Odotan innolla,koska aletaan yleisesti suuren massan keskuudessa vinkumaan pyöräilijöiden liian kirkkaista valoista.
Printable View
Se hetki ei ole kaukana.. koiratkin kohta pelkää liian kirkkaita lyysejä ja autoista rapisee maalit kun valonsäteet raiskaa peltilemhää. Sen jälkeen tulee vaihe, että liian kirkkaat valot vievät liikaa sähköä ja tarvitaan kolme uutta ydinvoimalaa akkujen lataamista varten.
Mut aurinkolasit auttaa :cool:
Kannattaa myös muistaa että se ei välttämättä ole mukavaa saada tuollaista valoa silmiin pimeässä. Joillakin saattaa laukaista migreeninkin liian kirkas välähdys.
Kun sen valon suuntaa oikein, ei pitäisi muille olla mitään haittaa. Kypärävalolla tosin voi vahingossa sohaistakin väärään suuntaan.
Jep, LockBlock ratkaisi mun Fenix-kiinnitysongelmat. Vekotinsuunnitteljatkin saisivat muistaa sen K.I.S.S -säännön. Nyt kun tämä paha yskä loppus ja pääsis vielä ajeleenkin.
Olen ollut havaitsevinani, että kun Lupinen kypärävalon kanssa vilkaisee sivutieltä tulevaa autoilijaa silmiin, niin saa hyvän katsekontaktin ja antavat vallan sopuisasti tietä :D
Kyllähän niitä häikäisijöitä alkaa valaistuilla pyöräteillä tulemaan vastaan. Jos on taitoa/rahaa rakentaa/ostaa kunnollinen lamppu, luulisi siitä löytyvän myös se himmeämpi teho. On tietenkin eri asia, jos haluaa elvistellä.
Tjoo, mulla on tapana polttaa ledivaloa 0.25W minimiteholla noilla valaistuilla pyöräteillä. Hyvin näkee ja näkyy, kun muistaa varoa etenkin keltavalokylttisiä ammattiautoilijoita. Pimeämmissä paikoissa ja joillakin valikoiduilla reisteysalueilla tulee valittua ~puoliteho, jotta itse näkee ajaa tai jotta näkyisi vähän paremmin. Jos havaitsen että vastaan tulee pimeä fillari, laitan kyllä täydet 22W :rolleyes:
Muutamasta kuolemaan johtavasta kolarista selvinneenä, (syy autoilijan tupla tai tripla ylinopeus) poltan aina täysillä tehoilla. Ei ainakaan tarvi sanoa, etten nähnyt:mad:
Tekis välillä mieli laittaa 50Wattinen Polarion eteen ja 40W taakse punaisella suotimella:cool:
Hankkikaa jokainen nyt viimeistään kunnon valot pyörään! Autoilijat tuntuu olevan täällä hämeessä ainakin ihan hulluja! Päälle puskevat koko ajan, ja ei ne jaksa odottaa että tuulilasista jotain näkis. Tälläviikollakin kääntyi ~40v nainen suoraan eteen, ajoin suojatiellä. Oli taas niin lähellä, että hyvä kun henkikulta säilyi. Eikä tietenkään edes pysähdytä, vaan autoilija jatkoi matkaansa.
Ei kannata turhaan paristoja säästellä. Tee säästöt jostain muusta. :)
Nämä nykypäivän tehokkaat ledivalot (Lupine yms. 500lm --> ) alkaa olemaan jo sen verran tehokkaita, että on erittäin hyvä käyttää niitä kuin auton valoja. Kun vastaan tulee joku niin laittaa suosiolla pienemmälle teholle. Aivan kuin autolla vaihtaa lyhkäsille. Oli se sitten auto, kävelijä tai pyöräilijä. Jokainen tällaisen valon omistaja voi koittaa laittaa fillarinsa nojaamaan johonkin ja kävellä jonkin matkan päähän katsomaan sitä valoa suoraan. Se todellakin häikäisee ja paljon.
Itse olen joskus saanut heikosti valaistulla kevyenliikenteen väylällä lenkkeilijältä huomautusta liian kirkkaasta valosta. Samoin on poluilla koiran ulkoiluttajat maininneet asiasta. Nykyään napsautan valon suosiolla pienemmälle teholle kohtaamistilanteissa.
Ei toki ole kohteliasta sokaista vastaantulijoita, mutta eikai kukaan tarkoituksella katso suoraan valoon? Auton lyhyet valot on kirkkaammat kuin moni pyörävalo ja niidenkin kanssa eletään.
Eipä auton lyhyet valot häikäise yhtään verrattuna rupuiseenkin pyörän tuikkuun, joka on suunnattu päin.
Ei se oikeastaan mene ihan noinkaan. Ainakin Tampereella noi pyörätiet on välillä sellaista kumpuilevaa syheröä, että silmiin voi tuikkia oikein suunnatulla lampulla, kuten itse sain tossa alkuviikosta kokea (vastaanottavana osapuolena). Ja kyllähän noista lampuista aika paljon sitä hajavaloakin lähtee ympäristöön spotin ulkopuolelle (ja erityisesti yläpuolelle), mikä pimeällä kevyenliikenteen väylällä pidempään tarponeelta tuntuu varmasti aika häikäisevältä. Autojen lähivaloissa on valokuvio voimakkaasti rajattu korkeussuunnassa, joten niissä ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole.
Samaa mieltä. Tulipa tässä vähän aikaa sitten vastaan juoksijakin, jonka otsalamppu häikäisi varmasti jokaista vastaantulijaa. Paikkana oli valaistu ulkoilutie, joten hieman tarpeettomalta valon poltto tuntui. Vai olenkohan vain kateellinen kun joku juoksee omaa perus-Miragea kirkkaammalla lampulla?:D
Ei varmaan kestä kauaa ku fillaristeille aletaan myydä turvavaloa jolla ei nää ja joka ei häikäise - vähän niinku ääntä päästämätön piarutyyny ujolle pilailijalle.
Hope4 on mukavaa lenkkiseuraa. Valoa on senverran, että melkein pysyy tie sulana edessä:D. Tosin autoilijat eivät Tampereella silti huomaa, mutta siihen ei taida minkäänlainen valo riittää...
Vaikka olekin puolustellut riittävää valoa fillariin, on otettava askel taakse.. :o 50m päästä tarkasteltuna MTE P7 lamppu on täysteholla aivan hillittömän kirkas, jumalaton tulipallo jonka takaa ei ihmistä näy. Puolitehollakin se on todella kirkas. Häikäisee sekin. Voin siis suositella tutustumaan omaan valoon etupuoleltakin.. Ja suuntaus on syytä vääntää riittävän alas. EN edes uskala kuvitella miltä näyttää joku Lupinen huippuvehje :eek:
Viimeks eilen mulle kerrottiin että mun Ponu™ on kirkkaampi kuin autojen valot. Sopii mulle koska fillarilla ilman peltikuorta liikkuvana mun pitää näkyä siellä peltilehmäin seassa. :)
Taisin viedä sinulta sen Bikemountin, koska ostin Fenix Ld20:n ja 2 kpl niitä pyöräkiinnikkeitä noin 3 viikkoa sitten. Kiinnikkeetkään eivät ole ihan halpoja, jotain 13 euroa/kpl.
Minulla on nyt 3 etuvaloa kiinni yht'aikaa, 2 ei mitenkään tehokkaita. Vaihdoin uuden polttimon Bastan napadynamolamppuun, ja sekin toimii taas. Halogeenipolttimosta olen huomannut, että voi hyvinkin pitää paikkansa väite, että kesto on vain 100 tuntia.
Noniin, nyt kun olen tuohon Smartin munanvalkuaiseen (Egg White) tutustunut tarkemmin niin sehän rupesi kiinnostamaan. Mites tämä 1W CREE-ledi pärjää muita saman hintaluokan laitteita (lähinnä Fenix L2D) vastaan? Kokemuksia?
Lupine Tesla käyttöraporttia pukkaa:
Luvattu 3 h toiminta-aika täysteholla vaikuttaa liioittelulta. Vajaan tunnin ajo +/- 5 asteen kelissä riitti sytyttämään akun varauksen punaisen merkkiledin, eli silloin kai siirryttiin "varatankille". Tosin vedin kyllä varatankilla sellaiset 20 minuuttia ja vieläkin oli täysteho päällä.
Mulla vilkutti myös punasta valoa ja valo himmeni. Otin lampun johdon irti ja laitoin takaisin, jolloin se toimi vielä noin 40min. Saattaahan nämäkin häipyä kunhan akkua on pari kertaa ladattu ja ajettu tyhjäksi.
Suunnittelen tässä vähän järeämmän valon hankkimista kaikenlaiseen ajoon, sekä kaupunki-, että maastokäyttöön. Onko kellään kokemuksia Cygoliten hi-flux II xtra:sta? http://cygolite.com/products/new/HiF...2LED_Xtra.html
Kuulostaa meikäläisen tarpeisiin sopivalta.
-Juho
Akut eivät tykkää pakkasesta. Itsellä käytössä Exposure Enduro Maxx lämpöeristyksellä, lampun ympärille kietaistu kangas, teipilla ja nippusiteillä viimeistelty. Ledien tuottama lämpö pitää akkujen ennenaikaisen hyytymisen loitolla, ainakin -10 saakka.
Vieläkö saisi takavalon(Cateye TL LD1100/Sanyo eneloop AA-akut) pysymään kunnolla hengissä, jo nollakelissä takavalo himmenee. Vilkkumoodissa se pysyy parituntisen lenkin paremmin näkyvänä.