Yksi kriteeri uutta pyörää valitessa oli se, että PF:ä ei ole.
Aivan p***e keksintö.
Printable View
Yksi kriteeri uutta pyörää valitessa oli se, että PF:ä ei ole.
Aivan p***e keksintö.
Näin juuri. Ja se suurin ongelmahan on se, että se huonosti istuva laakeri tekee siellä nitkuessaan koko ajan lisää välystä. Joten ei kiinnosta enää taistella vaikka sen jollain liimalla saisikin aina joksikin aikaa kuntoon... Ja kustannuserä se on sekin, että 1000km välein uutta 25€ laakeria sisään ja vanhaa roskiin, ja locktiteä kuluu useita litroja :)
Itseasiassa laakerilukite kyllä keskittää laakerin täsmälleen keskelle, jos se pesä on vaan kulunut pyöreäksi, mitä se ei kyllä ole.
Muistelen, että olen joskus katsonut loctiten esittelyvideon, jossa laakeripesät koneistetaan tarkoituksella väljäksi ja käytetään laakerilukitetta. Ohuissa alumiiniosissa laakerilukite taisi olla nimenomaan se varmempi tapa saada osat suoraan ja keskittymään kunnolla. Lämpöäkään ei kaikkialla voi käyttää apuna.
Sattuipa tämä aihe silmään sopivasti. 2014 hankittu maantiefillari BB30 keskiöllä ja samana kesänä piti viedä 500km ajon jälkeen huoltoon koska naksu ja natisi ikävästi. Meni takuisiin. Viime kesä meni murheitta, mutta nyt alkoi taas voimakas napse ja kolke joka polkasulla. Laakerit vaihtoon ja kilsoja reilu 4000. Mikähän tämän konstruktion etu on valmistajalle? Itsellä tulee lähinnä mieleen että en varmasti osta toista samanmerkkistä ja en ylipäätään pyörää jossa tämä p**kakeskiö on. Pyörähuollossa kaveri sanoi että se on samalla lailla kuluva osa kuin jarrut. Totta puhuen jarrut onkin orkkikset ja still going strong mutta keskiölaakerit jo kolmannet.
Keskittää, jos on pyöreä pesä.. Ja sama ongelma suoruuden kanssa, jos laakeri jää vinoon, välyksensä sallimissa rajoissa, sen kestoikä lyhenee eikä sen kiinnipysyvyyskään ole taattu.
Toki, kuten mainitsin, en oikein luota pintojen mittatarkkuuteen ja suoruuteen fillareissa muutenkaan.
nih..
Juu, aika varmasti ainakin osa noista pressfitin ongelmista johtuu väärästä linjauksesta, joka kaivaa kuidussa olevat pesät väljiksi, vaikka ne olisivatkin uutena hienosti toleransseissa. Ihan heti en sellasista runko hankkisi, jossa laakerit survotaan suoraan runkoon ilman holkkeja.
Pakko vielä kysyä, onko pressfit nyt oikeasti täysi susi, vai onko ongelmia vain joillain merkeillä. En jaksaisi koko ketjua lukea. Giantin trancea oon haaveillu tovin ja tämän ketjun innoittamana vilkaisin keskiö.. Ja ystävämme persfit siellä koreilee.. Pitääkö unohtaa koko kökötin, edellisen uutena ostamani pyörän (scottin täpäri) omistin 14 vuotta, se kesti varsin hyvin.
nih..
No ei se omasta mielestäni ainakaan aluumiinirungossa mitenkään susi ole, en valitsisi pyörää keskiön mukaan. Erilliset kupit laakerin ja rungon välissä antavat paljon anteeksi ja laakeri asettuu ainakin väkisin päittäin suoraan. Omakin naksuminen saattoi johtua haljenneesta kammenakselin päästä, jota en silloin huomannut. Kammen pultteja kiriessä naksuminen tietenkin poistui.
Noita suoraan pesään painettavia versioita tosiaan miettisin kahteen kertaan, tai ainakin tarkastaisin runkotakuun ennen ostoa.
Esimerkiksi trekissä on ikuinen takuu, eli aika sama mitkä laakerit tuolla on.
No joillakin tuntuu olevan ongelmia ja joillakin ei. Eipä se kierrekeskiökään ihan ongelmaton aina ole, näin sivusta kolmen keskiön tuhoutumista seuranneena. Itsellä neljäs pyörä Press-Fitillä ja kaikki ovat toimineet ilman ongelmia, mutta jos nakse alkaa kuulumaan niin tulen tänne tietysti vuodattamaan ja kiroamaan systeemin perähelvettiin. Kuten irtokuulalaakerit, Mavicin vapaarattaan, Sramin jarrut, Shimanon vapaarattaan, jne..jne.
No en epäile, etteikö saata vikaherkkä rakenne olla, on vaan käynyt munkki noiden kanssa. Tai en vaan jaksa narujaloilla murjoa tarpeeksi kovasti polkimia. En käyttäisi keskiösysteemiä pyörän valintaperusteena kuitenkaan, mutta kukin tavallaan.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon BB/PF-ongelmat ovat peräisin siitä, että tehtaalta lähtiessään keskiöt ovat rutikuivat. Ainakaan oman fillarini keskiöön ei oltu rasvaa tuhlattu. Itse olen putsannut ja rasvannut laakerit kun muistan/jaksan ja toistaiseksi tämä strategia on toiminut ja säästänyt ongelmilta. Onneksi on nopea ja helppo homma.
On mulla Ghostin hiilarimaasturissa pressfit eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.. Sanoisin asian näin että jos pressfitin kanssa on ongelmia, niin ne on todennäköisesti ikäviä ja tuottavat harmaita hiuksia. Ja semmoinen laskee motivaatiota. Mua ei vituta oikeastaan mikään muu kuin se, että ~10tkm ajoista mitä oon krossarilla ajanut, sen ~8tkm on kuulunut helkutinmoinen ritinä keskiöstä, ja oon joutunut asiaa miettimään :D
^Muotoilin kömpelösti, tarkoitin että joissakin pf-keskiöissä on ongelmia, joissakin ei. Kategorisesti ei siis voi yleistää kaikkien olevan huonoja. Oman hiilariGiantin pf-keskiön ja samalla koko pyörän meinasin oksasilppurilla jauhaa täytemaaksi, kunnes kiristin pakan kunnolla ja kas, "keskiön" ritinä loppui. Mutta ehdin jo tuntea ilmiön aiheuttamaa "pelkoa ja inhoa pyörälenkillä".
Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys kun ei näytä näin äkkiseltään netistä löytyvän vastausta...
Minulla on Cannarin Supersix Evo ja siinä Chris King pf30 keskiö. Kammet on Sramin Forcet.
Kysyisin näiden kampien asennuksesta. Että pitääkö tuonne jonnekkin väliin laittaa spacereita? Jos pitää, niin mihin ja kuinka paljon?
Sitten toinen kysymys koskee tuota washer ringiä. Keskiön mukana ei sellaisia tullut. Pitääkö sellaiset olla tässä kyseisessä yhdistelmässä?
Kuinka hyvin noiden kampien pitää ilman ketjua pyöriä? Kun niitä nyt pyörittää ne ne eivät tunnu kovinkaan kevyesti pyörivän.
Nyt siis kammet on asennettu ilman mitään spacereita ja washer ringiä. Lisäksi tuossa keskiössäkään ei ole sellaista normaalia suojusta laakereiden päälle, vaan laakerit näkyy heti tuossa kammen alla.
Kiitoksia jo etukäteen :)
Ja sitten vielä kysymys noiden Sramin kampien kiristämisestä.
Kun sillä puolella, mistä kampi kiristetään kuusiokoloavaimella on sellainen rinkula jossa on reikiä. Pitääkö tätä kiristää jollain vai riittääkö että kammen kiristää kuusiokololla?
Vastataan nyt vähän mutulla...
SRAM:n kammissa se sisempi kuusiokolo kiristää kammet paikoilleen ja se ulompi on osa sisäänrakennettua ulosvedintä, jos en ole väärin ymmärtänyt. Eli ulompi alumiinihela vaan sillain kiinni että pysyy ajossa matkassa ja syvällä olevalla kiristetään kammet. Näin ainakin GXP-kammet ovat toimineet, tosin en tiedä onko PF30 sitten eri systeemi.
Minulla ei ole PF30 keskiötä mutta ainakin CK:n GXP-keskiössä on muoviset kaulukset jotka peittävät laakerit.
Ampukaa alas ja pilkatkaa, jos meni ihan huti...
Ennen oli helppo neuvoa kuinka kammet asennetaan. Niitä kun oli kolmet laittanut, niin melkein kaikki oli tullut nähtyä.
Nykyään kirjavuus on niin suurta että ohjeet on viisainta hakea valmistan kotisivulta. Onneksi nykyään kaikki valmistajat tekevät aika hyvät manuaalit omille sivuilleen.
Tulipa vastaan tämä BB90 mullakin Trek Madone sixt series kuiturungossa. Pyörä muistaakseni vuodelta 2012?
Pesun yhteydessä muuten hyvä keskiö alkoi kiljumaan, joten päätin vaihtaa. Tietenkään ei ollut työkaluja ja naputtelin laakerit irti kierretangon pätkällä pikkuhiljaa eri kohdista. 10 minuutin homma. Menin Oulussa paikalliseen Trekkiä huoltavaan isoon pyöräfirmaan (P-S). Hieman pähkivät, mutta löytyi sopivat laakerit. Ohjeeksi tuli, että kumivasaralla nätisti koputtele paikalleen ja voi helpottaa jos käytät pakkasessa ennen asentamista. Kotona huomasin että perskules.. Kysessä olikin BB90 V2 laakeri, jonka Outer diameter onkin 37.1 eikä normaali 37.0. Kaupassa laakeri meni akselille normaalisti, mutta onneksi tajusin olla hakkamatta sisään. No seuraavana päivänä vaihtamaan ja nyt uudelle myyjälle asia olikin ihan selvä. Hyllyssä ei ollut normaaleja laakereja ja tiluseen meni. Kotona asensin sitten vanhat rasvatut laakerit takaisin ja puristin paikalleen käyttämällä 10mm kierretankoa ja isoja aluslevyjä + mutterit toisiin päihin - toimi muuten hyvin eikä tarvinnut ostaa n. 50-70 euron hintaista työkalua.
Bottom line. Syö niin perkuleesti miestä, että pyöräkaupassa myydään ihan paskaa tavaraa ja käsketään hakkamaan sisään väkisin. Jos olisin ollut vähääkään tyhmempi, olisin hajottanut monen tonnin kuitupyörän keskiön. Ja syy tähän on se, ettei asiantuntemusta Trekin huoltopisteessä ollut ja myytiin se laakeri mikä nyt sattui olemaan käsillä, kun oma varasto on olematon. Myököön Pyörä-Suvala kolmevaihteisia tuntureita maailman tappiin asti ja hinkatkoon ensihuolto pyörien lokareita kunnes valot sammuu. Laatupyörää sinne ei pidä näköjään viedä - vähintäänkin se on ihan tuurista kiinni kuka sitä siellä hoitaa.
Jos nyt jollakin on sama ongelma, niin oikean laakerin löytää täältä:
http://www.enduroforkseals.com/id273.html
Jahas no niin se on sitten 15. viesti tähän ketjuun.
Enduroforksealssin BB92 BOTTOM BRACKET w/ANGULAR CONTACT 440C STAINLESS STEEL BEARINGS noin 44 tuntia ajoa ja ei-vetopuolen laakeri tuntuu melkein kuivalta ja hiukan väljältä. Pyörää ei ole välissä pesty yhtään kertaa mutta mudassa ja sateessa ajoa on ollut tuosta ainakin neljännes. Pyörän putsaus tapahtuu ajamalla pyörä talliin ja annetaan lian kuivua ja sitten harjalla/rätillä kökkäreet pois - ketjun pesu heti ajon jälkeen.
Tuppaudunpa tähän ketjuun mukaan. Mikä on mielestänne parasta laakerirasvaa BB30-laakereihin? Itse tungin laakerit täyteen TF2-vaseliinia, sellaista punaista. Rasvaa laitoin lisäksi reilusti ympäri laakerin ulkopintojenkin pölysuojien päälle jne. Hiukan huolettaa, että tuo alkaa keräämään pölyä ja muuta skeidaa ja kohta sieltä valuu ulos mustia klönttejä. Jossain olen kuullut puhuttavan, että keskiöön sopisi paremmin viskositeetiltaan aavistuksen vaseliinia notkeampaa tavaraa, esim. lithium-rasvaa. Laakeriasioissa olen sen verran ummikko, että opeteltaessa mennään kokeilun ja erehdyksen kautta.
Erikoista Ridley Fenixin (alumiinirunko) keskiössä on, että keskiössä näyttää olevan muoviholkki, mihin laakerit puristetaan kiinni. Irrotin laakerit sellaisella levittyvällä lyömäaseella ja sain toisen laakerin sisempään pölysuojaan pientä vauriota aikaiseksi; oikaisin sen ja oletan, ettei maailma siihen kaadu. Korkeintaan joudun vaihtamaan uudet laakerit tilalle.
Pitkään aikanaan kuvittelin, että pyörän natina johtyy keskiöstä, mutta syyllinen on satulaputki, jossa pitäisi olla jonkinmoisia jousto-ominaisuuksia.
Korjasin tänään natisevan keskiön. Pakka irti, vapaarattaan runko ja rattaat puhtaaksi, pikkuisen rasvaa ja pakka takaisin oikeaan momenttiin. Tuo on niin hämärä juttu, olin aivan satavarma, että ääni tulee keskiöstä. Mutta ei natise enää vaikka miten runttaisi.
Sram suosittelee tollasta mm. keraamilaakereihinsa ja muihinkin keskiöihinsä ;http://www.skf.com/group/products/lu...ase/index.html
Osaatko sanoa mikä ero on esim. tällaiseen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6030...vaseliini-400g
Onko tällainen jo liian jäykkää yms. napoihin ja keskiöön?
Jaa,a ,enpä tost motonetin rasvast tiiä mitään.Edullisempaa ainekin,eipä toi SKF kans kalliiks tuu,toi patruuna riittää aikas pitkään,veikkaan...
5 ml tai 10ml ruiskul tota on helppo laittaa sinne kuulien väliin.Niinku varmaa muitakin rasvoja...
Olipas hyötyä lueskella tämä ketju alusta loppuun. Nyt siis tiedän, että mun fillarin keskiö on PressFit30. :D Koko paketti on vissiin sellainen, jota ei ole tarkoitettu huollettavaksi vaan vaihdettavaksi. En tiedä aiheutinko setille jotain pysyvää vahinkoa, kun irrotin laakerit, rasvasin ne ja prässäsin takaisin paikoilleen. Kai se jossain vaiheessa selviää. Ainakin 100km lenkki taittui ihan mukavasti huolto-operaation jälkeen, eikä tunnu minkäänlaisia välyksiä.
Enempi huolenaiheena on, ettei PF30 keskiöitä tunnu olevan markkinoilla googlen perusteella ihan hirveästi. Löysin nopeasti ainoastaan Truvativ PF30 keraamisilla laakereilla hintaan 36,42 € + postikulut. Ei siis ihan kohtuuton hinta, kun saman verran saa maksaa pelkästään BB30 laakeriparistakin. Sen sijaan erilaisia PF30 adaptereita tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. En vaan viitsisi alkaa hyviksi kokemiani FSA:n kampia ruveta vaihtamaan. Täytyy lisäksi vissiin investoida jonkinnäköiseen PF30-irrotustyökalusarjaan. Prässi on helppo tehdä, kunhan on vaan kierretankoa ja pulttia tarjolla. Ne ei Puuilossa paljoa maksa.
Oletan siis, että kovin montaa tuhatta kilometria ei noilla keskiöillä enää ajeta, mutta ehkä palaan tähän asiaan sitten, kun ongelmia alkaa ilmaantua.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...53ab7007f2.jpg
Kyllä nämä on syvältä. Ensin porsi muoviholkki, sitten irtosi liimattu metalliholkki, onneksi on takuuta jäljellä ja kyseessä ns. Laatumerkin cyclo jossa ovh yli 3k€.
Oma maasropyörä tuli kasattua lokakuussa 2011, ja nyt alkoi keskiö pitämään pientä narinaa. Eli yllättävän pitkään tuo pressfit pelasi ihan virheettömästi. Vieläkin se pyörii ihan pehmeästi, mutta joku vapaanpuolen laakerissa/pesässä pitää sitä pientä narinaa.
Saas nähdä viitsiikö sille vielä tehdä mitään, uudet laakerit olisi kyllä hyllyssä jo valmiina...
En tiedä onko tuokin pesemällä rikottu, kun tuntuu että aina laakeri hajoaa vapaalta puolelta. Sinne kun on niin helppo letkutella vettä. :)
Tämä olikin väärä hälytys. Narina lähtikin takakiekosta, mutta tulipa avattua ja tarkistettua keskiön kunto. :)
Bianchi 920:n keskiömuhvi irtosi. Syksymmällä ostan uuden rungon ja aion siirtää siihen Campa Recordin mix osat. Keskiö on BSA- kierteinen ja tiedän että adaptereilla press fittiinkin sen saa kiinni. Onkos kellään kokemuksia tällaisen adapterin käytöstä? Sehän pitäisi saada sitten pois jos ja kun haluan siirtyä 11 vaihteiseen osasarjaan vai sasiko noita 11 v kampisarjoja myös BSAna?
Omasta Bianchista löytyy SRAMin PF30/BSA-adapteri, mutta kilometrejä on kertynyt toistaiseksi sen verran vähän, että vielä ei arvaa mielipiteitä jaella. Ainakin valmistaja luottaa ratkaisuun, koska lupaa siihen 5 vuoden takuun. Ymmärtääkseni asennus on ainakin kuiturunkoon sellainen, että irti ei kannata yrittää repiä.
Kyllä tuon kuiturungosta ihan hyvin saa pois jos on oikeanlaiset työkalut, ainakin itse olen saanut kyseisen adapterin hyvin pois. Itselläni on sellainen putki jonka toinen pää on halkaistu ristiin, vasaralla sitä naputtamalla adapteri tulee ihan hyvin pois.
Onko kukaan vielä vaihtanut B386:sta BSA keskiöksi? Itseä kiinnostais kovasti, mutta tuntuu olevan ongelmana rungon leveys keskiön kohdalta, eli pitäisi keksiä keino miten saisi alumiinista otettua 6,5mm molemmilta puolilta pois. Tämä siis tarkoittaa 86mm:n keskiön pienentäminen 73mm:iin. Tämä on siis oma arvaus miten tämä kavennus on mahdollista tehdä vai onko muuta mahdollisuutta?
Ookkei. Hyvä tietää, jos tulee joskus tarvetta. Käyttöohje vain varoittelee seuraavasti: "Warning! Carbon bottom bracket shells: installation of the bracket adapter into a carbon bottom bracket shell is permanent. The adapter cannot be removed. Removal will damage the adapter and bicycle frame.
Itselläni oli Focus Cayossa tuollainen SRAMin Pressfit BSA adapteri 24mm Shimanon akselille. Ostin QUARQin wattimittarin jota varten jouduin vaihtamaan pressfit keskiön 30mm akselille sopivaksi. Itselläni ei ainakaan tuottanut vaihto mitään ongelmaa Focukseen.