En muuttanut, ja mun osalta tää ajanhaaskaus viherpestyn kanssa päättyi kyllä tähän. Muuten menee kahvit joka kerta väärään kurkkuun ja rinnuksille, kun repeilen sun vastauksille [emoji1787]
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Printable View
Siis sun mielestä jos poliitikko haluaa ajaa lentoliikenteen päästöjen vähentämistä verotuksen ja lainsäädännön keinoin sisältää se ehdon ettei hän saa enää itse matkustaa lentämällä eikä saa olla lentänyt aikaisemminkaan, ja lisäksi someen ei ole saanut laittaa kuvia ulkomaan matkoista. Jos nämä ehdot täyttyvät niin vasta silloin poliitikolla on oikeus ajaa lentoliikenteen päästöjen vähentämistä. Jos ehdot eivät täyty on poliitikko kaksinaismoralistinen, niinkuin persut on meitä valistaneet.
Kehitysyhteistyörahaa tällähetkellä menee sotalordeille 1257 miljoonaa vuodessa (jota vihervasemmisto on nyt nostamassa taas). Tällä saisi 50t maksavia sähköautoja 25.140 kappaletta. 20t arvoisia sähköautoja 62.850 kpl. Viimevuonna rekisteröitiin suomessa 96.410 henkilöautoa joten vihreille tästä laskutoimitus kauanko menisi autokannan uusimiseen jos sotalordien aserahat käytettäisiin sähköautotukeen suomessa.
^sotalordeista en tiedä, mutta jos meidän ei tarvitse auttaa heikommassa tilanteessa olevia, niin en käsitä, miksi mun verorahoja käytetään densojen ja yksinhuoltajien elättämiseen. Ilman veroja voisin ostaa uuden sähköauton joka vuosi ja panna samalla vanhan paaliin.
Kyllä noi hallituksessa ja sen ympärisllä tykkää tosta lentelystä koska tavoitteet sen suhteen on kovin vaatimattomat:
"Toukokuussa hallitus teki periaatepäätöksen lentoliikenteen ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena on pudottaa niitä vuoden 2018 tasosta 15 prosenttia vuoteen 2030 ja 50 prosenttia vuoteen 2045 mennessä.
Toisin sanoen 27 vuoden aikana vasta puolet."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008249870.html
Thaimaa kutsuu vihreydellään? Ja Vietman ja mitä siellä nyt olikaan...
Järkipuhetta:
"Keskustanuoret vaativat päättäjiä turvaamaan kasvu- ja kuiviketurpeen käytön sekä aktiivihiilen tuotannon – vaihtoehdot ulkomaisia ja jopa kivihiilipohjaisia"
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...keli-1.1561333
^Tästä ebike-harrastelijan postauksesta tämä 'keskustelu' alkoi:
''Toki hauskaa on tuo kaksinaismoralismi, mitä hallituspuolueissa tuppaa aina esiintymään..
https://www.suomenuutiset.fi/vihreid...vaillaan-taas/''
Olen esittänyt oman mielipiteeni tuohon suomenuutisten juttuun. Sen jälkeen on tullut kuraa niskaan tuttuun tapaan tietyiltä tyypeiltä täällä, mutta itse 'keskustelun' aiheeseen ei ole tullut kunnon kommentointia, henkilökohtaista ivailua ja ärsyttämistä olen saanut sitäkin enemmän. Mutta sehän ei ole mitään uutta täällä.
No eikös tässä ole sanottu että poliitikon pitäisi walk-the-talk eikä tuottaa ekstrapäästöjä 30 tuhannen ajokilometrin verran vuodessa.
Ja miksi lentoliikenteen päästövähennystavoite on niin snadi verrattuna autoliikenteeseen?
Savon mummo ei saa käydä kaupassa mutta Thaimaaseen voi viherhipsteri edelleen lentää puoli-ilmaiseksi.
Saman tien lentoliikenteelle kunnon verot niskaan. Kyllä tarpeellinen bisnes sen kestää ja samalla parantuu myös lentoliikenteen nollapäästöteknologian time-to-market.
Tältä osin Suomen liikkumavara on aika pieni. Vaikka verottaisimme Finnairin kuoliaaksi, se ei auta, jos muut ei lähde mukaan.
Ihan sama kävi aikanaan laivojen ja rekkojen kanssa: laivat on liputettu johonkin sisämaan merivaltioon ja rekkakuskit kirjoittaa kyrillisillä.
^ joten palataan siihen että ei lennetä turhaan. Case closed :(
^Kyllä ihmiset sentään sen verran viisaita on, että tietävät sisimmässään, mikä on oikeasti turhaa. Sitten edessä on enää ihmisen oma moraali. Myöntääkö itselleen?
^Juuri näin. Hyviä kymysyksiä. Tai ylipäätään, jos työ on vaikkapa edellä mainituilla aloilla. Mutta lähinnä huomioni liittyi tuohon turhaan lentämiseen.
Aika raaka ja ehkä jopa huono esimerkki, mutta rauhanturvaajan tai palkkamurhaajan työkin on pahimmillaan riistää toiselta henki. Moraalisesti väärin, mutta kokonaisvaikutukset voivat olla positiiviset tai negatiiviset riippuen riistetyn hengen toimista. Jos ymmärrätte, en osaa selittää tähän hätään.
Tämä. Kunhan eduskunta saisi autoilunverotus- ja -rajoituskiimassaan vaikka rajoitettua ihan omaa liikkumistaan takseilla ja lentokoneilla.
Mutta eihän toki, koska kansakunnan etu vaatii sitä, että kansanedustajat saavat liikkua vapaasti. Pannaan sitten vaikka terästehdas kiinni, sillä rahahan tulee seinästä, ei tehtaasta.
Kai kaikki allekirjoitti lentoveroa vaatineen kansalaisaloitteen? Saako toisten lentämistä kritisoida, jos ei ole allekirjoittanut?
Ei vaan näin
"Maailman ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä on valmiina – uusi teknologia vähentää pian Suomen hiilidioksidipäästöjä seitsemän prosenttia"
https://yle.fi/uutiset/3-12062634
Ja jotain vastaavaa Sköldvikiin.
Ja lisä lukemista
"Suomen ja Ruotsin valtiot ovat ottaneet SSAB:n tiukkaan otteeseen – mitä Suomen suurimman saastuttajan omistuskuvioissa oikein tapahtuu?"
https://yle.fi/uutiset/3-12104258
Ei tule olemaan helppoa. Vaatii merkittävän määrän päästötöntä energiaa. Ydinvoima auttais mutta siinä on omat juttunsa.
Asiasta kuukkaruukkuun. Määräaikainen sähkösoppari loppuu ja piti arpoa tuulivoiman ja Helenin väliltä. Päädyin Heleniin koska ajattelin että vaikka ne rämpii siellä huonojen ratkaisujen suossa, asiakkaiden rahat on tarpeen jotta saavat muutoksen tehtyä. Tuulivoimayhtiö taas on tältä osin turvassa. Voi olla että päätös oli väärä.
Ja jokaisen pitäisi itse herätä miettimään niitä tärkeyksiä. Ne kun ei ole kaikille samat.
Normaalisti yritys tekisi investointipäätöksen liiketaloudellisin perustein mutta kun tuolla on Suomella ja Ruotsilla suuret omistusosuudet niin kovaa poliittista vääntöä nähdään.
Mittasuhteista:
Raahen CO2 päästöt vuodessa puolet autokannan päästöistä.
Raahe, Sköldvik, Hanasaari CO2 yhtäsuuri kuin autokannan päästöt.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html
Täysin epäolennaista alkaa vertailemaan näitä asioita keskenään, kysy vaikka Toukolta!
https://pic.useful.fi/rPonNelT-.jpg
Hiili on edelleen päästökaupasta huolimatta halpaa ja jos sillä tuotettu energia käy kaupaksi, niin siitä luopumista lykätään mahdollisimman pitkään. Helen tekee tukevaa voittoa ja sillä on kyllä rahaa investoida, halua ei ole muuta kuin puheissa ja pakon edessä.
https://www.helen.fi/vuosikertomus/v...etoimintavuosi
Lainaus:
Myös polttoaineiden hintakehitys sekä vähittäissähkön liiketoiminnan kannattava kasvu tukivat hyvää liikevoiton tasoa.
Vuoden 2020 liikevaihto oli 1054 (1151) milj. euroa ja liikevoitto oli 176 (176) milj. euroa. Liikevoiton osuus liikevaihdosta oli 16,7 %.
Kyllähän siellä investoidaan mutta se olisi pitänyt aloittaa aikoja sitten. Poliittisesti valittu hallitus on sössinyt vuosikausia. Ja kaksinaamaistahan tuo on kun Helen on osa kaupunkitaloutta.
Mutta hiilen verotusta pitäisi nostaa rajusti vaikka se sitten stadissa sattuukin koistista leukaan.
Onhan se aika paksua vaatia toisilta toimia ja kieltäytymistä mutta itse valita hiilivoima… mutta se lienee ”välttämätöntä” tässä tapauksessa!
No ei.
Minun soppari on 100% hiilivapaata.
Tämä ei ollut halvin vaihtoehto joten tosiaan toivon että investoinnit hiilestä luopumiseen kiihtyy.
Ja mitä tulee muilta vaatimiseen niin ennenkaikkea poliitikkojen pitäisi walk-the-talk. En pidä puskista johtamisesta niinkuin joillakin on tapana, suoraselkäinen johtaa edestä ja omalla esimerkillään.
Right. Miten tämä eroaa siitä kun Harjanne kertoo maksavansa lentojen kompensoinnista?
Muistelenpa muuten miten taannoin jankutit kuinka Helenin sähkö on niin mahdottoman isopäästöistä. Mutta ehkä se sitten on huono juttu vain jos sen sähkön käyttää autossa?
Varmaan siten että ilman tuota sähköä on aika hankala elää.
Thaimaan tai Ranskan matkan väliinjättö taas ei ketään sen enempää kolhi versus vaikka kylmä talo pakkasella.
Vai onko sinusta lomamatka ja asuminen tarpeina samalla viivalla?
Eikä esimerkki ole edes sama. Minun sähkössä ei ole sitä hiiltä mutta Harjanteen lennoissa on.
Harjanne on ihan selvästi kertonut monien matkojen olleen työmatkoja.
Aika jännä että Helenin sähkön päästöt olivat massiiviset kun kyse oli sähköautoista…Lainaus:
Eikä esimerkki ole edes sama. Minun sähkössä ei ole sitä hiiltä mutta Harjanteen lennoissa on.