Noh luotetaan teihin :D huolto tohon joka tapauksessa tulee viimestää talvella :)
Printable View
Noh luotetaan teihin :D huolto tohon joka tapauksessa tulee viimestää talvella :)
Pumppu on näemmä torstaina saapunut Suomeen eli ensi viikolla varmasti saan senkin asian kuntoon. Hyvä että tarkistin lähetyksen tilan, olin jo toista menossa hakemaan..
No itse asiassa jos stefat valskaa vähän alajalkojen voiteluöljyä stefojen päälle niin eihän siellä mikään ilmapatruuna vuoda silloin. Eikä tuo mitään haittaa, herkkyyteen lopulta alkaa vaikuttamaan jos öljyt loppuu voitelemasta stefoja. Ei muuta. Tietysti se että sieltä pääsee jotain ulos tarkoittaa että todennäköisesti sinne myös pääsee pölyä joten viimeistään talvella kannattaa vaihtaa ne stefat. Mutta kovaa ajoa vaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nii sellanen vielä että tuohan oli damper side, missä tuota vuotoa on. Eli onko sittenkin huonompi juttu?
Rockshox Bluto olis tarkoitus huoltaa. Varastosta löytyy castrolin 5w keulaöljyä, mahtaisikohan se mennä rokkarin oman öljyn sijasta? Ainakin Foxissa toimi. Mitä tavaraa se PM-600 military grease oikein on? Tampereelta en sitä löytänyt, eikä viitsisi lähteä tilaamaan vain yhtä tuubia; mikä olis korvaava tuote?
Pumppu tuli ja säädin paineet painon mukaa.. Aika jäykältä tuntuu nyt keula ja vähä pettyny olo. Ei taida ilmakeulat olla mun juttu. Huomenna varmaa huollan, katotaa tuleeko jotain herkkyyttä. Mitä iloa keulasta mikä ei jousta, ellei aja jotain isoo kivee päin :S tai siis toki tuostakin jotain hyötyä on mutta ei tuo kyllä mitään epätasaisuuksia vaimenna. Jos huolto ei muuta tuota yhtään ni pitää jatkaa liian alhaisilla paineilla tai vaihtaa keulaa.
Se,paineet kuskin painon mukaan,on ohjeellinen.Laitat sellaseks et on herkkä mut ei pohjaa.Pumppu lenkille mukaan,ni voi paineit passailla haluamikseen...
Ja jos paineet on herkkyyden puoleen ok, voit käyttää vaimenninpuolella hitusen jäykempää öljyä lisäämään vaimennusta. Sillä voi löytyä herkkyyttä lisää, kunhan öljy ei mene liian jäykäksi. Mulla noin omassa keulassa. Tosin siinä saa hitaan sisäänvaimennuksen säädettyä nupikasta, joten öljyn vaihdosta on enemmän iloa.
nih..
Aattelin että vaihan vaa alajalkojen ölpät ja float ölpät ja tiivisteet. Mites nuo damper ölpät vaihtuu, yläpää auki vanhat kaataa pois ja uuet tilalle?
En uskallaneuvoa muiden keulojen suhteen, omat tuhoni maksan itse. Joten katso foxin sivuilta ohjeet ja youtubesta videot, löytynee helposti.
nih..
Foxin sivuilta löytyy ohjeet kunhat tiedät keulan tyypin - ja sekin onnistuu siten että siitä alajalasta koodi Foxin sivulle ni ke kertoo mikä keula kyseessä. O/C (open cartridge) on vähä helpompi huoltaa ku FIT patruuna.
Sivuja videoita ym selattu mut mikää ohje ei tunnu täsmäävän.. Miten saan keulan lukitusnapin irti että damper puolen saa auki? Mistään en löydä ohjetta.. Ja mites kun näyttää siltä että damper puolella alajalkoihi lisätty öljy menis iha samaa paikkaa ku yläkautta lisätty..tuuttaanko molemmay ölpät alhaalta sit. Eikä mitää hajuu onko tää open vai fit, 2010 rl f sarja muuta en tiiä. Foxin ohjeet siis poikkeaa omasta.http://i.imgur.com/IMQ5fA9.jpg
Tää sininen pitäs saaha irti
Oon katellu väärii öljymäärii, ilmeisesti toi on avoin kylpy..
Hyvä puoli ettei tarvi avaa tota, huono puoli, mulo liia vähä öljyy..
Tilalle menee ny redlinen 10wt
Öljynvaihto oli yhtä tuskaa, kaikki mahollinen meni ensikertalaisella pieleen vaikka simppeli homma... No nyt se on ohi, saa nähä miten keula toimii, vähä jäi nyt nakertaa menikö oikee määrä öljyä. Vaikuttas ainakin hyvältä. Ja onko tämä keula nyt sittenkin 120mm?http://i.imgur.com/uSwpm45.jpg
^sataselta näyttää. Eihän tuo edes pääse 120mm joustamaan
Ei kai iha pääse, mut yli 100mm pääsee,noin 110mm :D tai ainaki orengas on menny välil iha tappiin..
Mutta hyvä jos 100mm niin pitäs olla öpaut oike määrä ölppää..
Voi prkl, sittenkin tais tulla liia vähä öljyä kun lukitus ei täysin kunnolla toimi.. Onko vaarallista? Ei tähän hätään uusia prikkoja niin ei viittis vielä avata. Muuten tuntuu pelaavan..
Eikai se vaikuttanu että keulan ollessa auki räpläs sitä kukitusnappii?
Uusi keula pitäisi hankkia ja nyt huomasin tuollaisen parametrin, kuin offset. Luin artikkelin aiheesta eikä se helpottanut yhtään esim.
http://www.pinkbike.com/news/To-The-...and-Trail.html
Ajatuksissa on ostaa yarin keula, joissa offset on 42 tai 51? Pyörän ohjauskulma on 67°. Artikkelien perusteella offsetillä on draamaattinen vaikutus ohjaukseen, mutta miten on käytännön ero, huomaako aloittelija mitään? Ja jos oisko vihjettä kumpi offset näillä spekseillä olisi parempi?
4kk vanha Foxin CTD takaiskari on alkanut naksumaan kovasti. Kun pyörän jousitusta painelee tai ajaa töyssyistä, iskari naksahtaa kuuluvasti. Otin myös iskarin irti rungosta ja pöytää vasten painelemalla kuuluu sama ääni. Onko mitään keinoa korjata ite, vai onko vain laitettava takuuseen?
Kaksi vuotta sitten itselläni oli muutaman kuukauden Cuben täpäri, jossa oli suunnilleen samanlainen ongelma. Iskari huollettiin ensin täysin ja vaihdettiin sitten kokonaan toiseen, eikä sekään auttanut. Lopulta vaihdettiin koko pyörä toiseen, kun ei sitä naksumista jaksanut kuunnella. Onko itselläni nyt niin paska tuuri, että olen omistanut kolme iskaria, joissa jokaisessa sama ongelma?
Jos sun keula onkin 115 mm? Siltä se kuvassa näyttäis :)
Mutta vaimennuspuolen öljymäärä on tosiaan aika tarkka, jotta lukitus toimii. 5ml liian vähän ja ei lukitu.
Muutoin lukitsemattoma toimii varmaan ihan hyvin eli jos et lukitusta kaipaa niin ei sun tartte lisätä.
Foxin ohjeet oli tota vihreetä 10wt, foxin punanen myös 10wt, mitään tarkempia specsejä en löytänyt, redlinen punanen myös 10wt mutta vaikuttaa pullotuntumalla notkeemmalta. Keula menee siis lukkoon, mutta mutta hitaasti painamalla saa kasaan, niin mietin että vaikuttaako viskositeetti myös. Vähän meni se ölppien mittailu puihin kun onnistuin ruikkimaan öljyä ulos keulasta kun alajalat valahti vahingossa alaspäi kesken täytön, kaadoin sit kaikki pois että alotan alusta mutta en jaksanut hirveen kauan valutella öljyjä pois niin päätin että tilkka vähemmän sisää jos edelliseltä kierokselta jäänteitä.. Talvella ei välttämättä tule ajoa ainakaan että tuskin hirveän kylmässä ajelen.
Miten uusissa Rock Shox Solo Air keuloisa voi vähentää negatiivisen puolen painetta, kun ei niissä mitään venttiiliä alajalassa enää ole?: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....bluto_rct3.pdf
Samalla tavalla niissä paineet karkaavat negatiiviselle puolelle, kuin vanhoissakin keuloissa. :rolleyes:
Omassa Solo Air Pikessä olen ensin tyhjentänyt ilman putkesta. Jos tuntunut pohjassa ollessa "jousimaiselta" eikä mene kokonaan kasaan, olen pari kertaa ensin joutunut blurpauttamaan stefan välistä ylimääräiset paineet pois pienellä pyöreäreunaisella nippusiteen päällä. Tämän jälkeen kohtuullisen reippaalla voimalla vetää keulan suoraksi, kuuluu pihaus ja neg/pos puolien paine tasautuu (pos-puolen alipaine imasee negapuolelta). Helpoiten olen huomannut tämän suoritettavan ottamalla eturengas irti, akseli paikalleen ja siihen sitten asettaa jalan). Tämän toistanut pari kertaa. Eli keula takas pohjaan ja painaa taas paineet pois kun keula on täysin pohjassa. Sitten taas suoraksi, ja pihaus varmaan huomattavasti pienempi tai jopa olematon. Kun pihausta ei kuulu enää, alkavat paineet olla tasaantuneet.
Paljonko mielestänne on normaali määrä välystä/klappia linkuissa?
Minulla on vuoden vanhassa fillarissa kelluva takaiskari (BMCn APS-linkku, fox float ctd), jossa on pieni mutta sitäkin ärsyttävämpi klappi; jostain takaiskarin suunnalta kuuluu kolahdus, kun takaiskari vapautetaan nopeasti kovasta prässistä - esim. Bunny hop tai isojen juurien ylitys perse penkissä. Etenkin tuon huomaa kun iskari on firm-asennossa. Välys on niin pieni, ettei sitä tunne persauksissa taikka sormilla jos yrittää käsikopelolla paikkaa etsiä.
Kuuluuko teidän mielestänne ehjästä iskarista/linkuista kuulua pientä kolinaa? Naksumiset ja narinat kuuluu kuvaan...
Itse asiassa äänilähde lieneekin iskari ja foxin ominaisuus/tyyppivika. Löytyy lisää keskusteluja googlaamalla vaikka "fox dps shock knock"
https://m.youtube.com/watch?v=ftWnXOD-i3g
Mitäs nyt, alkoi damperpuolen yläpää hieman hikoilee talvisella lenkillä http://i.imgur.com/A8oF8Yt.jpg
Muuten kyllä tuntu keula erittäin hyvältä ja herkältä ym. Mitenhän tuon yläpään saa edes auki/kiristettyä kun ei käryäkään miten tuon lukitusnapin sais pois tieltä.. Samalla ois voinu yläkautta vähä lisää ölppää mitä jäi viime huollossa vajaaks.
Nii ja en löydä mistään ohjeita, ainoostaa semmone ohje missä tuo punane reboundnappi pois ja sen alla kolmella ruuvilla lukitusnappi irti, mutta mun keulassa sielä ei ole yhtäkään ruuvia enää eikä tuo lukitusnappi liiku mihinkää. Siitä onki kuva josain tuola aiemmilla sivuilla.
http://i.imgur.com/IMQ5fA9.jpg
Kuvan perusteella sanoisin, että ihan vaan suoraan ylöspäin nostamalla. RLC keulassa tuo lukitusvipu on kolmella ruuvilla, koska sen alla on indeksoitu hitaan kompression säätörulla.
Ehkä en käyttänyt tarpeeksi väkivaltaa, pitänee yrittää vielä.
Mikähän voisi olla pojan Tora SL-keulassa vikana, kun se pakkautuu kasaan. Välillä tuntuu toimivan ihan ok, mutta kun pomputtelee pyörän päällä, niin keula jää alas. Kevyesti vetämällä taas saa täyteen mittaan. Ilmanpaineella ei tunnu olevan tohon suurempaa merkitystä ( nyt n. 80 PSI, kokeilin jopa 140PSI ja sama homma). Ilmapuolen huolsin tossa jokun kuukausi sitten, kun ei ilmat pysynyeet sisällä (Kaikki tiivisteet uusiksi + washerit ja liukuputken tiivisteet). Lukitus ei toiminut ja sen korjasin viime viikolla. En sen kummemmin purkanut. Vedin vain yläpäästä vaimentimen irti, vanhat öljynjämät pois ja uudet sisäään. Lukitus korjautui tuolla.
Proseduuri on kerrottu myös Foxin huolto-ohjeissa: http://service.foxracingshox.com/con...erviceProc.htm
Kiitos tuollaista en ollut löytänytkään, kaikissa ohjeissa ollu erilaisia ratkaisuja, ainakin omaa mallia vastaavissa.
Sitten semmone kyssäri, voiko tuon yläpään avata avaamatta alapäätä, vai lävähtääkö damperi naamalle eikä saa enää taka tjsp?? :D jos avais ja kattois miltä näyttää ja lisäis vähä öljyä samalla..