Minusta alkoholin nauttiminen se vasta lapsellista onkin ja sitäkin ihmiset tekevät :o
Printable View
Omalla tavallaan kyllä. Toisaalta aina välillä sen voimin saa motivoitua itsensä ajamaan a) noin yleensä ja b) paikkoihin / reittejä joita ei muuten tulisi koluttua. Mutta se, että ehdoin tahdoin lähtisin rikkomaan pyöräilykieltoa moisen vuoksi ei oikein tunnu omaan pirtaan sopivalta. Kielto on sinne jostain (perustellusta) syystä laitettu ja sillä hyvä. Tai huono, mutta on mitä on.
Täytyy houkutella vaimo joku syysviikonloppu lähtemään kävelylenkille Seurasaareen, niin tulee tuo hoidettua pois.
Elämä on helpompaa sille josta jonkun kiellon rikkominen voi joskus olla vähemmän lapsellista kuin sen noudattaminen *vain* siksi että sellainen on olemassa:rolleyes:
Mä olen käynyt fillarilla - ajaen, taluttamatta metriäkään - kahdesti. Ensimmäisellä kerralla onnistuin jotenkin ohittamaan kieltomerkin. (Vai onko niitä kaksikin? Jos, niin mulla ei silti ole muuta selitystä kuin että iso pakettikuorma-auto oli parkkeerattu toisen eteen.) Oli syksyinen arkipäivä, kävijöitä ei ollut kovin monta; kukaan ei huomauttanut asiasta eikä edes katsonut pahannäköisesti - mutta on kieltämättä totta että sitä ei pidä tulkita ainakaan varauksettomaksi hyväksynnäksi.
Toisella kerralla kävin hakemassa c******an laittaman kuvarastin. Olin jo tietoinen pyöräilykiellosta, mutta minun mindsetillänihän asia oli okei kun vallinnut sää ja valitsemani kellonaika yhdessä tarkoittivat sitä etten nähnyt saarella ristinsielua kuin vasta aivan poistuessani.
Tämä tulee lukea pikemminkin tunnustuksena kuin neuvona tai ohjeena siitä miten pitäisi ruudun hakemiseksi toimia!
PS Mitä tulee Ruotsi - Suomi -maaotteluun, niin on syytä muistaa että läntisessä naapurimaassa jutuista joko tulee kollektiivisia ilmiöitä tai niitä ei oikeastaan edes ole olemassa. Riittää että siellä joku "social media influencer" keksii VeloViewerin, niin ei tarvita kuin pieni hetki niin ne jyrää meitin! Tai voi toki olla niinkin niin, että ruutujen hakeminen on enemmänkin sellainen yksinäisten miesten, susien ja porukoissa viihtymättömien, seura- tai muihin porukkalenkkeihin osallistumattomien pyöräilijöiden laji, jolle ei ruotsalaisessa sielussa ole sijaa.
PPS Mä en ole ihan varma olinko se aivan ensimmäinen joka VeloViewerin ruutuhomman toi framille täällä - enkä halua enkä välitä sitä edes itselleni selvittää - mutta jos niin on, olen sanomattoman kiitollinen että kaikkina näinä fillarifoorumivuosinani olen edes yhden positiivisen asian saanut aikaiseksi ja jotain hauskaa tai mukavaa onnistunut pieneltä osaltani tuomaan kanssapyöräilijöiteni elämään.
Mulla on taas se "vika" (päässä?), että koitan miettiä asioita myös jonkun toisen näkökulmasta. Samalla tavalla kun pyöräilijät ja jalankulkijat raivoavat kelville pysäköidyistä autoista, niin se autokuski voi ajatella että kiellon noudattamatta jättäminen on ok, koska nyt vain minä ja tämän yhden kerran.
Toki sitten jos on e.m. tyylinen kusipääautoilija, niin tuskinpa hän pyöräilysäännöistäkään välittää, jos sellaisella liikkuu.
---
Anekdoottina tähän että meillä on välillä taloyhtiössä käyty keskustelua, että voiko pihalla oman oven edessä pysäköidä vai ei. Joidenkin mielestä voi, koska "ketä se haittaa". Olen yleensä tässä kohden kertonut sen, että koska me asumme väylän suulla, niin jos minä alan pitämään autoa oven edessä, kaikkien ajelut pihalle estyvät. Ja mulla on ihan sama oikeus pitää autoa siinä kuin kenellä muulla hyvänsä.
Ilmeisesti pitäisi muuttaa yksityisyysasetuksia myös Stravasta ja sitten ladata kaikki ajelut velovieweriin uusiksi? Nyt siis kaikki aktiviteetit tuolla privaatteja. Nopeesti katsoin, niin tulisihan tuolta jonkin verran lisäruutuja.
Toukokuussa nollasta aloitettu ja nyt ois neliö kolmisen lenkkiä vajaa 22x22. Tuon jälkeen homma muuttuu jo kohtuullisen työlääksi. Tulee idässä Paimionlahti vastaan ja käytännössä joka suuntaan tehdyt neliönkasvatuslenkit olisivat yli sadan kilometrin retkiä, jotta niissä olisi jotain mieltä. On tää helvetin tyhmää.
Muistat tietenkin yhtä oikein kuin minä muistin väärin. Ainoa selitys - joka sekään ei ole erityisen hyvä - on niin edellinen kuin seuraavakin rasti olivat sinun laittamiasi ja kaikki kolme kävin hakemassa. (Ensin tosin jäin kaksi kertaa toiseksi, mutta kolmas kerta toden sanoi...)
Karunan kirkko oli siis rasti 1468, joka on kuten JackOja aivan oikein tiesi ainoa Seurasaareen viety rasti. (Keskustelua aiheesta pyöräilykielto ei luonnollisestikaan voitu välttää silloinkaan.)
PS Henikökohtaisesti olen sitä mieltä että ruudut joiden hakeminen on kiellon, turva-aitojen tai konetuliaseilla varustettujen liipasinherkkien vartiomiesten takia mahdotonta tulisi julistaa avoimiksi tai miten sen parhaiten sanoisi: sellaisiksi jotka katsotaan haetuksi jos ja kun kaikki viereiset sallitut eli laillisesti haettavissa olevat ruudut on haettu.
Myös henkilökunta saa pyöräillä saaressa. [enkeli-hymiö]
^saavatko he myös viedä pyörän saareen?
Itse asiassa silloin rastilenkillä talvi-iltana pimeässä saarella tulikin vastaan tavispyöräilijä, joka näytti siltä kuin voisi olla museon työntekijä(!) kotimatkallaan.
On muuten tuo pcbartlettin kartta päivittynyt toissapäiväisestä, esillepano varmaan aktiovi ihmisiä julkistamaan datansa. Itse en sitä (vielä) tehnyt kun mistään ei oikein selviä mitä kaikkea internetin tyypit sitten näkevät.
^Näyttäisi kuitenkin siltä, että vain uudet ruudut päivittyvät. Edelleen on esimerkiksi Kruunuvuoren alueella käymätön ruutu, vaikka olen sen itse ajanut.
En tiedä sitten, jos synkkaisi kaikki uudelleen.
Ei tuo pcbartlettin kartta kovinkaan reaaliaikainen ole. Vaikka muutin tuon Velowieverin julkiseksi niin ei ole ilmestyneet omat ajot sinne. Eivät vanhat, eivätkä uudet.
^Ainakin omat ajoni vimeistä lukuun ottamatta ovat mukana. Toisaalta kaikki VV:ssä olevat ajoni ovat julkisia sekä VV:ssä, että Stravassa. Stravassa jokainen ajo on oletuksena yksityinen, mutta ne ajot, jotka haluan VV:n asetan erikseen julkiseksi.
Tänään oli tuottoisa lenkki. Ajelin 140km ja keräsin 3x11+3 -ruudukon Squaren luoteiskulmaan Nurmijärven ja Vihdin upeita hiekkatiereittejä.
Mun pitäis lähteä Ojakkalan itäpuolelle pienelle keräysreissulle ~100 km.
^eilisen jälkeen tiedän sieltä yhden houkuttelevan, luonnollisen ja taloudellisen reittivalinnan, jota ei kannata käyttää :)
Saatanan OSM-mulkut!
Gravelmapissa pitäisi olla mahdollisuus merkitä punaisella "ei olemassa" -reitti. Vai pitäisikö itse kirjautua osm-kartoittajaksi ja deletoida juttuja? Tänä kesänä löytynyt useampikin juttu.
Vastaavasti paljon hyviä metsäteitä puuttuu, satelliittikuvista näkee kyllä.
Tätäkään tietä ei ollut kartalla. Lähdin eilen 100 km hakureissulle ja perillä oli tuollainen kyltti-yllätys. Vähän alkoi jo harmittaa, että jäisikö ruutuja hakematta. Soitin sitten yhdelle koiraihmiselle ja kysäisin, uskaltaisiko tuonne silti mennä. Sain luvan. Törmäsin kahteen muuhunkin kylttiin, kun lähestyin isoa metsäaluetta eri suunnista. Aika ison metsän ajokoe näköjään tarvitsee. En nähnyt tai kuullut koiria, pari sienestäjää vain.
http://teemu.dy.fi/pyora/beaglein.jpg
Ei ole automaattista päivitystä ollenkaan, jos oikein ymmärsin.
Stravassa Ride Every Tile clubin keskustelua https://www.strava.com/clubs/279168/discussion
^Näin näytäisi olevan, osin manuaalinen. VV-harrastus ei ole suurella rahalla pyöritetty bisnes.
Itse soisin useampien harrastajien tuovan tekemisensä julkisiksi: toisten touhuja ja edistymistä on mukava seurata. Voisihan Starvassa olla VV Finland-klubikin?
Suunnilleen viikko sitten lähdin ajamaan reittiä, jonka olin suunnitellut paljon aiemmin. Ajo-ohjeet oli paperilla, enkä tajunnut niitä enää ollenkaan. Onneksi puhelimessa oli karttapisteet. Yhdeltä pisteeltä toiselle lyhin reitti näytti olevan junaradan huoltotie. Ensin sileää gravelia, sitten heinittynyttä kuoppaista polkua ja lopuksi louhikkoa, jossa kasvoi metrin korkuisia lehtipuita. Stoppi tuli peltoon. Google mapsissa tie vaihtaa vaivihkaa puolta junaradan toiselle puolelle vaikka mistään ei pääse yli. Kiersin sitten 5km päästäkseni 200m päähän.
Edellispäivänä ajelin metsätiellä sellaisen umpinaisen metsästyskojun ohi, jonne ei nähnyt sisään. Keskellä tietä oli kasa tuoreen näköisiä omenoita melkein täsmälleen kohderuudun rajaviivalla.
Sain ilmeisesti profiilit ja ajot päiviteltyä tarvittavilta osin julkisiksi, vaikka eipä rideeverytilen kunniataululle vielä ainakaan tänä vuonna ole asiaa.
Ratatie Piikkiössä?
Reitit suunnittelen RWGPS:llä, tukena Karttapaikan maastokartat, joissa ei juuri virheitä ole. Mikäli maastokartassa tie on punaisella värillä, on se ajettava, musta yhtenäinen on epävarma (ja vaatii lisätutkimusta) ja katkoviiva voi olla melkein mitä tahansa.
Valmiin suunnitelman vien Google Earth-ohjelmaan, jossa suunnitelmaa on mukava tarkastella, esimerkiksi asutuksen suhteen. Käymättömät ruudut olen myös ladannut ko. ohjelmaan.
No just se.
https://i.imgur.com/OkTt2FM.jpg
En uskaltanut pimeessä lähteä tunkkaamaan yli, kun junat menee tossa tuhatta.
Oma reittisuunnittelu menee enimmäkseen googlemapsilla ja tallentelen siihen "tähdellä merkittyjä paikkoja". Kirjoitan lisäksi epämääräiset ohjeet paperilapulle ja ne toimivat ihan hyvin, kunhan suunnittelun ja ajamisen välissä ei ole monta päivää. Sittenkin mulla menee ehkä tunti pysähdyksissä neljää ajettua tuntia kohti, mutta on siinä muutakin kuin kartan tutkimista.
Hankin epäluotettavan puhelin-träkkäyksen tilalle kesällä Garmin Vivosportin. Itse träkkäys toimii tarkasti ja luotettavasti, mutta kerran menetin datan 90km matkalta, kun varavirran tökkääminen rannekkeeseen ilmeisesti keskeyttää träkkäyksen tallentamatta. Lisäksi ranneke ei jostain syystä suostu latautumaan täyteen varavirtalähteestä, joten telttareissun seuraavana päivänä voi tallentaa ajoa vain kuutisen tuntia kerrallaan. Kellona hyvä, mutta pyöräilysykkeen, unen, ja esim. portaissa ramppaamisen toi mittaa ihan miten sattuu. Oisinpa ostanut Etrexin ja kaksi rumaa stemmitelinettä.