ajamalla tarpeeksi keskellä.
Merkit ajoissa. Huutaminen on usein parempi kuin käden irrottaminen tangosta.
Jokainen toistaa huudot. Kuin intissä.
Kaikkien ei voi olettaa tietävän kirimaaleja ja pysähdysaikkoja. Säästetään monta pysähdystä ennen vapaan vauhdin pätkiä, jos suulliset viestit kulkevat kunnolla.
Tervetuloa!
Kiinnostaako vantaankoskelta torstaina 21.04 klo 18 2h 35+lenkki ? Ei mitään jippoja vaan peruskovaa.
Mukana. 2h sopisi itselle mutta toki vähän pidempikin menee
Hyvä, toivotaan että norskit väärässä ja kuivaa. Tommonen ja 65 asti kovaa ja sitten loppu palautellen semikovaa.
https://ridewithgps.com/routes/13226352
Kiinnostaa lähtökohtaisesti, mutta jos sattuu tulemaan ryhmä 32-34 niin siihen mielummin. Toki voin tulla nopeampaankin kokeilemaan niin kauan kun tossusta irtoaa.
Keskiviikkolenkin nopeimpaan ryhmään starttasi 8 kuskia ja mikä hienointa niin porukasta 3 oli naisia!! Keskinopeus Kuninkaanmäestä Immersbyn loppuun 36,8 km/h :)
Lähdin (luullakseni?) 32-ryhmään. Boxintien alussa keskari 34,6 km/h.. Jäin pois siinä vaiheessa ja ajelin Hindsbyn ja Immersbyn kautta Kuninkaanmäkeen..
Vähän oli vauhti kovaa. Talvi ja +7 kg näkyy kunnossa!
Samanlaisia ajatuksia tuli...vauhti tuntui ainakin alussa kohtuu kovalta ilmoitettuun 32 nähtynä. Samoin jätin leikin kesken Boxintien alussa tai siis jouduin tiputtaumaan yksinajoon. Onneksi matkan varrella oli sitten pari vetomiestä apuna että selvisin takaisin Kuninkaanmäkeen. Kiitos heille avusta :)
Keskiviikkolenkeissä reitti on alamäkivoittoinen boxintien alkuun asti, siihen asti keskari voi hyvin olla 2-4 km/h korkeampi kuin lopullinen keskari, jos ajetaan suht tasaisella teholla.
Kuten Kolistelija sanoi, reitin alku paitsi alamäki- myös myötätuulivoittoinen. Nopeustavoite on keskinopeus maantieosuuden lopuksi, ja Boxintien, Massbyntien ja Immersbyntien mäissä (ja Uuden Porvoontien vastatuulessa) se kyllä putoaa tuosta alun myötätuuli-alamäkiosiosta.
Ja tuleehan sieltä perästä hitaampia porukoita, joihin voi jättäytyä. Eikö se ole myös näiden keskiviikkolenkkien idea, että voi kokeilla vähän kovempiakin vauhteja lyhyellä ja tutulla reitillä?
Jep, näin siinä sitten kävi :D
Aiemmin en ole yhtä näin suurta nopeuseroa huomannut, vaikka myönnän ja tiedostan, että tuohon asti reitti on nopeampaa kuin loppumatka. Ja olen ajanut tuolla sekä Hepon lenkkiä, kaverien kanssa että yksin. Useasti.
Sekin mua hiukan ihmetytti, että kun vedon jälkeen siirryin joukon hännille sinne jäin, koska tämän jälkeen kärjestä ei siirrytty enää taakse. Myöskään edellisen viikon (ja viime vuoden) parijonosta ei ollut mitään tietoa. Sori, että menee kauheeksi negaatioksi.. Kai se on vaan tapa siirtää huono jalka muihin asioihin. Ensiviikolla paremmalla menestyksellä (ja hitaammassa ryhmässä!)
Ei kait kukaan jättäydy ryhmästä liian kova vauhdin takia. Taitaa ne alamäki ja myötätuuliosuudet olla samat koko ryhmälle.
Olen täsmälleen samaa mieltä tavoitteellisuudesta ja omien rajojen ylittämisestä. Kuitenkin, miksi tulla alempaan ryhmään testailemaan omia rajoja, eikä mene ylempään? Jos jokainen lähtee testaamaan kuntoaan alempaan ryhmään niin mikä on nopeusryhmien idea? Toiseksi, mulla taitaa olla naivi ajatus HePon kuntolenkeistä, joihin on mukava tulla ajamaan porukassa, ryhmässä ja tutustua kanssapolkijoihin. Kaikki ei halua tavoitteellista ajoa vaan ajaa lenkin päivän kunnon ja ryhmän mukaisesti... Ja tulla hyvällä mielellä paikalle myös ensi viikolla.
Niin, harva jäyttäytyy ryhmästä liian kovan vauhdin takia, mutta moni on kyllä pudonnut. (Itse olen pudonnut useinkin, mutten koskaan nimenomaan tai ainoastaan sen takia että keskari on Brobölentiellä ollut tavoitevauhtia kovempi.)
Ovat varmasti, mutta tässä onkin nyt kyse siitä että jos alun alamäki- ja myötätuulivoittoisen osuudella ei ole ajettu tavoitekeskaria kovempaa, lopun ylämäki- ja vastatuulivoittoinen osuus on silloin sekin ajettava tavoitekeskarilla eli käytännössä merkittävästi kovemmalla rasituksella. Pyrkimyksenä on kuitenkin kohtalaisen tasainen rasitus, vaikka se miten siinä onnistutaan voikin vaihdella. Ja jos epäonnistutann, se ei aina johdu siitä että vetäjät ovat ylinnokkaita tai näytönhalusia vaan arviointivirheitä (sen suhteen millaista vauhtia alussa voi tai tulee pitää) voi sattua kokeneemmillekin.Lainaus:
Taitaa ne alamäki ja myötätuuliosuudet olla samat koko ryhmälle.
Pointti oli se että jos on lähtenyt johonkin ryhmään testailemaan omia rajojaan ja huomannut ettei oma päivän kunto riitä, ei ole synti eikä häpeä jättäytyä takana tulevaan hitaampaan ryhmään. Minä olen tehnyt niin ja huomattavasti minua paremmat kuskit ovat tehneet niin. Jos taas ei juuri sillä kerralla halua testailla rajojaan vaan ajaa porukassa, voi valita hitaamman ryhmän jo lähdössä. Voilaa, kaikilla on hyvä mieli!Lainaus:
Olen täsmälleen samaa mieltä tavoitteellisuudesta ja omien rajojen ylittämisestä. Kuitenkin, miksi tulla alempaan ryhmään testailemaan omia rajoja, eikä mene ylempään? Jos jokainen lähtee testaamaan kuntoaan alempaan ryhmään niin mikä on nopeusryhmien idea? Toiseksi, mulla taitaa olla naivi ajatus HePon kuntolenkeistä, joihin on mukava tulla ajamaan porukassa, ryhmässä ja tutustua kanssapolkijoihin. Kaikki ei halua tavoitteellista ajoa vaan ajaa lenkin päivän kunnon ja ryhmän mukaisesti... Ja tulla hyvällä mielellä paikalle myös ensi viikolla.
Toisaalta tiedän itsekin hyvin miltä tuntuu kun on valinnut tavoitteellisen ryhmän ja joutuu huomaamaan että jo ennen ensimmäistä alamäkeä joutuu painamaan tavoitekeskari + 4 km/h, että alamäessä painetaan täysillä ja vasta Laurintien risteyksen jälkeen meno rauhoittuu. Tai kun vauhti kiihtyy heti Jokivarrentielle, Öljytielle tai Brobölentielle käännyttyä niin että porukan peräpäässä etenkin omia rajojaan testailevalle tulee mahdoton kiire. Ja tiedän miten pieni rako hetkessä repeää...
Miten muuten uusi (kokeiltavana oleva?) lähtöpaikka toimi?
Muotoutumista voisi helpottaa ja hakemista nopeuttaa jos jo lähtöpaikalla tiedettäisiin (1) suunnilleen montako kuskia ryhmässä on, (2) ajetaanko vuorovedoin, pitkin vai lyhyin ja onko mukana 1-2 "pro"-vetomiestä, (3) onko joku mukana ns. porukan kapteenina (ohjeistamassa ja tarvittaessa pitämässä jöötä), ja (4) muut mahdolliset asiaankuuluvat seikat.
(Tämä tietenkin saattaisi vaatia jonkinlaista ryhmittymistä lähtöpaikalla ja selviä, ajoissa tehtyjä päätöksiä osallistujilta - eli vanhasta melkoisesti poikkeavaa meininkiä.)
[QUOTE=kuovipolku;2522847]
Pointti oli se että jos on lähtenyt johonkin ryhmään testailemaan omia rajojaan ja huomannut ettei oma päivän kunto riitä, ei ole synti eikä häpeä jättäytyä takana tulevaan hitaampaan ryhmään. Minä olen tehnyt niin ja huomattavasti minua paremmat kuskit ovat tehneet niin. Jos taas ei juuri sillä kerralla halua testailla rajojaan vaan ajaa porukassa, voi valita hitaamman ryhmän jo lähdössä. Voilaa, kaikilla on hyvä mieli!
QUOTE]
Nyt en ymmärtänyt. Jos en halua testata rajojani ja valitsen itselleni sopivan nopeusyhmän. Right, yeah? Sitten ryhmään tulee kolme kovakuntoista rajojen testaajaa ja osa porukasta lähtee mukaan. Ne, jotka tippuu niin tippukoot koska ovat valinneet "väärän" ryhmän.
Jos seuraavalla kerralla valitsen alemman nopeusryhmän, just in case ja ajan "omaa" vauhtia, jolloin jälleen tämä ryhmän nopeus nousee. Mikä on siis minulle sopiva nopeusryhmä?
Pointti siis. Rajojen testaajien tulisi hakeutua ylempään nopeusryhmään, ei toisinpän.
Tee hyvä mies oma nopeusryhmä, ilmoita keskari ja paimenna ryhmä niin, että keskari toteutuu. Siinä se. Paimentamaton ryhmä ajaa aina random vauhtia ja niin sen kuuluukin. Voihan ryhmänkin yrittää matalla splitata jos siltä tuntuu . ääni ilmoille ennen lenkiä tai lenkillä ei täällä.
Näin voi tehdä myös kuntoajoissa. Lähtee hieman optimistiseen ryhmään mukaan ja jos ei jalka riitä, himmaa vähän ja odottaa seuraavaksi hitaamman ryhmän ja liittyy siihen. Eihän sitä aina tiedä päivän kuntoa ja jaksamista tarkalleen.
Ainakin viime elokuussa Tallinasssa kuntoajossa tämä taktiikka toimi oikein hyvin.