Ale on alkanut.
Printable View
Ale on alkanut.
Siinähän kävi niin että sain aivan jäätävän tarjouksen muutaman vuoden vanhasta (mutta ajamattomasta!) Trekin Madonesta että Canyoni jäi täälläerää tilaamatta. (Oli ostoilmoitus hyvästä käytetystä myös fillaritorilla)
Ensipuraisu oli jo sen verran vakuuttava että toistaiseksi ei ainakaan vielä ratkaisu kaduta.
Katsotaan tulevaisuudessa.
https://www.canyon.com/en/road/ultim...-9-0-etap.html
2999,- SRAM E-tap osilla. Houkuttaa koukuttaa..
Asustelen Saksassa ja olen huomenna menossa vähän hipelöimään Canyoneita Koblenzin showroomille.
Tällä hetkellä tuskailen kahden vaihtoehdon: Ultimate CF SL 7.0 (105) ja Ultimate CF SL 8.0 (Ultegra R8000).
Onko toi CF SL 8.0 500€ hintaerotuksen väärti (2499€ vs. 1999€)? Erona siis tuo osasarja, satulatolppa (S13 vs. S23) sekä kiekot (DT Swiss P1800 vs. P1600).
Tällä hetkellä kokemusta on vaan 2011 vuoden Focus Mares AX2.0 (105) eli alumiinirunkoisesti cyclocrossarista, joten molemmat pyörät toisivat varmasti ison päivityksen vanhaan varastettuun fillariin verrattuna.
Lukenut aikamoisia ylistyksiä tuosta R8000 Ultegrasta, jonka takia se on alkanut houkuttelemaan..
Onko kukaan vaihtanut canyonin headsetin "kiristys-mötikkää" matalempaan? Tarvitaanko muuta kuin 1 1/4" headset bearing cover ja hiilari-spänderi.
Olen vaihdattanut kahteen pyörään expanderin ja siihen sopivan hatun, jolloin tuo Acrossin omaa kiristystä ei enää tarvita. En tiedä voiko tuolla metodilla irrottaa ton alemman Acros-kiristimen, kun kiristys tulee putken sisältä jatkossa. Kaulaputkea toki yläpäästä olen lyhentänyt kun spacerit ovat vähentyneet tarpeeksi.
https://www.amazon.de/Pro-prhs0081-S.../dp/B00QETZNVM
Yleensä noissa upgradeissa saa rahalle vastinetta. Ainakin tuo kalliimpi tolppa on miellyttävämpi ja kiekoissakin on eroa. PR 1600 -kiekossa näyttää olevan ratchet-tyyppinen vapaaratas. Pelkästään siksi minulta tulee vahva suositus kalliimpien kiekkojen puolesta. DT Swissin Pawl-tyyppiset vapaarattaat eivät ole välttämättä ikuisia. Yksi on omassa käytössäni hajonnut varsin helposti ja koko kiekko meni vaihtoon.
Kävin tänään Koblenzissa koeajamassa. Pakko sanoa että tuntuipas ultimate hyvältä.
Muutenkin hyvä kokemus palvelusta. Toki tunnin jono että sai tyypin neuvomaan, mutta sen jälkeen 5/5 kokemus. Ensin juteltiin hiukan tavoitteista, sitten mittailtiin mies ja tsekattiin koneelta mikä koko sopis. Mitat meni tismalleen L-XL väliin, mutta päädyin XL koeajon ja mukavamman ajoasennon takia. Koeajo hoidettiin toki vaan parkkipaikalla, mutta kyllä siitä sen verran sai tuntumaa mitä tarvitsin.
Lähtee varmaan ensi viikolla toi Ultimate CF SL 8.0 racing bluena tilaukseen.
Tuli hommattua TDF alennuksista Ultimate CF SL Disc 8.0. Suunnitelmissa olisi talven aikana hankkia jokin tehomittari.
Ensisijaisesti kiinnostaisi laittaa Stagesin kammet. Stagesin nettisivuilla vaadittu tila ei kuitenkaan tuossa rungossa täyty. 10 mm kuusiokoloavain ei mahdu ollenkaan tuolle 5-12cm välille ja vertailun vuoksi 8mm avain mahtuu vasta 7cm -> https://support.stagescycling.com/en...s-power-meter-
Mahtaisiko jollain olla kokemusta saako stagesin kampia mahtumaan tuohon Ultimaten levyjarrurunkoon vaikka vaadittu tila ei tuon ohjeen mukaan täyty? Vai täytyykö alkaa miettimään jotain muuta vaihtoehtoa?
Ite laitoin uuteen aeroadiin power2maxin.
näyttäis olevan tarjouksessa.
https://www.power2max.com/en/product...ith-crank-set/
Pelannu moitteetta.
Edit,. tuli väärällä akselilla tässä 24mm. https://www.power2max.com/en/product...ith-crank-set/
Apua Canyonin maantiepyörän valintaan
Ajelen nykyisin 10,9 kiloa painanavalla cyclocrossarilla, missä on Tiagran sarja ja maantierenkaat. Kilometrejä kertyy noin 5000 vuodessa, aika rauhallisella keskinopeudella kuntoilumielessä. Kisoista on tarkoitus pysyä kaukana ja ikääkin on jo melkein 50.
Kolmen kesän jälkeen on ruvennut tekemään mieli oikeaa maantiepyörää, parempaa osasarjaa ja kevyempää runkoa. Pitkään vaihtoehtoja selailtuani olen päätynyt Canyoniin, jonka hinta-laatu-suhde tuntuu olevan erinomainen.
Malleista loppusuoralla on Endurace cf 7.0 hintaan 1399 https://www.canyon.com/fi/road/endur...ce-cf-7-0.html
sekä Endurace cf 8.0 di2, joka on vielä tarjouksessa hintaan 2299 https://www.canyon.com/fi/road/endur...f-8-0-di2.html
Edullisempi pyörä on kautta linjan 105-sarjaa, kalliimpi Ultegraa ja siinä on sähkövaihtajat.
Muutama kysymys: Sähkövaihtajat houkuttavat, mutta onko tavallisen harrastajan järkeä maksaa 900 euroa enemmän siitä, että vaihtajissa on sähköä ja 105 vaihtuu Ultegraan? Käsittääkseni ero 105-sarjan ja Ultegran välillä on pieni. Toisaalta kalliimpi pyörä taitaa olla hinta-laatu-suhteeltaan parempi, joten rahalle saisi enemmän vastinetta. Tuohon hintaan ei ainakaan kaupoista sähkövaihteisia saa lähellekään?
Canyonin laskuri on sitä mieltä, että oikea koko olisi xs. Pituutta löytyy huimat 170 senttiä ja jalan sisämitta on 78. Nykyinen pyöräni on 52-senttinen ja suht oikean kokoinen. Canyonin vaakaputki on xs-koossa 526, joten laskuri lienee oikeassa.
Kumpi siis olisi järkevämpi valinta vai pitäisikö vertailuun ottaa vielä lisää pyöriä. Vähän kiirekin valinnalla on, koska cf 8.0:n tarjous on päättyy pian
Paino groupseteissä on erona ja jonkin verran jarrut paranevat teholtaan.
Ihan mitä tahdot, onhan di2 hieno, jos siitä tykkää.
Se on myös huoltovapaampi kuin mekaaniset vaihteet.
Ainoa, mikä on ärsyttävää on se, että toisinaan pitää muist ladata (myös talvella)
Sent from my iPad using Tapatalk
Sähkösarjan hintalappu jälkikäteen ostettuna on suurinpiirtein tuon 900 euroa. Eli jälkikäteen tehty sähkövaihdepäivitys ei maksa enempää kuin nytkään. 105 on hyvä mekaaninen osasarja, eli mikään pakkopäivitys tuo sähkövaihde ei ole.
Ensinnäkään et ole lähes 50-vuotias vaan et ole edes 50-vuotias. Kuntoilumielellä pyöräilyä harrastavana sinun ei kannata eikä tarvitse ajatella ikääsi ainakaan kymmeneen vuoteen
Toiseksi sähkövaihteilla ajaneet voidaan jakaa kahteen ryhmään: (1) niihin jotka eivät koe mitään erityisempää elämystä vaihtamisen helppoudesta, täsmällisyydestä ja vaijereista vapautumisesta, ja (2) niihin jotka eivät enää voi ajatella palaamista mekaanisiin vaihteisiin. Enemmistö kuulunee viimeksi mainittuuun ryhmään eikä ensiksi mainitussa ryhmässä liene kovin paljon huoltohommista ja säätämisestä kiinnostumatonta,
Etukäteen ei voi varmasti tietää kokeeko sähkövaihteet lisähinnan arvoiseksi ja joka tapauksessa on itse asetettava toiseen vaakakuppiin 900 € ja toiseen jonkinlainen yhtälö mahdollisesta lisänautinnosta kerrottuna ajomäärällä. Itse valitsisin nyt epäröimättä di2:n, mutta kun ajoin mekaanisilla - vanhoilla Ultegroilla jotka vastaavat korkeintaan nykyisten 105:ien tasoa - en olisi ollut valmis maksamaan lähes tonnia sähkövaihteista. Tosiasia kuitenkin on että kun jotain on hankkinut ja sen maksanut, hinta on menettänyt merkityksensä...
Mun mielestä, jos ajaa noinkin paljon vuodessa, kannattaa ostaa "paras mahdollinen pyörä", eli tässä tapauksessa mun ääni menee 8.0 di2:lle, erityisesti kun se on alennuksessa. Itse ostin keväällä AL 8.0:n, mutta mulla tulee paljon vähemmän kilsoja - pääharrastuksena mulla on kuntosali ja vasta sivuharrastuksina maasto- ja maantiepyöräily. Ikäluokka meillä näyttää olevan sama. :)
Kiitos hyvistä mielipiteistä. Erityiskiitos Kuovipolulle muistutuksesta että ikääkin voi katsoa kahdesta kulmasta ja asennehan ratkaisee. Pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin lopulta siihen, että parhaiten lenkki-iltojeni kaveriksi sopii kuitenkin Endurace Al 7.0 ja pistin pyörän tilaukseen. Toivottavasti kevät tulee ensi vuonna aikaisin.
Olen hankkimassa Canyonin maantiepyörää pitkille lenkeille n. 2k e hintaluokassa. Huomasin että siinä hintaluokassa joutuu tekemään kompromisseja vielä jonkin verran. Minulle ei tuota ongelmaa valita sieltä hiilikuiturunkoista, ultegran osasarjoilla olevaa pyörää. Ongelmia alkaa tulla siinä vaiheessa kun pitää valita levy- ja vannejarrujen välillä. Onko sähköiset vai mekaaniset vaihteet. Jos otan sähköiset vaihteet, niin joudun kyllä luopumaan levyjarruista. Käy myös päinvastoin.
Kummat ovat paremmat kiekot ja renkaat?
Kiekot Mavic Ksyrium Elite kiekot ja Mavic Yksion Pro kummit
vai
DT Swiss E 1800 Spline kiekot ja Continental GP 4000s II kumit
Ainakin tuota jälkimmäinen yhdistelmä on osunut jossain asiayhteydessä tällaisen sunnuntai pyöräilijän silmiin. Eli ainakin markkinointi on parempi kuin Maviceissa. Onko kuitenkin ero niin minimaalinen että ei kannata paneutua?
Pääseekö Canyonin pyöristä myös eroon jälleenmyymällä ja vieläpä ihan kohtalaiseen hintaan niin ei tarvitsisi ihan metallinkeräykseen laittaa? Kun yksi harrastaja kertoi että on olemassa pyöriä joita on hankala myydä käytettynä (paitsi hinnalla). Onko Canyonilla ollut yleensä sydäntalvella joku hajakokojen täydellinen loppuunmyynti missä vanhat myydään jopa puoleen hintaan pois? En ole niin aktiivisesti seurannut tätä skeneä niin tietäisi odottaisiko pyörän ostoa sitten talveen.
Käytetyt pyörät ei ole aivan poissuljettu juttu. Sopivan sattuessa käy myös sellainen.
Edustan selkeästi tuoreempaa ikäluokkaa, (VAIN vähän yli 40), mutta toivottavasti tämäkin mielipiden on jonkin arvoinen... :)
Itselläni viime kesänä ostettu Ultimate CF SL Disc 8.0. Mekaanisilla Ultegroilla ja levyjarruilla siis.
Huippupyörä, eikä sinänsä valittamista, mutta kahta asiaa pohdin aina silloin tällöin ajaessa:
* perhana, olisi pitänyt ottaa sähkövaihteet
* onneksi otin levyjarrut
ei mulla muuta :D
Samanlainen on itselläni ja samat kommentit. Onhan ne Di2:t varmaan hyvät ja kivat ja tietty rariteettiarvokin niillä olisi, mutta noin käytännön hupiajossa en tiedä, olisiko niistä hintaansa vastaavaa hyötyä. Ehkä sitten seuraavaan fillariin tulee sekä levyjarrut että Di2. Aika näyttää.
Ei varmaan hyötyä harrastajalla, mut onhan ne kivat. Pysyy säädöissä, vaihtaa nopeasti ja synchroshift mukava lisä kun ei tarvii etuvaihtajaa miettii. Samaa mieltä oon levyistä. Meinasin että ei mitään järkee ku ostin pyörää, mut onhan ne tunnokkaat.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jos haluaa hankkia syksyn alennuksesta Canyonin, kannattaa tsekata tarjontaa toistuvasti. Huomasin, että ainakin Endurace CF SL Disc 8.0 Di2:a on nyt tarjolla kokoja, joiden aiemmin ilmoitettiin olevan loppuunmyytyjä. Mistähän noita aiemmin loppuunmyytyjä ilmestyy myyntiin? Peruttuja tilauksia?
Veikkaan, että runkoja on tilattu riittävästi, mutta osien saanti sopivaan hintaan saattaa toimia rajoitteena? Ehkäpä kiekkoja/osasarjoja on varattu toisen malliseen canyoniin ja kun ne eivät käy kaupaksi, niin laitetaan varastossa olevat kamat halvempiin malleihin?
Täällä yksi Canyon haavelija lisää. Nykyinen Bianchi Impulso alkaa tuntui siltä että kaipaan ajamiseen jotain uutta myös pyörältä. En vain oikein tiedä mitä, aerompaa ajoasentoa kuitenkin niin että pyörällä pitää pystyä ajamaan 200-300km kivuttomasti. Nykyinen pyörä kun ei mikään "raketti" ole. Nykyiset "kisa" vauhdit on luokkaa 33-38. Nykyisessä pyörässä ei sinänsä ole mitään vikaa mutta koska kuulun joukkoon joka haluaa aina vaan parempaa välinettä millä harrastaa niin haluaisin nyt valistuineita kommentteja mitä saisin ostamalla Endurance vs nykyinen, Ultimate vs nykyinen vai aeroad vs nykyinen. Ja sanottakoon että Aeroad menee budjetin yli. Arvostan myös sitä että osat pitää olla ultegra ja mahdollisesti di2. Jarrut kelpaavat vannemallisena. Eli Endurance/Ultimate vs nykyinen ja sitten se yksi arpomisen aihe eli AL vai CF. Lähinnä sellaiset kommentit olisi hyviä missä on samanlaisesta lähtökohdista vaihdettu pyörää Canyon malleihin. Sekin toki mietityttää kun ei noita pääse missään ajamaan niin ei viitsisi laittaa 2000-3000 tonnia kiinni pyörään ihan summassa.
Katselin uusien Canyon Endurace-mallien speksejä ja ihmettelen: Endurace CF SL Disc 8.0 Di2:ssa on 11-34T takapakka ja lyhythäkkinen takavaihtaja. Mihin pitkää häkkiä tarvitaan, jos tuollekin pakalle riittää lyhyt?
Tiedoissa on virhe, näkee kuvastakin ettei ole lyhythäkkinen vaihtaja.
Mun Canyon Endurace CF SL Disc 8.0:lle kävi näin hassusti:
https://img.aijaa.com/b/00005/14615803.jpg
...eli siis stop-merkin takaa tullut bussi jyräsi sen lunastuskuntoon.
Pitäis varmaan hankkii uus maantiepyörä/työmatkatykki/biitteri ja nyt kun vuoden 2019 Enduracet on jo tilattavissa (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/cf-sl/ ), niin oon miettinyt joko 8.0 -mallia tai karvalakkimallia 7.0.
Jos listataan em. pyörämallien eroja niin:
osasarjat: 8.0 Ultegra / 7.0 105. Ilmeisesti molemmat toimii joten käytännössä lienee aivan sama kumpaa naksuttelee. TOSIN: 8.0:ssa on 11-34 -kasetti, 7.0:ssa saattaa olla 11-32 ja ensin mainittu sopis kentien mun ajoihin paremmin.
kiekot & renkaat: 8.0 DT Swiss E1800 Spline DB, Continental GP4000S II/ 7.0 Mavic Aksium Elite UST Disc, Mavic Yksion Pro UST. DT:n kiekot on 1 mm leveämmät ja n. 150 g keveämmät kuin Mavicit, mutta toisaalta Yksionit rullaa aivan hyvin ainakin Jarno Biermanin mukaan ja kun aion kuitenkin laittaa renkaat tubelessiks niin 7.0:aan tarvis vain tubeless-venttiilit kun taas 8.0:aan pitäis ostaa myös kumit.
satula + tolppa: 8.0 Canyon S15 VCLS 2.0 Cf, Fizik Aliante R5 / 7.0 Canyon SP43 VCLS, Selle Italia X3. Tässä 8.0:ssa on selvästi arvokkaammat palikat, mutta mulla sattuu olemaan kotona Ergonin s15:sta vastaava tolppa ja satulaks tulee joka tapauksessa Specialized Power joten ei niin välii.
Eli: onko näillä spekseillä - ja jos grammoja ei viilata - mitään järkevää syytä maksaa 8.0:sta 2499€ kun 7.0 kustantaa vain 1899€?
Ja P.S. kun nyt maantiepyöräkausi kuitenkin lähestyy loppuaan niin milloinkas Canyonin ekat alet yleensä alkaa jos sais vielä huokeemmalla :rolleyes:
^Äkkinäonen ja huonohoksottiminen ei näe muuta kuin ketjun joka on pudonnut eturattaalta ja kiilautunut ikävännäköisesti. Ja vasen kahva voisi olla vääntynyt vinoon. (Mutta ihan ensimmäiseksi ihmettelin että onpa harvinaisen ja tarpeettoman pitkät venttiilinvarret ja vieläpä tuplana:seko:)
En yhtään epäile etteikö pyörä voisi olla lunastuskunnossa - ja vielä vähemmän sitä että bussi ajoi stop-merkin takaa - mutta ihmeen vähäiseltä näyttävillä vaurioilla se on selviytynyt. Tai ehkä kyseessä olikin se otsikoista ja uutisista tuttu "töytäisy":cool:
Pääasia että kuski selvisi tilanteesta ilmeisen onnekkaasti - ja (lähes) ilman vammoja?
PS Yhteenkään esitettyyn kysymykseen en osaa vastata, mutta en silti millään malttanut olla kommentoimatta...
Heh, kylhän nää aina kiinnostusta herättää...mut juu, Canyonilla totesivat jo suoriltaan että tuollaisen tällin* kokenutta runkoa ei enää voi päästää liikenteeseen ja sitku alkaa laskea uutta takakiekkoa, runkoa, kampia ja kolhiintuneita osia niin ollaan äkkiä yli pyörän alkuperäisen ovh-hinnan.
Mitä taas tulee kuskiin, niin todennäköisyydet ovat kuulemma sen puolella ettei pysyvää haittaa jää :eek:
*a propos, enää kyl ei pelota että (ilmeisen) hyvin tehty kuiturunko räksähtäis ajossa kokonaan poikki ihan yllättäen
Uteliaisuutta lisää: et kuitenkaan päässyt lehteen?:p
Olen aivan samaa mieltä kuin minua tietävämmät, viisaammat ja kokeneemmat: kun on tapahtunut kunnon kolari auton kanssa tai törmäys johonkin peräksiantamattomaan ja jotain on mennyt poikki tai vääntynyt, on syytä pitää lähtökohtaisesti selvänä että hiiilikuiturungon, -haarukan tai -tangon turvallisuutta ei voi taata. Ei vaikkei mitään vauriota olisi silmällä havaittavissa.
PS Jos johonkin aikaan vuodesta pitää ruveta kolarivammojaan hoidattamaan ja niistä toipumaan, niin eihän tämä ole hyuonoin mahdollinen valinta ollenkaan:cool:
Mä en mene takuuseen olenko ymmärtänyt oikein sen mitä kaikkea sinä luet kyseesen tuleviksi törmäyksiksi johonkin peräksiantamattomaan - eli voimme hyvinkin mahdollisesti puhua aivan eri asioista.
En ole myöskään ihan varma kannattaako aiheesta aloittaa keskustelua nimenomaan tässä, mutta uteliaisuuden nimessä olisi tietenkin hauska kuulla millaisia törmäyksiä ja millaisia osien poikkimenoja ja vääntymisiä maasturipuolella on ajettu ilman että on nähty tai koettu tarvetta uuteen runkoon turvallisuussyistä.
Onko maastureiden runkojen suunnittelussa ja rakenteessa tältä osin eroja maantiepyöriin yms verrattuna? Vai onko eroa enemmänkin käyttäjien rohkeudessa tai asenteessa? Vai käytössä? Siinä mihin mahdollinen rungon pettäminen ajotilanteessa todennäköisesti johtaa? Jossain muussa?
PS Eikös maastopyöräily ole joka tapauksessa harrastus joka käy kalliiksi?:cool:
Kyllä ne yllättäen vastaan tulevat ja runkoon osuvat kivet aika peräksiantamattomia on. Kolahduksen jälkeen vain tsekataan, että runko ei ole poikki, eikä mitään näkyviä halkeamia ole. Sitten jatketaan ajoa. Viimeksi kun osui sekä kuskiin että pyörään, kuskilta murtui kylkiluu. Pyörään tuli pari pientä naarmua. Huonolla tuurilla chainstay olisi sanonut naps. Nyt ei sanonut, ei sillä lenkillä eikä sen jälkeisilläkään.
(Kyllä maastopyöräilyyn rahaa saa kulumaan, vaikka ei jokaisen kaatumisen jälkeen runkoa varmuuden vuoksi vaihtaisikaan.)
Tottakai Canyonin asiantuntijat sanovat, että pyörä menee hylkyyn, jos/kun tietävät, että lausunto menee laskun mukisematta maksavalle vakuutusyhtiölle ja todennäköisesti saavat myytyä uuden vähintään yhtä hyvän fillarin tilalle.
Eri käyttöön tarkoitetuillle polkupyörille on kansainvälinen standardointiorganisaatio määrittänyt testejä (ISO 4210-6:2015) pyörän rungolle ja haarukalle. Maastureille on joissakin kohdin tiukimmat kriteerit ja joissakin lievemmät kuin muilla pyörätyypeillä. Oletettavasti valmistajat tekevät pyöriä niin, että ne pääsäntöisesti menevät testeistä läpi.
https://www.sis.se/api/document/preview/919326/