Täähän meni kuin "keisarin uudet vaatteet".. :D Huomasin kyllä, mutten viitsinyt sanoa, etten näytä tyhmältä.. :o
Printable View
ei kai nyt sentään... tai jos olis niin jostain muualta kuin tuosta kohtaa...Lainaus:
Ehkä se on suunniteltu halkeamaan ennen kallista kehää jos pinnaa kiristää liikaa
(mä en ostais avainta joka on suunniteltu halkeamaan, mistäs se avain tietää paljonko haluan kiristää ja millaiseen kehään. mutta ehkä toi koko idea oli vaan vitsi :) ?)
Ajattelin opetella kiekon kasauksen niin ei tarvitsisi ollan vinkumassa kauppiaan luona rihtauksia yms. Hommasin Mussonin nettikirjan ja ajattelin aloittaa tacksin pukilla. Spokeyn pinna-avaimet hommasin myös. Mutta kannattaako aloittaa edes kunnon vanteilla ja navoilla ensimmäisiä omia kiekkosatseja? Lähinnä voiko se nyt mennä niin v**ksi, että ne menee totaalisen paskaksi? Notubesin navat ja kehät olisi harkinnassa. Vai pitäisikö sitä rakennella ensin esim. työmatkafillariin deoren palikoilla ja mavicin edullisilla 317 kehillä? Eip olisi vahinko niin suuri.. Tosin työmatkafillarin vanteet tarvitsee kanssa rihtausta aika lailla ja voisihan sitä sen purkaa ja kasailla mutta kuitenkin..
Onko porukoilla kokemuksia notubesin navoista(hd12x135/20hd)? Kohtuu kevyet ja hintakin on puolet melkein dt 240 navoista. Vanteet olisi 26' flow. Paino jonnekkin 1760 kieppeille notubesin laskurilla. Ainut ja suurin mikä askarruttaa on nuo pinnojen pituudet. Notubesin sivuilta saa kyllä erd:n mutta eihän se tunnu hyödyttävän kun pitäisi olla navat nenän vieressä ja mittailla napaa. Pinnoksi dt compit vaikka.
Et sä niitä vanteita saa luokille väännettyä, jos et tosissasi yritä ;) Malttia ja olutta vaan riittävästi. Aikaa kannattaa varata joku 2-3h per pää kun ekoja kasaa ja miettii mitä tekee. Arvokkaampi setti saattaa jopa kannustaa huolellisuuteen enemmän kuin halvempi..
Ehkä millään kovin eksoottisella ei kannata aloittaa, perus 3-ristiin -puolaus on helppo tehdä.
..ja mää lasken Deore/317 -kiekot ihan kunnollisiksi :p Ekat omat oli just noi ja kestää kyllä kovaakin käyttöä.
Kovin kevyillä alukehillä ei kannata ehkä aloittaa. Ne on kaikkein skitsoimmat saada suoraksi. Kun kehä on vetelä, niin homma voi olla työlästä. Sitten kun ei ihan tiedä mitä tekee... Joku jämäkkä kehä on parempi aloitukseen, se ei vääntele kovin pienestä mihin sattuu eikä ole ihan pilkun tarkka tasakireydestäkään.
Tämän voisi varmaan nähdä tasan toisin päin myös. Tässä on syy jossa aloittelijan kannattaa ottaa ensimmäiseksi työksi vanne, joka seuraa pientäkin pinnan vetoa. Ei se suorana mutkaisessa vedossa pysyvä vanne ole sitten välttämättä hyvin koottu ja voi vedellä kieroksi käytössä.
Jos aluvanteissa nyt suuria eroja tässä suhteessa on? Teräsvanteet oli varmaan kategorisesti jäykempiä.
Mun eka vanne oli letku Open Pro, ja hyvä tuli. Piti ottaa pari kertaa alusta vaan että löysensin uudestaan ja kun ensin vain tasakierroksin "robottimaisesti" kiristäen sain hyvän varsin suoran (myös pystysuunnassa) lähtökohdan lopullisen kiristyksen tekemiseen, jossa ei ollut kuin vähän rihtaamistarvetta, homma oli paljon helpompaa verraten siihen että alkuun jo oli monenlaista korjattavaa.
Joo... hermot vaan voi mennä. Riippuu tietty paljon siitäkin mihin tyytyy.
Mulla yläraja heitolle on 0,1mm, yleensä pyrin lähemmäs 0,05mm. Heittokello vanteen kyljessä kertoo 0,01mm tarkkuudella;)
Ootko pekka käytellyt nippeleissä jotain lukitetta kasausvaiheessa?
Ajattelin että luen tuon Gerd Schranerin "Art of wheelbuilding"-kirjan http://www.icelord.net/bike/ArtOfWheelbuilding.pdf ja opettelen kasaamaan kiekkoja hieman paremmin. Voisi aloittaa vaikka löysäämällä kaikki pinnat tuosta ensimmäisenä kasatusta kiekkoparista missä on r1.1 ja revot. Kyllähän ne kohtuu hyvät on mutta voisi ne olla paremmatkin jos osais ;).
Flow painaa mustana 470gr ja enskakisakäyttöön tuota settiä aattelin kasata. Napa oli 300gr kantturoissa. Jonkusen euron säästää mutta enempi tässä kiinnostaa, että osaisi tulevaisuudessa rakentaa omat kiekot, pitää huolta niistä ja saisi oman käden taitoa kanssa:) Mussonin mukaan hyvin kasattu kiekko ei tarvitsi jälkirihtaamisia. Tuntuu toisaalta aika utopistiseltä, kun jokainen kiekkosatsi mitä ollut dt:tä ja maviccia niin aina ne on mennyt jossain kieroksi enemmän tai vähemmän. Kunhan työkalut saapuu niin pitää ruveta askartelee. :)
En, rasvaa vaan että saa helpolla riitävän kireälle. On mulla lukitettakin, mutta sitä on toistaiseksi käytetty vain yksiin kura-reynoldseihin, jotka ei pysynyt suorana oikein mitenkään...
Ok, itsellä on Alpine-XTR -setti ja nuo kehät oli kyllä koko lailla vetelät kasata. Mutta nehän onkin jotain 390g tai jotain, emmä muista enää.
Tuo Gerd neuvoo tuossa kirjassaan käyttämään pellavansiemenöljyä tai wheelsmithin spoke prep öljyä. Molemmat toimii liukasteena kasausvaiheessa ja kun kuivuvat, ne toimivat lukitteen tavoin.
Luin tuon kirjan läpi. Aika paljon oli vinkkejä, mutta itse rihtaus oli aika ylimalkaisesti esitetty. Sheldonin ohjeet ovat vähintään yhtä hyvät.
Onnea hankinnalle, hienot ja hyvät on Hope 3pro:t. Rakentelin itse 130mm / 100mm maantiepyörän kiekot syksyllä. Käytin edd pinnalaskuria (lenni.info), siitä sitten valiten ensiksi sopiva pidemmästä vaihtoehdosta. Pinnat tuli juuri sopivasti nippelin läpi, kuten Samu jo kirjoittelikin että se on hyvä. Säkäähän tuossa varmaan oli, mutta hyvä tuli.
Ja niistä alunipoista. Tein eteen 2ristiin puolatun compin pinnoilla 12mm alunippeleillä. olin tyytyväinen ettei pinna jäänyt lyhyeksi ja tällä 96kg:n elomassalla huoletta rytyyttäen ei yhtään paukausta ole vielä tapahtunut, ja jostain syystä ei alunippa ole vieläkään hitsannut kiinni.
Jos käytät useita laskureita, niin ota EDD yhdeksi.
Onkos jollain selitys valmiina sille, että molemmin puolin joka toinen pinna on selkeästi löysempi siinä vaiheessa, kun kaikkien pinnojen päät on aika tarkalleen samalla syvyydellä (ruuviuran pohjan tasalla)?
Meinaa ihmetyttää moinen. Kyseisessä vanteessa poraus on tehty jus eripäin kuin tähänastisissa, mutta sillä tuskin lienee tekemistä asian kanssa...
Ja kyseessä siis 3X
tietääkö kukaan muuten, että mistä löytyisi velocityn deep v-vanteita edullisesti? Tai muita vaihtoehtoja raskaalle kuskille? viimeinen vaihtoehto on mavic cxp33. se on vaan hippasen kallis.
Toisena pitäis löytää navat. Dt swissiä kehuvat kestäväksi, mutta ovat samalla aika hintavia. Vapaarattaan rätinä koetaan eduksi. Toimisiko dt swiss 240 takanapa ja simpan edullisempi etunapa (105/ultegra). kuinka kestävä etunavan ylipäänsä pitää olla?
Maantielle ilmeisesti, onko painolla väliä ja mikä on budjetti?
Ymmärtääkseni jostain Tiagrasta ylöspäin Shimanon navat ovat ihan suht kestäviä huollettuina. Mavic Open Prot on kevyen ja kestävän maineessa ja maksavat Saksasta luokkaa 90-100€/pari posteineen. CPX33 lienee aboot samoissa hinnoissa. Deep-V taitaa olla Saksastakin kalliimpi.
Tuossa valkkailin vannetta ja loppupeleissä Open Pron ja CXP33:n välillä. Jälkimmäisen ymmärsin muutamien (vain muutamien - en siihen kauaa aikaa uhrannut) nettikeskustelujen perusteella jäykemmäksi ja kestävämmäksi. Open Pro taas on vanha kevyt klassikko - myytiin kuulemma ennen eri nimellä. Hintaeroa taisi olla kymppi, 40 vs 50€.
Tiagra ja XT navoissa kannattaa huomata että kyseessä on klassinen kuppi ja kartio -laakeri, mikä tarkoittaa erinomaista herkkyyttä muttei suurta kestävyyttä kovia tärskyjä vastaan.
Maviciin minulla on vanha suhde, kun 80-luvulla pyörässäni oli Mavic vanteet. Malliston suppeus teki myös valinnan helpoksi. Muilla merkeillä lie, vähän halvemmallakin, myös hyviä vanteita, mutta otappa niistä selvää. Pyörän komponentteja valitessa muutenkin tuppaa aikaa kulumaan liikaa.
Juu tämä operaatio on ruvennut hahmottumaan pikkuhiljaa ja vaikuttaa siltä että ei tässä ainakaan rahaa säästetä. Mutta saanpahan tasan sellaiset kiekot kuin haluan ja joiden pitäisi kestää 103kg sekä kova runttaus.
Tällä hetkellä koska deep v:tä ei sopivilla hinnoilla löydy niin mennään CXP33:lla. 36 pinnaa taakse ja 28 eteen.
Navoiksi tulee näemmä HOPE pro 3 mono setti. Muuten DT swiss olisi vaihtoehto, mutta pikkuhiljaa alan ärtyä ko. lafkaan. Sivuilla ei minkäänlaisia tietoja mihinkään suuntaan, eikä yhteenkään napaan saa yli 32 pinnaa. Ei siinä muuten mutta 36 pinnaa CXP33:een on kevyempi kuin 32.
Hope tarjoaa tarpeeksi vaihtoehtoja pinnojen ja rataspakkojen suhteen. Tarkoitus olisi myös tilata kamat korkeintaan kahdesta kaupasta, ettei toimituskulut nousisi liiaksi.
Näillä näkymin painoa tulisi hippasen yli 1700g eli ei mielestäni todellakaan liikaa.
Roval Pavejahan saisi evansista nyt 200e pari, mutta toisaalta pidemmällä tähtäimellä uskoisin kiekonrakennustaitojen tulevan edullisemmaksi ja jeessimmäksi.
Hinta taitaa mennä sinne 500e paikkeille työkaluineen (pinnojen kireysmittari ja halpa pukki).
No eipä se räpätin itsestään ääntä tee, vaan myös Hope Pron ja Shimano XT:n vapaarattaan välillä on ero siinä kuinka pitkään takapyörä pyörii omalla vauhdillaan. :) Vaan kuinka suuri osuus on konelaakereilla ja kuppi/kartio rakenteella siihen. Molemmat vaikuttaa.
Mulla on juuri hankitut Hope Pro3 navat, 135mm Shimano. Nettitiedot, myös Hopen sivuilla olivat juuri siinä kohtaa puutteelliset pinnojen valkkaamista varten. Multa saat mitat, jos meinaat pinnatkin tilata samaan syssyyn. Tai siis taisinhan ne jo johonkin foorumillekin ilmoittaa...
Juu tuossahan se, edellisellä sivulla. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...&postcount=283
Multa puuttuu takakiekkoon vielä pinnat. . .
Kiitos noista tiedoista. Helpottaa elämää paljon.
Sit vielä kun selvittäis mistä sais järkevästi tilattua pinnoja niin ettei tarttis ostaa sitä 100kpl pakettia jokaista pituutta (3 eri mittaahan noihin tarvitsee).
Yksittäin myy ainakin Rose. Et jos sinne saat muuta keskitettyä tilaukseen, niin kannattaa. Mulle kelpais kanssa, kulkis Suomen postissa edullisesti tavallisessa kirjeessä (alle 3cm paksu) . Kaino ehdotus.
edit. Illotus postasi myös. Ai olisiko postikulut muuttuneet siellä - ennen oli aika iso vähimmäispostimaksu luullakseni.
edit2. Kokeeksi täytin ostoskorin: 2X 20kpl paketti 285mm DT Competition + 40kpl paketti 14mm messinkinippeleitä. Postikulut 5,95 ja yhteishinta 21,55. Joten tulee varmasti tilattua suoraan.
Mikä on sopiva hinta Deep V:lle? Tuolta on sitten postikulut kokonaista 3€, sen voi ottaa huomioon kokonaishinnassa.
http://www.bikeshop.fi/index.php?mod...product=RM4414
Jos tahdot 36H versiota, niin kysäse suoraan mitä on saatavilla. Tilaavat vanteet jostain EU-varastosta pyytämällä. On jossain vaiheessa Deep-V kiekot tulossa myös itselle...
^ Hmm... buisness is buisness everywhere! :) Noin sanoi kuulemma eräs jobbari kun moitittiin hintaa kovaksi. :D Niin se on CRC:lläkin. Shop x € more and get free delivery.
onko noissa deep v vanteissa sit kuinka paljon eroa mavicin cxp33? deep v:n kestävyys vähän mietityttää. vaikka se on painavampi niin siitä ei kuitenkaan löydy double eylettejä.
Toisaalta eipä mavicistakaan kovin maireasti puhuta yli 70kg ihmisten keskuudessa.
Molemmathan olevinaan aeron suuntaan mutta vaikuttaako vielä noin matala profiili mihinkään? Kunnon aerothan on jo aika jäätäviä viritelmiä...
Mitä mitä? Minkälaisessa käytössä, moninko pinnoin. Kyllä netistä varmaan aina löytää rikki menneitä esimerkkejä, vaikka mistä vanteista.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...83#post1639183
Siellä myös Kare Eskola kertoo kuinka edelleen kevyempi Open Pro ei kestänyt "tyhmäkrossia", mutta CXP33:n näki kestävämpänä.
Jaa-a. Mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän merkitystä. "Aero-shaped" CXP33 on matalampi kuin Deep V - 23mm vs 30mm - painot 470g vs 520g. En epäile yhtään etteikö ilmanvastuksessa olisi eroa vaikkapa Open Pro:hon, joka muuten painaa vain 435g.
Miten pinnojen vaikutus sitten - suhisee pyöriessään. Levykiekot alle? Ja Aero kypärä päähän. :) Aero shaped vanne ottaa enemmän sivutuuleen ja levykiekko lie jo ihan leija? (en kuitenkaan tunne asiaa, että mitkä ovat levykiekkojen edut, ja sisältyykö niihin missä määrin aerodynaamisuus)
juu siis en ajatellut siiryä aeroon. Lähinnä mietin vain sitä, että vaikka deep v on painavampi, niin korjaako etu ilmanvastuksessa eroa painossa. vai onko sillä mitään väliä...
optimointia optimointia. keveyttä ja kestävyyttä järkevässä suhteessa. Esim. kyllähän markkinoilta löytyy ydinsodan kestäviä vanteita mutta valmiiden kiekkojen yhteispaino liikkuu suolaisesti 2.5kg paikkeilla. Sputnikit tästä hyvänä vaihtoehtona (eikä maksanut paljon kun semmoisen harjoitteluvanteeksi ostin)
Näyttää ne syvät tosiaan painavan DT Swissilläkin Deep V luokkaa. http://www.dtswiss.com/Products/Comp...s/RR-rims.aspx
Mitä maantiekilpailuissa nykyään käytetään? Kuituvanteita? Ehkäpä sekä kevyitä että syviä. Kestävyyttä vain juuri ja juuri riittävästi, oletan. Joten mitä väliä maailmanhuippujen kilpailuvehkeillä tässä on. Mieluummin: haluaako +100g kehille pyörimään ilmanvastuksen takia. Minulle näyttäytyi parhaana kompromissina CXP33 tyyppinen vanne, mutta kyllä Open Prokin houkutti. Oletettu/luettu kestävyys ratkaisi - ei ilmanvastus. En ole sellainen vauhtihirmu kuin sinä. Jos lähtisimme yhteislenkille, huomaisit varmaan jo kilometrin jälkeen että mihin se kaveri katosi. Pyöräilijät on helposti jaettavissa kahteen ryhmään: toisilla kuluu edessä iso rieska, toisilla pieni. :D
Aistin kevyttä nälvimistä nyt tässä... :(
Mutta siis kysehän on lähinnä siitä, että saa sen keveyden ja kestävyyden sopivaan suhteeseen keskenään vielä sellaisella hinnalla että riittää ruokarahaa loppuvuodeksi. Voisihan ne kiekot oikeasti tehdä niistä sputnikeista 40 2mm champion pinnalla eikä hinta todellakaan nousisi korkealle. Kestävyyttä löytyisi sitten jo tandemille riittävästi
En vain halua alentaa tasoa kauheasti näistä tämänhetkisistä Roval paveista (1625g pari). Jos saan tuon tulevan kiekkoparin lähelle 1800g niin saan jo pelkkien kumien vaihdolla kompensoitua 700g. jään siis reilusti plussan puolelle vielä. Ja jos CXP33/deep v:t ovat niin kestäviä kuin netissä hypetetään niin ei pitäisi olla pelkoa rikkomisestakaan. Vaikea vaan valita näiden välillä (CXP33 kevyempi+edullisempi kun Deep V on ylistetty ympäriinsä, löytyy enempi aeroa jos se vaikuttaa ja kestoa pitäisi olla yli oman tarpeen)
Juu tiedän että voi olla aika hassua tämmönen grammahipoilu, mutta vanhassa fillarissa ne kiekot oli painavat, enkä halua sitä fiilistä enää tähän pyörään. Nää contin travelcontactit kumeina on jo siellä rajoilla, että hajottaako kiihdyttely. Vaan ei voi työmatkalla kumi puhjeta :o
BTW: tämän kokoisena en todennäköisesti ikinä pääse kokemaan kunnon hipokiekkoja joten siinä mielessä ammattilaiskalusto on mulle se ja sama.
Korkeampi profiili auttaa aerodynamiikassa myös epäsuorasti siten, että jäykemmän vanteen kanssa pärjää pienemmällä määrällä pinnoja. Itsellä on maantiepyörässä kiekot, joissa on kehinä Kinlin XR-300, joka on yhtä syvä (30 mm) kuin Deep V mutta painaa vain 455 g. Koko setillä on painoa n. 1420 grammaa pinnamäärällä 18/24 ja on ollut täysin ongelmaton ensimmäiset 4000 ajokilometriä.
Se on totta, että eivät nämä mitkään poikkeuksellisen kevyet tai aerodynaamiset kiekot ole, mutta toisaalta hintakaan ei ole paha ja standardiosista kasattuna helpot huoltaa jos sille ikinä tulee tarvetta. Lisäksi avorenkailla ja alumiinisilla jarrupinnoilla on puolensa. Ja on se myös niin, että yhtä varmasti nämä ovat 32-puolaisia peruskiekkoja nopeammat kuin todella korkeaprofiiliset hiilikuitukiekot ovat taas näitä nopeampia. Jokainen voi sitten itse päättää, että mistä haluaa maksaa ja kuinka paljon.
Noitakaan kehiä ei kyllä Suomesta saa. Omani tilasin Jenkeistä, ja postikuluineen ja tulleineen kehille tuli kappalehintaa muistaakseni noin 60 euroa.
OT: on muuten äärimmäisen nihkeä saatavuus täyshopeisilla 40 pinnasilla sputnikeilla ainakin nettikaupoissa(olis mennyt vanhan Sturmey-Archerin navan kaveriksi). Ainut mistä löysin oli Spacycles, joka pyysi 129,50£ parin vanteen fedexauksesta. Suomesta 36h Sputnikkeja kai saa pyörätohtorilta 29€, mutta Saksasta noita irtoaa 15-16€/kpl + tuhdit postit.
Anteeksi jos sellaista herätin. Se ei ollut tarkoitukseni eikä asenteeni. Kelasin edellä asiaa vain omalta kannaltani ja samalla tajusin ettei minulla ole enempää tietoa tai annettavaa aiheessa.
ps. Ihmettelin todella muutama vuosi sitten ostaessani vanhan Crescentin raadon, että siitä oli 52T aivan loppuun ajettu. Se oli konkreettinen osoitus siitä miten toiset ajaa ja se herätti yksinomaan kunnioitusta. Siinä vaiheessa alkaa varmaan kiinnostaa myös ilmanvastus toisella tavalla.
Tälleen tosiosaajat leipoo kiekkoja:
http://www.youtube.com/watch?v=r6sMe...layer_embedded
(Santa Cruzin kiekkokasaaja..)
mennee offtopic, mutta kertokaa viisaat, onko valve extendereitä kahta mallia? kiinteille ja irroitettaville venttiilin sieluille? :seko:
Kyllä on kahta mallia. Toinen on vaan putki joka tulee venttiilin päähän, prestan mutteri on jätettävä auki sinne putken sisään.
Putkimallin jatkon läpi =prestan sielun läpi, on pirun hankala saada paikkauslitkua sisään.
Toinen huono puoli on se, että prestan mutteri saattaa ajan myötä pyöriä kiinni putken sisässä, jolloin renkaan sisään ei saa edes ilmaa...
Jos kyse on avorenkaista, asialla ei juurikaan ole merkitystä kumpaa mallia käyttää.
niin mää vähän meinasinkin kun ihmettelin noita tuubeja. toi on just se veemäinen juttu paikka-aineen kanssa. ei sakemannit paljoa ilmoittele mistä saa ja ei saa sielua irti. noh, sain sopivat jatkot paikallisesta putiikista. :cool: rengasrikon sattuessa taksilla..
Nyt on tullut Gerdin vinkit testattua ja syntyi parhaiten kasattu kiekko tähän mennessä. En tehnyt suoraan hänen reseptillään vaan hieman soveltaen.
Seuraavia reseptiä tuli käytettyä:
1. Laitoin litium-rasvaa pinnojen kierteisiin. Toimii rasvan ja lukitteen tavoin. Saa helposti.
2. Pinnasin kiekot.
3. Öljysin nippeleiden ulkopinnat.
4. Kiristin kaikki ensin siten että kierre juuri ja juuri peittyy.
5. Kiristin kaikkia pinnoja 2 kierrosta.
6. Löin tuurnalla pinnojen päitä navan reikiin jotta pinnat asettuvat tarkemmin.
7. Kävin läpi satunnaisesti pinnoja kireysmittarilla ja valitsin niiden perusteella tavoitearvon ensimmäiseen tasaukseen. Noin puolet lopullisesta kireydestä. Tasasin kaikkien pinnojen kireydet suurinpiirtein.
8. Leivoin kiekon.
9. Tein rihtauksen pysty ja sivusuunnassa sekä tarkistin keskityksen siten että heitot oli alle 0.5mm.
10. Aloitin pinnojen kireyden noston kohti lopullista kireyttä. Aluksi 1 kierros. Sitten 1/2 ja lopuksi 1/4 kierrosta kerrallaan tasaten epätasaisia kireyksiä aina muutaman pinnan kesken siten ettei syntyisi heittoa. Lopullinen kireys 100-115kg.
11. Pysty ja sivu rihtaus, sekä keskityksen tarkistus. Leivonta. Kolme kertaa. Viimeiset korjaukset luokkaa 1/16 kierrosta. Viimeisen leivonnan jälkeen maksimi heitto välillä 0.1-0.2mm.
12. Putsataan jarru ja muut pinnat öljystä tms. Annetaan litium-rasvan kuivua.
Suhteessa aiempiin rihtauksiini olin nostanut pinnojen kireyden turhan aikaisin lähelle lopullista kireyttä. Lisäksi rasvan ja öljyn käyttö sekä pinnojen päiden lyönti auttoivat rihtausta.
Ainoa mikä harmittaa on hitsaussauman kohdalla oleva kuhmu jota ei saa millään pois. Se näyttää siltä että siinä olisi terävä pystyheitto siinä kohtaa.
Mistäs muuten pääkaupunkiseudulta saisi ostettua park toolin tm-1 pinnojen kireysmittarin? Suoristelin juuri takakiekkoa ja Ei-ajopuolen pinnojen kireys vähän kuumottelee.
Art of wheelbuilding sanoo että niiden pinnojen pitääkin olla vähän löysemmällä, mutta olisi silti kiva tarkistaa, just in case