Justiinsa noin. Kotlerburgin esimerkki oli hyvä. Noin moni myyjä toimii.
Ihan samalla vaivalla olisi voinut kirjoittaa takapakan olevan kulunut, kun muotoili ilmoon ketjujen olevan uudet ja muiden osien alkuperäisiä.
Printable View
Jos tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, on kyseessä kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ja kauppaan sovelletaan näin ollen kauppalakia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei ole takuuta eikä palautusoikeutta, ellei siitä ole erikseen sovittu.
Kauppalain säännökset vastaavat kuitenkin pitkälti kuluttajansuojalain säännöksiä. Kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat kuitenkin laajemmat kuin kuluttajankaupassa. Koska kahden yksityishenkilön väliseen kaupankäyntiin ei sovelleta kuluttajansuojalain säännöksiä, ei ostaja myöskään voi turvautua kuluttajaneuvonnan puoleen.
Eihän se nyt myyjän vastuulla yksistään ole. Ostajankin kuuluu ymmärtää mitä on ostamassa.
Hyviä esimerkkejä saa lukea aina silloin tällöin iltapulusta, kun on ostettu parin tonnin auton raato ymmärtämättä, että sellaisessa voi olla kaikenlaista pientä. Sitten on haettu oikeutta käräjiltä asti ja auton hinta on kuusinkertaistunut :)
no ei, mutta jos myyjällä on osaamista kertoa kunnosta tarkemmin niin miksi siitä ei voi mainita niin ei jää epäselvyyksiä. noi autot on nyt on oma lukunsa, en lähtisin suorilta käsin tapausta tuntematta sanomaan mitään. autojen kanssa työkseni tekemisessä niin kyllä siellä aikamoisia pommeja myydään asiakkaille tietoisesti. pakko se melkeen on, asiakkaat myös kusettaa huolella liikkeitä kun tuovat autoja vaihtoon tms.. jäis kaikki tulot saamatta jos paaliin kaikki pistäs.
Miten myyjä kertoo takapakan kulumisesta muutoin kuin ajetut kilometrit? Pitäisikö osata sanoa paljonko on kilometreja jäljellä tai kuinka monta prosenttia on kulunut uuteen verrattuna?
Käytetty on käytetty, uuden saa kaupasta. Jos ostaa käytettyä fillaria tai osaa, niin pitää itse osata ostajana asia arvioida mistä kannattaa mitäkin maksaa.
^ En minäkään tiedä kuinka paljon mun ultegra-tason takapakalla saa kilsoja aikaiseksi. Jollain toisella se varmaan kestää muutenkin enemmän ja jollain toisella vähemmän. Aika vaikeaa ennustaa kuinka paljon se tulee kestämään käyttöä seuraavalla omistajalla.
Mutta itse voisin muotoilla jotain ympäripyöreätä, että pakan elinikä on puolessa välissä tms, ettei ostaja vaan erehdy luulemaan liian uudeksi.
Niinpä. Tuossakin pyörässä takapakalla oli varmasti toiset 5000km edessä samanlaista ajoa, kun huolehtii voimansiirron puhtaudesta ja vaihtaa ketjut ajoissa. Sitä ei voi vaan sanoa, koska mistä sen tietää miten tuleva omistaja pyörää käsittelee ja hoitaa tai missä ajaa.
Pitäisi se nyt ymmärtää, että 5000km ajetussa takapakassa on kulumajälkiä ja jos ei ymmärrä niin ei se ainakaan myyjän ongelma ole.
Ilmoituksessa oli vielä kuva pakasta.
Tapahtui tässä kevään korvilla. Rouvan työporukasta eräs kaipaili uusia renkaita konkeliinsa, vaikka käytettyjä. Rouva oli antanut sitten hänelle minun numeron. Herra sitten soittikin minulle ja minä sanoi että juu täältä löytyy parisataa ajetut ripulikylki contit jos vaan kelpaa. Ei maksa mittään kunhan vaan hakee. Herra käväisi kumit hakemassa, sai käytännössä uudet ja pääsin ylijäämästä eroon. Luulin tekeväni hyvänkin teon mutta muutama viikko renkaan luovutuksesta soi puhelin. Siellä tämä sama herra sanoi ajaneensa lasinsiruista ja niinpä minun olisi alettava pakkaamaan kumi. Vastuu kun on minun, kuulemma. :) Olin varma että kuulin väärin. Kaikkea legendaarista on tullut yksityiskaupoilla nähtyä ja koettua mutta tämä menisi jo aprillipilasta.
Yleisesti ottaen ostajia tuntuu vaivaavan jonkin näköinen vauhtisokeus. Putkinäköisyyttä. Pyritään varaamaan roinaa vaikka rahoitusmuoto ei välttämättä ole kunnossa. Ei siis ole välttämättä ole pinkkaa tehdä kauppaa. Tuossa vauhtisokeudessa sitten sivuutetaan se kauppateksti. Ja sellaistakin on tullut koettua että ostetaan sitten tavaran saapuessa aletaankin reklamoida vaikka ilmoituksessa kuvineen ja viestinvaihdossa asianomainen toteaa mahdolliset puutteet. Eräänlaista taktikointia tuokin. Jälkikasvulle ostin fillarin jonka sähköistin vaihteiston ja voimansiirron osalta. Nappasin satavitoset pois ja yritin niitä myydä niin muutaman kilometrin ajetut oli parhaimmillaan 50% hinnanalennus. :)
Kaikki romppeet lähti saksaan tutulle myyjälle jolloin koronaaikaan noista sai aika mojovan tilin.
Olen nyt sen oppinut että älä anna ilmaiseksi, äläkä varsinkaan yritä myydä uusia osia.
No hei. Tuohan on nyt sanomattakin selvää.
Jos annat ja asennat tutulle renkaat, vastaat tuon jälkeen koko pyörästä. Sä olet se harrastaja.
Kannattaakin laittaa se emäntä kuriin.
Näin se menee.
Päätin että muutamia tuhansia ajetut lähtee roskiin vaikka niillä olisi vielä kilsoja edessään. Vähän ajetut menee näihin mielenterveyskuntoutujien työkokeiluhin tms. Jossa ne kasaa fillareita yms. En nyt muista mihin ne viimeksi annettiin. Pakulla ukko kuitenkin niitä haki.
se on hyvä nyrkkisääntö että pyydä se mitä olet itse valmis maksamaan. siitä syystä mulla ei ole ollut mikään ongelma myydä uusia osia enkä ymmärrä tätä kitinää aina. jos tuote maksaa Saksassa 100€ niin esim. pyörästä irrotettu käyttämätön osa 60-65€. toki jos myy sitä kalleinta osasettiä, niin ostajia on vähemmän ja muutenkaan ei välttämättä kiinosta sen viimeisen pennin päälle juosta jos on ns.pinkka kunnossa. Sellainenkin ilmiön olen huomannut että mitä enemmän sitä ns. massia on ylimääräistä sitä vaikeampi on tinkiä ja jääränä hinnat on kauppojen luokkaa. eli ihan sama meneekö kaupaksi vai ei kun ei ole tarvetta saada rahoitettua sitä seuraavaa hankintaa. siksi itse suosin kauppoja "köyhien" kanssa kun hinnat on köyhälle kohtuullisempia...onhan toki niitäkin ollut että tullaan 15€ kaupoille 100k€ auton kanssa...????
Mä en myöskään ymmärrä pakonomaista tinkimistä. Myin joskus uutta DT:n vaparia ja hintapyyntö tais olla 45€. Joku tarjosi 40€, kiitin tarjouksesta totesin että odottelen jos joku maksaa pyynnin. Sitten tuli vihainen viesti enkö aio tehdä vastatarjousta, siis olisiko sitten pitänyt itse tiputtaa 42,50€ [emoji1]? Joku osti sitten pyynnillä tyyliin seuraavalla viikolla.
ei tarvii tinkiä kun on hinta heti alkuun kohdallaan ja tarkoitus on myydä eikä roikottaa palstoilla kuukausitolkulla. onhan tuolla fillaritorillakin noita uppailijoita jotka vuoden myy samaa kaupan hintaista uutta tavaraa.
Hinta oli mielestäni kohdallaan eli sillä hinnalla joka taatusti lähtee kuluineenkin reilusti alle saksanhintojen. Mutta siihen ilmestyy joko jobbari taikka sellainen joka koettaa kepillä jäätä. Mulla ei ole tarvetta saada uuden hintaa mutta että käyttämätön tai liki käyttämätön ei ilman lähde. Mulla on siis tarve saada rojut pois nurkasta.
Silloin joskus kun kakara oli vielä teini-ikäinen, tein täysremontin silloiseen pyörään. Kaikki viimeisen päälle. Runko helevetin hyvässä maalissa ja muutenkin pidetty teini-ikäiseksi tytöksi hyvin. ( kun faija opettaa :) ) no kasvoi kuitenkin tyylistä tai genrestä ulos ja toisenlaista pyörää oli laitettava. Yritin myydä sitä osien hinnalla. Tämänkintarinan opetus on että ei kannata myydä juuri huollettua erittäin hyväkuntoista pyörää. Annoin sitten sen naispuolisen työkaverini kersalle.
ja Paatonille. Pitäs tosiaan laittaa tuo emäntä kuriin. Ostettiin uusi sohva. Hän laittoi vanhan jonnekin annetaan kanavalle. YV, AV, tuotko milloin Mäntsälään jos ostan. Tämän tyylistä viestintää. Se lähti kaatikselle. Samana iltana.
Mä oon pistäny Fillaritorilla pari selkeää jobbaria ignoreen. Ei kiinnosta ostaa heiltä eikä myydä heille. Kaikki pitäis saada halvalla ja päänaukominen alkaa kun ei tarjoukset mene läpi. Sitten pitäis olla vartin päästä luovuttamassa tavarat keskellä arkipäivää. Omista romuistaan ovat sitten kyllä uuden hintaa vailla.
Täytyy myös todeta että hyviäkin kauppoja on tullut tehtyä.
Kerran eräs jo hieman ikääntyneempi fillaristi osti Shimanon 12-25 tuliterän pakan ohikulkumatkallaan. Äijä halusi välttämättä maksaa pyyntihintaa jonkun kympin enemmän koska se oli menossa ilmeiseen tarpeeseen. Mä vähän liikutuin äijän ulosannista ja kävin kaivelee hänelle vielä jonkun ajamattoman irtorattaan kaupanpäällisiksi.
Siellä niitä vasta piisaa. Joku äijähän kehui juuri kuinka osakaupoillakin voi tehdä tiliä. Jos jokaisesta pikkukilkkeestä saat sen muutaman kympin/satasen enemmän ja puoliammatiksesi myyt vuoden pari niin tiliähän siinä tekee. Ehkä laihaa tiliä mutta eihän se verottajalle näy ja voi olla jonkinlainen lisä tuloihin.
Itselläni takana Tori.fi/Fillaritori 4kpl (käytetyn) pyörän ostoja ja varmaan luokkaa +30kpl erinäisten pyöräilyaiheisten osien/varusteiden ostamista taikkaa myyntiä.
Pyörät olen käynyt katsomassa/noutamassa, osien kanssa olen joko sanonut suoraan joko maksavani pyyntihinnan (kun olen katsonut sen olevan sopivalla tasolla) ja pyytänyt Tili/MobilePay numeron taikka sitten tehnyt tarjouksen joka 10-25%:a alle pyyntihinnan ja osa on suostunut hintaani taikka tehnyt vastatarjouksen taikka sitten kieltäytynyt ja sanonut haluavansa pyyntihintansa. Minusta tuossa ei ole mitään kummallista normaalia käytetyn tavaran kaupankäyntiä johon välillä kuulu tinkiminen/tarjouksen tekeminen, on hieman outoa jos tuosta tavasta loukkaantuisi.
Itsellä ei pahemmin ongelmia ollut, noutajat tulleet ajoissa tai ilmoittaneet asiallisesti esteistään, hinnat sovittu valmiiksi eikä paikanpäällä enää kitisty. Postitetut olleet mitä luvattu ja tulleet kuten sovittu. Kyselijöitähän monenlaisia mutta se vaan lisää väriä elämään.
Joo enemmän kuitenkin näitä.
Tuon gravelinkin osti lopulta nuori kaveri, kun piti päästä töihin kulkemaan 20km suuntaansa. Ei suuremmin tinkinyt niin tingin sitten itse ja annoin nurkkiin kertynyttä ylimääräistä tarviketta pyytämättä kaupan päälle. Satulalaukku, polkimet, pullotelineet, jarrupalat jne.
Kyllä mullakin reiluilla kaupoilla on tullut annettua ylimääräistä. Viimeinen kauppatapahtuma jossa myin Shimanon RS -600 kahvat I spec ii tms. Niin annoin ylimääräiset vaijerit, tulpat, kuoret jne.
Nykyiset maantie vaijeri ultegrat ajattelin kuitenkin jättää näkemään parempia päiviä.
^ ja nehän siis ovat olleet rottinkilaatikossa jo reilun vuoden ajan.
Itse myös hyvien kauppojen yhteydessä antanut itselle ylimääräistä oheiskamaa jos nurkissa kierinyt periaatteella kumpikin voittaa.
Myönnän minäkin, että vaikka justiinsa kaupoista nurisin, niin valtaosa fillariasioihin liittyneistä kaupoista on sujunut hyvin, niin myyjänä kuin ostajanakin. Kauppapaikasta riippumatta. Hyviä juttutuokioita on ollut. Ehkäpä silloin, kun ostaa toiselta harrastajalta niin homma toimii paremmin?
^Samaa huomannut, useankin ostajan kanssa juttu jatkunut pitkäänkin kun kaupat sovittu, alan harrastajat moni iloinen löytäessään samanhenkisen henkilön.
Nyt kun päästiin mielenkiintoiseen aiheeseen, niin mikä on palstalaisten mielestä ”oikea” hinta yksityiseltä ostettaessa käyttämättömälle pyöräosalle/varusteelle?
Oma näkemykseni on että osan/varusteen tulee olla 25-40%:a halvempi (toimituskuluineen) kuin halvin isojen verkkokauppojen (jätetään RCZ pois tästä laskusta) sen hetkinen halvin hinta (toimituskuluineen) että itse olen osasta kyseisellä tavalla ostettuna kiinnostunut. Syyt:
a)Isompi mahdollisuus huijaukseen
b)mitä tapahtuu jos lähetys ei tule perille
c)entä jos tuote ei ole sitä mitä sen uskoit olevan (ilman että kyse varsinaisesta huijauksesta) eli vaihto/palautus.
d) tuotteen takuu
^Oikea hinta on se minkä ostaja kokee oikeaksi. Olen minä ostanut ihan listahinnallakin, mutta kyllä yleensä pitäisi olla se 25-30% eroa kaupan vastaavaan.
Tori.fi on kyllä arpapeliä sekä ostajan että myyjän kannalta, mutta jos ostaja on ilmoittanut deadlinen logistiikkaratkaisujen suhteen niin olisi se kohteliasta pitää pyörä varattuna siihen asti.
Jos joku Fillaritorilla tekisi tuonlaisen tempun niin alapeukkua tulisi, olettaen että tässä pyydettiin jotain vuorokauden suuruusluokan varausta.
Tässä tapauksessa oli kyse, että 4h:n päästä ilmoittaisin pääsenkö hakemaan samana päivänä (=ehdin mitata, että mahtuuko autoon) vaiko seuraavana päivänä (=pyörällä pois ajaen). 4h:n päästä ilmoittaminen oli "jees" myyjälle mutta näköjään olikin näin vain siihen asti, kunnes tuli toinen ostaja.
Pitää muistaa maantieteelliset erot, Kainuussa uusi on eriasia kuin ruuhkasuomen uusi.
Hauska kauppa sattui itselle, vaihdoin päikseen uudesta pyörästä puretut deoren vipusen ja takavaihtajan XTn 11 takavaihtajaan. Takavaihtaja oli paikkamaalattu ja säätöruuvi ei pysy kohdillaan.
Terveisiä Vuokattiin.
Sitten on näitä Fillaritorilla olevia pyöräpurkaamoja jotka liene WCssä toimii, kas kun ei Sulo näihin puutu.
Joitakin syyntakeettomia siellä pyörii.
Kyllähän tuo pelisilmää vaatii puolin ja toisin. Itellä on vähän ikävä huuto.nettiä, kun se oli tässä suhteessa selkein kauppapaikka.
Fillaritorilla on kyllä 99% kaupat onnistuneet. Eräs ukko kyllä tuli lankoja pitkin, kun myin 20€ polkimia. Hän laittoi viestin, että "tulen 3pv kuluttua katsomaan". No myin seuraavana päivänä ja laitoin hänelle viestin. Hänen mielestään hänellä oli varaus polkimiin...
Itsellä osunut kaksi eri kertaa Fillaritorilla vastaan sellaiset huijarit, jotka eivät ole halunneet myydä mulle selkeästi sen takia että olin samalla paikkakunnalla ja olisin noutanut tavaran. Käytännössä halusi varmasti tehdä kaupat kauemmaksi ja jättää maksun saatuaan tavaran lähettämättä. Onneksi ei sitten kauppoja tullut kun eivät vastanneet mihinkään tarjouksiin eikä kyselyihin. Myöhemmin luin ko. tyypin palautteista että joku oli lähettänyt rahat ja myyjä sen jälkeen kadonnut. Kaikenlaista vaivaa sitä viitsii huijarikin nähdä muutaman kympin takia... Muuten on kyllä F-torilta ihan hyviä kokemuksia.
Pahoittelut heille joiden kanssa on ollut tullut säätöä kauppahommissa - ainakin kerran oli väärät mitat kaulaputkelle ilmoituksessa (mitattu oli mutta laitoin vielä vanhemman keulan mitat), joku tapaaminen keskustassa on unohtunut ja mitä kaikkea sitä onkaan tullut mokattua. Toisaalta eipä näitä ole hyötymistarkoituksessa tehty ja olen luultavasti saanut kaikki tilanteet korjattua.
Täytyy kyllä myöntää että en enää myy kuin pakosta (kalleimmat) kamppeet netissä, ei se ihan vaivatonta ja stressitöntä ole.