Sähköläskiin pistin PG-1130 pakan tilalle Shimanon CS-M8000 11-42 pakan, kun alkoi jotkut vaihdevälit vaihtumaan huonosti pienemmän rattaan suuntaan uusien ketjujen vaihtamisen jälkeen, nyt pelittää taas hyvin. Takavaihtajana SRAMin NX.
t. Janne
Printable View
Sähköläskiin pistin PG-1130 pakan tilalle Shimanon CS-M8000 11-42 pakan, kun alkoi jotkut vaihdevälit vaihtumaan huonosti pienemmän rattaan suuntaan uusien ketjujen vaihtamisen jälkeen, nyt pelittää taas hyvin. Takavaihtajana SRAMin NX.
t. Janne
Kiitos vastauksesta.
Käyttö on jokseenkin sekalaista, mutta pääasiassa metsäpätkiä ja joskus teknisempää osaa. Sekalaista ajoa kuitenkin.
Lähinnä mietityttää jos nykyisistä 175 vaihdan 170mm, niin huomaako sen noviisi helposti. 165mm ei ole poissuljettu, mutta se - kuten mainitsitkin - vaikuttaa(ko) räjähtävään lähtöön, jää arvailuun..
Pahus, että menikin hankalaksi..
Riippuu varmaan tosi paljon kuskista, miten herkkä on muutoksille, mutta mä en edes tällä hetkellä muista mitkä kammet on missäkin pyörässä, enkä sitä kyllä erota.
Teorian teorian teoriassahan sinkulalla vois kompensoida teoreettista eroa vipuvarressa ihan ohuesti lyhyemmällä välityksellä, kun lyhyemmällä kammella pustyisi singertää aavistuksen korkeemmalla maksimikadenssilla.
Ei siitä lopullista versiota tuu kuitenkaan, eli kokeilemaan rohkeesti [emoji16]
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Itte suurinpiirtein Wasonin kokone ja aikojen alusta ollut 175mm kammet, kunnes 2011 ostetussa pyörässä oli 170mm. Valtaisa ero, ja parempaan suuntaan. Nyt on vieläkin lyhyemmät mutta moottori hoitaa väännön.
Onko pyöräliikkeiden miljoonalaatikoissa ultegra 8000 etuvaihtajan rajoitinruuveja? Jonnekkin pudonnut ja kohta olisi kiva päästä tien päälle.
Ei jaksaisi soittaa joka puljua läpi pikkuruuvin vuoksi.
Miljoona kertaa kysytty & vastattu. Kysyn miljoonannen ensimmäisen kerran:
voiko tätä sitikan LHM+ -hydrauliöljyä käyttää Shimanon (ja miksei myös Maguran) jarruissa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ineste-Citroen
Oletteko keskiötä vaihtaessa kiristäneet aina momenttiavaimella, vai maalaisjärjellä ja käsimomentilla?
^Sulta puuttui se ainoa oikea vaihtoehto: apinan raivolla. Olisko se keskiön kiristysmomentti (BSA-kierre) 50 Nm ja avain oli sellainen teräslevystä stanssattu puolen metrin varrella. Niin sillä voi melko huoletta vääntää sen mitä kämmenet kestää ja olisko se sitten siinä.
Tarkoitus oli kyllä vääntää momenttiavaimella, mutta siihen hätään en saanut karaan sopivaa avainta.
^No, eikös kuninkaallisia kutsuta "siniverisiksi"? Mutta edelleen, voiko tuota sitikan hydrauliöljyä käyttää? Tai tarkemmin: onko omakohtaisia kokemuksia?
Tiedän kuninkaalliset, en käyttänyt Maguroissa kuin alkuperäistä, eli ei muista nesteistä ole kokemusta. Ajattelin vaan kun se sitikan öljy on vihreää. Muistaakseni kun vielä joskus autoilin, niin erivärisiä syylärinesteitä ei saanut sekoitella keskenään, no toihan oli jo offtopic.
On. Käyttöpyörän jarruihin laitoin ilmatessa. Purnukka oli Biltemasta. Mitään ei tapahnut, paitsi että jarrut toimivat. Sittemmin olen pitänyt Shimanon laatua kaapissa, kun ei ole tietoa, miten tiivisteet kestävät vieraita aineita. Tuo käyttöpyörä palveli öljyineen loppuun asti.
Olen myös käyttänyt geneeristä ohutta hydrauliöljyä, joka tosin jämähti reilussa pakkasessa.
Te, jotka ajelette sinkulalla maastossa, minkälaisia välityksiä teillä on?
Apua!
Viime syksynä meni poikani pyörästä takavanne soikeaksi ja nyt kevään kunniaksi pitäisi tämä asia saada kuntoon.
Vanteessa lukee "rigida SAFETYLINE" ja kumissa merkintöjä 40-622 (700 X 38 C - 28 X 1 5/8 X 1 1/2)
En mä mikään "tee-se-itse" mies ole mutta tarkoitus yrittää tästä selvitä kohtuu kustannuksin. Mistäköhän tuollaisen vanteen (ja renkaan) löytäisin?
Asun tässä pk-seudulla ja autolla tietysti pääsisin osat hakemaan vai olisiko fiksumpaa tilata netistä?
Kyse siis hybridi pyörän takavanteesta... luuletteko että kannattaisi suosiolla viedä huoltoon, aikaisempaa kokemusta näistä mulla ei juurikaan ole.
Nyt tarvitsisin teidän vinkkejä - pakko tunnustaa että meni sormi suuhun kun kävin nuo tiedot varastosta poimimassa ;D
Apua! Help!
Waverunner
J
Ensinnäkin termit. Vanne on se ulkokehä. Vanne, pinnat ja napa yhdessä muodostaa kiekon. Ajattelit varmaan vaihtaa koko kiekon? Silloin pitäisi tietää millaiset vaihteet pyörässä on, jotta tulisi oikeanlainen takanapa. Ja onko vannejarrut vai levyjarrut (ja millä kiinnityksellä, jos jarrulevy säilytetään). Jos on vaihdekasetti, tarvitsee pari työkalua (ketjupiiska ja kasettiavain) sen vaihtoon.
Ei ole kovin vaikeaa, riippuu enemmän siitä miten kiire on. Jos hoppu niin menisin pyöräliikkeeseen.
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Piti oikein käydä tarkistamassa... pyörä on Insera X-Cross (sorry, tällä ei varmaan saada tällä pastalla arvostusta mutta hyvin se on varmaan seitsemän vuotta toiminut).
Vaihteissa näytti lukevan: Shimano Deore XT
Levyjarruissa näytti lukevan: Tektro Auriga COMP
Jos osaisin vaikka itse tilata jostain verkkokaupasta (teidän avulla ;D) edes osat niin voisin sitten viedä nuo johonkin pyöräkorjaamoon tässä pk-seudulla.
Parempia ideoita?
No ei ihan tähän kysymykset jääneet.. montako takavaihdetta, arvaan 9? Ei niin tarkkaa, mutta hyvä tietää, 8/9/10/11 pykäläiset Shimano-yhteensopivat tyypillisesti saa samaan, mutta voi tarvita pieniä prikkoja takapakan alle.
Jarrulevy on siis kiinni kuudella ruuvilla? (6bolt vs centerlock kiinnitys).
Ja oletus: Kiekko on rungossa arvatenkin kolossa, josta sen saa kiinnitystä löysäämälla alaspäin tippumaan, ei tarvitse vetää koko akselia ulos? (Ns. pikakiinnitys, quick-release vs läpiakseli, thruaxle).
Sitten vielä yksi oletus: takanavan leveys 135mm? Ts. Takahaarukan väli johon vanteen pitää mahtua. Pääsääntöisesti hybrideissä on 135mm. Mutta ettei ole sittenkin 130mm?
Ehdottaisin vanteen sisäleveydeksi ehkä 19mm, +-2mm.
Noilla kriteereillä sitten hakemaan. Jos oletuksissa on jotain pielessä, niin pieleen menee, mutta jos ei, niin edullisesta päästä joku tällainen, mutta tätä saa vasta 1kk päästä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...19-disc-510826
Onko tietoa Tektro jarrupaloista.
Kuvassa oikealla alkuperäinen joka toimittajalta loppu. Pitänee ostaa muu numeroinen.
Mitä nuo numerot alaosassa tarkottaa?
https://pic.useful.fi/q-_cxJO_h.png
En tiedä onko parempi idea, mutta ainakin varmempi. Eli veisin koko vehkeen pyörähuoltoon ja antaisin heidän tehdä sen siellä alusta lähtien. Nyt on liian suuri riski siihen, että tilaat osan, joka ei pyörään käykään. Kun viet sen huoltoon, tulee kerralla oikea & jos sen kanssa tulee myöhemmin ongelmaa, niin osaavat (viitsivät) huollossa myös korjata sen.
Yksinkertaisimmillaan rihtaavat takakiekon uudelleen, jolloin uutta osaa ei edes tarvita. Tosin 8 vuotta vanhassa vehkeessä todennäköisesti koko voimalinja voi olla vaihtoa vailla. Tai sitten ei. Vaimon 20 vuotta vanhassa fillarissa on vielä ketjujen venymä <0.5. Mitään en ole fillarille tehnyt, muuta kuin kerran pari vuodessa ketjut öljynnyt ja jarrut säätänyt. Samaan aikaan kun omat fillarit on pukilla pari kertaa kuussa.
Vaihdoin pyörään uuden ketjun. (Shimano Ultegra 11 v) Pyöräni on Canyon Grail al 7.0., missä on Shimano 105 osasarja. Ketjun vaihto sujui muuten hyvin, mutta en saanut pikaliittimiä asennettua kunnolla. Liitoskohta nousi eturattaan kohdalla 10 yli 1 hiukan irti rattaasta, mukä aiheutti naksuntaa ketjussa. Vaihdoin vanhan ketjun liitospalat ketjuun ja taas homma pelittää. Laitoin kuitenkin Ultegran liitospalat talteen, jos hoksaisin vielä, miksen saanut niitä kunnolla kiinni. Ketjun pituus oli sama kuin ennenkin. Ei ollut venynyt, mutta olin huoltanut talvella väärin. Pesin tinnerillä ja laitoin vain liitoskohtiin Rexin parafiiniöljyä. Ensi talvena täytyy toimia toisin.
Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
^ Eli Shimpan koodi B01S.
OK.
Noita E10.11 on vaan niin monella numerolla että ajattelin jos pinnan paksuuksissa ja materiaalissa on eroja. Samassa kuvassa vasemmalla on shimanoon yhteensopiva jonka sitten laitan...
Hei, oon ihan uusi täällä foorumilla mut ois vähän kysyttävää pyöristä, ite en oo muuten himopyöräilijä mutta työmatkaa tulee 90km viikossa joten pyörää tullee tämän tästä huollettua jollain tapaa, sillä on nyt ajettu arviolta 12 000km joten aika paljon tässä ehtinyt polkea :D
Ois muutama kysymys shimanon vaihtajista. Tuolla alkuperäisellä on ajettu jo sen verran että alkaa käymään väljäksi (Shimano acera 8s).
Kysymykset:
1. Onko noissa shimanon vaihtajissa noi kiinnitykset miten standardit? Tuo nykyinen on runkokiinnityksellä niin jos ostan uuden (ja vähän kalliimman) niin voinko luottaa että sen saa asennettua paikalleen ilman suurempaa projektia.
2. Alkuperäisessä on pitkä reki niin mikä merkitys tuolla itseasiassa on? Jokatapauksessa kattelin nimenomaan pitkällä rekillä varustettuja mutta ihan mielenkiinnosta et mitä plussia / miinuksia tuolla rekin pituudella on ja onko ylipäänsä mahdollista pitkä rekisen vaihtajan tilalle vaihtaa keskipitkä tai lyhyt?
3. Tuossa on taakse 8 vaihdetta ja en löytänyt kalliimpia 8s vaihtajia suoraan joten oletin että siihen voi olla mahdollista laittaa 9s tai ehkä jopa 10s vaihtaja, joten onko näin?
Edit: Tai ylipäänsä vaihtajista jotka tulee tuolla runkokiinnityksellä.
^^Jään seuraamaan nettikauppojen saldoja. Kiitos vastanneille.
1. On aikalailla standardit. Joissain rungoissa pitää poistaa se swingi mikä tulee mukana mutta harvemmin. 8s on aikalailla markettipyörissä käytetty ja noita ei oikein löydy edes laadukkaampia kuin tuo Acera.
2. Pitkä tarvitaan jos suurin ratas on iso kuten yleensä maastopyörissä. Yli 32 hampainen yleensä vaatii pitkähäkkisen. 8s on lähes aina kasettipakalla joka on lähes aina 11-28 tai 11-32 rattailla. Eli vaihtajan liike on hyvin pieni.
3. Jos vaihdat 8s johonkin muuhun, joudut vaihtamaan samalla vaihdevivun, vaihtajan ja pakan. LIsäksi menee pyörännapa uusiksi koska 9s ja suuremmat ovat nykyaikaisella systeemillä eli vapaarattaalla (kasettipakassa vapari on integroitu pakan sisään). Tämä operaatio tulee yleensä hyvin kalliiksi.
Edit. siis olisi helpompi auttaa jos kerrot rungon merkin ja tietoja mikä vanne (napa) kyseessä. Vielä helpompi jos otat kuvan siitä.
Pitkä tarvitaan itse asiassa silloin kuin etu- ja takarattaiden erotusten summa (kokonaiskapasiteetti) on iso. Takarattaiden koolla ei sinänsä ole väliä. Toki vaihtajalle on myös teknisesti suurin mahdollinen ratas jonka kanssa toimii. Jos edessä on kolme ratasta niin takavaihtajan pitää käytännössä olla pitkähäkkinen. Muuten voi laskea tarkemmin.
Laskukaava:
(iso etu - pieni etu) + (iso taka -pieni taka)
Esimerkki:
(44 - 22) + (32 - 11) = 43 ja vaihtajan tiedoista katsotaan riittääkö.
8-vapariin menee myös 9-10 pakat ja Shimanolta myös 11s maastopakat. Ja Sramiltakin NX ja SX.Lainaus:
3. Jos vaihdat 8s johonkin muuhun, joudut vaihtamaan samalla vaihdevivun, vaihtajan ja pakan. LIsäksi menee pyörännapa uusiksi koska 9s ja suuremmat ovat nykyaikaisella systeemillä eli vapaarattaalla ...
^ Noinhan se olikin tarkemmin ajateltuna tuo häkkien koko.
"8-vapariin menee myös 9-10 pakat ja Shimanolta myös 11s maastopakat. Ja Sramiltakin NX ja SX."
Kirjoittaja ei kertonut onko kyseessä kasettipakka vai irtolevypakka+vapari. Oletan ja että kasipakka on 99% varmuudella kasetti. Näitä on aina vähän vaikea arpoa jos tiedetään vain että kyseessä on kasipakka ja kaikki muut 1000 tarvittavaa inputtia puuttuu. Siksi kuva olisi aina paras olla tuollaisessa kysymyksessä mukana.
Semmoista kysyisin et miten toi ketjulinja pitäisi mennä1x10 ja 11-42T? Nyt näyttäisi menevän eturattaalta suora linja toiseksi pienemmälle rattaalle (13T) vai pitäisikö se mennä kolmannelle vai mihin?
Näyttää toimivan koelenkillä asfaltilla ajaessa oikein hyvin. Mutta toimiiko se jyrkissä ylämäessä suurimmalla rattaalla (42T) runnoessa kuinka kauan jos ketjulinja on liian vinossa?
Niin ja porasin Konan teräsrunkoon sen vesivalumareiän 3mm cobolttiterällä ja hyvin onnistui akkuporakoneella samalla sumupullosta vettäs ruiskien terää jäähdyttääkseen.
Mä ymmärsin, että kysyttiin toimiiko 8s systeemissä useempivaihteisen vaihtaja, jotta pääsisi laadukkaampia osia käyttämään. Johonkin asti ne meni ristiin, mä en muista mihin.
Vaikka toimisikin, niin tuskin mitään lisäarvoa tuollaisesta päivityksestä 3x8 työmatkakommuutteriin saisi. Todennäköisin syy klappiin vaihtajassa on rissat, eli rissojen vaihdolla ja läpikotaisella puhdistamisella vanha Acera vaihtanee vielä ihan asiallisesti. Jos ei, niin tuollainen 8s vaihtaja on niin edullinen, että kustannus on jää muutamaan euroon vuodessa, jos sen uusi vaikkapa viiden vuoden välein.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Joo on kasettipakalla ja lisäyksenä että nyt lähiaikoina pyörä menee vuosihuoltoon, oon ottanut tavaksi joka kevät huollattaa liikkeessä kun ei oo itellä tilaa ja aikaa alkaa käymään läpi jokaista osaa ajan kanssa joten oon nähny tuon järkevänä vaihtoehtona joten sitä silmällä pitäen mietin että pitäskö vaihtaa vaihtaja siinä samalla. Vaihtoon menee myös kasetti ja ketjut sekä takavaihtajalle vaijeri. 2 ensimmäistä on vielä alkuperäiset ja sen huomaa. Ja nuillakin jo paranee vaihteiden toiminta jonkun verran. Aattelin ostaa kuitenki osat ite etukäteen ennen huoltoon vientiähttps://photos.app.goo.gl/jVZ8xAf7YsSZ8Uai6
https://aijaa.com/aoD72u
En ymmärtänyt miten tohon saa kuvan järkevästi niin tuolta sen ainakin näkee