Mulla on ylimääräsiä 52,8 mm halkaisijaltaan olevia pyöreitä laseja DX:stä.
Printable View
Mulla on ylimääräsiä 52,8 mm halkaisijaltaan olevia pyöreitä laseja DX:stä.
Millähän ilveellä tuon DX puljun sais kuriin ja nuhteeseen ovatten huolimattomiksi ruvenneet. Mulla on toistaiseksi 3 tilausta josta 1 tuli ku ehti, yksi ei tullu ikuna ja kolmatta jännätään, siinäkin varastosaldo ja lähetys 1-3 päivän sisällä ei pitänyt kutiansa.
Veikkaan kuitenkin muoviksi ja siihen puree hiominen sorvissa oikeen hyvin, maltilla teet.
Rakensin hiomalaitteen akkukoneesta eilen testiksi ja totesin että eiköhän ne linssit tosissaan lasia ole. Vesihiomapaperit ei juurikaan pystyneet ja valtavan työn jälkeen sain halkaisiaa pienenettyä n. 1 mm. Kiukkuspäissäni mallinsin sitten toiselle heijastimelle ja linssille sopivan rungon ja ajattelin mennä tarjoamaan sitä sorvarille hetken päästä.
ETRAsta Kaukajärveltä (tsekkaa poistokori myymälän nurkassa) saa parin millin pleksiä, sitä oon itse käyttänyt lasina. Ei naarmuunnu suunnistaessakaan pahasti.
itsok, siis oliko se linssi vai etulasi jota yrität pienentää. Ymmärrän linssillä esim 3 ledin kokonaisuutta joka läntätään ledien eteen.
Tosin puhut heijastimesta joten siitä voisi päätellä että on etulasi. Vaan jos tuo lasia on niin kyllä se kutistuu sekin. hitaampaa toki, noissa porakone kuvioissa tuppaa van tuleen enempi soikioita kun pyöreitä. Ja se hiova osa on syytä olla kiintee, ei siis käsivaralta. Nopeutuu huomattavasti se prosessi.
Ja tähän sitte mainos ..http://solutions.3msuomi.fi/wps/port...=1114294989768
Totta höpiset. Ei ole linssiä vaan etulasi, mun virhe. Porakoneella halusin vain testata lähteekö se edes omin voimin pienenemään. Sorvari ei halunnut edes alkaa pienentämään lasia, on vissiin oikeita töitäkin välillä :)
No annoin rungon kuvat sille ja sorvaa ne sit tässä kunhan ehtii. Tulee sitten isommalle heijastimelle...
Jospa tässä muutaman viikon sisällä pääsis elämänsavuja polttelemaan sitten ledistä ulos.
Kuinkas muuten tuo dx:n hakkurin kanssa http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20330. kuinka siihen tapahtuu kytkentä? Kaaviota ei tullut mukana ja en vielä ehtinyt kovin paljoa verkosta etsiä vastavanlaisia.
Virransyöttö tulee vissiin pohjaan ja ledille on sitten jo valmiiksi juotettu karvat, vai? Mutta kuinkas napasuus?
Valon suunnitelu on käynnissä ja askarruttaa akkujen kesto pakkasessa. Suunnittelin käyttäväni 3xP7 ja ajuriksi Hipflex.
Miten toimisi pakkasella 4S3P 18650 paketti?
Mitä akkuja ollette käyttänyt -10 asteen pakkasessa ja millä tuloksilla?
Hyvä speksi. Riittävän kirkas ja palaa riittävän kauan. LiPo-akut toimii ihan hyvin pakkasellakin, mutta joka tapauksessa kannattaa hieman ylimitoittaa akun kapasiteetti, niin ei tarvitse sitä asiaa miettiä heti lenkin alkuvaiheessa. 4S3P on riittää aika pitkälle, etenkin jos ei polta LED:ejä täydellä virralla.
Oma pikku kypärävalo valmistui:
http://hema.1g.fi/kuvat/Kyp%C3%A4r%C...g/_smaller.jpg
http://hema.1g.fi/kuvat/Kyp%C3%A4r%C...g/_smaller.jpg
Cree XP-G R5, 20mm 16 asteen Carclo, pala alumiinitankoa ja pätkä mopin vartta :) Painoa n. 50g Sigman pitimen kanssa. Virtalähde pitää vielä kasata, 700mA, LM317+1,8ohm vastus ja 6 kpl ladattavia AA-akkuja.
On kaunis.
Kuulostaa fiksulta.
Riippuu mihin sen akun tunget. Mä pidän suunnistusvalossa akkua selässä (edit_päällysvaatteen alla siis), ja sitä on testattu menestyksekkäästi Rukalla -26*C ilmastossa...:cool:
En usko että taskussakaan (ainakaan jos on takin taskussa ja tuuliliivi tms siinä päällä vielä) on fillaroidessa ongelmaa.
Poikkiputkeen jos akun pistät niin sitten varmaan riippuu akkujen laadustakin jo, en ehkä halvimpia Trustfirejä laittais.
Hieno lamppu, mutta onko lineaariregulaattori paras vaihtoehto, kun saman asian voisi hoitaa pienellä driverillä + 3-4 kpl AA kennoja tai sitten vaikka AMC 7135 pohjainen piiri:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3146
En usko että mikään toimii pakkasessa paremmin kuin laadukas 18650 kenno, eli panosta laatuun ja kapasiteettia niin paljon ettei haittaa vaikka puolet varauksesta häviäisi pakkasessa...
edit_ tai siis ei ole mitään, mikä ei toimisi huonosti pakkasessa.
No ehkä auton akku, mutta kyllähän sekin hiipuu :D
Juomapullon sisälle menee näppärästi 16kpl 18650 kennoa. Jos jotain laadukkaita kennoja käyttää, tulee kapasiteettia ihan kohtuullisesti ja painoakin kilon verran. Kennosarjaa kasatessa kannattaa ottaa joku noin 30mm putken pätkä tueksi, jonka ymprärille kerää kennot vaikkapa sisärenkaasta leikatulla kumilenkillä. Siinä niitä on helppo juotella yhteen. Päälle menee vielä ohut neopreeni, tai kutistemuovi ja sitten kokonaisuus pulloon, tai pullon muotoinenhan se jo on valmiiksi.
Pulloteline AM-tyylisessä pyörässä on yhtä paha tyylivirhe, kuin nousukahvat riser-tangossa. Silloin kun tuossa tyylirikkeessä on akku, sen saa anteeksi, mutta jos joskus ajaa vaikka valoisaan aikaan, pitää ruuvata teline aina pois. Helpompaa saattaa olla käyttää RC-kaupoista saatavia akkupaketteja, jotka saa kumilenkillä rungon vaakaputken alapintaan kohtuullisen helposti.
Tosi siisti lamppu hema, onko toi DC-liitin joka on lampussa..Jos on, kannattaa varautua vaihtamaan. Ainakin allekirjoittaneella dc-liittimet on alkaneet pätkimään ja irtoilleet paikoiltaan kun ajaa sopivan puskan läpi.
LM317-regulaattoreita löytyy varmaan jokaisen miljoonalaatikosta. Huonona puolena on häviöt. Tuon jännitehäviöhän on jossainn 2-2,5V luokassa reilulla 1A virralla. Esimerkiksi AA-kennoja saa laittaa siis kaksi kappaletta enemmän kompensoimaan regun häviöitä.
AMC7135 on lineaariregu sekin, mutta low-drop. Sen minimihäviö on n. 0,15V joten hyötysuhde paranee olennaisesti parin voltin häviöihin verrattuna. Molemmat ratkaisut toki toimivat.
Sen verran nätti oli tuo putkenpätkään tehty valo, että alkoi itseäkin houkuttaa jonkun P60-elementin kotelointi putkenpätkään. Isommilla tehoilla voi tosin tulla vähän haasteita jäähdytyksen suhteen.
Mä tein tossa aikoinaan tommoisen 2s3p paketin. Ompelin sille semmoisen paksuhkon kangaspussin, tarraläpillä. Tein pääläpästä tarpeeksi pitkän jotta voi kääräistä vaakaputken ympärille. Lisäksi pussissa on nailonlenkki, jonka kautta voi paketin kiinnittää myös emäputkeen jolloin paketti ei heilu. Se onko emäputkeen kiinnittäminen tarpeellista on vähän shiinä ja shiinä. Ompeleminen on muuten haastavaa puhaa, paljon paremmin pysyy tuo kolvi kädessä :D
Tuossa vielä kuva
http://users.tkk.fi/%7Emkaltiok/kuvat/Valo_batt.jpg
Onhan noita parempia drivereita kuin LM317-regu, mutta menkööt nyt tuolla ainakin alkuun, kun osat on saatavilla paikallisesti, ja akkujakin vanhastaan hyllyssä riittävästi. Tämä piti olla vain tällainen "äkkiä valmiiksi"-projekti kun ledit ja linssit oli maannut viime talvesta asti odottamassa, niin en alkanut uutta osaa tilailemaan.
Uskoisin että DC-liitin toimii riittävän hyvin. Toisessa lampussa on samanlainen mutta isompi, jonka keskitappi on halkaistua mallia. Se alkoi löystymään kun tappi painui kasaan halkeaman takia, mutta pinseteillä levittämällä se on alkanut taas pitää. Todennäköisesti joutuu silloin tällöin tekemään tuon "kiristyksen". Tämä uusi tuntuu ainakin vielä jämäkämmältä ja tappi on yhtä kappaletta.
Jäähdytys on nyt vielä vähän arvoitus, saa nähdä. Ledi on linssillä painettu alumiinia vasten, ja välissä on piitahnaa tms. Alumiinikappale on siis osittain tuolla putken sisällä, en tiedä kuinka sieltä lämmöt johtuvat noille "rivoille" :)
Mistäs hema tuon kypärä kiinnikkeen hankit. Siisti paketti ja kiinnike viimeistelee tuotoksen.
Komponenttien ja tarvikkeiden haalinta on käynnissä valoa varten.
Ajattelin laittaa teflon suojatut kaapelit. Mistä tuota kannattaisi kotomaasta lähteä ostamaan? Tämä tuli yhtenä vaihtoehtona vastaan.
Umm.. epäilen, että mulla on ainakin yksi kenno kuollut tuossa DX-pyörävalon akkupaketissa.
Mulla kun ei ole mtn kunnon kokemusta näistä sähköhommista, mittauksissa jne. Ala-astella taidettiin tehdä puuveistossa majakka, mutta siihen se kolvin ja tinan käyttäminen on jäänyt :D Jotenka.. Akkupaketti tai ainakin kutistesukka pitää kuitenkin avata/purkaa, jotta voin tehdä mittauksen. Mitä mittari suosittelette, joku perus yleismittari? Jos käy ilmi, että kennoja pitää vaihtaa, niin mitä välineitä/tarvikkeita tarvitsen tähän?
Mittaat yleismittarilla paketin jännitteen. Jos on 7-8.4V kaiken pitäis olla hyvin. Jos ei, on kennoja mäsänä tai suojaukset auki. Jos ei ole sitä balansointi johtoa (että näkee sen välikarvan 2s-akussa) niin paketti on pakko avata että näkee mikä kenno(t) on menny.
ps. joskus noi suojatut kennot saattaa näyttää 0V kun suoja on lauennut, mutta tunkemalla hieman virtaa kennoon nousee takaisin "henkiin".
Tälläistä tiukkapipoisuutta luulin esiintyvän vain maantie kuskien piirissä. Huolestuttavaa että ilmiö on edennyt maastopuolelle. Vai onko nimimerkki troh, piilo maantiekuski. Hmmm :rolleyes:
Sitten varsinaista asiaa, postin setä oli jättänyt lapun että yritettiin kyllä kovasti mutta ei onnannu, siis toimittaa paketti minulle käteen. Haettava näemmä tuolta postista sitten, melko reilua sanoisin. Eli episodi DX toimittaa akut lienee paremmalla tolalla. Vielä on jännitettävä mitä siellä paketissa on ...
Mistä saisi sellaista ohutta kupari levyä josta voisi leikata kapeita suikaleita. Ne suikaleet tinataan kennon päihin. Päihin ja keskelle piirilevy johon noi kuparisuikaleet tinataan, hieman asennusliimaa muutama johto ja paketti olisi kohtuu siisti. Sen voi sitten tunkea sinne paljon parjattuun pullotelineeseen. tahi juomapulloon.
Kuparilevy kuulostaa melko paksulta kuvattuun tarkoitukseen. Kuparinen sidontavanne taitaa olla jo lähempänä haluttua vahvuutta? Löytynee... selviää huomenna jos kiinnostaa. Löytyy kyllä sitä levyäkin.
Joku jämäpala (ei siis tarpeeksi) tais olla 0.1 mm levyä ja puol millistä tais olla enemmäkin. Voin mä huomenna käydä katsomassa, mitä löytyy ja vaikka tehdäkin ne tässä samalla :)
Mutta jos 0.4 tai 0.5 mm on liian vahvaa, niin luulen että meiltä ei löydy apuja...
kokeillaan sillä 0.4:sella
Minkälaisia toimitusaikoja Cutterilta sopii odottaa? Tilaus sisässä...
Kaapista löytyy vanha Sigma Mirage Evo X lamppu jonka akut on ihan loppu ja meinasin köyhänä miehenä uusia siihen tuon akun.
Tuolta linkistä katselin noita paristopitimiä, niin minkäslainen tuo pidin pitäisi oikein olla? Sigman polttimossa lukee 6 V ja 10 W. Eli 5 kpl 1.2 V akkuja sarjaan vissiin antaisi tuon 6 V jännitteen mutta montakos noita pitäisi rinnan laittaa että saisi järkevän paloajan? Antaako 10 kpl 2700 mAh akkuja noin 2.5 h paloaikaa käytännössä, vai kuinka se oikein menee?
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=4738
Ps. Mistähän tuollaisia 6V halogeenipolttimoita mahtaa saada halvalla? Halkaisija on noin 35 mm.
Auttakaa viisaat insinöörit - en tajua sähköstä, akuista tms yhtään mitään.
Ostin DX-kiinalampun. Onneksi Suomesta, koska laturi ei toimi tai akku ei lataudu. Edes paketista juuri otettuna. Nämä lähtee huomenna takaisin maahantuojalle. Haluaisin kuitenkin odottaessa ajaa. Huomasin, että työmatkapyörän n. 7 v vanhassa lampussa on samanlainen "istukka" kuin kiinanihmeessä.
Vanhan akussa lukee: Nightpro nickel metal hydride ja laturissa mm. Ausg: 7.25 V - 500 mA, kiinanihmeessä: Li-ion charger, output: DC 8.4 V /1000mA.
1) Voinko käyttää vanhaa akkua ja kiinanlamppua?
2) Voinko käyttää vanhaa laturia ja kiinanakkua?
Ei uskalla kokeilla ennenkuin joku viisaampi valistaa, ettei tule RÄJÄHDYS!
Kiitos.
1. Voit. Jännite on vähän pienempi, mutta pitäisi riittää
2. Et. Akku ei lataudu täyteen.
Alla yksinkertaistettua teoriaa, jolla pääsee alkuun.
Ujo pyyntö:Toivon korjauksia yyveenä, jolloin voin suoraan korjata ne tähän tekstiin. Olisi vain yksi versio liikenteessä
Diyvalon tekemiseen tarvitset:
-Toimittajan kamppeille
-Ledin
-Heijastimen
-Ajurin
-Kotelon valolle
-Kytkimen
-Akun
-Akkulaturin
-Sekä nipun tarvikkeita, yleismittarin, kolvin, luottokortin ja/tai paypal tilin.
Toimittajalistaa
- Dealextreme.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Kaidomain.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Nadenex.fi Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Led-tech.de Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Rautasoini Alumiina
- Khatod.com linssejä ja heijastimia
- Ledil.fi heijastimia
- Cutter kaikennäköistä kivaa
Ledit
Varteenotettavat Ledit kestävät mallista ja kytkennästä riippuen virtaa tällä hetkellä 500mA-3A. Jännitettä noin 3,5-12V. Tällä hetkellä "paras" ledi taitaa olla XP-G R2 tai R4. Parhautta voi sitten mitata monella eri tavalla, noissa Lm/W on kuitenkin jo aikas hyvä.
Heijastin tai linssi
Jokaiselle ledille löytyy oma heijastin, jotkut toimii ristiin, jotkut ei. Otsalampussa pitää olla riittävän leveä keila. Turhan tiukka spotti jäykistää niskaa, kun joutuu koko ajan pitämään kypärää tarkasti yhdessä asennossa.
Ajuri
Tämän säätämiseen käytetään ajureita, joita on kahdenlaisia:
Laskevia (buck), akun jännite on suurempi, kuin ledien sallima maximi
Nostavia (boost) kun akun jännitettä pitää nostaa tarvittavan virran saamiseksi
Miksi ajuri:
Ledin sisäinen vastus muuttuu lämpötilan mukaan. Esim. Sytytät ledin palamaan 3,6V jännitteellä, ja silloin sen sisäinen vastus on 3,6 Ohmia. Virta on tällöin 1A. Kun ledi lämpenee, sisäinen vastus pienenee esim 3:een ohmiin. Tällöin jännitettä pitää pystyä pudottamaan 3:een volttiin, muutoin virta kasvaa liian suureksi, ja ledi palaa poroksi. Eli Ajuri säätää jännitettä, jotta virta pysyy vakiona. Myös muita vaihtoehtoja on. Voit kytkeä neljä lediä sarjaan, jolloin ominaisjännite on esim (3,6+3,6+3,6+3,6) 14,4V.
12V akulla ajettuna suoraan, ei virta varmasti kasva yli ampeerin, mutta et varmastikaan saa kaikkea haluttua valotehoa ulos. Ja HUOM, esim 12V lyijyakun jännite voi täyteen ladattuna olla 14,4V, jolloin ilman ajureita valot saattavat palaa hyvin nopeasti.
Kåppa
Kotelon voit tehdä sorvaamalla, tai käyttämällä mielikuvitusta. Alumiini on paras valinta keveyden ja hyvän lämmönjohtavuuden takia. Lämpöä voidaan johdattaa myös fillarin runkoon. Alumiinia saa mm RautaSoinilta Nekalasta
Erillistä koteloa tarvita ollenkaan mikäli heijastin sinällään riittää. Tyyliin r2 dropin tai 52mm p7 heijastin. Esim mun stongavalo ja tai ET.
Käyttölaite
Kytkin voi olla on/off toiminen, jolloin ajurilta katkaistaan vain virta, mulla on tankovalossa vain irroitettava johto, ja se on toistaiseksi riittänyt. Se voi myös olla palautuva painike, jolla esim taskledin älykkäitä ajureita voi ohjelmoida, tai valita eri moodien välillä (täpö, puolikas, vilkku tjsp)
Akut
Vaikka ledivalot on pieniä, kuluttaa ne virtaa kuitenkin. Akun pitää olla riittävä kapasiteetiltaan (VAh), pelkkä Ah ei kerro vielä mitään. 12V Akku, jossa on 10Ah kapasiteetti, antaa 120VAh, joten voit polttaa 20W:n lamppua 6h (6X20=120:eek:) Laskentakaava ei ota huomioon mitään hyötysuhteen häviöitä, mutta tällä pääsee hyvin alkuun.
Simppeleimillään akku vois olla kahdeksan pariston pidin, johon laittaa vaikka 2500mAh 1,2V enelooppeja tai vastaavia NiCad akkuja.
Nykyään suurin osa käyttää lithium akkuja, joita saa esim DX:ltä.
Noissakin akuissa kapasiteetti on helppo laskea (3,7VX2500Ah=9,25Wh)
Eli 5W ledi palaa noin pari tuntia.
Laturi saa sitten olla ko-akulle sopiva
Vinkkejä
Yksinkertaisimmin pääsee alkuun DX:n valmiilla moduulilla, esim http://www.dealextreme.com/products.dx/category.917 tuossa monta vaihtoehtoa ja valmiita osia. Itse oon käyttäny näitä kun on pitänyt saada nopeasti kevyt valo aikaiseksi. Tässä esimerkki gettoblastereista. ET-Valo antaa noin 400lm, ja se toinen siinä oikealla noin 800lm.
Tässä malli siitä mitä tulee, kun valon tekee kunnolla
Täällä samaa tavaraa