No nyt on uusi moottori asennettu ja pyörä odottaa noutoa. Aikaa tähän koko hommaan meno noin pari viikkoa. Mun mielestä bosch hoiti keissin kyllä hienosti ja pyöräliike Salomaa Kotkasta myös.
Printable View
Onkohan kukaan irroitellut Active Line Plussasta kampia ja eturatasta?
Mun tarttis saada kiristettyä rattaan pultit mutta kun ratas pyörii moottorin/rungon suojissa niin rattaan pulttien vastakappaleita ei pysty pitämään kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti kampi irtoaa normityökaluilla mutta eturattaan ja spiderin irroittamiseen tarvitaan joku spesifi työkalu?
Tuollaisen ( https://r2-bike.com/XLC-E-Bike-Lockr...Nut-ISIS-Drive ) työkalun tarvitset kyseisen lukkorenkaan irroittamiseen/takaisin panemiseen.
Pari viikkoa sitten oli taas vuokralla Mondraker uudella gen 4 motilla ja yhtäkkiä siihen tuli vikailmoitus eikä avustanut kuin todella kevyesti polkien ja pienellä nopeudella. Vuokraamossa sanoivat, että oli jo toinen saman vikakoodin omaava laite, herjaa kuulemma että luulee sähköihin tehtävän virityksiä.
Tuo lähtee lyömällä sopivalla puikolla muutamaa niistä 8 kolosta. Alumiinilevymutterihan ei ole kovin kireällä. Työkaluksi saattaa riittää 5 tuuman naula, jonka kärjen viilaa/hio sopivaksi. Siihen mutteriin jää helposti jälki, mutta entäs sitten. Kuusiokoloavaintakin voi lyhentää, jos se yksinään riittäisi.
^ Helposti jää jälkiä tuosta työkalustakin, jos se lukkorengas sattuu yhtään kireämmällä olemaan. Ainakin minun lukkorenkaaseen tuo oli sen verran väljä, että aika kieli keskellä suuta sai vääntää, että ylipäätään lähti irti. Aika pahasti tahtoi muljuta.
Noin 5600 km taisi olla mittarissa, kun ei enää hermo pitänyt ja vaihdoin voimansiirron meidän avolavaan, eli Kona E-Uteen. Tuon verran meni siis yhdellä ketjulla, takapakalla ja eturattaalla. Uudet osat ihan perustason Shimanskia ja kustannukset 1,5 vuoden ajoille sellaiset, että en taida jatkossakaan vaihdella ketjuja, vaan koko hoito kerralla. Tällaisessa arkipyörässä ei pieni vaihteiden takeltelu tai äänekäs ketju haittaa. Kummasti pyörä kyllä hiljeni. Ei enää rutise ja pauku kun peruuttaa tallista ulos. :D
Eturattaassa pientä hainevän muotoa havaittavissa:
https://photos.app.goo.gl/t7TvsgoPMU5BnXAf6
Oli tuo vaihtoratas jotenkin peltisemmän oloinen. Saa nähdä kestääkö ihan samanlaisia kilometrejä kuin orkkis.
Onko muilla ongelmia ettei akkukotelon kansi meinaa istua paikalleen alaosasta, pystyykö boschissa akkua jotenkin säätämään kotelossa sisemmäksi? Pyörä orbea wild.
Täällä samaa häikkää.
Sulla kanittaa hissitolpan vaijeri tai joku muu siellä akun takana, ne pitää olla siirrettynä sivulle, muuten ne jää kampeamaan akkua alareunasta ulos.
Akun pinnan pitää jäädä selkeästi rungon sisäpuolelle.
Vähän huonosti ohjattu pelkällä keltamustalla muovilipareella, itellä vastustaa melkein aina ku käyttää akun irti.
Onkos kellään ollut tällaista? Pyörä on ollut latauksessa ja liikkeelle lähtiessä kaikki näyttää olevan ok ja näyttö syttyy, mutta ei näytä nopeutta eikä moottori avusta menoa. Useimmiten toimii, kun painaa akun kyljestä on/off kytkimestä, akkuun syttyy valot ja taas pelittää. Eilen teki sitten niin, että napin painalluksen jälkeen akun valot sammuivatkin heti. En muista tarkalleen, missä järjestyksessä lopulta lähti toimimaan, mutta joku yhdistelmä näytön sammutusta ja irroitusta ja em. napin painallusta auttoi.
Näyttö irti puhdista kontaktipinnat ja taas mennään.
Pitääpä tutkia, kiitos vinkistä!
Mikäli olen oikein ymmärtänyt Bosch gen4 sisuskalut eivät sisällä voiman siirtämiseen hihnaa?
Kaikki hoidetaan hammaspyörillä?
https://www.pinkbike.com/photo/18710485/
Tästä katsomalla olen päätellyt, että ei ole hihnoja. Kukaan ei myöskään niistä puhu. On erittäin todennäköistä, että Boschissa ei ole hihnaa.
Onko palstalla muita GEN2 kuskeja jotka vaihtavat aika-ajoin noita laakerin suojia/tiivisteitä?
Jos on, niin millä aikataululla/kilometrimäärillä niitä vaihdatte?
Boschin oma, ainakin puolivirallinen suositus on kyseisten tiivisteiden vaihto 2000km. välein.
Itse vaihdoin edellisen kerran viime keväänä nyt tuli vaihdettua eilennä, kilometrejä välillä tullut varmaan luokkaa 2500km.
Hyviltä/puhtailta näytti tiivisteiden takana eikä merkkejäkään kosteudesta/liasta.
Tiivisteinähän nämä Boschin omat tiivisteet (Pehmeä+Kova) sekä tiivisterasva.
https://www.bike-discount.de/en/bosc...CABEgJfRfD_BwE
Onko kukaan vaihtanut laakereita active line gen3 moottoriin? Tuliko millaisia yllätyksiä vastaan? Ja mistä löytyi laakerit? Tohon gen 2:een löytyisi se korjaussarja missä vaihtuu se moottorin toinen poski mut tohon gen 3:een ei oikein löydy mitään...
Tuolta pitäisi löytyä:
https://www.ebikemotorcentre.com/pro...t-no-plb30701/
Muuten en tuon mallin osalta osaa auttaa, kun ei ole tullut remontoitua kuin tuota Gen2 moottoria.
Ai, niin tuo taho ei tällähetkellä tainnutkaan toimittaa UK:n ulkopuolelle (sääli, koska tuo toimittaja/moottorikorjaaja taitaa olla yksi parhaita, ellei paras alalla, kun puhutaan sähköpyörien moottorien korjaamisesta).
Mutta heillä on nyt näköjään muutama partneri EU-alueella joilta saa samat osat.
Tuossa olisi sama laakerisarja saksasta:
https://ebike-doktor.de/shop/index.p...product_id=181
Nyt on sitten gen 3 moottorin laakerit vaihdettu. Oikean puoleisen laakereiden kanssa näyttäisi edelleen ongelmat jatkuvan sillä se oli aivan loppu ja sitä kautta on päässyt kosteutta moottorin sisään. Myös moottorin akselin oikean puoleinen laakeri oli sökö. Vasemman puolen laakerit vaikuttivat sitä vastoin hyväkuntoisilta mutta vaihdoin silti keskiöakselin vasemman laakerin kun se oli tässä vaiheessa suht helppo tehdä. Moottorin sisällä on kaksi sisäkkäin olevaa akselia joiden molemmissa päissä on o-renkaat jotka myös vaihdoin samalla. Akselit kävi myös ultraäänipesussa ennen kuin vaihdoin uudet vaseliinit ja laitoin koneen kasaan.
Sitten niihin ongelmiin. Löysin tämmöisen sivuston missä joku oli purkanut tuon moottorin ja siellä sanottiin että onton akselin asento suhteessa keskiöakseliin ei saa muuttua. (Väärästä asennosta tulee kuulema vikakoodi 510) Purkamisen yhteydessä oli todella hankala merkata niiden asentoa luotettavasti ja niiden asento saattoi muuttua. Merkkasin akselien asennon siihen asentoon kun sain akselit irti. Koeajossa ei kuitenkaan vikakoodia ilmestynyt eli akseleiden asennolla ei ole oikeasti väliä tai sit mulla kävi järjetön tuuri
Ihan uteliaisuudesta, otitko kuvia moottorin sisältä, jaoliko selkeitä kosteuden auheuttamia jälkiä olemassa?
Oliko iso homma toteuttaa? Itse kun olen vaihtanut vain tuon Gen2 koko oikean "lohkopuoliskon" (joka siis myytävänä vara-osana "tee se itse" vaihtoon) jonka vaihto oli suhteellisen helppo tehdä.
Kyllä otin ja kyllähän siellä oli. (En osaa liittää niitä kuvia tähän puhelimella) Semmoista ruskeaa mönjää oli se vanha vaseliini mitä siellä oli ja metallisissa osissa ruostepilkkuja siellä täällä. Oikean puolen laakerit myös aivan ruosteessa. Hommana isoin oli moottorin purku kun kaikki oli aika jumissa ja ei oikein tiennyt mitä teki :D Laakerit irroitin prässillä ja ulosvetäjällä ja prässillä myös laakerit paikoilleen. Yhden erikoistyökalun joutui valmistaa että sai sen vasemman puolen keskiöakselin laakerin irti. Mutta ei mikään ylitsepääsemätön homma. Rakenteeltaan toi Gen3 on yksinkertaisempi kuin gen2 ainakin mun mielestä
EbikeBrothersilta sen tilasin https://ebikebrothers.fi/product/188...t-bdu2xx-musta
Näyttää tosiaan lukevan tuo "myydään vain huoltoliikkeen asennettavaksi", mutta luulen että sillä sitten "pesevät kätensä" jos omatoimisessa asennuksessa tulee ongelmia, ainakin tilausvaiheeseen asti tuossa pääsin ilman ongelmia.
Myös Hi5Bikes:ltä näyttää löytyvän https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/tar...bdu2xx-motors/
Kaipaako nää sähkömoottorit millaista huoltoa? Mulla Active Line Plussassa palaa jakari näytössä. Ajettu siinä 2600km. Pyörä on kertaalleen käynyt (ensi-) huollossa 600km ajettuna. Muistelin, että huoltojamppa silloin sanoi, että parin tonnin jälkeen huollossa motti otettaisiin irti ja tarkistettaisiin paikat. Lieko tuo miten tarpeen? Muilta osin osaan kyllä huoltaa pyörää itsekin, joten olisko tuosta mitään iloa maksaa paria sataa? Paitsi että sais jakarin veke näytöstä.
Itse itselleni vastaten: eBike Motor Centre (Performance Line Bearings) - Frequently Asked Questions & Answers
Tuon mukaan ai tarvii hirveesti huollella... Mites jakarin sais pois näytöstä?
Tuossa taitanee olla kuitekin tuo Bosch:n virallinen kanta asiaan (muutaman vuoden takaa, mutta missään en ole nähnyt että tuota ohjeistusta olisi virallisesti ainakaan muutettu)
https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tari...a-huollot.html
Oletko sinäkin uuden sähköpyörän onnellinen omistaja? Onnittelut! Mutta miten sähköpyörän huolto eroaa tavallisesta?
Ensihuolto on myös sähköpyörän tärkein huolto
Kun olet päässyt sähköpyöräilyn makuun, muista käyttää pyörä ensihuollossa. Siinä pyörä käydään kokonaan läpi ja säädetään kaikki osat oikeille kireyksille. Pyörä pitää viedä ensihuoltoon, kun sillä on ajettu noin 300 km.
Ensihuollossa normaalien toimenpiteiden lisäksi tarkistetaan pyörän sähkömoottori perusteellisesti. Sen kiinnitykset kiristetään ja sen magneettitunnistimen asento tarkistetaan. Sähkömoottorin järjestelmä tarkistetaan ns. testerillä ja testataan järjestelmän ominaisuudet. Ensihuoltoon kuuluu myös pyörän päivitys uusimpaan käyttöjärjestelmään.
Normaali huoltoväli noin 2000 km
Ensihuollon jälkeen sähköpyörälläkin voi ajella huoletta aika pitkään: Seuraavan huollon aika koittaa noin 2000 ajokilometrin jälkeen. Tällöin moottori kaipaakin jo perusteellisempaa huoltoa. Huollossa se irroitetaan ja puhdistetaan. Laakerit rasvataan ja laakerinsuoja vaihdetaan. Moottori kiristetään paikalleen ja tarkistetaan magneettitunnistimen asennot. Lopuksi normaaliin tapaan tarkistetaan järjestelmä ja tehdään uusimmat järjestelmäpäivitykset.
Jos sähköpyörässäsi on Boschin moottori, suosittelemme käyttämään Boschin valtuuttamia sähköpyörien huoltoliikkeitä. Vauhdikkaita ja turvallisia ajokilometrejä!
Mårå
Ensimmäisen kerran tuli tuo huopatiiviste ja muovisatiainen vaihdettu 7000km kohdalla. 8000km kohdalla sitten meni se oikeassa poskessa oleva ns. päälaakeri. Hommasin uuden posken uusilla laakereilla ja rattailla, hinta taisi olla 129 eur ja vaihtoon meni n. 45min. Vanhaan poskeen vaihdan itse uudet laakerit kun kerkeän ja laitan hyllyyn odottamaan käyttöä.