Ettei vaan satulan kiskot narise ja naksahtele?
Printable View
Tekee samaa vaikka seisoisi polkimien päällä. Täytyy myöntää, että alkaa kasvamaan anakonda otsaan tämän pyörän kanssa kohta.
Ostin tän vaan sen takia, kun Trek pöllittiin pihasta. Noh, löysin Trekkini sit kuitenkin puolentoista kuukauden päästä erään kerrostalon pihalta.
Olisiko tuo kasettikeskiö, joka on löysällä/asennettu kuivana. Kammen ja rattaiden pulttien kireys kannattaa myös tarkistaa. "Rako" on ihan ok.
Mulla on viimeiset pari tuhatta kilometriä vaivannut Känyönin Inflite-krossarissa sitkeä nakse voimakkaammin/putkelta polkiessa. Voimansiirto on Shimano Ultegra 11sp. Tähän mennessä poissuljettuja kohteita:
-pressfit-keskiö vaihdettu uuteen
-ketju vaihdettu uuteen
-takavaihtajan korvake vaihdettu uuteen
-vaihteet säädetty
-eturattaanpultit kiristetty
-takapakan ja vapaarattaan liittymäkohtiin vaseliinit
-polkimet (Munanhakkaaja kakkoset) avattu, uudet vaseliinit sisällä ja kierteisiin vaseliinia
-klossit vaihdettu ja kokeiltu eri kengillä
Siinä varmaan keskeisimmät, ja noilla ei siis mitään vaikutusta naksuntaan. Jännä juttu on, että kovalla sateella ääni kuitekin lakkaa kuulumasta. Seuraavat kohteet lienevät vapaaratas ja jos sekään ei auta, koko voimansiirron uusinta.
Veikkauksia mistä voi johtua?
"Hyy-vää", sanoi yläasteen matematiikan opettaja ironisesti kun vastasi. Minä sen sijaan sanon samaa epäironisesti ja aion ottaa ohjainlaakerin selvitykseen. Jäi muuten mainitsematta, että nakse kuulostaa tulevan keskiön seudulta (mikäpä nakse ei kuulostaisi tulevan sieltä..)
Itellä kuulu kovaa narinaa aina kun laittoi vähän enemmän tehoja kampiin ja vika oli lopulta siinä että Rotor 3D -kampien spider oli melkein irronnut kammesta.
Mainittakoon vielä että Trek ei anna läheskään yhtä paljon periksi kuin tämä KTM.
Kun kotarilla painaa vasenta poljinta voimakkaasti, niin oikea puoli rattaineen päivineen liikkuu selkeästi muutamia millejä. Onko tämäkin OK?
LJL:n ongelmaan kokeilisin pikalinkun kiristämistä hieman voimakkaammin. Itellä Inflitessä joutuu kiristään yllättävänkin tiukkaan ettei napsuntaa kuuluisi, onko Mavicin linkkujen ominaisuus vai mitä...
Ihan sama oire oli joskus, ja epäilin kovasti aiemmin naksunutta keskiötä, rattaanpultteja ja mitä ikinä. Syypää oli kuitenkin takapikalinkku, joka ei pitänyt takanapaa napakasti haarukassa. Riippuen ihan haarukan dropouteista ja navan akselin päistä, pikalinkulta vaaditaan enemmän tai vähemmän puristusvoimaa, ettei akseli pääse yhtään liikkumaan. Jotkut pikalinkut ovat yksiselitteisesti huonoja.
Hiilikuiturungossa äänet kaikuvat niin hyvin että paha sitä on ajaessa sanoa, että mistä ne tarkkaan ottaen lähtevät. Mullakin sade mystisesti hiljensi äänen, eli ilmeisesti eturenkaasta lensi sopivasti vettä ongelma-alueelle ja ääni katosi.
Itse ehdin vaihtamaan keskiön, polkimet ja pikalinkut ennen kuin totesin että vaihtajan korvakkeen kiinnityspultin vetäminen noin 1/8 kierrosta kireämmälle korjasi vian.
Joo, tosiaan takapikalinkku pitääkin kokeilla vaihtaa toiseen. Mulla on krossarissa ei-originaalit DT Swissin "kahvalliset" RWS-linkut, eli laadun pitäisi olla kohdillaan ja ne saa kyllä erittäin kireälle.. Toisaalta se juuri voi olla skyrvähtänyt. Poissuljenta jatkuu
Tuo viittaa suoraan siihen että vaihteita on säädetty vain ja ainoastaan säätöruuveista. Uskomatonta että pyörähuolto on niin laiska ettei säädä niitä oikeaoppisesti, ensin löysäämällä vaijerin...
Nelikanttikeskiö naksuu tasan takuuvarmasti jos kammet on löysästi kiinni. Itse juuri keskiön (Shimanon BB-UN55), kammet, ym. vaihtaneena tuntui siltä ettei niitä edes ensimmäisellä kerralla saanut kiinni niin tiukkaan ettei ne olisi naksuneet viimeistään 20km jälkeen. Tarpeeksi iso lenkkiavain vain käteen ja menoksi niin alkoi siunattu hiljaisuus (hiivasin vanhat kuusiokolopultit menemään Shimanon omien tieltä)... :D
Raivostuttavaa viedä pyörä samasta syystä 5 kertaa huollettavaksi, vaikkapa ei tämä leikki ilmaista ole polkupyörätukullekkaan.
Melkeinpä väittäisin, ettei ensihuollossa tehty pyörälle yhtään mitään. Oletetaan olevan helppoa rahaa tällainen.
Seuraavalla kerralla kiristettiin keskiö ja säädettiin ruuveista vaihteita. Vasta neljännellä kerralla saadaan vaihteet kuntoon mutta keskiö on ja pysyy paukkuvana ja narisevana. Sitä en tiedä että miten saivat hetkellisesti hiljenemään.
En millään muotoa voi suositella kyllä tätä puljua kenellekkään, alkaa matkoillekkin tulemaan hintaa kun saa rampata alvariinsa huollossa.
Ensihuoltohan on keksitty tehtaalla tapahtuneiden kokoamisvirheiden korjaamiseksi. Omakohtaisesti huomasin tässä kuussa kun ostin uuden pyörän - kaikki, tai ainakin kaikki voimalinjaan ja ajoturvallisuuteen liittyvät, pultit, mutterit, nippelit ja nappelit kannattaisi tarkistaa ennen kuin pyörällä ajaa metriäkään.
Keskiöön liittyvä yksinkertainen kysymys FSA BB30 kampien irrottamiseen liittyen. Kampihan on lukittu 10 mm:n kuusiokololla 38-41 nm:n momenttiin. Kolon ympärille on merkitty LH sekä nuoli ja "tighten" vastapäivään (en saanut kuvaa liitettyä...).
Äkkiseltään luulisi, että kammen kiristäminen tapahtuu pulttia vastapäivään kääntäen mutta asia taitaa olla juurikin päinvastoin! Pulttia käännetäänkin myötäpäivään ja nimenomaan kampea nuolen suuntaan. Näinhän asia lienee?
Olen ymmärtänyt, että kampia irrotettaessa pultti saattaa avautua ensin vain hieman ja sitten kiristyy uudelleen vaatien hyvinkin reippaasti vääntöä. Mikähän rakenteellinen syy tämän aiheuttaa?
Olisi vaan ihan hyvä oppia kampien irrotus ilman että hajottaa koko keskiön...jos vaikka naksuu...
Kiitos vastauksista!
Kyllä mun aikaisemmasta pyörästä lähti kammenpultti ihan helposti irti. Raskaskokoonpanon kokemuksella pultissa taitaa olla jengat entiset jos alkaa kiristymään uudelleen, lisäksi aina kannattaisi käyttää rasvaa kierteissä esim. gleitmoa.
Siinä vaiheessa kun se pultti alkaa toimia ulosvetäjänä,se tietenkin tarvii lisää voimaa kiertyäkseen auki/ulos.Tämä tietysti silloin kun se selfextractor "mutteri" on asennettu paikoilleen,muuten se pultti vain kiertyy ulos.
Omassa tallissa on kahdet BB30-kammet, SRAM:n tekeleitä. Kiristys vetopuolelta myötäpäivään, ohjemomentti 48-54Nm. Ja nuoli myös myötäpäivään.
Kun kampien kiristyspultti toimii samaan aikaan ulosvetopulttina, se löysenee ensin omasta kiristyksestään ja ota sitten kiinni vastakappaleeseen joka alkaa työntää kampea pois akselilta sitä mukaa kun mutteria kiertää auki. Eli kiertojäykkyys riippuu kammen kitkasta akselilla ja mutterin kitkasta vastakappaleessaan enemmän kuin kierteistä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti vmt
Joo tosiaan. Onneksi esikoinen tilasi uuden crossarinsa kesälomallaan tänne mun pajalle. Mitähän tossa menikään että ajokuntoon saatiin , puoli päivää, osa toki kiroillessa. Ja onneksi oli mulla normivarasto tarvittavaa piuhaa ja kuorta sun muuta ihan täynnä. Kiekot oli aivan ok ja edelleenkin kuulemma suorat joka suuntaan.
10v sitten ei ollut kyllä mitään tämänkaltaisia ongelmia itselläni.
Ostin 2 erilaista fillaria, ajoin niillä 5 vuotta akkani kanssa ilman huoltoja (tiedän, tyhmää) mutta ne toimivat edelleen.
Ei rutise, pauku eikä naksu keskiöt. Maastopyörä ja naisten hybridi.
Syyt käyttämättömyyteen:
26" napavaihdemaastopyörä on raskas poljettava jostain syystä.
28" naisten hybridi vaihdettiin kaupunkimalliseen napavaihdepyörään.
Nyt on myönnettävä, että hirvittää mennä polkupyöräkauppaan.
Enkä todellakaan ole kävelykoneesta maksamassa 4000 euroa, aivan hullua.
Trek S820 toimii nyt melkein moitteetta, mutta siinä on ollut huoltoruljanssi Lundbergillä keravalla.
Jäi niin paska maku koko puljuun, ettei paljon huvittaisi käydä siellä. Huollot eivät kaikki menneet edes takuuseen.
Fillari oli kasattu huonosti, jokapaikka löysällä, keskiö naksui ja piti aivan omituista murinaa poljettaessa.
Ohjainkannatin löysällä, vaihteet alkoivat rutisemaan. Etujarru edelleen käyttökelvoton tehottomuutensa takia.
Kuuluuko eturumpujarrun olla sellainen paska, ettei siitä ole äkkipysähdyksessä mitään hyötyä? Eikä pysäytä alamäessä.
Vaijeria kiristämällä jarrutus vaan muuttuu kokoaikaiseksi.
Joskus paras vaihtoehto on vaan kasata fillari itse. Saa sellaisen kuin sattuu tulemaan, eikä tarvitse etsiä vikaa muualta kuin peilistä.
Kasaaminen on muutenkin mukavaa ja rauhoittavaa puuhaa.
^^ samaa mieltä.
En millään pysty ymmärtämään että aikuinen mies vie pyöräänsä huoltoon johonkin liikkeeseen. Pyörän huoltaminen kun on maailman yksikertaisinta puuhaa. Jos pyöränsä jaksaa edes kerran vuodessa pestä, niin huoltokin onnistuu samalla vaivalla varmasti.
Tämä ei tarvitse edes mitään järjetöntä määrää työkaluja. Ohjeitakin saa valmistajien sivuilta ja esimerkiksi youtubesta händikäppersseille videoituna koko tapahtuma.
Jos joku valittaa tilanpuutteesta tai ajanpuutteesta, niin en kuuntele moista höpötystä.
Aikaa tuollainen pari liikkuvaa osaa sisältävä laite ei tarvitse muutamaa minuuttia kauempaa ja tilana voi käyttää vaikka pihaa missä pyörä voi nojata seinää tai puuta vasten.
Mukavasti olis tullut mun kotariin lisälaskua, jos itse olisin ostanut 3 keskiötä, kahdet kammet ja kahdet polkimet sikälimikäli ettei ongelma ole korjaantunut vieläkään.
Huomenna taas huoltoon. Jee.
Mites tossa Shimanon UN26-keskiössä näyttäs olevan muovia tuo vasemmanpuolen jenga? Siltä puolelta se nimenomaan alkaa narisemaan.
http://www.chainreactioncycles.com/f...t/rp-prod34652
Muovia se on. Asensin juuri tuollaisen tällä viikolla.
En muuten saanut sitä kummaltakaan puolelta ihan loppuun asti kiristettyä, kynnenmentävä rako jäi. Mikä lie? En uskalla runtata enempää.
Eikä loppunut naksutus. Rataskin otettu irti, ja rasvalla uudelleen. Liekö polkimet.
Vapaarataskin pitää ääntä. Otti nokkiinsa yhdestä kunnon kurapäivästä. Halpis. Seuraavaksi ostan White Industriesin, kuten neuvovat. Sinkula siis.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olen samaa mieltä siitä jokaisen olisi jees opetella huoltamaan pyöriään. Edes perusteet.
Mutta lopusta en ole samaa mieltä. Olen nimenomaan opetellut itse tässä puolentoista vuoden aikana. Välineitä on kertynyt kaksi laatikollista. Rahaakin mennyt. Ja aikaa palanut niin perkeleesti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voiskohan ton naksunnan ja narinan saada loppumaan, kun heivais ton UN26-keskiön huitsin nevadaan ja tilalle UN55 ja jos jää jotain rakoa niin shimmiprikat väliin?
Itellä on kans rako tossa muhvin ja keskiönjengan välissä, tällästä ei vissiin sais olla? Pahoittelen pikkukiviä ja kissankarvoja kuvassa.
http://aijaa.com/QylAMm
Laitat kammet pystyasentoon ja vääntelet niitä poikisuuntaan,samalla silmäilet liikkuuko keskiö suhteessa runkoon.Kuvan perusteella ihan mahdollista et liikkuu,koska se ei olisi kunnolla kiinni.Jos heiluu,sieltä se äänikin varmaa tulee.
Jos siel vapaan puolen holkin ja keskiön välis ei oo vaseliinia sekin saattaa narista.
Itse itselleni vastaten, rupesin näin jälkikäteen tuumailemaan että olikohan vain kyseessä sarkasmia, joka ei minulle ensilukemalla auennut...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voe helevetiläinen missä vika luurasi.. Ei narise, paukahtele eikä edes vittuile päin naamaa enään KTM Ultra One.
Kotarissa on kaareva satularööri, eli kun satulatolppa on riittävän alhaalla niin se ei ole enään suoralla osalla vaan satularöörin mutkassa.
Runko kun ihan pikkiriikkisesti ja snadisti vääntyy poljettaessa niin johan alkaa natina ja pauke.
Nyt on hiljaista kuin hautuumaalla polkiessa. Ai saatana, että helpotti. Sahattu pätkä veks satulatolpasta niin ettei sitä enään saa mutkaan asti ja perkeleesti vaseliinia.
Tästähän kotari ulta onesta tulikin oikein oivallinen työmatkapyörä, 29 tuumaisilla renkailla matka taittuu mukavasti.
Tuntuu rullaatirullaavan jopa paremmin kuin Trek S820 marathon plussilla 6bar ilmanpaineella.
Katukivienkään ylitys ei ole enään kauheaa hytkytystä, eikä hiekkapätkät rynkytystä.
Käykö tällaiseen muuten 28" sisäkumi jos hommaan etukäteen puhkeamisen varalta? Vanteessa lukee Taurus 29"
Mä taas olen sitä mieltä, että kun OSTAN UUDEN polkupyörän niin sen tulee toimia ilman omia huoltotoimenpiteitäni,
Lisäksi oma aikani on ajoittain kortilla, työpäivät venyvät ja lapsiperheen isänä aikaa kuluu muuhunkin.
Ongelman luonne koko ketjussa on muutoinkin sellainen, joka ei ole enään perushuoltoa.
Muutamasta minuutista pauhaaminen on täyttä paskaa, natina narina tai naksunta voi kuulua mistä vain ja kaikua keskiöön.
Keskiön napsuminen saa nyt loppua siten että ostan uuden. Tuossa on nyt napsumassa Race Face X-type Team XC keskiö.68/73mm Minkä keskiön ostan tilalle? Kun ei tuo raceface kauaa kestänyt. Samanlaista nyt eikannata ostaa napsumaan. Käykö tuohon mikä vain 68/73mm keskiö vai minkälaiset nuiden keskiöinen standardit on? Kammet on Raceface next.
Elikkä tuontyylisiin kampiin.
http://brimages.bikeboardmedia.netdn...ranksets03.jpg
Tuon korvaava keskiö.
http://www.hi5bikes.fi/netta/imgl/RFteamXCbb.jpg
Mikäs tuossa naksui,vai tuo rasvaton akselin ja kammen liitos ? Vai putsasitko ton akselin kuvaa varten?Olihan kaikissa kierteissä vassua kasatessa,kuivat ku tuppaa ääntelemään...?
Tais olla vaa mallix noi kuvat ? Kuitenkin...