Minulla ei noista käytännön kokemuksia ole, mutta erilaisissa artikkeleissa nuo osat usein paritetaan niin, että GX vastaa XT:ta. Silloin noiden eri sarjojen hinnoittelukin on linjassa.
Printable View
Kaverin pyörään tilattiin 1x12 -päivityspakettina NX kasetti, SLX vaihtaja ja XT liipaisin. Sujuvasti kuulemma toimii.
Itsellä myös XTR liipaisin GX vaihtajaan kytkettynä toimii moitteettomasti.
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Nyt vähän nolottaa. Usein, viimeksi pari päivää sitten kehotin jotakuta ostamaan ketjun venymämitan ja käyttämään sitä jotta ketju tulee vaihdettua ajoissa ja isommilta vaurioilta välttyy. Ite sitten eilen päätin laittaa gx-vaihteitani parempiin säätöihin ja tarkistaa onko syy kuitenkin korvakkeessa, kun jälleen isoimmalla ja tokaisoimmalla takarattaalla ketju pomppaa pois, kun vähänkin polkee taaksepäin. Edellisestä säädöstä ei ollut kuin jonkun viikkoa. Aikani säädettyäni ja b-tensionia jopa alle työkalun osoittaman määrän säädettyäni mietin, että miksi tuo ketju ei istu koko matkalta kunnolla pohjassa isoimmalla rattaalla. Mietin, että johtuu vain tuosta leveä-kapea-hammastuksesta tms. Lopulta tajusin, että olisko ketju kuitenkin venynyt ja hain mitan. Ja perkele, jo 1.0 mittakin oli ylittynyt. Ei ihme, ettei ketju kierrä 50 (vai mikä se nyt onkaan) hampaista limppua koko matkalta nätisti. Alkuperäinen (muistaakseni) 2 vee vanha gx-ketju kyseessä. Pitäis mittailla useammin mutta väitän kyllä loppusyksystä /alkutalvesta viimeksi kaikista pyöristä mitanneeni. Nopeasti oli venähtänyt siitä samantien 0.75 ja 1.0 mittojen ohi.
Mutta nyt siis tilausta vetämään. XO1 ketju on 40 euroa ja XX1 olis 60 euroa. XX1 ketju 11-lehtiselle on muuten vain reilu 30 euroa ja tilaan samalla sellaisen vanhempaan pyörääni, jonka ketju osoitti myös juuri ja juuri 0.75 lukemaa.
Nuo oli Saksa-hintoja. Suomessa X01 on 12 eagleen 69 euroa mutta sais tietty heti käyttöön. Pyöriä kuitenkin tallissa riittää, joten tällä kertaa säästömeiningillä.
Samaan tilaukseen lähtee kuitenkin myös xt-vipu (50 €) ja slx-takavaihtaja (55 €) sekä muuta kamaa yht 300 eurolla. slx-vivut (30 euroa) ovat vähän pidemmällä toimituksella). Ketjunhan kannattaa varmaan olla edelleen varmaan sramia, kun pakka ja eturatas on? Ja toivottavasti pakka edelleen pelaa vaikka ketju vähän pitkä olikin jonkin aikaa. Vanhat GX vipu ja vaihtaja pääsee pojan pyörään jossa SX vastaavat.
Laittaisin käyttäjävirheen piikkiin tai sitten sulla on keskimäärin aika paljon enemmän watteja kuin muilla. Olen ajanut X01 ketjuilla varmaan 10000km ja kertaakaan en ole ketjuja katkaissut. Vaihto veto päällä katkoo kyllä ketjun kuin ketjun tai jos jatkuvasti hakkaa eturatasta kiviin, yms.
Onko tämä mainittu jonkin vaihtajan käyttöohjeessa? Esimerkiksi Shimanon vaihtajien käyttöohjeessa ei sanota, että vetoa pitäisi keventää vaihdon yhteydessä. Sen sijaan useita kertoja mainitaan "Be sure to keep turning the crank during the lever operation."
Aikoinaan tuli useammat ketjut poljettua poikki ja sen jälkeen opettelin vaihtamaan vahteen ajoissa ja keventämällä vetoa. Tosin just polkasin Sramin 11 lukon suoraan vedosta pokki ilman vaihtotapahtumaa. Tosin nuo ketjut oli jo roskiskamaa yli 1% venymällä useamman kerran olin lukkoakin availlut jo noiden eliniän aikana. Veikkaan että on aika harvinasta polkea ketju voimalla poikki ilman vaihtotapahtumaa, jos ketju ei ole jo aikaisemmin kokenut vahinkoa, mikä edes auttaa poikkimenoa.
Ketjut kannattaa vaihtaa ajoissa. Tuli isompi remppa varmaankin ketjun takia, pientä pomppimista ketjulla rattaalta rattaalle ylämäessä, ja samalla kun polkee voimalla niin 3 ratas kieroksi. Tää oli just päivä ennen kuin dhl toi uudet ketjut ja vaihtajan...
On tää taas nannaa. Saa ja joutuu ajaan jäykkäperällä niin kauan kuin saan uuden kasetin. Mistä muuten kannattaa tilata 1x12 sram casetin, joku jossa toimitus ei kestä yli hermojen menettämisen.
Tällä hetkellä toimitukset kestää kauemmin. Noin 2 viikkoa pitää varautua odottamaan. Paitsi jos haet kotimaisesta liikkeestä, jossa tavara hyllyssä.
Keskimäärin halvimmat hinnat ja isoimmat valikoimat ovat esim seuraavissa Saksa-kaupoissa. Bike-discount.de, Bike-components.de ja bike24.com.
Oman tilauksen tein juuri tänään bike24:ään. Siellä postikulut 5 euroa jos ostaa yli 250 eurolla. Muutoin siellä ja noissa muissa samat 9,95 €.
Ketjuista sekä 11 että 12-lehtisille on testien mukaan kannattava sijoittaa X01 sarjaan (tai XX1 mutta se on kalliimpi). Tai shimanon osalta xtr. Kestävät selvästi pidempään kuin muut. https://cyclingtips.com/2019/12/the-...rable-12-speed
Ärsyttävästä kakkosesta tuli taas viikossa paketti kotiin juuri tänään. Siellä tuntuu olevan usein Saksan halvimmat Sramin romutkin. Eikös tuo X01 ja XX1 ole ihan sama ketju ja pakka ainakin Eaglessa, mutta eri värinen? Mulla on niitä mustia ja niissä taisi lukea paketissa "X01/XX1".
Voiskohan olla. Parinkymmenen euron väri siis :)
är kakkosen hinnoista vilkaisin vain jonkun yksittäisen tuotteen ja se oli kalliimpi niin en tutkinut tarkemmin kokonaisuutta. Vai oliskohan ollut niin, että sieltä oli esim slx-liipaisimet tai takavaihtajat loppu ja lopetin sen tutkimisen pidemmälle. Rockarin keulaan varaosat siellä oli halvimpia kun vuosi sitten niitä tilailin.
Se hopeinen ketju taitaa olla reilusti halvempi kun ei ole mitään pinnoitetta. En tiedä onko sitten muuten ihan sama ketju ja kuinka paljon se pinnoite tuo hyötyä ketjun kestoon vai näyttääkö vaan kivalta hetken aikaa.
Tilasin kengät bike24.comista dhl expressillä. Alle 24 olivat helsingissä. Helsinki- helsinki kesti 48 tuntia, sunnuntai välissä. Uskon että tuo 9 euron dhl express next day on sen arvoinen.
Eikös tämä
Deore XT CS-M8100 Takapakka 12-vaihteinen
Sovi hyvinkin yhteen Sramin Eagle vaihtajan kanssa
Kun tuo vanha takapakka oli se 10-50, ja shimanolta tuosta deoresta löytyy 10-45 kuten myös 10-51, niin tuo 45 hampainen olis kyllä juuri hyvä. Tasaisemmat välit rattaissa. Toimiiko hyvin sram eaglessa on vielä se pointti.
Shimpan 12spd:t menee microspline vapariin.
Ainiin, näis srammeis on se xd.
Tällä saisi sitten ilmeisesti muutettua Dt swiss 1900 spline (gx pakka eli xd-vapari ja mallia 3 pawl) kiekkosatsin (vuodelta 2018) Shimanon 12 pakoille yhteensopivaksi. Tuohon sitten Shimanon slx pakka päälle niin oltais paljon järkevimmillä vesillä jatkoa ajatellen kuin uusimalla 139 eurolla GX pakkaa, jos se osoittautuu pilalle menneeksi liian kuluneeksi päässeen ketjun myötä. Toki gx pakka on 79 g Shimanon slx:ää kevyempi.
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub...or-Pawl-System
https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Cass...00-10-51-Teeth
Tosin silloin tilaamani xo1 ketju ei ehkä niin hyvin sovi vaan kannattais laittaa ketjukin Shimanoa?
edit. Eli ehkä ei kannata kun kyllä tuon gx pakan uusimallakin ajaa sen verran monta vuotta kunhan ketjun vaihtaa jatkossa tarvittaessa ajoissa. Ja kun x01 ketjun pitäisi myös kestää pidempään kuin vanhan gx:n.
Jos GX pakka on vaihteiston toimivuuden suhteen Shimanon xt liipaisimella ja slx takavaihtajalla yhtä hyvä kuin mitä olis Shimanon pakoilla...
Liippaa likeltä aihetta, Itsellä on vanhahko 5-6v maasturi jossa on 3x10. Palvellut ihan hyvin kun ei paremmasta tiedä :) sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?
Ajattelin joku olisi lähtenyt urakkaan ja osaa sanoa että osta uusi pyörä :)
Tottahan tuo, ei kannata. Osta uus pyörä.
11 taitaa olla vaan puheiden perusteella vähemmän kranttu toimintahäiriöille. Ja tosiaan halvempi.
Kiitoksia pitää tutkiskella :)
Hyvä homma. Erot taitaa olla siellä halvemmassa päässä mitä olen lukenut. Mulla NX 1x11 toiminut. Noin paljoon pitäisi ajella aika kauan.
Aina pitäis tarkistaa asiat kunnolla ennen kun tilaa yhtään mitään.
Mun pyörässä tosiaan sram vaihtaja ja kasetti. x12. No, tottakai tilasin gx osasarjan. Siis kasetin, ei sovi kun tuos onki shimanon centerlock micro spline hub, voihan!!!
Onkos sram ja Shimanon kasetit samalla jaolla, eli onko rattaiden etäisyys sama? en viittis vaihtaa vapaaratasta, enkä ostaa tuota srammin onnetonta sx/nx kasettia.
Itse tuli laitettua AXS vipu + AXS vaihtaja XTR:n pakalla ja ketjulla. Eturattaana Wolftoothin HG+ asennettuna XX1 kampiin.
En ole päässyt vertailemaan puhtaan XTR tai AXS yhdistelmään mutta tuo yllämainittu toimii niin saamarin hyvin. Tosi hiljainen ja pystyy hyvin vaihtamaan veto päällä.
Ennen oli XX1 mekaaninen yhdistelmä ja kyllä tämä AXS/XTR kombo on monta kertaa parempi mutta onhan se myös paljon kalliimpi.
^millä mittarilla monta kertaa parempi? Jokin asia jonka voi mitata?
Monta = minun mielestä paljon parempi. Eli minä toimin mittarina tässä tapauksessa.
Järkevä kysymys sinulta..
Tämän kertoman perusteella sanoisin että sulla on siellä vanha shimano 10/11s hub eikä uusi microspline. Ja siinä vanhassa oli SRAM Nx kasetti kiinni. Ei siihen Shimanon 12s kasetti käy, vaan ainoastaan joko ne halvat ja huonot SRAMin Sx ja Nx tai sitten Sunracen pakka, jota ennemmin suosittelen vaikka ei sekään kummoinen ole.
Kunhan tarkistin, että kyse ei ole mistään kovasta datasta, onhan vaihtamisessa montakin mitattavissa olevaa kriteeriä.
Asensin itse viime viikonloppuna erinomaisen GX/X01-yhdistelmän tilalle AXS:n ja on se ensimmäisten koeajojen perusteella hyvä, mutta parannuksena omasta mielestä hyvin marginaalinen, olisiko vain paremmissa säädöissä ollut oma mekaaninen. Miksi vaihdoin? Turhamaisuudesta, markkinoinnin aivopesemänä..
Ainoa ero missä puhuisin moninkertaisesta erosta on vaihtamiseen tarvittavan voiman väheneminen sormilta, kun moottori tekee vaihtotyön. Vaihtaa yhden vaihteen nopeammin, välillä todella huomaamatta ja hiljaa. Monen vaihteen vaihto menee hitaammin kuin mekaanisella.
Toisessa pyörässä on 11s XT DI2, vaihtokokemus on hyvin samanlainen joskin kovaäänisempi, mutta Shimano on langallinen, langaton on hyvä :)
Minulla on myös gravel pyörässä tuo Ultegra Di2 ja siihen verrattuna tämä AXTR kombo on hiljaisempi vaihtaessa. Ja ero on mielestäni aika suuri. Ero tuohon puhtaaseen XX1 (mekaaninen) systeemiin on merkittävä kuin vaihtaa veto päällä.
Mutta olen täysin samaa mieltä tuosta langattomuudesta. Kuin Shimpa tuo markkinoille 1x12 Di2 niin AXS menee vaihtoon jos Shimano pysyy vielä langallisena. Se olikin suurin syy minkä takia ostin uudet kiekot micro-splinella ja tehomittarissa kiinni HG+ eturatas. Vaihto ei tule olemaan niin kallis.
En nyt sanoisi että tällaista AXTR comboa anna rahalle vastinetta jos vertailee X01 (mek) hintaan ja suorituskykyyn. Niin isosta hintaerosta puhutaan. Mutta jos kuitenkin haluaa parempaa vaihtestoa niin sitten tämä on todella hyvä vaihtoehto ja on (paljon) parempi. :-)
EDIT: Luin että suosit langallista. Luin väärin. Minä olen siis langallisen puolella vielä vaikka ei ole ollut ongelmia AXS:n kanssa.