Joo kai...mut eikös nää oo niitä nyk melk kaikki huoltovapaita kertakäyttölaakereita keskiöineen?
Joo kai...mut eikös nää oo niitä nyk melk kaikki huoltovapaita kertakäyttölaakereita keskiöineen?
Ei näissä keskiöissä mitään vikaa ole, niitä kutsutaan ominaisuuksiksi. Minä olen laittanut uudet BB30 laakerit kerran vuodessa crossariin ja maasturiin vaikka niillä tulee tosi vähän kilometrejä, mitä nyt crossarilla toisinaan vähän kosteammissa olosuhteissa.
6.7 WTF/kg
Lieneekö näistä ominaisuuksista tiedotettu kuluttajille? Summa summarum, olen ajanut ehkä 100 000 km noin tusinalla pyörällä ja saanut kolme keskiötä hajalle, hatarien muistikuvieni mukaan. Useamman kerran olen kyllä vaihtanut keskiön jostain muusta syystä, syksyllä lähti 20 000 ajettu Octalinkin BB-ES 51 eli Deore sen takia, että rattaat ja samalla kammet meni vaihtoon. Enkä ole huoltanut noita.
Nyt olis nöösillä avulle tarvetta. Ajattelin oppia pyöristä kantanpään kautta ja suurin osa asioista on selviä, mutta keskiöt ja kammet vielä mystisiä. Ostin siis gravel grinderin rungon, jonka keskiö on mallia PF30. Ajatuksena oli ostaa joko ultegran täysin osasarja tai sitten sramilta vastaavaa laatua. Käykö nuo osasarjojen keskiöt ja kammet sellaisinaan vai pitääkö hommata erillinen "adapteri"keskiö lisäksi? Ja jos erillisen keskiön hommaa lisäksi, niin mistä tietää mikäkin kampi sopii mihin keskiöön.
Tuo PF30 imee 30 millin akseleita, mutta Shimano haluaa olla 24 mm, joten siihen tulee olla sovitin. Se on halvin ja helpoin tapa, jos on jo keskiö olemassa, mutta nyt vasta huomasin, että sinullahan ei vielä ollutkaan. Eli sitten ehkä kannattaa tutkia se toinenkin vaihtoehto.
http://wheelsmfg.com/bb-pf30-univers...o-fsa-etc.html
Eli tuossa olisi esim. valmis keskiö: http://wheelsmfg.com/pressfit-30-to-...ngs-black.html
Tuossahan on kierteet kupeissa, eli tuonhan pitäisi ratkaista Pressfitille niin tyypilliset narinaongelmat! En tiedä, mikä hinta on Euroopassa, ja onhan noitakin muilta merkeiltä, mutta jos tuosta asiasta ei välitä, niin alla oleva on varmaankin halvempi. Minusta kierteet ovat kyllä hieno juttu keskiöissä, joten minä lähtisin tuolle edellisen linjalle kaikista näistä vaihtoehdoista. Mikään ei ole pirullisempaa kuin nariseva keskiö. Se on sitten yksi tuskien taival sekä ajaessa että pähkäilyssä, miten päästä siitä eroon. Toki eihän läheskään jokainen PF narise, joten kysymys kuuluu: do you feel lucky?
https://www.bike24.com/1.php?content...menu=1000,2,81
edittiä: väärä osasto.
Bull88 muokkasi tätä : 19.05.2016 at 19.08
-AnttiK
Uskon sinänsä loistavilla neuvoilla keskiö pysyi liimattuna naksumatta noin 500km ja nyt reilun 1000km jälkeen ääneet ovat taas sitä luokkaa, että runko lähtee Canyonille ihmeteltäväksi. On nimittäin sen verran väljät laakerikupit molemmin puolin. Jos ovat sitä mieltä että runko on niinkuin pitää niin saa luvan olla viimeinen tuon firman runko jolla yritän harrastaa
Tilasin jo uuden rungon tilalle ulkoisella BSA keskiöllä, nimimerkeillä pressfit-keskiöihin perin kvittuuntunut & vanhassa vara parempi
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Yksi kriteeri uutta pyörää valitessa oli se, että PF:ä ei ole.
Aivan p***e keksintö.
Näin juuri. Ja se suurin ongelmahan on se, että se huonosti istuva laakeri tekee siellä nitkuessaan koko ajan lisää välystä. Joten ei kiinnosta enää taistella vaikka sen jollain liimalla saisikin aina joksikin aikaa kuntoon... Ja kustannuserä se on sekin, että 1000km välein uutta 25€ laakeria sisään ja vanhaa roskiin, ja locktiteä kuluu useita litroja![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Itseasiassa laakerilukite kyllä keskittää laakerin täsmälleen keskelle, jos se pesä on vaan kulunut pyöreäksi, mitä se ei kyllä ole.
Muistelen, että olen joskus katsonut loctiten esittelyvideon, jossa laakeripesät koneistetaan tarkoituksella väljäksi ja käytetään laakerilukitetta. Ohuissa alumiiniosissa laakerilukite taisi olla nimenomaan se varmempi tapa saada osat suoraan ja keskittymään kunnolla. Lämpöäkään ei kaikkialla voi käyttää apuna.
Sattuipa tämä aihe silmään sopivasti. 2014 hankittu maantiefillari BB30 keskiöllä ja samana kesänä piti viedä 500km ajon jälkeen huoltoon koska naksu ja natisi ikävästi. Meni takuisiin. Viime kesä meni murheitta, mutta nyt alkoi taas voimakas napse ja kolke joka polkasulla. Laakerit vaihtoon ja kilsoja reilu 4000. Mikähän tämän konstruktion etu on valmistajalle? Itsellä tulee lähinnä mieleen että en varmasti osta toista samanmerkkistä ja en ylipäätään pyörää jossa tämä p**kakeskiö on. Pyörähuollossa kaveri sanoi että se on samalla lailla kuluva osa kuin jarrut. Totta puhuen jarrut onkin orkkikset ja still going strong mutta keskiölaakerit jo kolmannet.
Keskittää, jos on pyöreä pesä.. Ja sama ongelma suoruuden kanssa, jos laakeri jää vinoon, välyksensä sallimissa rajoissa, sen kestoikä lyhenee eikä sen kiinnipysyvyyskään ole taattu.
Toki, kuten mainitsin, en oikein luota pintojen mittatarkkuuteen ja suoruuteen fillareissa muutenkaan.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Juu, aika varmasti ainakin osa noista pressfitin ongelmista johtuu väärästä linjauksesta, joka kaivaa kuidussa olevat pesät väljiksi, vaikka ne olisivatkin uutena hienosti toleransseissa. Ihan heti en sellasista runko hankkisi, jossa laakerit survotaan suoraan runkoon ilman holkkeja.
Pakko vielä kysyä, onko pressfit nyt oikeasti täysi susi, vai onko ongelmia vain joillain merkeillä. En jaksaisi koko ketjua lukea. Giantin trancea oon haaveillu tovin ja tämän ketjun innoittamana vilkaisin keskiö.. Ja ystävämme persfit siellä koreilee.. Pitääkö unohtaa koko kökötin, edellisen uutena ostamani pyörän (scottin täpäri) omistin 14 vuotta, se kesti varsin hyvin.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
No ei se omasta mielestäni ainakaan aluumiinirungossa mitenkään susi ole, en valitsisi pyörää keskiön mukaan. Erilliset kupit laakerin ja rungon välissä antavat paljon anteeksi ja laakeri asettuu ainakin väkisin päittäin suoraan. Omakin naksuminen saattoi johtua haljenneesta kammenakselin päästä, jota en silloin huomannut. Kammen pultteja kiriessä naksuminen tietenkin poistui.
Noita suoraan pesään painettavia versioita tosiaan miettisin kahteen kertaan, tai ainakin tarkastaisin runkotakuun ennen ostoa.
Esimerkiksi trekissä on ikuinen takuu, eli aika sama mitkä laakerit tuolla on.
No joillakin tuntuu olevan ongelmia ja joillakin ei. Eipä se kierrekeskiökään ihan ongelmaton aina ole, näin sivusta kolmen keskiön tuhoutumista seuranneena. Itsellä neljäs pyörä Press-Fitillä ja kaikki ovat toimineet ilman ongelmia, mutta jos nakse alkaa kuulumaan niin tulen tänne tietysti vuodattamaan ja kiroamaan systeemin perähelvettiin. Kuten irtokuulalaakerit, Mavicin vapaarattaan, Sramin jarrut, Shimanon vapaarattaan, jne..jne.
No en epäile, etteikö saata vikaherkkä rakenne olla, on vaan käynyt munkki noiden kanssa. Tai en vaan jaksa narujaloilla murjoa tarpeeksi kovasti polkimia. En käyttäisi keskiösysteemiä pyörän valintaperusteena kuitenkaan, mutta kukin tavallaan.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon BB/PF-ongelmat ovat peräisin siitä, että tehtaalta lähtiessään keskiöt ovat rutikuivat. Ainakaan oman fillarini keskiöön ei oltu rasvaa tuhlattu. Itse olen putsannut ja rasvannut laakerit kun muistan/jaksan ja toistaiseksi tämä strategia on toiminut ja säästänyt ongelmilta. Onneksi on nopea ja helppo homma.
On mulla Ghostin hiilarimaasturissa pressfit eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.. Sanoisin asian näin että jos pressfitin kanssa on ongelmia, niin ne on todennäköisesti ikäviä ja tuottavat harmaita hiuksia. Ja semmoinen laskee motivaatiota. Mua ei vituta oikeastaan mikään muu kuin se, että ~10tkm ajoista mitä oon krossarilla ajanut, sen ~8tkm on kuulunut helkutinmoinen ritinä keskiöstä, ja oon joutunut asiaa miettimään![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
^Muotoilin kömpelösti, tarkoitin että joissakin pf-keskiöissä on ongelmia, joissakin ei. Kategorisesti ei siis voi yleistää kaikkien olevan huonoja. Oman hiilariGiantin pf-keskiön ja samalla koko pyörän meinasin oksasilppurilla jauhaa täytemaaksi, kunnes kiristin pakan kunnolla ja kas, "keskiön" ritinä loppui. Mutta ehdin jo tuntea ilmiön aiheuttamaa "pelkoa ja inhoa pyörälenkillä".
Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys kun ei näytä näin äkkiseltään netistä löytyvän vastausta...
Minulla on Cannarin Supersix Evo ja siinä Chris King pf30 keskiö. Kammet on Sramin Forcet.
Kysyisin näiden kampien asennuksesta. Että pitääkö tuonne jonnekkin väliin laittaa spacereita? Jos pitää, niin mihin ja kuinka paljon?
Sitten toinen kysymys koskee tuota washer ringiä. Keskiön mukana ei sellaisia tullut. Pitääkö sellaiset olla tässä kyseisessä yhdistelmässä?
Kuinka hyvin noiden kampien pitää ilman ketjua pyöriä? Kun niitä nyt pyörittää ne ne eivät tunnu kovinkaan kevyesti pyörivän.
Nyt siis kammet on asennettu ilman mitään spacereita ja washer ringiä. Lisäksi tuossa keskiössäkään ei ole sellaista normaalia suojusta laakereiden päälle, vaan laakerit näkyy heti tuossa kammen alla.
Kiitoksia jo etukäteen![]()
Ja sitten vielä kysymys noiden Sramin kampien kiristämisestä.
Kun sillä puolella, mistä kampi kiristetään kuusiokoloavaimella on sellainen rinkula jossa on reikiä. Pitääkö tätä kiristää jollain vai riittääkö että kammen kiristää kuusiokololla?
Vastataan nyt vähän mutulla...
SRAM:n kammissa se sisempi kuusiokolo kiristää kammet paikoilleen ja se ulompi on osa sisäänrakennettua ulosvedintä, jos en ole väärin ymmärtänyt. Eli ulompi alumiinihela vaan sillain kiinni että pysyy ajossa matkassa ja syvällä olevalla kiristetään kammet. Näin ainakin GXP-kammet ovat toimineet, tosin en tiedä onko PF30 sitten eri systeemi.
Minulla ei ole PF30 keskiötä mutta ainakin CK:n GXP-keskiössä on muoviset kaulukset jotka peittävät laakerit.
Ampukaa alas ja pilkatkaa, jos meni ihan huti...
Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...
Ennen oli helppo neuvoa kuinka kammet asennetaan. Niitä kun oli kolmet laittanut, niin melkein kaikki oli tullut nähtyä.
Nykyään kirjavuus on niin suurta että ohjeet on viisainta hakea valmistan kotisivulta. Onneksi nykyään kaikki valmistajat tekevät aika hyvät manuaalit omille sivuilleen.
Kirjanmerkit