Kyllä, väärin päin.
Printable View
^Ylläolevaan lisäyksenä, muista myös huomioida jouston vaikutus jos/kun ketjua lyhennät.
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Täytyypä ensitöikseen kääntää liitospala oikeinpäin.
Ketju kireänä + 2 lenkkiä?Lainaus:
Eikös Srammin ohjeen mukaan ketjun mitta määritetä siten, että ketju kierretään isoimman rattaan ja etuleivän ympäri ilman ketjun käyttämistä vaihtajan läpi, ja tähän lisätään kaksi ketjulinkkiä? Siinä oikea mitta.
Mistähän löytyisi lokasuojat pyörään, jossa on kuvan mukaiset kiinnityspisteet (tulpattu ruuvinreikä tossa valkoisen tarran yläpuolella)? Takalokarille siis normi kiinnitys, mutta etuiskarissa ainoa kiinnityspiste siis putken takapuolella, eikä sivussa kuten normaalisti.
https://photos.app.goo.gl/eJLFLb4PZPNsJsfQA
Vaihteiston uusiminen for dummies:
Vanhaan 3x7 kona lanaan pitäisi vaihtaa vaihteisto.
Voinko laittaa 8-speed nikaleet tuohon?
vaihtajat, takapakka, ja ketjut uusiksi, meneeköhän 8 speed takapakka vahalle vanteelle? Ja toimiiko kaikki kauniisti?
^Jos kyseessä kasettipakka niin pitäisi mennä samanlainen kasilehtinen tilalle.
^^ Isompi 8-takapakka ilmeisesti ei mahdu 7:lle tehtyyn kiekkoon.
Eli muuten tuskin tulee ongelmia, mutta pakka ei mahdu simppelisti vanhaan kiekkoon. Vapaaratas vaihtoon kiekosta tai uusi kiekko ilmeisesti?Lainaus:
The wider 8-speed cassette does not fit on the narrower 7-speed body. To get more than 7 sprockets on thsi body, you would need to modify the largest sprocket of an 8-speed cassette or install only 8 sprockets from a 9-speed cassette or 9 sprockets from a 10-speed cassette. A simpler alternative is to replace the 7-speed cassette body with an 8/9/10-speed body. (Sheldon Brown)
Kannattaa tuossa ketjun pituusjutussa tavata se sramin ohje joka eroaa hiukan 11v ja 12v sekä täpäri-/jäykkistapauksissa.
Mun pyörässä oli myös liian pitkä ketju alunperin. Hyppi suurimmalla vaihteella. Ja suurimmalla vaihteella tilanne oli juuri kuten kuvassa että vaihtajan pylpyröiden asento oli niin että tavallisesti alempi rissa oli ylemmän yläpuolella.
https://www.servicearchive.sram.com/...d_chains_0.pdf
Sivu 9 eteenpäin
Epäilen vähän tuota kuvaa sivulla 11, sillä sen mukaan täpärissä pitäisi olla yksi lenkkipari (kapea+leveä) ylämääräistä iso-iso pyörien ympäri lisäksi. Ja jäykkiksessä kaksi paria? Mun mielestä pitäisi olla just toisinpäin että täpärissä enemmän varaa.
Ostin pari viikkoa sitten uuden fillarin, Whyten Portobellon. Kaikki on toiminut kuin junan vessa, mutta pari päivää sitten alkoivat Tektron hydrauliset levyjarrut ääntelemään. Ääni sellaista erikoista hankaavan pätkivää ja vikisevää. Vaikuttaa jarruttamiseen myös muuten kuin pelkästään äänellä, nimittäin jarrutus pätkii aika paljon. Mikähän voisi olla vialla? Kävin äsken pesemässä jarrut ja olin iloinen kun vika oli hetken aikaa poissa mutta palasi sitten takaisin kun jarrut kuivuivat.
Tässä video jonka otin tänään jarruttaessa:
https://youtu.be/CVQ68nsBE_4
Löytyi lopulta googlaamalla, SKS:n lokareihin löytyy sopivat adapterit:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ck-shox-452414
^^ Vaikuttaa ihan siltä, että Juhanin Whytessä jarrusatuloissa on vuoto. Luultavimmin männän tiiviste vuotaa nestettä ja sotkee palat ja levyn.
uuden pyörän kyseessä ollen reklamoi myyjälle asiasta, jos on kivijalka kauppa, asia saattanee hoitua helposti ja nopeasti.
Maastopyörän takapakka (9sp) ei irtoakkaan niin kuin toisesta pyörästä. Eli pakka avattu, mutta siitä lähti vain ensimmäinen ratas irti ja muuten pakka kiinni? Mikä systeemi tässä on ja miten saan irti?
^Rattaat ovat pureutuneet vapariin kiinni. Jotkut noita ovat kevyesti ruuvarilla ja vasaralla naputelleet yksitellen auki. Sitten viilaa ne dentit tasaiseksi vaparista tai vaihtaa uuden.
^Kiitos, sehän se oli.
Mistä löytyis shimanon rd m 360 (Aceraan) 13T+13T, vaihtajan muovirattaat?
Huomasin että ovat ihan piikkeinä 10000km jälkeen.
Tuon ;https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-RD-M360-2808.pdf mukaan, vaikka tuolta ;https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/347...0-13t-7-8speed .
Tai sit etsii varaosa numerolla mieleisemmän putiikin.
^Kiitokset!
Noin löytyy paremmin kuin vaihtajan tyypillä.
Kysyn vielä
Kumpi tulee lähemmäs akselia kun näköjään vähän erilaiset holkit ja kumpi puoli ulos jos on väliä. Vanhat ehkä kulumisen takia epäsymmetriset.
https://pic.useful.fi/g9HAfV1tT.jpg
Onko kukaan ostanut rautakaupasta Levyjarrun adapteri kiinitys pultteja. tarvis sramin jarruihin pultteja ja ovat jokapaikasta loppu. mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. pituus kierre paino kierre olisi hyvä loppua ~3/4 matkasta.
Mitenkäs vaihdevivustot on yhteensopivia keskenään? Riittääkö että ostaa huonosti toimivan (kuluneen?) kymppivaihtajan tilalle uuden vaikka se ei olisikaan sama malli kuin vanha? Kyse on maastopyörästä ja muistaakseni vaihteisto on SLX. Vaihtajan tyyppiä en muista (pyörä on muualla joten en voi tsekata).
Onko normaalia että mavicin id360 vapari antautuu ekalla lenkillä.. Ei kovin luottamusta herättävät kiekot.
No ei se nyt kyllä oo normaalia ja eikö tuo oo vielä ratchet-tyylinen vapari? Sellaisen jos jonkun pitäisi kestää. Mulla on kaikissa maastokiekoissa DtSwissin ratchet eikä ole ikinä mitään ongelmia ollut. Kynsivapareita sen sijaan on tullut paskottua, vaikka vinkuheinä luokkaan kuulunkin.
Onko noista yleismallisista boost-adaptereista mihinkään?
Siis niistä kun etuakselille laitetaan kummallekin puolelle 5 mm speisseri ja jarrulevyn alle samanlainen ja taakse vastaavasti 3-milliset.
Luulisi jotenkin epäkäytännölliseksi? Akselispeisserit putoaa (ja häviää kaseikkoon) kun läpiakselin vetää pois?
Niinku https://www.bike-components.de/en/Pr...er-Kit-p64443/
Mulla kesti kokonaista 400m DTSwissin 240 navassa tullut ratchet. Varmaan oli ollut alun alkaen jotenkin tahmea eikä painunut kunnolla kiinni. Takuuseen uudet ratchetit eikä mitään ongelmia sittemmin.
Kiva, minulla on tekeillä kiekkosetti jossa DT-swissin ratchet.
Otat lenkille mukaan pussillisen näitä niin pääset lenkiltä pois ilman potkuttelua https://www.bike24.com/p2178405.html
Tulee tosin parinlenkin jälkeen kalliimmaksi kuin uusi budjettivannesetti...
Jännä joo että jotku halpiskiekkojen navat toiminu paremmin. Mutta, jos tää ois mavicilla kovin yleinen juttu, luulis olevan netissä enempi tietoa, vai enkö osaa googlettaa.
En mä kyllä yhtään huolehtisi noista ratcheteista vaikka itseltä yhdet menikin. Kolmet DTswiss kiekot on itsellä missä on ratchetit ja noi yhdet oli vaan selvästi uutena tahmeat eikä painuneet kunnolla vastakkain.
Tällä foorumilla on sellainen ominaisuus, että kun yksi sanoo jostain tuotteesta jotain ja toinen sanoo että mulla kävi sama, niin kohta se on tulkittu totuudeksi mikä käy kaikille ;) Mutta kyllä, eiköhän tuo ratchet ole se kuluva osa, ehkä jouset niiden takana myös. Jos joutuu korvaamaan voi valita eri tasoisen mökän ja nopeamman kiinni nappaamisen 18/36/54 pykäläisen ratchetin välillä.
Mulla on DT:n ratchet kestänyt jo ~tonneja. 18-pykäläinen, jonka sanotaankin olevan kestävin ja vähiten huoltoa vaativa.
No foorumillahan totuus on, että jos joku on joskus jossain saanut jotain rikki tai edes kuullut, että jossain on joku jollakin mennyt rikki niin se on automaattisesti paskaa ja hajoaa kaikilla.
Ratchettiin ei pidä laittaa mitään vaseliinia tms. paksua rasvaa vaan ohutta rasvaa. Itselläkin on ratchetit kestäneet maastokäyttöä läskissä ja täpärissä jo pitkään. Huoletta saa runnoa jyrkkäänkin mäkeen sen mitä ukosta irtoaa eikä vaparista ole koskaan kuulunut mitään. Kynsivaparit on aina jossain vaiheessa alkaneet protestoida pl. Hope. i9 toimii varmaan myös, mutta siitä ei ole kokemusta.
On kokemusta Mavicin IT4 ja ID360 vapareista. Yhden olen molempia ajanut sileäksi. https://mtbengineer.blogspot.com/201...-wheelset.html
Edellinen ID360 kesti ~5000km, mutta olen myös huomannut, että tuo on erittäin kranttu voitelusta. DT:n vaparirasva toimii kesällä, mutta on talveksi liian paksua, joten talvella olen ajanut Dumonde Techin öljyllä.
Mulla kestänyt tähän mennessä Crossmaxeissa ID360 tonnin verran kakkos-/talvikiekoissa ja puksuttaa edelleen. Sanoisin kysymykseen, että ei normaalia ja takuuseen. En ole ottanut rasvoja pois. Dt:n 36 pykäläinen kestänyt tähän mennessä kolmisen tonnia moitteetta.
Mavicilla itsellähän ei ole tällä hetkellä takuuta corona takia.. :D Mä mietin kans et jos noissa on voitelussa vikaa, välillä pitää ja kevyemmässä poljennassa pitää, joten en tiedä onko mitään hajalla. Metässä tuli satunaisia lipsahduksia ja sit alkokin pettää huolella, mutta jossain määrin ainaki tuli nyt takas pito, enkä saanu kevyellä testillä uusimaan, enkä sit viittiny enää runttaillakkaan. Bikeworx kasas ja luovutti pyörän joten heidän kanssa asioin ja tänää pitäis kuulua mitä tehdään, alustavasti oli vähän puhetta vaparin vaihdosta jos niitä löytyy, mutta tuossahan riittäis vaa ratchetin vaihto varmaan. Ellei jopa rasvauksen parantelu. Mut tosiaan, jostain kuullu aikasemmin myös et tuo ratchetkehä ois aika heikkoa materiaalia ja jostain taas että systeemiin pääsee helposti vettä, jonka takia tulee vikaa. Mut tosiaan, aivan uudet ovat, ni vähän mietityttää. Pyörähän piti tulla DTswissin E1900 kiekoilla alunperin, tiedä sit oisko paremmat, itellä kynsinavat toiminu, ja dt:llä voinee vaihtaa ratchettiin sen. Pitäisköhän sit vaatia niitä dt kiekkoja tilalle vai kokeilla vielä onnea noilla..
Pyöräjä Jeffsy https://www.yt-industries.com/en/det.../sArticle/1924
Edessä olis pakan vaihto ja samalla mietin etuleivän vaihtoa. Lyhyin välitys samana (tai jopa lyhyempänä), mutta tiivistää voisin vähän pakkaa kun maastossa ei noita pisimpiä ole tarvinut. Tuossahan on ilmeisesti XD vapari, eli aina oltava XD pakka? Näyttäis olevan 10-42 tarjolla eli silloin voisin edestä vaihtaa 32 jopa 28 tai 30 ovaaliin. Kammet tuossa on vaihtuneet edellisen omistajan toimesta etuleivän ollessa sama niin mitä specsejä rattaalla pitäis olla että olis oikea?
Edit. Nythän pakkana e13 ja järkevän hintaiset ovat sramia kaikki. Vaihtajana XTR, toimiiko sram sujuvasti?